Jak założyć bloga? Poradnik dla początkujących

Paulina Roszko
30 marca, 2022
Przeczytasz w ~ 6 min.
Jak założyć bloga - poradnik dla początkujących

Zdecydowałeś już, że chcesz założyć własnego bloga? Świetnie, nie pozostaje ci nic innego, jak się za to zabrać. Tutaj jednak najczęściej pojawiają się pierwsze wątpliwości: czy założenie bloga jest trudne? Jaką wybrać nazwę bloga? Na jaką platformę się zdecydować? Ile kosztuje założenie bloga? Przygotowaliśmy kompletny poradnik dla początkujących, który ułatwi Ci przejście przez ten proces!

Jak stworzyć bloga? Znajdź temat przewodni!

Proces zakładania bloga należy zacząć od znalezienia tematu przewodniego lub pomysłu na siebie i własnego bloga. Bez tego ani rusz! Założenie profesjonalnego bloga zaczyna się przede wszystkim od zidentyfikowania grupy docelowej, do której będziesz kierować konkretne treści. W ten sposób określisz zakres tematyczny, który powinien znaleźć się na twojej stronie.

Jeśli będzie to blog firmowy, sprawa jest prosta: jego tematyka powinna być ściśle powiązana z branżą, w której działasz oraz z produktami i usługami, jakie oferujesz. Natomiast stworzenie bloga osobistego, lifestylowego lub z recenzjami powinieneś poprzeć dokładnym rozpoznaniem w sieci.

Pamiętaj, że kolejny blog o kosmetykach lub filmach może być dla czytelnika nużący. Nie będzie ci łatwo przebić się wśród twórców, którzy działają w internecie już od lat i zbudowali wokół siebie wierną społeczność czytelników. Bez sensu jest również założenie bloga o wszystkim i o niczym. Losowe wpisy na różnorodne tematy nie przyciągną odbiorców. Czytelnik, trafiający na konkretną domenę, oczekuje tam wpisów związanych z tematem, na który wskazuje nazwa bloga.

Dlatego najlepiej postawić na coś oryginalnego, niszowego, czego w sieci brakuje lub jest tego mało. Masz oryginalny pomysł na prowadzenie bloga z recenzjami? Do tej pory nie zauważyłeś w sieci podobnej realizacji tematu? Super — to może być właśnie twoja przepustka do strony internetowej, na której w przyszłości zaczniesz zarabiać.

Platforma blogowa — jaką wybrać?

Do założenia bloga potrzebna jest Ci platforma, umożliwiająca zarządzenie treścią. To dzięki niej będziesz w stanie formatować i edytować tekst zarówno przed jak i po publikacji. Dziś największą popularnością cieszy się blog w systemie WordPress. Pozwala on na łatwe i intuicyjne prowadzenie bloga, bezproblemowe dodawanie galerii zdjęć czy kontakt z komentującymi.

Poza tym w sieci znajdziesz przydatne wtyczki (np. Disqus, Yoast SEO, P3 Welcome Mat), które pomogą ci w stworzeniu profesjonalnego bloga, widocznego na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google.

Płatny czy bezpłatny blog?

Stworzenie bloga na WordPress wiąże się z kosztami za hosting, ale najczęściej to jedynie kilkanaście złotych w skali miesiąca. Platforma sprawdzi się w przypadku sklepu internetowego (dowiedz się jak założyć sklep internetowy) oraz innych stron www. Co sprawia, że jest tak popularna? Przy niewielkim nakładzie finansowym zyskujesz opcje, które:

  • pozwolą ci zarabiać z reklam oraz dopasowywać je dowolnie do strony,
  • pozwolą na stworzenie własnej domeny,
  • ułatwią ci spersonalizować wygląd bloga.

Do tego na bieżąco możesz wprowadzić wszelkie aktualizacje oraz wybrać adres twojego bloga (czy ma kończyć się na „.com”, „.pl” lub „.net”). Z panelu administracyjnego WordPressa zyskujesz niemal nieograniczone możliwości konfiguracji zamieszczanych treści.

Jak założyć bloga bezpłatnie? Taką opcję umożliwiają np. platformy Blogger oraz Tumblr. Jednak prowadzenie na nich swojej witryny nie należy do najłatwiejszych. Owszem, zyskujesz darmowy hosting, jednak przy wybieraniu adresu swojej witryny końcówkę masz już narzuconą z góry: np. blogspot.pl. Musisz też dostosować się do przestrzegania zasad użytkownika wybranej platformy, a twoja kontrola nad blogiem jest ograniczona.

Do tego na darmowych platformach nie masz wpływu na wyświetlanie reklam, a te bywają bardzo agresywne. Są też irytujące dla odbiorców, którzy w konsekwencji szybko rezygnują z odwiedzania stron z nadmierną ich ilością. To wszystko zdecydowanie nie sprzyja wizerunkowi profesjonalnego bloga.

Jeśli więc zastanawiasz się, czy założyć bloga na WordPress, czy darmowej platformie, zdecydowanie polecamy tę pierwszą opcję.

Założenie bloga na WordPress i konto hostingowe

Założenie bloga na WordPressie oraz indywidualny adres internetowy witryny to opcje, które docenią przedsiębiorcy oraz twórcy, zamierzający publikować materiały chronione prawami autorskimi, takie jak własne zdjęcia, muzyka czy opowiadania. WordPress jest w końcu nie bez powodu najpopularniejszą platformą blogową.

Zanim jednak wybierzesz platformę do zarządzania treścią na blogu, musisz go stworzyć! Rejestracja domeny jest bardzo łatwa i szybka, a do tego większość dostawców hostingu oferuje zespół wsparcia w razie ewentualnych problemów technicznych ze stroną www. Konto hostingowe, a co za tym idzie, oryginalny adres twojej witryny, założysz m.in. na:

  • Hostinger,
  • Dhosting,
  • Nazwa.pl.
  • SiteGround,
  • Bluehost,
  • Home.pl.

Co ciekawe, niektóre z nich oferują darmowy hosting np. przez pierwszy rok użytkowania. Jest to więc dobra opcja na przetestowanie, czy wybrany serwer nam odpowiada i czy na pewno to właśnie tam chcesz prowadzić własnego bloga.

Pamiętaj też, aby założeniu bloga przyświecał konkretny cel: budowa świadomości marki, promocja własnych usług lub stworzenie portfolio. W ten sposób łatwiej będzie ci stworzyć bloga, który przyciągnie i utrzyma odbiorców.

Nazwa domeny i użytkownika

Z założeniem bloga wiąże się adres internetowy, czyli nazwa domeny, pod którą będziesz widoczny w sieci. Wybierz więc mądrze! Wpisując unikalny adres URL w wyszukiwarce, użytkownik od razu trafi na twoją stronę internetową. Dlatego tak ważne jest, by nie był on za długi oraz zbyt skomplikowany, a do tego, by naprowadzał odbiorcę na tematykę treści, jakie tam znajdzie.

Adres internetowy z końcówką „.com” najczęściej wybierany jest do stron międzynarodowych. Ostatnio w tym wariancie sprawdza się również końcówka „.net”. Jeśli jednak wiesz, że twoje treści będą kierowane wyłącznie do polskich odbiorców, śmiało postaw na końcówkę „.pl”.

Nazwa użytkownika jest również bardzo ważna. Tak będą podpisywane twoje wpisy: już na początku musisz więc wybrać, czy chcesz podpisywać się imieniem i nazwiskiem, czy np. pseudonimem. Pierwsza opcja to dobre rozwiązanie, jeśli założenie bloga ma na celu budowanie marki osobistej, na której w późniejszym czasie będziesz chciał zarabiać.

Natomiast jako anonimowy właściciel bloga masz nieco więcej prywatności i swobody w wyrażaniu opinii np. na kontrowersyjne tematy. Nazwę użytkownika warto więc dokładnie przemyśleć!

Konto hostingowe

Funkcjonalne i wygodne prowadzenie bloga zapewnia nie tylko założenie go w systemie WordPress. Czas na konto hostingowe. To również kwestia, której powinieneś poświęcić sporo uwagi.

To bowiem od hostingu zależy szybki czas ładowania bloga, jego wydajność, funkcjonalność, a także bezawaryjna dostępność witryny przez 24 godziny 7 dni w tygodniu.

Pamiętaj, że wykupienie hostingu wiąże się z regularnym przedłużaniem ważności domeny. W zależności od pakietu i wybranej firmy hostingowej płatność za domenę może odbywać się np. raz na rok lub raz na miesiąc. Nieuiszczenie należności na czas spowoduje wygaśnięcie URLu twojego bloga.

Od założenia bloga do prowadzenia bloga

Jeszcze nie założyłeś bloga? Do dzieła! Proces zakładania bloga jest niezwykle prosty: wybierasz hosting, nazwę domeny oraz platformę blogową, dzięki której z powodzeniem dodasz treści. Dzięki intuicyjnym rozwiązaniom dziś możesz założyć bloga zaledwie w kilka minut. 

A jakie są zalety posiadania bloga? To świetne narzędzie w content marketingu, które buduje zasięgi i przyciąga nowych klientów. Prowadzeniem bloga zwiększasz świadomość marki i kreujesz wizerunek profesjonalisty. Ponadto zyskujesz dodatkową przestrzeń na promowanie własnych usług lub produktów. No i najważniejsze: do prowadzenia bloga nie potrzebujesz specjalnych umiejętności!

Nie zwlekaj więc z założeniem własnego bloga, wybierz odpowiednią domenę i zrób to już dziś. Pozycjonowanie bloga i aktywne jego prowadzenie to świetna opcja w ramach twojej strony internetowej, która może szybko zaowocować wymiernymi efektami w biznesie.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Paulina Roszko

Content Marketing Specialist

Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym.