#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogBlog SEOCanonical – co to jest adres kanoniczny?

Duplikacja treści nie jest mile widziana, szczególnie że za takie działanie możemy zostać ukarani przez Google dużymi spadkami pozycji w wyszukiwarce. A jak wiadomo – niższa pozycja równa się niższy ruch i niższy zarobek. Dodatkowo duplikacja utrudnia zaindeksowanie danego adresu URL. Chcesz tego uniknąć i pokierować roboty Google we właściwym kierunku? Wykorzystaj do tego znacznik canonical. Sprawdź, jak to działa!

Co to jest canonical?

Canonical to metatag, który zostaje umieszczony w witrynie internetowej, a dokładniej w nagłówku dokumentu HTML w sekcji <head>…</head>. Wskazuje on robotom Google, czy dany adres URL jest linkiem oryginalnym, priorytetowym, czyli kanonicznym. W ten sposób eliminujemy powtarzanie się pod różnymi adresami identycznej treści, co określamy mianem duplikowania contentu. A musimy podkreślić, że jeśli roboty znajdą wiele stron z takimi samymi treściami, to wybierają jedną, która wyda im się i najpełniejsza, i najbardziej przydatna, i najlepszej jakości, a następnie oznaczają ją jako stronę kanoniczną. 

Warto jeszcze dodać, że duplikacja contentu może być wewnętrzna, w obrębie własnej witryny, jak i zewnętrzna. Jeśli mamy wiele podstron, możemy nawet nie zdawać sobie sprawy, że powielamy identyczne treści. Nie wspominając już o tych na zewnętrznych witrynach, gdyż tutaj zupełnie nie mamy kontroli nad tym, czy ktoś po prostu nie skopiował ich z naszej strony.

Co ważne, roboty Google wykorzystują strony kanoniczne jako główne źródło oceny treści i jakości. To właśnie one pojawiają się najczęściej w wynikach wyszukiwania, chyba że któryś z duplikatów lepiej odpowiada na dane zapytanie.

Znacznik canonical spotkamy również pod innymi nazwami, jak między innymi: link kanoniczny, adres kanoniczny, kanoniczny adres URL, kanonikal oraz rel=”canonical” czy tag rel canonical, canonical URL tag i link canonical tag. W kodzie strony zaś przedstawia się on następująco:

<link rel=”canonical” href=”https://xyz.pl/docelowy-artykuł/” />.

Jak widać, w nagłówku dokumentu HTML bezwzględnie musi znaleźć się pełny adres strony internetowej z https, a nie http czy w ogóle bez niczego.

Musimy ponadto zdawać sobie sprawę, że linki kanoniczne są jedynie sugestią, wskazówką. To oznacza, że roboty wcale nie mają obowiązku nas posłuchać i wyświetlać w swoich wynikach wyłącznie wskazane strony.

Kiedy stosować canonical?

Canonical umieszczamy w adresach stron (czyli w nagłówkach każdej z nich) o treści bardzo podobnej do zakładki podstawowej. Znaczniki te przydają się, gdy mamy rozbudowaną strukturę witryny i różne adresy URL, ale jednak bardzo do siebie podobne. Dzieje się tak między innymi w przypadku sklepów internetowych, które posiadają wiele produktów różniących się jedynie rozmiarem bądź kolorem. Dobrze jest wówczas stworzyć unikalny opis dla każdego z nich albo pójść na kompromis i oznaczyć canonicalem jedną stronę z głównym opisem.

Wyzwaniem może też być sytuacja, w której mamy filtrowane bądź sortowane produkty w obrębie jednej kategorii, na przykład według ceny czy rozmiaru. Wówczas za każdym razem zmienia się adres URL, mimo że treść pozostaje ta sama. Jeśli nie wstawimy linku kanonicznego, roboty Google uznają to za duplicate content.

Co ważne, umieszczenie canonical tag jest możliwe dopiero po zaindeksowaniu podstrony przez roboty. Można to zrobić i wcześniej, ale znacznik zostanie rozważony dopiero po indeksacji. Stosowanie linków kanonicznych bez wątpienia wpływa pozytywnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwarki.

Z drugiej strony rel=”canonical” stosujemy także w sytuacji, gdy nasza strona mobilna ma inny adres URL. W wersji desktopowej jest xyz.pl, a w mobilnej m.xyz.pl. Są to dokładnie te same domeny, z tym że wersja wyświetla się w zależności od tego, z jakiego urządzenia korzysta użytkownik. Musimy zatem poinformować o tym Google, tak by uniknąć nieścisłości. Co ważne, robimy to nie tylko na głównej stronie, ale i na każdej podstronie serwisu.

I tak w sekcji <head> w wersji desktopowej wstawiamy znacznik canonical w formie:

<link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px)” href=”https://m.xyz.pl/” />.

Natomiast w sekcji <head> w wersji mobilnej będzie to:

<link rel=”canonical” href=”https://xyz.pl/” />

Przykłady użycia canonicala

Skoro już wiemy, co to jest canonical oraz kiedy warto to stosować, to teraz możemy przejść do przykładów użycia linków kanonicznych. Otóż do jednej strony internetowej prowadzi często kilka linków o takiej samej lub bardzo podobnej treści:

    • https://xyz.pl/docelowy-artykul/;
    • https://www.xyz.pl/docelowy-artykul/ – dodane www na początku;
    • https://xyz.pl/docelowy-artykul/print – wersja podstrony do druku. 

Potrzebne jest zatem ustawienie tag rel canonical, by Google nie traktował tych trzech adresów URL jako osobne domeny, na których znajdują się dokładnie te same treści.

Co ważne, na każdej podstronie umieszczamy wyłącznie jeden link kanoniczny. Jeśli zdarzy się sytuacja, że będzie ich więcej, wówczas roboty Google nie wezmą pod uwagę żadnego z nich i same wybiorą priorytetową podstronę. Jednocześnie warto sprawdzić, czy przypadkiem nie chcemy ustawić rel=”canonical” na stronie z ustawionym atrybutem noindex – wówczas taka strona jest blokowana przez Google i nie zostanie zaindeksowana, więc nie ma sensu ustawiania jej jako kanoniczną.

Dobrze jest także użyć canonical URL, gdy nasz opis produktu, kategorii bądź artykuł został skopiowany przez konkurencję. Można dodatkowo napisać w kodzie datę dodania tej treści. Dzięki temu roboty Google będą miały pewność, że dany opis bądź artykuł był jako pierwszy u nas, a nie na innej domenie.

Jak sprawdzić, którą stronę Google uznaje za kanoniczną?

Strona jest zaindeksowana, canonical tag dodany, więc teraz pozostaje poczekać, aż roboty Google przychylą się bądź nie do naszej sugestii. Jeśli chcemy przekonać się, czy wskazana strona została uznana przez Google jako strona kanoniczna, musimy użyć do tego narzędzia do sprawdzania adresów URL. Dostarczy ono pełnych informacji, także o ewentualnych błędach i problemach.

Podsumowanie

Nietrudno zauważyć, że wprowadzenie metatagu canonical URL przydaje się w wielu sytuacjach. Dzięki niemu nie tylko obronimy się przez niezamierzonym duplicate content, ale również zapobiegniemy powielaniu treści w ramach jednej strony www. Ponadto linki kanoniczne pozwalają robotom Google szybciej wykonywać swoją pracę. Podchodźmy jednak do tego z głową, bo być może w niektórych przypadkach lepiej sprawdzi się wstawienie przekierowań 301 albo plików robots.txt.

 

Ewa Reducha-Wiśniewolska