Co to jest adres URL i jak powinien wyglądać?

Paulina Roszko
4 kwietnia, 2022
Przeczytasz w ~ 4 min.
Co to jest adres URL i jak powinien wyglądać

Dobrze dobrany, przyjazny adres URL nie tylko zapadnie w pamięć odbiorcom i pozwoli im przywołać go zawsze wtedy, kiedy będą chcieli tam wrócić. Odpowiednio stworzony URL będzie kojarzył się z twoją marką, a przede wszystkim, wpłynie korzystnie na pozycję witryny w wyszukiwarce. Jak stworzyć przyjazny adres URL i czym właściwie jest?

Co to jest adres URL strony internetowej?

Zanim zaczniemy mówić o przyjaznym adresie, należy wyjaśnić, co to jest URL. Skrót ten pochodzi z angielskiego: Uniform Resource Locator, co w wolnym tłumaczeniu możemy określić jako: jednolity lokalizator zasobów. Jego historia sięga początku lat 90.

Co ciekawe skrót URL w kręgach specjalistów używany jest obecnie bardzo rzadko. Został on porzucony na rzecz URI (Uniform Resource Identifier). Jednak określenie adresy URL zachowało się w powszechnym użytku i funkcjonuje do dziś. 

Z jakich elementów składa się adres URL?

Każdy adres URL, oprócz nazwy witryny, składa się z kilku elementów. Dlatego jego wygląd oraz nazwę należy zaplanować z wyprzedzeniem, by w późniejszym czasie oszczędzić sobie problemów z pozycjonowaniem czy odbiorem strony przez użytkowników. 

Z czego składa się adres URL, omówimy na przykładzie strony: https://sempai.pl/:

  • Nazwa protokołu: https.
  • Nazwa domeny: sempai.
  • Rozszerzenie: pl.

Adresy URL zmieniają się wraz z kolejnymi podstronami, które odwiedza użytkownik, tworząc ścieżkę adresu URL. W praktyce wygląda to następująco — przechodząc na podstronę „Kariera” na witrynie https://sempai.pl:

Już na pierwszy rzut oka widać więc, że adresy te są przejrzyste i nie sprawiają większego problemu w zapamiętaniu.

Jak wyglądają przyjazne adresy URL?

Przyjazny i przejrzysty adres URL ułatwi użytkownikowi skojarzenie go z twoją marką, a w razie potrzeby przywoła go on z pamięci i wpisze w pole wyszukiwania, trafiając bezpośrednio na daną witrynę. Jednak poprawny adres to przede wszystkim taki, który jest dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO.

Przyjazne adresy URL wyglądają tak: 

Co je wyróżnia? Przyjazny adres to źródło informacji o strukturze strony a do tego prezentuje się atrakcyjnie dla użytkownika, który chętniej go udostępnia np. w mediach społecznościowych. To, co najbardziej cenione jest w SEO, to fakt, iż dobry adres URL pozwala na sprawne indeksowanie witryny przez boty Google, a użytkownikowi umożliwia szybki i sprawny powrót do wcześniejszej podstrony. 

Jak wyglądają nieprzyjazne adresy URL?

Jak natomiast wyglądają nieprzyjazne adresy URL i jaki mają wpływ na twoją witrynę oraz użytkowników?

Przykład nieprzyjaznego adresu URL może wyglądać tak:

Tego rodzaju adresy są znacznie rzadziej udostępniane przez użytkowników. Również boty Google mają z takim linkiem problem, ponieważ nierzadko traktują je jako spam lub niebezpieczne odnośniki. Dzieje się tak przez ich nieczytelną strukturę i długość.

Zasady optymalizacji adresów URL

Istnieje kilka prostych zasad, których przestrzeganie wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie twojej strony. Na co zatem warto zwrócić uwagę i jak tworzyć adres URL?

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe są istotne nie tylko w treści strony. Mają znaczenie również przy tworzeniu adresu witryny przyjaznej użytkownikom, ale i botom Google. Zadbaj więc o to, by w adresie znalazło się słowo kluczowe, związane z tematem witryny. W adresie URL może też znaleźć się po prostu nazwa marki. 

Zbędne elementy

Czytelny adres URL to taki, który nie zawiera zbędnych słów, dużych liter, nieczytelnych i skomplikowanych znaków. Pamiętaj, że oprócz botów Google, link czyta i udostępnia przede wszystkim użytkownik. Jeśli więc adres witryny będzie zbyt skomplikowany lub adresami stron www będą znaki, których internauta nie potrafi znaleźć na klawiaturze, zniechęci go to do odwiedzania twojej strony i podawania jej nazwy dalej. 

Krótki adres

Im krótszy adres URL, tym większe prawdopodobieństwo, że internauta zapamięta jego nazwę. Ponadto krótkie linki są chętniej udostępniane w mediach społecznościowych. Natomiast boty Google na stronach o krótkich adresach URL łatwiej odnajdują i indeksują podstrony tam występujące. 

Połączenie szyfrowane

Protokół „https” to gwarancja szyfrowanego połączenia. Oznacza to, iż dane przesyłane w obrębie witryny są chronione przed modyfikacjami i przechwyceniem. Obecnie użytkownicy zwracają dużą uwagę na to, czy witryna zapewnia bezpieczeństwo danym, które udostępniają tam internauci. Dlatego też z reguły omijają strony bez wspomnianego protokołu. Połączenie szyfrowane zwiększa też zauważalność witryny w działaniach botów Google. W związku z tym protokół „https” wpływa na lepszą widoczność twojej strony w wyszukiwarce Google.

Zanim stworzysz adres URL, przemyśl dokładnie jego strukturę. Pamiętaj o tym, by był przede wszystkim krótki i przejrzysty oraz czytelny. W ten sposób zyskasz pewność, iż jest on przyjazny nie tylko dla internautów, ale również botów Google.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Paulina Roszko

Content Marketing Specialist

Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym.