#growUp!

Zaznacz stronę

Pozycjonowanie lokalne

Rozważasz współpracę? Zapytaj o ofertę!

Zapytaj o ofertę

Strona głównaPozycjonowanie i optymalizacjaPozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne

Wyobraź sobie, że chcesz zmienić fryzurę, ale po wpisaniu frazy „dobry fryzjer” Google proponuje Ci salon w Kołobrzegu. Trochę słabo, bo przecież chodziło Ci o zakład na warszawskim Bemowie. Czy to znaczy, że czas kupić bilet na pociąg? Na szczęście nie, bo scenariusz ten nie mógłby się wydarzyć w prawdziwym życiu. Dlaczego nie? Dowiedz się, czym jest lokalne SEO, aby poznać odpowiedź.

Czym jest pozycjonowanie lokalne (regionalne)?

Pozycjonowanie regionalne to zespół działań on-site oraz off-site, podejmowanych w celu zwiększenia widoczności Twojej witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania – czyli takich, które wyświetlają się w odpowiedzi na zestaw fraz powiązanych z daną lokalizacją. SEO lokalne może odnosić się do regionu, w którym działa Twoja firma, ale również do konkretnej miejscowości, a nawet dzielnicy.
Pozycjonowanie lokalne poprawia widoczność strony w wynikach organicznych. Jednak warto również wyróżnić markę w wynikach wtrąconych, przy pomocy pinezki w Google Maps oraz wizytówki Google Moja Firma.

Jak działa pozycjonowanie lokalne? Geolokalizacja a zapytania geolokalizacyjne

Wyszukiwać lokalnie możesz poprzez zapytania geolokalizacyjne, czyli takie, które zawierają frazy kluczowe informujące o obszarze poszukiwań, np. fryzjer Warszawa. Jednak warto wiedzieć, że wyszukiwanie regionalne uwzględnia również aktualną, rzeczywistą pozycję internauty.
Co to oznacza w praktyce? Na frazę „salon tatuażu” Google zaproponuje Ci najpierw skorzystanie z usług okolicznych artystów. Nawet jeśli nie posiadasz urządzenia GPS ani nie zezwalasz na dane lokalizacyjne. Jak to możliwe?
Przed dobraniem wyników wyszukiwania Google szacuje położenie użytkownika na podstawie geolokalizacji adresu IP, z którego pochodzi dane zapytanie. Co więcej, bierze pod uwagę Twoją historię wyszukań oraz miejsca odwiedzone i ocenione w Mapach Google.
Właśnie dlatego lokalne wyniki wyszukiwania dopasowywane są do miejsca przebywania użytkownika, nawet jeśli nie wpisał on konkretnego położenia w wyszukiwaną frazę.

Dlaczego warto być widocznym na frazy lokalne? Zalety lokalnego pozycjonowania stron

Jedną z największych zalet pozycjonowania lokalnego jest dodatkowa widoczność. Wiele fraz kluczowych zwiększa szansę na wyeksponowanie Twojej strony na dodatkowej mapce Google, jak i na liście wizytówek lokalnych firm.
Jakie jeszcze korzyści może przynieść Twojej firmie pozycjonowanie regionalne? Dzięki zastosowaniu SEO lokalnego:

  • Skupiasz uwagę potencjalnych klientów bez ponoszenia wielkich wydatków. Nie musisz rozbijać ulubionej skarbonki! Pozycjonowanie lokalne nie wymaga imponującego budżetu.
  • Dbasz o widoczność Twojej marki wśród konsumentów w ostatnim etapie lejka zakupowego. Zwiększasz szanse na poszerzenie stałej grupy odbiorców. Podobnie jak goście, którzy po skosztowaniu rosołu Twojej mamy, wpraszają się na każde święta, tak lojalni klienci chętnie wracają po ulubione towary.
  • Zwiększasz liczbę klientów stacjonarnych, co wpływa dodatnio na współczynnik konwersji oraz buduje lokalną świadomość marki.
  • Zachęcasz do odwiedzenia firmy stacjonarnie osoby podróżujące. Jeżeli nie będziesz pozycjonował się lokalnie, możliwe, że nie trafią one na Twój biznes. Zwiększasz szanse na globalny wzrost świadomości marki.
  • Rywalizujesz z mniejszą liczbą konkurentów. Skupiając swoje działania na rynku lokalnym, mierzysz się głównie z innymi graczami lokalnymi. (Chociaż nie oszukujmy się, nawet światowy mistrz kuchni nie przebiłby sukcesu maminej zupy, a co dopiero sąsiadka spod jedynki!)

Dla kogo jest pozycjonowanie regionalne?

Działania zmierzające do umocnienia pozycji firmy w wynikach wyszukiwania lokalnego powinny zainteresować przede wszystkim firmy małe, które swoich potencjalnych klientów poszukują w najbliższym otoczeniu. Dotyczy to zwykle takich działalności jak:

  • usługi fryzjerskie i kosmetyczne;
  • mechanika samochodowa,
  • hydraulika,
  • gastronomia,
  • piekarnictwo,
  • żłobki, przedszkola oraz szkoły,
  • hotelarstwo,
  • turystyka,
  • centra sportowo-rekreacyjne;
  • usługi medyczne oraz dentystyczne,
  • wypożyczalnie książek,
  • kwiaciarnie,
  • wypożyczalnie aut,

oraz pozostałe biznesy, których działalność uzależniona jest od stacjonarnej wizyty klienta. Pojawienie się adresu firmy wysoko w wynikach wyszukiwania zwiększa szanse na to, że odbiorca odwiedzi Twoją siedzibę osobiście i skorzysta z jej usług.

