Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikChecklista CRO: Optymalizacja karty produktowej w sklepie internetowym

Jeżeli głównym celem naszego serwisu jest sprzedaż – karta produktu jest miejscem, o które powinniśmy zadbać najbardziej. Jeżeli nie dostarczymy użytkownikowi na tym etapie informacji, których poszukuje – prawdopodobnie jego wizyta nie zakończy się zakupem.

Warto również pamiętać, że jeżeli prowadzimy sklep internetowy, to właśnie kampanie kierowane na kartę produktu (Google Shopping, remarketing, sprzedaż z katalogu na Facebooku) są najskuteczniejsze i najbardziej rentowne. Dlaczego? Docierają do użytkowników na najniższym etapie lejka sprzedażowego – czyli najbardziej skłonnych do zakupu. Ale nawet najlepsza kampania nie przyniesie pożądanych rezultatów, jeżeli po wejściu na kartę produktu, użytkownik nie odnajdzie odpowiedzi na swoje pytania. I pomimo faktu, że klikając w reklamę, był skłonny kupić u nas – w poczuciu niezaspokojenia uda się do naszej konkurencji.

Optymalizacja karty produktu (2)
Zdjęcia/wideo produktów wysokiej jakości

Jednym z kroków, które powinniśmy wykonać, aby uczynić naszą stronę produktową bardziej skuteczną – jest zadbanie o odpowiednią jakość zdjęcia. To pierwsza rzecz, na którą zwróci uwagę nasz potencjalny klient – tym bardziej, jeżeli reprezentujemy branżę fashion, jewellery czy decor. Ważne, aby zdjęcie było odpowiedniej rozdzielczości oraz, jeżeli w naszej branży “robią różnicę”, użytkownik mógł łatwo dostrzec istotne szczegóły. Warto wówczas wykonać zdjęcia z różnych perspektyw, w tym zbliżenia na kluczowe cechy. Ponadto polecamy dodanie możliwości powiększania fotografii – najlepiej do rozmiaru nieprzekraczającego wielkości monitora.

Zdjęcia na karcie produktu nie mogą być zbyt ciężkie, ponieważ spowolnią wczytywanie strony. A to z kolei jest niewskazane zarówno pod kątem UX, jak i rankingu SEO. Najlepiej, aby waga wynosiła maksymalnie 300KB. Aby ją zmniejszyć bez utraty jakości – możemy skorzystać m.in. z powszechnie dostępnych kompresorów online, np. https://tinypic.pl/. Mankamentem tego rozwiązania jest konieczność wgrywania do niego każdego ze zdjęć osobno, co w przypadku ich dużej ilości (np. 200 000 produktów!) może być dosyć uciążliwe.

Kolejna kwestia, o której warto pamiętać, to dostosowanie wielkości zdjęcia do miejsca, w którym będzie opublikowane. Na szczęście większość CMS posiada automatyczną funkcję skalowania grafik do zakładanego wymiaru. Możemy także ustawić regułę, aby dodawane grafiki miały rozmiar np. max 1080p. To ustawienie znajdziemy zazwyczaj w konfiguracji sklepu, jednak przy mniej rozwiniętych CMS’ach może okazać się, że taka funkcjonalność jest niedostępna.

Ciekawym rozwiązaniem jest także umieszczanie na kartach produktu filmów prezentacyjnych. Możemy tutaj posiłkować się filmami od producenta, ale też innymi ciekawymi formatami, jak: unboxing, recenzja, instruktaż czy poradnik. Są to rozwiązania, które sprawdzą się zwłaszcza w przypadku:

  • branży beauty (unboxing, recenzje influencerskie),
  • produktów pionierskich w swojej funkcjonalności, np. Glov – rękawica zmywająca makijaż tylko za pomocą wody, bez dodatkowych produktów czy tusze do drukarek – tu świetnym przykładem jest DrTusz, który tworzy filmy instruktażowe wymiany tonerów i tuszów do poszczególnych modeli drukarek (filmiki instruktażowe)
  • branży medycznej i szeroko rozumianej health care (instruktaże)
  • branży gamingowej (unboxing)
zdjęcia produktowe

Hsrmeble.pl

Video najlepiej embedować bezpośrednio z YouTube. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie obciążamy dodatkowo szybkości działania naszego serwisu. Jest to jednak rozwiązanie niosące ze sobą pewne ograniczenia: video pojawia się w znanej powszechnie youtube’owej ramce i może nie zaspokajać naszych „estetycznych oczekiwań”. W przypadku publikacji filmików bezpośrednio na naszej stronie mamy pełną dowolność w zakresie jego rozmiaru, formatu i momentu rozpoczęcia odtwarzania.

Zdjęcia 360

Zdjęcia 360 to bardzo atrakcyjny i przykuwający uwagę format. Dzięki możliwości sterowania kątem obrotu produktu oraz sposobem wyświetlania potencjalny klient otrzymuje wrażenie bezpośredniego kontaktu z przedmiotem. Tego typu grafiki sprawdzą się w branżach, gdzie nawet najmniejsze szczegóły mogą zadecydować o transakcji bądź jej braku, czyli np.: motoryzacja, nieruchomości, akcesoria dla dzieci, meble czy elektronika.

Jest to format coraz popularniejszy, jednak nadal zarezerwowany głównie dla dużych graczy ze względu na bardzo wysokie koszty.

zdjęcie 360

Opel.pl

Krótka specyfikacja produktu

Nie każdy z nas ma czas i ochotę czytać długie i napisane kwiecistym językiem (sic!) opisy produktów, tym bardziej jeżeli szukamy asortymentu, w którym liczą się parametry techniczne. Idealnym rozwiązaniem jest wówczas wypisanie najważniejszych cech produktów w formie metryczki. Jedną z dobrych praktyk jest umieszczenie tych informacji u góry strony w okolicach zdjęć produktu lub bezpośrednio poniżej galerii zdjęć. Dzięki temu nasz potencjalny klient szybko i bez zbędnego scrollowania strony uzyska odpowiedź, czy produkt posiada pożądane przez niego cechy, czy nie.

specyfikacja produktu cro

Euro.com.pl

Tego typu rozwiązanie nie jest dedykowane tylko dla branży elektronicznej. Przykładowy opis oferty turystycznej w postaci wypunktowania:

specyfikacja oferty cro

Itaka.pl

Unikatowe opisy produktów

Google nie określa, jaką liczbę znaków powinien zawierać opis produktu, aby nie zaburzał widoczności strony w wyszukiwarce. Jest jednak jedna zasada, której niezmiennie się trzyma przy tworzeniu swoich rankingów – opisy muszą być unikalne, tj. nie opublikowane w żadnym innym miejscu w sieci!

Gdy w naszym e-sklepie znajduje się kilkaset podobnych produktów, różniących się np. jedynie rozmiarem czy kolorem, możemy napisać opis bazowy, czyli stały element pojawiający się w danej kategorii produktowej, który zostanie wzbogacony “zajawką”. Jest to fragment o długości 300-400 znaków ze spacjami, zmienny i unikalny dla każdego produktu.

Gratisy do produktów

Gratis może zadecydować o tym, czy użytkownik wybierze nasz sklep internetowy. Dlaczego? Ponieważ dajemy mu prezent, czemu zazwyczaj towarzyszą pozytywne emocje oraz zmniejszamy przy tym jego ból zakupowy (pojęcie stosowane w neuromarketingu).

W ten sposób budujemy również poczucie zobowiązanie u klienta. Jeśli otrzymana próbka mu się spodoba się, istnieje bardzo duża szansa, że kupi ten produkt właśnie u nas. Gratisem nie musi być tylko próbka lub miniatura produktu, ale też np. kupon rabatowy na kolejne zakupy lub produkty komplementarne.

gratis do produktu

Notino.pl

gratis 2

Cyfrowe.pl

Jedną z dobrych praktyk w zakresie umiejscowienia gratisu na stronie, są okolice specyfikacji produktu, a nawet (jak widać na screenie powyżej) – nagłówek/tytuł.

Aby maksymalnie ułatwić proces zakupowy użytkownikowi, gratis powinien być automatycznie dodawany do koszyka. Jeżeli dajemy potencjalnemu klientowi możliwość wyboru jednego spośród kilku gratisów – warto, aby mógł go wskazać podczas finalizacji zamówienia.

Wielowariantowość

Ten wątek możemy podzielić na 2 oddzielne sekcje: prezentację wielu wariantów jednego produktu na karcie oraz możliwość konfiguracji produktu zgodnie z potrzebami klienta.

W przypadku wielowariantowości sprawa jest o wiele prostsza – po prostu podpinamy warianty danego produktu pod kartę produktową. Zazwyczaj umiejscawiamy je po prawej stronie, tuż nad lub pod ceną. To rozwiązanie jest szczególnie popularne w branżach: odzieżowej, obuwniczej i beauty.
Dzięki temu nasz klient szybko znajdzie poszukiwany produkt, a może nawet skusi się na większe zakupy, niż pierwotnie zakładał 😉

wielowariantowość produktów

Pantofelek24.pl

wielowariantowość produktów 2

Paese.pl

Możliwość konfiguracji produktu jest teraz mocnym trendem w e-commerce. Dlaczego? Rozwiązanie to wpływa na zwiększenie zaangażowania użytkownika w serwisie poprzez zachęcenie do interakcji w celu poznania produktu i dopasowania go do indywidualnych potrzeb.

Wdrożenie możliwości konfiguracji produktu w serwisie jest bardziej skomplikowane technicznie i droższe aniżeli wielowariantowość opisana powyżej. Dlatego rozwiązanie to stosuje się raczej przy produktach droższych lub mocno personalizowanych. W dobrym konfiguratorze prezentowany produkt powinien zmieniać się dynamicznie za każdym razem, gdy użytkownik wprowadza modyfikacje. Byłoby idealnie, gdybyśmy udostępniali również możliwość obejrzenia produktu w formie zdjęć 360.

konfiguracja produktu

Benetsleep.pl

Produkty podobne

Pokażmy użytkownikowi produkty podobne do tego oglądanego w danej chwili. Z perspektywy potencjalnego klienta jest to bardzo przydatna funkcjonalność, zwłaszcza gdy a) szuka alternatywy b) oglądany produkt jest niedostępny c) oglądając dany produkt, nie jest jeszcze na etapie zakupu i na lejku sprzedażowym znajduje się pomiędzy świadomością a rozważaniem.

produkty podobne

Agatameble.pl

Towary komplementarne

Oferujmy dodatkowe akcesoria do oglądanego produktu. W przypadku smartfona mogą to być: szkło ochronne, etui lub nawet dodatkowy pakiet gwarancyjny. Dzięki temu zabiegowi dosyć szybko zwiększymy średnią wartość koszyka w naszym serwisie.

Możemy również tworzyć już gotowe zestawy, które najlepiej, aby były w nieco niższej cenie, aniżeli suma kupowanych osobno towarów. Tę technikę stosują m.in. operatorzy komórkowi czy salony samochodowe. Jest to wartość dodana również dla samego klienta, który nie musi “biegać” po naszym e-sklepie, aby złożyć zestaw dodatków, które są mu potrzebne do produktu głównego. Zmniejszamy również prawdopodobieństwo, że klient pójdzie po produkty poboczne do konkurencji. Człowiek jest z natury istotą leniwą – wykorzystajmy to!

towary komplementarne

Agatameble.pl

towary komplementarne 2

Mediamarkt.pl

Produkty powiązane tematycznie

To kolejny zabieg, dzięki któremu zwiększymy liczbę produktów w koszyku i średnią wartość zamówienia.
Pokażmy użytkownikowi produkty w jakiś sposób powiązane z tym przeglądanym, np. w przypadku konkretnej książki – inne dzieła jej autora, książki z tej serii bądź tego gatunku. Dobrym pomysłem jest zastosowanie zajawki w stylu: „Zobacz, co inni klienci kupili również”.

produkty powiązane tematycznie

Empik.com

produkty powiązane tematycznie 2

Empik.com

Widoczna cena produktu

Cena powinna być widoczna oraz zawierać wszystkie koszty (np. vat czy cena przesyłki). W przypadku promocji – warto podać oryginalną cenę (np. przekreśloną). Dobrym rozwiązaniem jest również podanie wartości obniżki ceny, wyrażonej w procentach lub w postaci konkretnej kwoty.

widoczna cena produktu cro

Wittchen.com

Niestety zdarza się jeszcze, że użytkownik zostaje obciążony dodatkowo za wybranie konkretnej formy płatności. E-sklepy przerzucają koszt utrzymania na swojej stronie systemów płatności jak PayU, Przelewy24 czy PayPal na klienta. Ten jednak warto przewidzieć wcześniej i doliczyć go do oryginalnej ceny produktów lub informować odwiedzającego serwis o dodatkowych opłatach z wyprzedzeniem. Pamiętajmy, że takie złe praktyki znacząco zwiększą ilość porzuconych koszyków.

Cena produktu z dostawą (oraz jej opcje)

Jeżeli nasz sklep internetowy oferuje darmową dostawę – pokażmy to na karcie produktu! Jeżeli nie – zamieśćmy informacje dotyczące różnych opcji dostawy i ich cen, ale tak, aby użytkownik widzial je jeszcze przed dodaniem produktu do koszyka. Warto także komunikować czas dostawy oraz nazwę przewoźnika.

Ciekawym rozwiązaniem jest pokazanie ceny produktu z opcją najtańszej dostawy (już przeliczonej):

cena produktu z dostawą

Allegro.pl

cena produktu z dostawą 2

Allegro.pl

Czas dostawy

Element ten powinien być dobrze widoczny na karcie produktu. W przeciwnym razie – jeżeli napiszemy tę informację zbyt małą czcionką lub w ogóle jej nie umieścimy na stronie – wzbudzimy w użytkowniku przeświadczenie, że coś ukrywamy, w tym np. że czas dostawy prawdopodobnie będzie bardzo długi.

Z racji tego, że czas dostawy zależy zarówno od kuriera, jak i nadania przesyłki przez e-sklep, warto zamieścić na karcie produktu obie te informacje:

czas dostawy

Cocolita.pl

Ilość dostępnych produktów

Jest to informacja, która na karcie produktu jest bardzo mile widziana przez użytkowników. Dodatkowo, aby przyspieszyć dokonanie zakupu przez potencjalnego klienta – warto zamieszczać informację, że zostały ostatnie sztuki produktu i podawać ich konkretną liczbę.

Jeżeli nasz sklep internetowy ma swój odpowiednik w postaci punktu stacjonarnego – warto także komunikować ilość bądź dostępność produktów offline. Niektórzy z użytkowników potrzebują towaru “na teraz”, są też tacy, którzy szukają informacji o produktach w sieci, jednak nie kupują przez Internet. W związku z tym ułatwmy zarówno pierwszej, jak i drugiej grupie zakup produktu właśnie u nas – pokazując też, gdzie konkretnie od ręki może go nabyć:

dostępność produktu

Oczywiście możemy przedstawić to w postaci wartości liczbowych albo symboli:

dostępność produktu 2

Proline.pl

Czas trwania promocji oraz ilość sztuk

Jeżeli mamy teraz promocję w naszym e-sklepie, która jest ograniczona zarówno ilościowo, jak i czasowo – pokażmy to na łamach karty produktu!
Ciekawym rozwiązaniem jest zobrazowanie czasu trwania promocji w postaci tykającego zegara:

czas trwania promocji

Morele.net

Etykietowanie/Tagowanie produktów

Stosowanie na kartach produktów przekreślenia starych cen czy dodawanie etykiet typu: przebój, nowość, bestseller, obniżka ceny działają w sposób pozytywny na użytkownika. Świadomość tego, że coś jest bardzo pożądane przez innych bądź że można to kupić w ramach ograniczonej czasowo i ilościowo promocji wpływa na dokonywanie szybszych i bardziej emocjonalnych zakupów.

