opisy produktow icon

Opisy produktów

Dobry opis produktu jest nie tylko odpowiednio wypozycjonowany w wyszukiwarce, ale również chętnie czytany przez użytkowników strony. Postaw na treści przygotowane przez naszych specjalistów – zarówno łatwe w odbiorze, jak dostosowane specjalnie pod SEO.

Szybki kontakt
Zapytaj o ofertę

Lubisz zakupy stacjonarnie? Wcale nas to nie dziwi! Masz w końcu możliwość dokładnego obejrzenia produktu, a do tego skonsultowania się ze sprzedawcą. Czy to znaczy, że klienci sklepów internetowych kupują na chybił trafił? Co to, to nie! Wystarczy szczegółowy i kreatywny opis produktu. Dowiedz się, jak tworzyć tego typu treści i sprawdź, dlaczego zadanie to warto zlecić specjalistom.

Opisy produktów a SEO

Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoja witryna została uznana za wartościową przez roboty Google, musisz wypełnić ją wysokiej jakości treścią. Jednak pisanie tekstów wyłącznie pod kątem SEO, bez uwzględnienia potrzeb rzeczywistych odbiorców, jest jak wbijanie gwoździa za pomocą kamienia. Niby działa, ale czyż nie lepiej użyć młotka?
Starannie przemyślany i kreatywny content marketing to idealne narzędzie, które pozwoli Ci tworzyć interesujące treści z użyciem niezbędnych słów kluczowych i ujęciem realnych zapytań internautów. W ten sposób Twój sklep nie tylko wyświetli się wysoko w wynikach wyszukiwania, ale też zainteresuje potencjalnych klientów i skłoni ich do skorzystania z jego oferty.

Czy opis produktu jest niezbędny?

Jedni bez obaw zamawiają produkty online, podczas gdy wielu nadal preferuje zakupy stacjonarne. Według raportu „E-commerce w Polsce 2021” wciąż 23% polskich internautów unika handlu w sieci, a za główny powód podaje brak możliwości fizycznego zaznajomienia się z towarem (źródło: Gemius.pl).
Profesjonalny opis produktu zastępuje sprzedawcę. Co więcej, umożliwia poznanie towaru wszystkimi zmysłami, pomimo że fizycznie znajduje się on poza zasięgiem klienta. Poprzez zastosowanie technik pisarskich, które oddziałują na wyobraźnię i odnoszą się do znanych odbiorcy zjawisk, możemy stworzyć w jego głowie żywy obraz oferowanego artykułu. W ten sposób zrekompensujemy mu brak bezpośredniego kontaktu i wspomożemy w podjęciu decyzji zakupowej.
Wyczerpująco i rzetelnie opisany produkt ma większe szanse trafić do koszyka zamówień, zarówno wśród klientów praktykujących zakupy online, jak i tych jeszcze nieprzekonanych.

Czym powinien charakteryzować się dobry opis produktu?

Aby stworzyć dobry sprzedażowy opis produktu, warto bazować na modelu:

Jezyk korzysci

Cecha to właściwość Twojego produktu, która z różnych obiektywnych względów może mieć znaczenie dla potencjalnego klienta.
Zaleta to pozytyw wynikający z wybranej cechy, który może zaistnieć w wybranym (względnie ogólnym) kontekście, np. kolor produktu stanie się zaletą, gdy wskażemy, że jest aktualnie w modzie.
Korzyści wynikające z wybranych cech/zalet produktu to plusy, jakie odczuje klient, wybierając dany produkt.
Zastosowanie tego modelu pozwala na wyeksponowanie istotnych atrybutów produktu z jednoczesnym wskazaniem na to, jak zaspokaja on potrzeby klienta.
Jak to działa w praktyce? Oto kilka przykładów:

  • „Ta starannie zaprojektowana (cecha – zaleta) kalenica gwarantuje szczelność dachu płaskiego (korzyść)”.
  • „Kocyk dziecięcy Minky wzbogacony o aplikacje sensoryczne (cecha – zaleta) wpływa korzystnie na rozwój zmysłów Twojego malucha (korzyść)”.
  • „Nasza ekologiczna (cecha – zaleta) torba na owoce pomaga ograniczyć zużycie plastiku w Twoim gospodarstwie domowym (korzyść)”.
  • „Nasz garnitur dostępny jest w kolorze bordowym (cecha), który święci triumfy na tegorocznych wybiegach mody (zaleta). Dzięki niemu poczujesz się jak gwiazda (korzyść) i odświeżysz garderobę (korzyść)”.

