Chyba już nikogo, kto prowadzi kampanie Google Ads dla e-commerce, nie trzeba przekonywać, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie feedu produktowego. Chodzi tutaj zarówno o częstą aktualizację danych, odpowiedni dobór atrybutów, jak i ich bogatą oraz trafną zawartość.
Jednak raz dobrze przygotowany feed nie wystarczy, ponieważ Google ciągle ulepsza i zmienia wymagania oraz możliwe do wykorzystania opcje. Niedostosowanie się do wymagań może skutkować spadkiem CTR bądź odrzuceniem produktów w naszych kampaniach produktowych. W skrajnych przypadkach nawet zawieszeniem konta Merchant Center.
Przyjrzyjmy, jakie zmiany w zakresie wymagań dotyczących feedu produktowego Google Merchant Center wprowadził Google na przestrzeni ostatnich miesięcy:
Szczegóły produktu
Jest to nowy atrybut, który powinien zawierać szczegółowe dane techniczne produktu lub inne informacje, które do tej pory nie znalazły się w żadnym innym feedzie produktowym. Szczególnie istotne będzie dodanie go w przypadku urządzeń elektronicznych, które często mają bogatą specyfikację techniczną.
Przykładowo dla telefonów komórkowych możemy zdefiniować takie wartości, jak:
- wymiary
- pamięć RAM
- rozdzielczość matrycy
- rozdzielczość aparatu
- pojemność baterii
Atrybut jest już dostępny od czerwca. Trudno jeszcze określić, jak będzie wpływał na dopasowanie reklam, a co za tym idzie – efektywność kampanii produktowych.
Dodanie go nie jest obligatoryjne.
Informacje o produkcie
Są to krótkie zdania mające na celu przedstawienie i podkreślenie najważniejszych cech danego produktu.
Google sugeruje, aby były to krótkie zdania zawierające najbardziej istotne z naszego punktu widzenia informacje o produkcie. Należy się więc zastanowić, jakie cechy i walory produktu są najczęściej sprawdzane przez potencjalnych nabywców. W tym celu możemy np. wykorzystać podpowiedzi wyszukiwarki Google dotyczące poszukiwanych cech telefonów:
Rata
Atrybut Rata wykorzystaj, aby poinformować użytkowników o szczegółach miesięcznego planu spłaty rat oferowanego przez Ciebie produktu. Na pewno warto pochylić się nad tym rozwiązaniem w przypadku smartfonów czy tabletów, które wielu z nas kupuje wraz z abonamentem.
W Polsce aktualnie będzie można zaoferować możliwość kupna urządzeń na następujących warunkach:
- płatność z góry
- płatność z góry + dodatkowe raty miesięczne
- płatność z góry + dodatkowe raty miesięczne + koszt abonamentu (ten atrybut zostanie opisany poniżej)
- raty miesięczne
- raty miesięczne +abonament
- raty miesięczne + abonament + pierwsza wpłata
Koszt abonamentu
Należy go użyć w przypadku, gdy kupno danego urządzenia łączy się z koniecznością okresowego dokonywania płatności abonamentowych.
Atrybuty rata i koszt abonamentu są już dostępne.
Opis
Atrybut opis będzie wymagany w stosunku do wszystkich produktów – jego brak co prawda nie będzie powodował ich odrzucenia, ale może skutkować ograniczeniem w wyświetlaniu reklam. Dodatkowo podobne produkty z opisem będą miały priorytet w stosunku do tych, które go nie posiadają. Co warto uwzględnić w ramach tego atrybutu? Mogą to być informacje związane z rozmiarem, materiałem, docelowym przedziałem wiekowym, cechami specjalnymi, wzorem czy fakturą.
Prognozujemy, że zmiany wprowadzane przez Google idą w kierunku większego wykorzystania treści znajdujących się w opisie. Dlatego warto, aby opisy były jak najbardziej „wyczerpujące”. Atrybut ten jest wymagany już od początku września 2020.
Jak dokonać zmian w feedzie produktowym?
Odpowiedź jest uzależniona od kilku czynników, a mianowicie:
- liczby produktów w sklepie
- budowy aktualnie wykorzystywanego pliku produktowego
- możliwości technicznych naszej platformy sprzedażowej
- naszej wiedzy i zasobów IT
Na starcie skontaktuj się z osobą lub firmą odpowiedzialną za techniczne funkcjonowanie Twojego sklepu internetowego. Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, że wzięli już ten temat na tapet i są w trakcie opracowywania rozwiązania zgodnego z najnowszymi wytycznymi. Jeśli nie – możesz zwrócić się z prośbą o dokonanie takiej modyfikacji, jednak prawdopodobnie będzie to się wiązało z dodatkową opłatą i czasem oczekiwania.
Jeżeli w ofercie Twojego sklepu internetowego znajduje się niewiele produktów, możesz spróbować wykorzystać darmowe rozwiązanie oparte o importowanie pliku do arkusza Google, a następnie jego edycję. Oczywiście, można także spróbować dodać brakujące elementy z wykorzystaniem reguł na koncie GMC, choć w przypadku dużej liczby produktów – będzie to problematyczne i czasochłonne. W przypadku bardziej rozbudowanego asortymentu (liczonego w tysiącach) takie rozwiązania raczej się nie sprawdzą. Możesz wówczas spróbować skorzystać z dedykowanych rozwiązań do zarządzania feedami produktowymi, które łatwo znajdziesz za pomocą… wyszukiwarki Google.
Choć obecnie trudno jeszcze oszacować pełnię korzyści z dodania wyżej wymienionych atrybutów, to jednak można się spodziewać, że ich dodanie pozwoli na zwiększenie liczby wyświetleń naszych produktów oraz wizyt w naszym sklepie.
Więcej informacji dotyczących zmian można znaleźć na stronach pomocy Google Ads.
Źródła: https://support.google.com/merchants/answer/9729512?hl=pl