#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikHTTPS – co to? HTTP vs HTTPS – czym się różnią?

Wyobraź sobie, że przeglądasz kolejne witryny, logujesz się na różne portale albo chcesz wykonać przelew bądź zapłacić kartą kredytową? Wszędzie wymagają podania poufnych danych – loginu, hasła, niekiedy również numeru karty płatniczej czy jeszcze innych. Skąd wiadomo, że możesz bezpiecznie je wpisać, nie ryzykując, że wpadną w niepowołane ręce? Otóż z protokołu HTTPS. Zwróć uwagę, czy adres strony, na której jesteś, zaczyna się właśnie od HTTPS. Jeśli tak, to bez obaw – możesz się logować. Dlaczego? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. Sprawdź!

Co oznacza skrót HTTPS?

Na co dzień, podczas korzystania z sieci, spotykamy się z różnymi pojęciami i skrótami. Wiele z nich może być na pierwszy rzut oka niezrozumiałych. Warto jednak znać podstawowe definicje, by wiedzieć, kiedy jesteśmy chronieni w sieci, a kiedy nie.

I tak zdecydowanie dobrze sprawdzić, co oznacza skrót HTTPS, który znajduje się na początku adresu strony www na pasku przeglądarki. Otóż HTTPS pochodzi od angielskiego Hypertext Transfer Protocol Secure. W polskim tłumaczeniu oznacza po prostu bezpieczny protokół przesyłania tekstu.

https://sempai.pl/

HTTPS – co to?

Protokół HTTPS spotkamy szczególnie w adresach witryn banków, kantorów oraz sklepów internetowych i portali społecznościowych, czyli wszędzie tam, gdzie potrzebujemy maksymalnej ochrony swoich danych. HTTPS szyfruje wrażliwe informacje przesyłane pomiędzy serwerem a klientem. Nie pozwala ani ich przechwycić, ani odczytać, ani zmodyfikować. Wszystko jest szyfrowane poprzez certyfikat SSL bądź rozszerzoną wersję TLS.

Co to oznacza w praktyce? Użytkownik, wpisując poufne dane – jak login, hasło, numer karty płatniczej, adres zamieszkania, serię i numer dowodu osobistego czy numer telefonu – ma gwarancję, że nigdzie one nie wypłyną ani nie wpadną w niepowołane ręce.

Audyt SEO przygotowany przez specjalistów

Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<

Dodatkowo strony korzystające z HTTPS mają przed swoim adresem symbol kłódki. Gdy klikniemy w nią, a następnie w „Połączenie jest bezpieczne”, wówczas dowiemy się więcej na temat wspomnianego wcześniej szyfrowania.

https sempai

https sempai szczegóły

HTTP a HTTPS – czym się różnią?

Wiemy już, co oznacza skrót HTTPS, jednak przed adresem strony www może pojawić się też skrót http. Wbrew pozorom dodanie tej jednej literki s na końcu robi ogromną różnicę. A zatem czym różni się protokół HTTPS od HTTP? Przede wszystkim musimy podkreślić, że są to dwa zupełnie inne protokoły.

Protokół HTTP domyślnie korzysta z portu 80, podczas gdy w przypadku HTTPS domyślny port to 443. Dodatkowo HTTP w żaden sposób nie szyfruje przesyłanych informacji. Jeśli zdecydujemy się więc podać jakiekolwiek rzeczy na stronie rozpoczynającej się od http://, wówczas musimy mieć świadomość, że przesyłane dane nie są w żaden sposób chronione i osoby trzecie mogą mieć do nich pełny dostęp.

Jak działa protokół HTTPS?

O ile w HTTP każda informacja jest po prostu zwykłym tekstem, o tyle w HTTPS jest ona najpierw szyfrowana – i to w obu kierunkach. Protokół zabezpieczony certyfikatem SSL bądź TLS zawiera trzy podstawowe warstwy zabezpieczeń. Mowa o uwierzytelnianiu, integralności danych oraz szyfrowaniu.

Precyzując, w ramach każdej sesji – interakcji na linii klient serwer – najpierw weryfikowana jest tożsamość, następnie wykrywane ewentualne zmiany lub uszkodzenia danych podczas wysyłania, a następnie dochodzi do szyfrowania. Jeśli zaś komukolwiek uda się przechwycić dane, będzie miał duży problem z ich odczytaniem.

HTTPS – czy wpływa na pozycje strony?

Okazuje się, że wprowadzenie protokołu HTTPS ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Sam Google korzysta z HTTPS, toteż jego algorytmy są bardzo na to wyczulone i premiują strony, które zdecydowały się na zaimplementowanie certyfikatu SSL. Co ważne, Google zapowiada, że certyfikaty bezpieczeństwa będą miały coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych.

Pamiętajmy jednak, że wraz z migracją witryny z protokołu HTTP do HTTPS następuje zmiana adresu URL. Może to chwilowo wpłynąć na wybrane statystyki ruchu. Co ważne, trzeba podpiąć nowy adres witryny do Google Search Console oraz Google Analytics, gdyż narzędzia te nie implementują danych wraz z momentem przejścia.

Audyt SEO przygotowany przez specjalistów

Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<

Jak włączyć HTTPS?

Obecnie protokół HTTPS jest wykorzystywany przez coraz więcej witryn internetowych, nie tylko przez wspomnianą bankowość oraz e-commerce. HTTPS staje się swego rodzaju standardem i to jak najbardziej właściwy kierunek, jeśli chcemy dbać o bezpieczeństwo w sieci. Zmiana protokołu na HTTPS wpływa pozytywnie na reputację i wiarygodność witryny, a co za tym idzie – całej firmy.
To nie jest jedyny plus tej sytuacji. Uwagę na to zwracają również inwestorzy, a także partnerzy biznesowi. Jeśli więc dana firma dba o bezpieczeństwo swoich klientów, wówczas inni chętniej będą prowadzić z nią interesy.

Nietrudno zauważyć, że włączenie bezpiecznego protokołu opłaca się na wielu polach, jednak w jaki sposób przejść z HTTP na HTTPS? Przede wszystkim koszt tej procedury jest naprawdę niewielki. Za wdrożenie certyfikatu szyfrującego SSL zapłacimy około kilkadziesiąt złotych rocznie.

Jeśli zastanawiamy się, jak włączyć HTTPS, to w systemie CSM, jak choćby WordPress, służy do tego konkretna wtyczka, na przykład Really Simple SSL. Musimy zakupić w swoim hostingu wybraną wersję certyfikatu SSL i ją aktywować. Co istotne, certyfikat SSL jest indywidualnie przypisywany do danej strony www. Trzeba też między innymi skonfigurować pliki strony i zastosować odpowiednie przekierowania (głównie przekierowania 301).

Natomiast dla stron spoza systemu CMS można uruchomić HTTPS poprzez wykorzystanie przekierowania 301 w pliku .htaccess. Niewskazane jest zaś blokowanie robotów Google poprzez stosowanie tagów noindex czy pliku robots.txt.

Podsumowanie

Bezpieczeństwo powinno być priorytetem każdego z nas i w dosłownie każdej sytuacji, a już szczególnie w sieci. Decydując się na wprowadzenie certyfikatu bezpieczeństwa i zmianę z HTTP na HTTPS jesteśmy w stanie wiele zyskać – nie tylko z punktu widzenia potencjalnych klientów, ale również innych firm, a także samego Google. Nie zwlekaj z tym i dołącz do grona marek godnych zaufania.

 

Ewa Reducha-Wiśniewolska