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Aby stworzyć idealne opisy produktów, dostosuj się do kilku zasad i wskazówek. Zadanie może okazać się czasochłonne i wymagające, ale im więcej wysiłku włożysz w przygotowanie dobrych tekstów, tym lepszych wyników sprzedażowych możesz się spodziewać.
Wykonanie opisów produktów możesz też zlecić profesjonalistom. Dzięki temu zyskujesz pewność, że powstały one w zgodzie z przyjętymi wytycznymi.

Jak powstaje unikalny opis, który sprzedaje? Wskazówki

Specjaliści od marketingu treści, którzy tworzą pod kątem SEO, mierzą się na co dzień z nie lada wyzwaniami. Oryginalne opisy powinny bowiem trafiać zarówno do potencjalnego klienta, jak i spełniać rolę pozycjonującą. Oto kilka wskazówek, jak poradzić sobie z przygotowaniem czytelnych, ciekawych i użytecznych tekstów tego typu.

Dobieraj odpowiednie frazy kluczowe

W opisach produktów powinny znaleźć się frazy kluczowe dopasowane do Twojej branży i oferty. Zapoznaj się z kategoriami i nazwami artykułów. Istnieje duża szansa, że Twój klient dokładnie wie, czego szuka. Właśnie dlatego planując słowa kluczowe, pamiętaj o nazwach marek i modeli oraz dostępnych na rynku odmianach. Odpuść umieszczanie nadmiernie szczegółowych danych technicznych już w tytule. Lepsze miejsce na te informacje znajdziesz w treści opisu.
Oto jak może wyglądać nazwa produktu w formie tytułu (nagłówek H1):

Tytul opisu

Podkreślaj najważniejsze cechy produktu

Jako właściciel sklepu internetowego z pewnością chcesz zachęcić odbiorcę do zakupu towaru. Jednak warto pamiętać, że wartościowy opis, obok roli perswazyjnej, powinien przede wszystkim pełnić funkcję informacyjną. Postaraj się podać wszystkie cechy produktu, które Twój klient może uznać za istotne. Pomożesz mu poznać Twój produkt i zwiększysz szanse, że dokona świadomego zakupu.

Pisz dla prawdziwych ludzi

Pamiętaj, że opisy produktów tworzysz dla „żywych” osób. Zwróć uwagę na poprawność językową, przejrzystość tekstu i na to, czy tekst rzeczywiście ma szansę zainteresować odbiorcę.
Dopasuj się do czytelnika. Szczęśliwa mama chętniej zdecyduje się na „turkusowy kocyk” niż „grynszpanowy pled”. Wejdź w buty Twojego odbiorcy i zastanów się, co o Twoim produkcie chciałby wiedzieć potencjalny nabywca.
Unikaj niezrozumiałych skrótów i skomplikowanych pojęć. Nie bój się prostoty i konkretów. Pamiętasz jeszcze model „cecha – zaleta – korzyść”? W takim razie znasz już podstawy języka korzyści! Zrób z niego użytek i odpowiadaj na potrzeby prawdziwych konsumentów.

Pobudzaj zmysły

Skoro opis nierzadko musi zastąpić obcowanie z produktem „na żywo”, postaraj się pobudzić wyobraźnię odbiorcy, odwołując się do wrażeń zmysłowych. Najnowsza seria kosmetyków pachnie rabarbarem? Czekoladki rozpływają się w ustach? Odkurzacz jest cichy jak tykanie zegara? Napisz o tym!

