Co to są meta tagi?

Piotr Małyszko
10 listopada, 2021
Przeczytasz w ~ 6 min.
co to są meta tagi

Meta tagi to znaczniki w kodzie strony, których zadaniem jest opisanie zawartości strony i pomoc robotom indeksującym w poprawnym czytaniu treści i najważniejszych elementów danej podstrony. Odpowiednio zoptymalizowane znaczniki meta wspomogą proces pozycjonowania strony oraz pomogą użytkownikom trafić na odpowiednią podstronę. Sprawdźmy więc, czym są meta tagi i na jakie aspekty powinniśmy zwracać uwagę.

 

Czym są meta tagi?

Mówiąc o meta tagach możemy wyróżnić kilka takich elementów:

  • meta title, czyli tytuł podstrony, który opisuje robotom Google’a i użytkownikom zawartość strony. Meta title w wynikach wyszukiwania wygląda jak na przykładzie poniżej:
    co to jest meta title - przykład
  • meta description, czyli dłuższy opis tego, co znajduje się na danej podstronie. Nie ma on wpływu na pozycjonowanie, aczkolwiek warto zadbać o to, by był skonstruowany poprawnie, by zwiększyć CTR naszych wyników wyszukiwania. Przykład meta opisu znajdziecie poniżej:
    przykład meta description - co to jest
  • meta robots – dzięki temu elementowi możemy ukryć przed robotami poszczególne podstrony, np. jeśli nie chcemy by były indeksowane, przykładowo:
    co to jest meta robots - przykład
  • meta keywords – już nie używane (co zostanie wytłumaczone niżej);
  • meta viewport – wykorzystywane pod urządzenia mobilne;
  • alt tag – używany przy opisywaniu zdjęć wstawianych na stronie.

 

W pierwszych dwóch parametrach mamy pewne ograniczenia, które są istotne pod kątem SEO. 

Meta title powinien być napisany na 10 do 70 znaków, więc musi precyzyjnie określać zawartość strony docelowej. 

Meta description pozwala nam na znacznie więcej swobody przy opisywaniu zawartości strony, aczkolwiek pewne ograniczenia nadal obowiązują. Ten parametr powinien zawierać się w przedziale 160 – 300 znaków. Widoczne jest zazwyczaj tylko 155 znaków, więc nie należy przesadzać tutaj ze szczegółowością. 

Meta tagiem, który nie jest już wykorzystywany pod kątem SEO i nie ma na nie żadnego wpływu, są meta keywords. Z uwagi na nadużywanie tego tagu w przeszłości i wykorzystywanie go do pozycjonowania w sposób sprzeczny z zasadami, Google i inne wyszukiwarki uznały, że ten tag nie jest czynnikiem rankingowym – nie ma więc wpływu na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym meta tagiem wartym opisania jest alt tag, często nazywanym atrybutem alt. Służy on do wskazania algorytmom wyszukiwarek, co znajduje się na grafice na naszej stronie internetowej. W końcu roboty nie mają oczu i nie są w stanie ocenić, czy mają do czynienia ze zdjęciem konia, czy też słonia. Jest to również udogodnienie dla osób mających problemy ze wzrokiem. Więcej o atrybucie alt przeczytacie w naszym artykule, poświęconym zagadnieniom związanym z Google Grafika: https://sempai.pl/blog/jak-pozyskiwac-wiecej-uzytkownikow-z-google-grafika/ 

Profesjonalne i kompleksowe pozycjonowanie

Sprawdź naszą >> OFERTĘ << na SEO

Meta tagi – jak dobrać i jaki mają wpływ na SEO?

Google przyznało, że meta title jest jednym z ponad 200 czynników rankingowych. Oznacza to, że zyskamy na dobrej optymalizacji tego meta tagu. Dobrze wykonana optymalizacja musi się opierać o ogólnie przyjęte zasady:

  • meta title powinien zamykać się w 55 znakach ze spacjami (wersja optymalna), a maksymalnie powinien mieć 70;
  • treść title powinna zawierać główne słowo kluczowe, na które pozycjonujemy daną podstronę.

W przypadku meta description sytuacja wygląda trochę inaczej – nie ma to aż takiego wpływu na samą “moc” SEO, aczkolwiek Google rekomenduje w swoich wytycznych, by opis był zwięzłym podsumowaniem, zawierającym najważniejsze słowa kluczowe. Warto również pamiętać, by meta opis był unikalny dla każdej podstrony. Oprócz tego, zwróćmy uwagę na to, że dobrze napisany opis meta wpłynie również na CTR naszych pozycji, dzięki czemu wzrośnie ilość ruchu na stronie. Optymalna długość meta opisu to około 155 znaków. 

