#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaCase studyUżyj sprytu zamiast pieniędzy. Case study Centerdi

Użyj sprytu zamiast pieniędzy. Case study Centerdi

Ósmą zasada Kaizen „Użyj sprytu zamiast pieniędzy”, jak każdą filozofię, można interpretować na wiele sposobów. To, w jaki sposób Ty ją wykorzystasz w swoich działaniach, ogranicza wyłącznie Twoja wyobraźnia, kreatywność oraz energia, z jaką wprowadzasz pomysły w życie. W przypadku naszego klienta – Centerdi.pl – zostaliśmy, w pewnym sensie, zmuszeniu do znalezienia optymalnego (sprytnego :)) rozwiązania kwestii działań marketingowych, gdzie ograniczały nas takie czynniki, jak: logistyka, budżet, marża i zasięg. Zobacz, w jaki sposób ósma zasada Kaizen pomogła nam w znalezieniu idealnego rozwiązania dla tej sytuacji.

O Kliencie:

Sklep internetowy Centerdi.pl funkcjonuje na rynku już od 2005 roku. W swojej ofercie posiada szeroki asortyment akcesoriów AGD, RTV, GDM, foto, komputerowych, elektronicznych i wielu innych do codziennego użytku.

Analiza branży i oferty sklepu

Cech wyróżniających sklep Centerdi.pl jest wiele, w tym wysoka jakość obsługi klienta czy specyfika oferty sprzedażowej. Jednak budując strukturę kampanii efektywnościowej, koniecznie jest znalezienie tych najważniejszych i wybór właściwej drogi. Kierowaliśmy się podstawowymi zasadami marketingowymi: charakterystykę oferty skonfrontowaliśmy z profilem potencjalnego klienta. Do jakich doszliśmy wniosków?

Profil klienta – do kogo i w jakim celu?

Postanowiliśmy położyć nacisk na unikalnego użytkownika w ostatniej fazie lejka zakupowego, czyli:

  • szukającego najlepszej możliwej oferty tu i teraz,
  • szukającego jednego, konkretnego produktu (niechętnie kupi coś innego),
  • detal z delikatnym zahaczeniem o klienta hurtowego (ilość „sztuk na paragon ~1,5”),
  • kupującego więcej niż jedną sztukę tego samego produktu,
  • najczęściej niepowracającego (remarketing mocno ograniczony warunkami efektywnościowymi i zakresem dni),
  • „hot cookie”, np. Porzucony koszyk – 1 dzień.

Ograniczenia kampanii: logistyka, marża, budżet i zasięg

Co nas zmusiło do obrania niestandardowej drogi w przygotowaniu strategii działań i późniejszej optymalizacji kampanii Adwords?

  • Kwestie logistyczne – ograniczenia w możliwościach magazynowania towaru i obsługi zamówień.
  • Marża produktowa – nasza główna przewaga nad konkurencją była jednocześnie jedną z barier, która ograniczała nasza ekspansję i możliwości skalowania kampanii. Bardzo niska cena zmniejszała zysk z pojedynczej transakcji.
  • Budżet – ograniczony zakres wydatków miesięcznych.
  • Zasięg – „sztywny” budżet bezpośrednio wpływał na częstotliwość wyświetlania naszych reklam oraz typów kampanii, których użyliśmy w naszych działaniach.

Struktura kampanii – ile i dlaczego tak drogo?

Analiza specyfiki poszczególnych kampanii (sprzedażowej/efektywnościowej, zasięgowej, budującej świadomość marki) nie pozostawiła nam złudzeń. Biorąc pod uwagę statystyczne koszty kliknięcia, pozyskania transakcji (efektywność mierzyliśmy w atrybucji last-click, jednak optymalizacja odbywała się w w atrybucji „w oparciu o dane”) musieliśmy zrezygnować z kampanii generycznej w sieci wyszukiwania, a cały budżet skupić na działaniach produktowych: PLA z delikatnym dodatkiem remarketingu dynamicznego w sieci reklamowej.

Pierwsze miesiące działania kampanii – wnioski


Efektywność kampanii w pierwszych trzech miesiącach

Po analizie pierwszych trzech miesięcy działań, postawiliśmy sobie następujące cele:

  • obniżenie kosztu CPC przy utrzymaniu lub zwiększeniu liczby kliknięć (bardzo szeroka oferta pozwalała na sukcesywne “przesuwanie” budżetów z jednego produktu na drugi, co przy ograniczaniu przez Google liczby wyświetleń ze względu na stawkę CPC dawało nam duże pole manewru),
  • obniżenie kosztu pozyskania transakcji do wartości mniejszej niż 5 zł.

Zwiększenie liczby transakcji i zwrotu z poniesionych kosztów, zgodnie z założeniem, miało odbywać się w ramach tego samego, wykorzystywanego wcześniej budżetu miesięcznego.

Ostatnie miesiące działania kampanii – rezultaty


Efektywność kampanii w ostatnich trzech miesiącach działań kampanii (Q4 roku 2017)

Porównanie – ostatnie trzy miesiące vs pierwsze trzy miesiące działań marketingowych – filozofia „Użyj sprytu zamiast pieniędzy” w pigułce:

Porównanie – pierwsze trzy miesiące VS ostatnie trzy miesiące

  • Średni koszt kliknięcia: 0,2zł —> 0,12zł
  • Transakcje: 1057 —> 3821
  • Koszt pozyskania transakcji: 8,32zł —> 3,48zł
  • ROAS: 756% —> 1924%

Przebieg procesu optymalizacji

CPC

Efekty optymalizacji – zmiany w średnim koszcie kliknięcia

Koszt pozyskania transakcji

Efekty optymalizacji – zmiany w średnim koszcie pozyskania transakcji

Liczba kliknięć

Efekty optymalizacji – zmiany średniej liczby kliknięć

ROAS

Efekty optymalizacji – zmiany w efektywności ROAS (przychód/koszt)

Z agencją Sempai współpracujemy od kwietnia 2017 roku. Bardzo sprawnie przejęli działania związane z pozycjonowaniem naszego serwisu www.innogy.pl po wcześniejszej agencji. Jesteśmy zadowoleni z prowadzonych prac i przekazywanych nam rekomendacji. Godnym pochwalenia jest zrozumienie, jakim wykazują się pracownicy agencji w sytuacjach, gdy nie zawsze możemy te rekomendacje wdrożyć z przyczyn technicznych lub biznesowych. W takich momentach staramy się wspólnie wypracować zadowalające rozwiązanie, biorąc pod uwagę ograniczenia, a przede wszystkim cele, jakie chcemy osiągnąć.

Współpraca z agencją przebiega sprawnie przede wszystkim na łatwość kontaktu z osobami prowadzącymi nasz projekt. Widać, że praca nad pozycjonowaniem sprawia im dużą przyjemność i nie jest tylko obowiązkiem, ale także i pasją.

Cenimy sobie także terminowe, comiesięczne raportowanie i dostęp do narzędzi monitorujących pozycję naszego serwisu. Dzięki nim mamy pewność, że projekt jest w dobrych rękach i w każdej chwili możemy sprawdzić naszą pozycję.

Mając doświadczenie we współpracy z różnymi agencjami specjalizującymi się w pozycjonowaniu stron www, polecam wybór agencji Sempai do prowadzenia działań SEO. To solidna firma z fajnymi ludźmi znającymi się na swojej pracy.

innogy
Innogy