Podawaj informacje od ogółu do szczegółu

Zalety oraz funkcje przedmiotu warto zaprezentować w porządku od najbardziej ogólnikowych do szczegółowych. To, jakie informacje znajdą się wśród tych priorytetowych, zależy często od obszaru działalności, branży i tego, kim jest potencjalny konsument.
Jeśli Twój sklep oferuje profesjonalny sprzęt fotograficzny, dobrze wiesz, że Twoich klientów bardziej interesują parametry urządzeń, niż ich walory wizualne. Przeciwnie jest na przykład w przypadku dekoracji. Internauta najpierw będzie szukał wymarzonego wzoru, a dopiero potem sprawdzi, czy wydruk powstaje na jakościowym papierze.

Zadbaj o liczbę znaków

Idealny opis produktu powinien dostarczyć niezbędnych informacji, ale nie zanudzać. Zarówno klienci, jak i roboty wyszukiwarki Google polubią teksty o średniej objętości 1000-1500 znaków ze spacjami. Niektóre produkty mogą wymagać dłuższych opisów, co jednocześnie daje szansę na umieszczenie dodatkowych słów kluczowych. Warto się jednak zastanowić, czy opis powyżej 3000 znaków ze spacjami nie będzie przesadą w przypadku danego produktu.

Pamiętaj o formatowaniu

Czytelność tekstu jest tak samo ważna, jak jego treść. Wyróżnienie nagłówków i śródtytułów, wyraźny podział na akapity i stosowanie punktorów to dobre praktyki, które sprawią, że Twój opis będzie przyjemniejszy w odbiorze. Co więcej, odpowiednie formatowanie ma znaczenie również pod kątem SEO.

Linkuj wewnętrznie

Masz rozbudowanego bloga z przydanymi informacjami? A może chcesz polecić odbiorcy inne produkty o podobnych cechach? Zdecyduj się na umieszczenie dodatkowych linków, odnoszących się do innych stron w Twojej witrynie. Ty zyskujesz na tym wartościowe linkowanie wewnętrzne, a Twoi klienci ułatwiony dostęp do ciekawych treści.

Czego unikamy przy opisie produktu?

W przygotowaniu opisów produktów nie warto iść na skróty. Stworzenie zwięzłego tekstu, zoptymalizowanego pod wyszukiwarkę i ciekawego dla odbiorcy to wyzwanie. Aby nie paść ofiarą podstawowych błędów, warto unikać:

Kopiowania

Google wykrywa treści zduplikowane, dlatego unikaj plagiatów oraz kopiowania opisów produktów ze stron producentów. Informacje te mogą okazać się przydatne przy tworzeniu własnych, oryginalnych tekstów, lecz skrót CTRL + c warto zostawić w spokoju.

Kanibalizacji treści

Gdy w ofercie posiadasz różne warianty (np. kolorystyczne) tego samego produktu, lepiej jest zdecydować się na jeden opis oraz pozostawić możliwość wyboru użytkownikowi za pomocą zmiennych opcji.
Jeśli ze względu na specyfikę Twojego produktu nie jest to najlepsze rozwiązanie, możesz też stworzyć unikalne opisy dla każdej odmiany artykułu. To wymaga jednak większego nakładu pracy.
W ten sposób unikniesz kanibalizacji treści – sytuacji, w której kilka podstron Twojej witryny wyświetli się w wynikach wyszukiwania na te same słowa kluczowe. Zjawisko to jest niepożądane i prowadzi do zmniejszenia się ogólnego ruchu na stronie.

Upychania fraz kluczowych

Nie przesadzaj z zagęszczeniem użytych fraz. Wystarczy, gdy słowa kluczowe pojawią się w opisie produktu 2-3 razy. Powtarzanie ich w każdym kolejnym zdaniu brzmi nie tylko sztywno, ale może też doprowadzić do nałożenia filtrów przez Google. Stosuj synonimy i używaj fraz z długiego ogona, które opisują szczegółową charakterystykę danego produktu.

