YouTube: przewodnik po typach reklamowych

Małgorzata Cichocka
25 maja, 2018
Przeczytasz w ~ 5 min.
kanał-youtube

[et_pb_section admin_label=”section”]
[et_pb_row admin_label=”row”]
[et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text”]O rosnącej roli wideo w promocji marki mówi się już od kilku dobrych lat. Rok wideo w Polsce trwa nieprzerwanie od 2015 roku ? Dlaczego warto uwzględnić promocję marki w YouTube w budżecie marketingowym na najbliższe lata?

Przemawiają też za tym następujące statystyki:

  • W Youtube loguje się miesięcznie 1,5 mld użytkowników (wewnętrzne globalne dane Youtube, maj 2017)
    w ciągu ostatnich 2 lat liczba małych i średnich firm reklamujących się w Youtube wzrosła dwukrotnie (wewnętrzne globalne dane Youtube, 2016).
  • Youtube oferuje kilka typów reklam wideo, różniących się od siebie m.in. czasem trwania, modelem rozliczeń, umiejscowieniem czy też możliwością (lub brakiem) pominięcia.

A mianowicie:

 

Reklamy TrueView

Jedną z głównych cech wyróżniających ten typ reklamowy jest model rozliczeń. Jako reklamodawca płacisz wtedy, gdy użytkownik obejrzy Twoją reklamę lub wejdzie w interakcję z jej elementami.

Co przemawia za tym, aby wybrać akurat TrueViuew?

  • docierasz z wideo do zainteresowanych odbiorców, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę
  • wybierasz, ile chcesz maksymalnie zapłacić za wyświetlenie lub interakcję
  • reklamy pojawiają się zarówno w Youtube, ale też na stronach wydawców w sieci reklamowej

 

TrueView In-Stream

Reklama wyświetla się przed filmem, w jego trakcie lub po jego zakończeniu. Co ważne, widz może ją pominąć już po 5 sekundach (dlatego tak ważne jest, aby materiały wideo tworzyć pod typ reklamowy, z jakiego chcemy korzystać – te 5 sekund w tym przypadku jest kluczowe i musi na tyle zainteresować widza, aby chciał dobrnąć do końca naszej reklamy ;)).

REKLAMA in stream

In-Stream wyświetlają się na stronach odtwarzania filmów Youtube, w witrynach partnerów wideo i aplikacjach należących do sieci Google.

Jeżeli chodzi o model płatności – płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy min. 30 sekund Twojej reklamy (lub całą, jeżeli jest ona krótsza) oraz gdy wejdzie z nią w interakcję (np. kliknie w nią i przejdzie na Twoją stronę lub w nakładkę z wezwaniem do działania, kartę i baner towarzyszący). Youtube Analytics nie śledzi wyświetleń krótszych niż 10 sekund, zatem minimalna długość reklamy to 12 sekund. Z kolei maksymalna długość promowanego wideo nie moża być dłuższa niż 3 minuty.

Z naszych doświadczeń wynika, że koszt reklamy In-stream waha się najczęściej w granicach 3-8 groszy za obejrzenie filmu (min. 30 sekund), a czasem udaje się zejść nawet do 1 grosza!

 

TrueView Discovery (dawniej nazywane: TrueView in Display)

Reklamy te w przeciwieństwie do In-Stream wyglądają inaczej i pojawiają się obok filmów i w wynikach wyszukiwania YouTube, obok innych treści w sieci reklamowej Google oraz na stronie głównej Youtube na urządzeniach mobilnych. Jest to typ reklamowy, który ma służyć odkrywaniu nowych treści przez użytkowników – ale związanych tematycznie z ich zainteresowaniami, a dokładniej treścią wyszukiwaną na portalu.

Materiał składa się z tekstu (maksymalnie 3 linie tekstu) i miniatury w formie obrazu zaczerpniętego z filmu. Można wybrać albo jeden z automatycznie wygenerowanych przez Youtube lub skontaktować się z supportem w celu dodania niestandardowej. W zależności od miejsca wyświetlania mogą się różnić rozmiarem i wyglądem, ale cel jest zawsze jeden. Mają zachęcić użytkownika do kliknięcia w celu obejrzenia wideo, które pokazuje się na stronie odtworzenia filmu lub kanale YouTube.

Z naszych doświadczeń wynika, że koszt takiej reklamy waha się zwykle w granicach kilkunastu do kilkudziesięciu groszy, natomiast emisja materiału wskazuje na faktyczne zainteresowanie i zaangażowanie użytkownika.