 

Znaczenie meta tagu title, czyli jak zainteresować robota wyszukiwarki i człowieka

Prowadząc działania SEO musimy myśleć zarówno o robotach indeksujących, jak i o użytkownikach. Tytuł strony powinien być więc napisany w prosty i zrozumiały sposób. Optymalizując ten element musimy pamiętać, by pokazać algorytmom i naszym potencjalnym klientom, co znajduje się na stronie. Każda podstrona serwisu powinna mieć unikalny meta tytuł, by błędy nie były komunikowane w Google Search Console oraz by nie występowało zjawisko kanibalizacji. O zjawisku kanibalizacji możecie przeczytać więcej w innym naszym artykule, dostępnym pod linkiem: https://sempai.pl/blog/kanibalizacja-slow-kluczowych-dlaczego-warto-miec-ja-pod-kontrola/

 

Meta description – czy warto?

Opis strony w wynikach wyszukiwarki Google, jak już zostało wspomniane wyżej, nie jest czynnikiem rankingowym w wyszukiwarkach. Wynika to z faktu, że gdy był brany pod uwagę, wiele osób nadużywało jego mocy i zamieszczało w meta opisie jak najwięcej słów kluczowych. Zaczęło dochodzić do sytuacji, gdy opis nie mówił nic o zawartości strony, a zawierał jedynie zlepek wielu fraz, których celem było po prostu uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych. Google (i inne wyszukiwarki) postawił jednak na user experience, by opis meta description rzeczywiście wyrażał krótką informację o zawartości strony. Mimo tego, że nie jest to czynnik rankingowy, należy meta opis skonstruować w taki sposób, by użytkownik wiedział dokładnie, co znajduje się po drugiej stronie. Dzięki temu, nie będziemy wprowadzać naszych potencjalnych klientów w błąd i zmniejszymy współczynnik odrzuceń na naszej witrynie.

O współczynniku odrzuceń również napisaliśmy odrębny artykuł, który możecie znaleźć tutaj: https://sempai.pl/blog/jak-zmniejszyc-wspolczynnik-odrzucen/

Jak sprawdzić meta tagi strony?

Aby sprawdzić meta dane witryny, najłatwiej wejść na stronę i zweryfikować jej źródło. Jak to zrobić? W tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy „Wyświetl źródło strony” lub używamy skrótu Ctrl+U). Informacje, których potrzebujemy, znajdziemy na początku kodu. Aby ułatwić sobie pracę, możemy wcisnąć Ctrl+F i wyszukać meta znaczniki. Meta tytuł możemy sprawdzić przy haśle title, z kolei meta opis – przy name=”description”. Upewnijmy się, czy meta opisy mają odpowiednią długość oraz, czy są wartościowe dla odbiorcy, czyli m.in. czy w prawidłowy (i atrakcyjny!) sposób informują o zawartości witryny.

Przykład meta title i description w kodzie strony:

meta tagi w kodzie strony

Audyt SEO przygotowany przez specjalistów

Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<

Jak dodawać meta tagi?

Niektóre platformy e-commerce posiadają możliwość automatyzacji tworzenia meta opisów. W przypadku największych sklepów jest to opcja, która znacznie ułatwia życie. Dzięki temu, możemy przeznaczyć roboczogodziny na inne, często bardziej naglące, sprawy. Przykładowymi platformami, które umożliwiają automatyzację tworzenia meta opisu są Shoper oraz PrestaShop. Należy dokładnie sprawdzić możliwości swojej platformy – jeżeli taka opcja jest dostępna, warto ją przetestować. Jeśli wszystko działa jak należy, zyskamy na tym mnóstwo cennego czasu.

 

Podsumowanie

Podstawowe meta tagi są niezwykle ważnym elementem każdej strony internetowej. Szczególnie jeśli prowadzimy biznes online. Dbałość o każdy szczegół otworzy naszemu biznesowi drogę do stałego wzrostu i sukcesu. Pamiętajmy więc o odpowiedniej optymalizacji meta title, by zarówno użytkownik, jak i robot Google wiedział, co znajduje się na danej podstronie. Nie zapominajmy też o innych meta tagach – każdy z nich jest ważny. Rzetelna optymalizacja każdego z tych elementów może nie przynieść natychmiastowych efektów, ale jak mówi przysłowie: “grosz do grosza, a będzie kokosza”. Mała zmiana na stronie może nie być game changer’em. Jeśli jednak będziecie skrupulatnie udoskonalać stronę, to wszystkie drzwi staną przed Wami otworem. 

 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Komentarze