Przynudzania

Nie trać czasu odbiorcy na lanie wody. Jeśli wypełnisz tekst zbędnymi informacjami, istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik szybko porzuci czytanie. Opowiedz mu o konkretach i przedstaw realne wartości wynikające z zakupu.

Zmyślania

Kreatywny opis produktu to nie to samo, co „kreatywna księgowość”. Dobry tekst o dużej mocy sprzedażowej powinien wpływać na wyobraźnię odbiorcy, ale nigdy nie może zawierać kłamstw ani przeinaczeń.
Umieszczenie w opisie produktu informacji nieprawdziwych, wprowadzających w błąd konsumenta to nie tylko ryzyko prawne, ale też wizerunkowa klapa. Gdy operujesz językiem korzyści, składaj wyłącznie takie obietnice, jakie realnie może spełnić Twój produkt. W przeciwnym wypadku klienci szybką zwęszą fałsz i stracą zaufanie do sklepu oraz prezentowanych w nim treści.
Postaraj się również unikać kłamstw przez przemilczenie. Jeśli produkt nie zawiera baterii lub śruby do montażu w zestawie, wspomnij o tym w opisie. Postaw się w roli kupującego i zastanów się, jakie informacje będą dla niego niezbędne, aby mógł jak najszybciej zacząć korzystać z zakupionego produktu.
A co jeśli doszło do zwykłej pomyłki? Niezależnie od tego, z jakim kryzysem wizerunkowym mierzy się firma, specjaliści PR radzą przede wszystkim przyznać się do błędu. To najlepszy krok w kierunku naprawienia relacji z niezadowolonym klientem.

Co jeszcze warto umieścić na karcie produktu?

Obok opisu najważniejszym rodzajem treści, który zachęca internautę do konwersji, są zdjęcia produktu. Ważne jest, aby były one wykonane w sposób profesjonalny, z użyciem dobrego sprzętu i odpowiedniego oświetlenia.
Warto umieścić artykuł na jednolitym, pozbawionym rozpraszaczy tle. Dobrą praktyką jest też prezentowanie produktu w przestrzeni (np. z użyciem wizualizacji cyfrowej) – szczególnie gdy mamy do czynienia ze sprzedażą takich rzeczy jak meble czy dekoracje. W przypadku odzieży, przedstawienie produktu na żywej osobie jest w zasadzie niezbędne. Warto wówczas uzupełnić opis o wzrost modela/modeli oraz mierzony rozmiar. Pamiętaj również o umieszczeniu na stronie tekstu alternatywnego, który będzie mógł zastąpić wyświetlaną grafikę.

Opis ALT (atrybut alt, tekst alternatywny) – opisowy tekst zastępczy, który pojawia się, gdy grafika lub zdjęcie jest z różnych przyczyn niedostępne (np. ze względu na słabe łącze internetowe). Tworzenie atrybutów tego typu ma duże znaczenie w kontekście dostępności treści dla osób z niepełnosprawnościami. Przykładowo: odpowiednie oprogramowanie może odczytać opis ALT, aby zapoznała się z nim osoba niewidoma.

Opis zakończ informacjami technicznymi. Dla wygody odbiorcy można to zrobić w formie przejrzystej tabeli. Pozwoli to potencjalnemu konsumentowi sprawnie zweryfikować poszukiwane parametry.

Dlaczego przygotowanie opisów produktów warto zlecić profesjonalistom?