Tagowanie produktów

Notino.pl

Dobre CTA

CTA (Call to Action – wezwanie do działania) powinno być umieszczone w miejscu, gdzie użytkownik kieruje najczęściej swój wzrok na stronie. Warto samemu sprawdzić, gdzie na langing page’u umieścić ten bardzo ważny element. Do tego możemy wykorzystać narzędzie Hotjar, które pokaże nam, w jakich miejscach na stronie użytkownicy spędzają najwięcej czasu (heatmap).

Jeżeli chcemy bazować na dobrych praktykach innych e-sklepów – CTA najczęściej znajduje się w okolicach zdjęć produktu, ceny oraz opisu produktu. Przykładami CTA mogą być hasła typu: “zaoszczędź”, “zamów ostatnią sztukę”, “skorzystaj z rat 0%”.

Pokazanie czasu promocji w formie licznika również może przyspieszyć decyzję o zakupie:

cta na karcie produktu

Booking.com

Karta produktu 2

DeeZee.pl

Oceny, Opinie i Recenzje

Nic nie sprzedaje lepiej niż… opinie zadowolonych klientów 🙂 A do tego jest to jedna z tańszych form reklamy. Wystarczy, że umożliwimy klientom dodawanie opinii oraz ocen po dokonaniu zakupu. Możemy w tym celu skorzystać m.in. z różnych gotowych portali opiniujących jak Opineo czy Trusted Shops i zaimplementować je odpowiednio na naszej stronie.

Nasi klienci powinni móc ocenić nasz sklep bądź zakupiony produkt w sposób liczbowy (alternatywa – za pomocą gwiazdek), a także warto umożliwić im dodanie dłuższego komentarza oraz wgranie zdjęcia produktu/przesyłki po jej otrzymaniu.

Możemy pokusić się o rozbudowanie systemu w oparciu o dodatkowe kategorie oceny, jak m.in.: jakość produktu, czas dostawy czy kontakt z obsługą klienta. Należy jednak przy tym zachować umiar, aby nie zniechęcić klienta do działania zbyt wieloma polami do uzupełniania:

opinie o produkcie

DeeZee.pl

Pamiętajmy, że nie każdy z naszych produktów będzie tak samo często i chętnie oceniany przez zadowolonych (lub też nie) klientów. Jeśli dany produkt nie posiada własnych opinii, sekcję tę można ukryć lub zastąpić sekcją komentarzy o całym e-sklepie.

opinie o produkcie 2

Bellita.waw.pl

Warto również pomyśleć o rozdzieleniu opinii na te o produktach oraz o samym sklepie i prezentować je równolegle na karcie produktu.

opinie o produkcie 3

Weargepetto.pl

Optymalizacja karty produktu – czas start!

Mamy nadzieję, że nie przeraziła Was mnogość usprawnień na karcie produktu, które mogą wpłynąć na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym 😉 Zachęcamy do ich sukcesywnego wdrażania i sprawdzania element po elemencie, czy i jak sprawdzają się w Waszych e-biznesach.

A już niebawem w ramach cyklu CRO przedstawimy Wam same mięsne proTIPY dotyczące odpowiednio zaprojektowanej nawigacji w sklepie internetowym.

Całą checklistę CRO znajdziecie tutaj:
https://sempai.pl/blog/checklista-cro-dla-sklepu-internetowego/

Damian Kołodziejski