True View Discovery

Dodatki do TrueView

Możesz zwiększyć atrakcyjność swoich reklam wideo, dodając do nich elementy interaktywne. Za ich pomocą możesz zachęcić widza do odwiedzenia Twojej witryny, kanału lub obejrzenia innych filmów.

True View Discovery

Karty

Za pomocą kart dodawanych do reklam wideo na Youtube możesz promować inne filmy lub playlisty, tak aby generować większe zaangażowanie w swoim kanale. Możesz na nich umieść m.in. URL, tytuł, grafikę i CTA.

karta Youtube

Jeżeli chodzi o wyświetlanie, w wybranym przez Ciebie momencie pojawia się zajawka zachęcająca do kliknięcia i widoczna jest przez kilka sekund. Po kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony na kartę.

 

Ekrany końcowe

Jak sama nazwa wskazuje ? ekrany te wyświetlają się na koniec filmów wideo. Sam możesz je tworzyć i edytować na koncie YouTube.

 

ekrany koncowe youtube 1024x693 2

 

Nakładki z wezwaniem do działania

Możesz je utworzyć w panelu AdWords lub Youtube. Są generowane automatycznie na podstawie informacji z Twojej kampanii.

 

nakladki z wezwaniem do dzialania youtube 1024x576 1024x576 1
Źródło: https://support.google.com/displayspecs/answer/187095?hl=pl

Karty produktowe

Za ich pomocą możesz zachęcić widzów do kupna Twoich produktów, pokazując im te, które już oglądali lub te związane z oglądanym filmem. Zdjęcia i szczegóły dotyczące produktu są pobierane z Google Merchant Center.

Co ważne, jeżeli decydujesz się na wykorzystanie kart produktowych (max. 6 do jednego materiału) – nie będziesz mógł już umieścić innych kart lub nakładek tekstowych.

karty produktowe youtube

Automatyczne ekrany końcowe

Dodatek ten obecnie dostępny jest tylko w przypadku reklam In-Stream w kampaniach promujących instalacje aplikacji mobilnych. Ekran końcowy jest generowany automatycznie i zawiera informacje o oferowanych przez Ciebie produktach czy usługach, takie jak: nazwa aplikacji, jej cena oraz link do instalacji.

automatyczne ekrany koncowe youtube
Źródło: https://support.google.com/adwords/answer/6335680?hl=pl

Banery towarzyszące

Banerami towarzyszącymi są miniatury obrazów wykorzystywane przy reklamie True-View In-Stream, wyświetlane obok nich w prawym dolnym rogu (desktop).

Jaka jest główna zaleta banerów towarzyszących? Po zakończeniu reklamy In-Stream użytkownik nadal “obcuje” z Twoją markę i kilkając w baner – może przejść na Twoją witrynę.

Jeżeli chodzi o model rozliczeniowy za ten typ reklamy, płacisz za wyświetlenie, nawet jeżeli widz nie obejrzał 30 sekund wideo In-Stream.

 

nakladki tekstowe YouTube 1
Źródło: https://support.google.com/displayspecs/answer/187095?hl=pl

Reklamy w przerywniku – Bumper ADS

Jeżeli chcesz dotrzeć do jak największej liczby użytkowników, tej typ reklamowy jest dla Ciebie ? Dzięki niemu zwiększysz świadomość swojej marki.

Jest to specyficzny rodzaj reklamy – wideo może trwać max. 6 sekund (system nie przyjmuje plików powyżej tego czasu, np. 6,1 s. wyskoczy alert o przerwanej operacji). Bumper ADS wyświetlają się przed, w trakcie lub po zakończeniu wybranego filmu. Co ważne, użytkownicy nie mogą pominąć reklamy jak w przypadku opisanych wyżej typów.

Model rozliczeń też jest odmienny – w przypadku Bumper ADS placisz za każde 1000 wyświetleń reklamy (CPM)

Z naszych obserwacji wynika, że reklamy w przerwyniku dają bardzo dobre wyniki na mobile’u. Głównie ze względu na zwyczaje użytkowników, którzy lubią krótkie treści – także wideo.

Więcej o Bumper ADS: https://www.youtube.com/watch?v=Vajm4sItrOg

 

 

Zobacz także: Google Sempai Merchant 360

Okładka wpisu zaprojektowana przez Freepik[/et_pb_text][/et_pb_column]
[/et_pb_row]
[/et_pb_section]

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Komentarze