Ilość pułapek, w które można wpaść i warunków, które należy spełnić, aby stworzyć wartościowi opis produktu w sklepie internetowym, może przytłaczać. Aby uporać się z tym bezboleśnie oraz by osiągnąć wymierny efekt, warto zwrócić się o profesjonalną pomoc.
Nasi specjaliści ds. content marketingu dostarczają na co dzień opisy tysięcy produktów, od kocyków dziecięcych, przez fotowoltaikę, do zabawek erotycznych i akcesoriów samochodowych. W Sempai doskonale wiemy, jak zainteresować odbiorcę i spełnić surowe wymogi wyszukiwarki Google. Operujemy językiem korzyści. I nie spoczywamy na laurach, tylko wciąż aktualizujemy naszą wiedzę. Sprawdź, co możemy zaoferować Twojej firmie i przekonaj się, jak tworzenie opisów produktów do sklepu internetowego może poprawić konwersję i wzrost sprzedaży.

Baza
Wiedzy
Cocolita.pl i Sempai triumfują w Mobile Trends Awards 2023!

Cocolita.pl i Sempai triumfują w Mobile Trends Awards 2023!

Wczoraj wieczorem w Krakowie odbyła się uroczysta gala Mobile Trends Awards, podczas której nagrodzono najlepsze aplikacje i kampanie mobilne minioneg...

Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze

Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze

Podczas ostatniego webinaru “Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce“ uczestnicy zadawali bardzo dużo pytań dotyczą...

ostatni-webinar

Zgodnie z unijnym Aktem o rynkach cyfrowych, od 7 marca 2024 r. wszystkie witryny internetowe, które chcą korzystać z funkcji reklamowych Google, musz...
Case
Study

drogeria okladka
588% wzrostu sprzedaży w jeden miesiąc, czyli jak podbić branżę dzięki Allegro Ads!

Allegro Ads jest bez wątpienia cennym źródłem ruchu i przychodów, zarówno dla początkujących, jak i rozwiniętych reklamodawców. Ekosystem Al...


rea okladka
Let Us Perform!: Niedoceniane źródło ruchu w Polsce przyniosło kilkaset tysięcy PLN dodatkowych przychodów. Wyniki za pierwszy kwartał mówią same za siebie!

Co powiecie na to, że w pierwszym kwartale możecie mieć dodatkowe 350k przychodów przy efektywności sprzedażowej analogicznej do innych działa...


okladka lisner
Let Us Perform!: SEO&Content, czyli wzrost ruchu dzięki odpowiedniej treści

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, czy działania contentowe mają sens? Albo posiadasz serwis contentowy i nie masz dobrych wyników? ...


okladka cs andzela
Sukces branży Fashion na TikToku, czyli jak skalując budżet, uzyskaliśmy ROAS 6 000%?

TikTok w ostatnich latach zyskał miliony zwolenników na całym świecie. Jest odpowiedzią na zachodzące zmiany w naszej codzienności. Dlaczego? W...


Okladka Crazy Needles
Migracja nie musi boleć, czyli jak skutecznie wypozycjonować kolczyki — SEO case study Crazy Needles

Aby osiągnąć sukces — nie zawsze trzeba dokonywać radykalnych i spektakularnych zmian. Podstawą sukcesu często jest systematyczne wdrażanie d...


belita okladka
Cztery lata udanej współpracy i nie mamy dość! Case study Google Ads dla sklepu Bellita

Stawiamy na długofalowe relacje - to nie są puste słowa. Dowodem na to niech będzie historia naszej kooperacji ze sklepem Bellita - ambitnym, spec...


okladka top wosk
Let Us Perform!: Od 0 do 6 000 ruchu organicznego w 10 miesięcy – jak z sukcesami robimy SEO dla Topwosk.pl

Posiadasz świeżo założony sklep internetowy, który nie generuje ruchu i zastanawiasz się czy SEO w Twoim przypadku ma sens? Oczywiście że tak!...


darmasklep okladka
Let Us Perform!: To nie żarty – 1 kwietnia rozpoczęliśmy działania, a po 4 miesiącach Darmarsklep.pl zaliczył 2,5-krotny wzrost przychodów z Microsoft Ads!

Z Microsoft Advertising jako Channel Partner współpracujemy już kolejny rok i jesteśmy przekonani, że nasze partnerstwo to początek owocnej koop...