Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAdWordsFeed produktowy Google Merchant Center. Co nowego pojawiło się w 2020 roku?

Chyba już nikogo, kto prowadzi kampanie Google Ads dla e-commerce, nie trzeba przekonywać, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie feedu produktowego. Chodzi tutaj zarówno o częstą aktualizację danych, odpowiedni dobór atrybutów, jak i ich bogatą oraz trafną zawartość.

Jednak raz dobrze przygotowany feed nie wystarczy, ponieważ Google ciągle ulepsza i zmienia wymagania oraz możliwe do wykorzystania opcje. Niedostosowanie się do wymagań może skutkować spadkiem CTR bądź odrzuceniem produktów w naszych kampaniach produktowych. W skrajnych przypadkach nawet zawieszeniem konta Merchant Center.

Przyjrzyjmy, jakie zmiany w zakresie wymagań dotyczących feedu produktowego Google Merchant Center wprowadził Google na przestrzeni ostatnich miesięcy:

Szczegóły produktu

Jest to nowy atrybut, który powinien zawierać szczegółowe dane techniczne produktu lub inne informacje, które do tej pory nie znalazły się w żadnym innym feedzie produktowym. Szczególnie istotne będzie dodanie go w przypadku urządzeń elektronicznych, które często mają bogatą specyfikację techniczną.

Przykładowo dla telefonów komórkowych możemy zdefiniować takie wartości, jak:

  • wymiary
  • pamięć RAM
  • rozdzielczość matrycy
  • rozdzielczość aparatu
  • pojemność baterii

Atrybut jest już dostępny od czerwca. Trudno jeszcze określić, jak będzie wpływał na dopasowanie reklam, a co za tym idzie – efektywność kampanii produktowych.
Dodanie go nie jest obligatoryjne.

Informacje o produkcie

Są to krótkie zdania mające na celu przedstawienie i podkreślenie najważniejszych cech danego produktu.
Google sugeruje, aby były to krótkie zdania zawierające najbardziej istotne z naszego punktu widzenia informacje o produkcie. Należy się więc zastanowić, jakie cechy i walory produktu są najczęściej sprawdzane przez potencjalnych nabywców. W tym celu możemy np. wykorzystać podpowiedzi wyszukiwarki Google dotyczące poszukiwanych cech telefonów:

informacje o produkcie feed produktowy

Rata

Atrybut Rata wykorzystaj, aby poinformować użytkowników o szczegółach miesięcznego planu spłaty rat oferowanego przez Ciebie produktu. Na pewno warto pochylić się nad tym rozwiązaniem w przypadku smartfonów czy tabletów, które wielu z nas kupuje wraz z abonamentem.

W Polsce aktualnie będzie można zaoferować możliwość kupna urządzeń na następujących warunkach:

  • płatność z góry
  • płatność z góry + dodatkowe raty miesięczne
  • płatność z góry + dodatkowe raty miesięczne + koszt abonamentu (ten atrybut zostanie opisany poniżej)
  • raty miesięczne
  • raty miesięczne +abonament
  • raty miesięczne + abonament + pierwsza wpłata

rata atrybut feed produktowy google ads

Koszt abonamentu

Należy go użyć w przypadku, gdy kupno danego urządzenia łączy się z koniecznością okresowego dokonywania płatności abonamentowych.

Atrybuty rata i koszt abonamentu są już dostępne.

Opis

Atrybut opis będzie wymagany w stosunku do wszystkich produktów – jego brak co prawda nie będzie powodował ich odrzucenia, ale może skutkować ograniczeniem w wyświetlaniu reklam. Dodatkowo podobne produkty z opisem będą miały priorytet w stosunku do tych, które go nie posiadają. Co warto uwzględnić w ramach tego atrybutu? Mogą to być informacje związane z rozmiarem, materiałem, docelowym przedziałem wiekowym, cechami specjalnymi, wzorem czy fakturą.

Prognozujemy, że zmiany wprowadzane przez Google idą w kierunku większego wykorzystania treści znajdujących się w opisie. Dlatego warto, aby opisy były jak najbardziej „wyczerpujące”. Atrybut ten jest wymagany już od początku września 2020.

opis produktu feed produktowy google ads

Jak dokonać zmian w feedzie produktowym?

Odpowiedź jest uzależniona od kilku czynników, a mianowicie:

  • liczby produktów w sklepie
  • budowy aktualnie wykorzystywanego pliku produktowego
  • możliwości technicznych naszej platformy sprzedażowej
  • naszej wiedzy i zasobów IT

Na starcie skontaktuj się z osobą lub firmą odpowiedzialną za techniczne funkcjonowanie Twojego sklepu internetowego. Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, że wzięli już ten temat na tapet i są w trakcie opracowywania rozwiązania zgodnego z najnowszymi wytycznymi. Jeśli nie – możesz zwrócić się z prośbą o dokonanie takiej modyfikacji, jednak prawdopodobnie będzie to się wiązało z dodatkową opłatą i czasem oczekiwania.

Jeżeli w ofercie Twojego sklepu internetowego znajduje się niewiele produktów, możesz spróbować wykorzystać darmowe rozwiązanie oparte o importowanie pliku do arkusza Google, a następnie jego edycję. Oczywiście, można także spróbować dodać brakujące elementy z wykorzystaniem reguł na koncie GMC, choć w przypadku dużej liczby produktów – będzie to problematyczne i czasochłonne. W przypadku bardziej rozbudowanego asortymentu (liczonego w tysiącach) takie rozwiązania raczej się nie sprawdzą. Możesz wówczas spróbować skorzystać z dedykowanych rozwiązań do zarządzania feedami produktowymi, które łatwo znajdziesz za pomocą… wyszukiwarki Google.

Choć obecnie trudno jeszcze oszacować pełnię korzyści z dodania wyżej wymienionych atrybutów, to jednak można się spodziewać, że ich dodanie pozwoli na zwiększenie liczby wyświetleń naszych produktów oraz wizyt w naszym sklepie.

Więcej informacji dotyczących zmian można znaleźć na stronach pomocy Google Ads.
Źródła: https://support.google.com/merchants/answer/9729512?hl=pl

Michał Cieśla