Badania SW Reserach na zlecenie PSH Lewiatan z lipca 2020 wskazują, że Polacy coraz chętniej kupują od lokalnych dostawców. Członkowie badania jako motywacje podają: świeżość (w przypadku produktów o krótkim terminie przydatności), chęć wsparcia gospodarki, tradycję, ochronę środowiska (krótsza droga transportu) oraz bliskość relacji z przedsiębiorcą. (Źródło: Money.pl)

Istotne kwestie w lokalnym SEO

Tak jak w globalnym SEO, tak i w przypadku pozycjonowania lokalnego zwiększenie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania wymaga wdrożenia działań w obrębie witryny i poza nią. W lokalnym SEO niezwykle ważne są też dane widniejące na wizytówce Google Moja Firma oraz opinie konsumentów, które możemy pozyskać za jej pośrednictwem. Przyjrzyjmy się temu nieco dokładniej.

Po pierwsze, odpowiednia optymalizacja strony internetowej

Jeśli Twój biznes posiada już firmową domenę, następnym krokiem jest optymalizacja strony pod względem prezentowanych treści. Z punktu widzenia pozycjonowania lokalnego, kluczowe mogą okazać się teksty, w których:

  • zastosowano frazy odnoszące się do rodzaju i miejsca prowadzonej działalności, np. „weterynarz Kraków”;
  • pojawiają się dane adresowe i kontaktowe firmy;
  • wdrożono reguły optymalizacji wizualnej (teksty mają wyodrębnione nagłówki, są czytelne i przyjemne w odbiorze);
  • pojawia się linkowanie wewnętrzne;
  • zawarto ciekawe informacje (tutaj z pomocą przychodzi skuteczny content marketing).

Dobór lokalnych fraz kluczowych to nie wszystko! Pomyśl o umieszczeniu na stronie przejrzystej mapki Google z lokalizacją firmy.
Warto też pamiętać o uzupełnieniu danych strukturalnych. Dzięki temu wyszukiwarka lepiej zrozumie zawartość strony i wesprze Twoje starania w pozycjonowaniu lokalnym. Co więcej, działania on-site powinny obejmować dopracowanie witryny pod względem technicznym, również pod urządzenia mobilne.

Dane strukturalne to znaczniki umieszczane na stronach internetowych, które opisują zawartość witryny w sposób zrozumiały dla wyszukiwarki.

Po drugie, pozyskiwanie linków ze stron lokalnych

Drugą stroną medalu są działania off-site, które dotyczą zewnętrznej optymalizacji strony. Gdy uwzględnimy kwestie lokalne, kluczowe okazują się:

linki pozyskane ze stron regionalnych, które poprowadzą wprost do Twojej witryny (w tej roli świetnie sprawdzą się regionalne serwisy informacyjne, witryny lokalnych gazet, portale urzędów miast, gmin, czy powiatów);
wizytówki profilu Twojej działalności wraz z danymi kontaktowymi, umieszczone w specjalnych katalogach firm;
pozytywne opinie użytkowników wyrażane w formie komentarzy w Google lub na mediach społecznościowych;
ciekawe i przydatne treści, które publikowane są na lokalnych oraz branżowych forach internetowych i odnoszą się do Twojej witryny.

W sieci istnieje wiele miejsc, w których możesz skutecznie promować Twój lokalny biznes, nawet z niewielkim budżetem. Pomożemy Ci wybrać takie, dzięki którym będziesz lepiej widoczny i które jednocześnie przykują uwagę potencjalnego klienta.

Wizytówka Google Moja Firma

Aby skoordynowane działania SEO miały sens, a Twoja oferta mogła zaistnieć na rynku lokalnym, konieczne zadbaj o wizytówkę Google Moja Firma. To właśnie dzięki niej Twój biznes pojawi się na mapach Google oraz będzie uwzględniany w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Wizytówka Google Moja Firma zawiera najważniejsze informacje o prowadzonej przez Ciebie działalności:

  • nazwę,
  • branżę,
  • adres firmy,
  • telefon kontaktowy,
  • krótki opis,
  • link do witryny
  • oraz godziny otwarcia.

Zgodne i aktualne teleadresowe to podstawa, aby Twoi potencjalni klienci mogli Cię odnaleźć. Do założenia profilu niezbędne jest posiadanie konta Google. Usługa jest bezpłatna, a proces konfiguracji niezwykle prosty.
Co więcej, za pośrednictwem wizytówki Google Moja Firma Twoi odbiorcy mogą dzielić się opiniami na temat świadczonych usług lub oferowanych produktów. Pozytywny odzew konsumentów to większa szansa na pozyskanie nowego klienta.

Pozycjonowanie lokalne strategią przyszłości? Oto kolejny dobry powód, aby zainwestować w lokalne SEO!

Jesteś w drodze do wymarzonego kurortu. Prowadzisz auto i czujesz, że zaczyna doskwierać Ci głód. Co robisz? Oczywiście, zwracasz się do Asystenta Google i prosisz, aby wskazał na mapie „najbliższy bar szybkiej obsługi” lub „sushi na wynos w okolicy”.
Chociaż to rozwiązanie nie należy jeszcze do szczególnie popularnych w Polsce, zachodni użytkownicy już od dawna poszukują lokalnych biznesów właśnie za pomocą botów głosowych. Wirtualni asystenci coraz częściej operują językiem polskim, a to znak, aby przygotować się na nowy trend wśród użytkowników internetu.
Internet to potężne narzędzie, które pozwala dotrzeć do ludzi na całym świecie. Jednak czasem tym, czego najbardziej potrzebuje dany biznes, jest skupienie uwagi najbliższego otoczenia. Bądź krok przed regionalnymi konkurentami i zadbaj o widoczność Twojej firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak mogą Ci w tym pomóc specjaliści Sempai.