Migracja sklepu

Stabilny i bezpieczny wzrost pozycji po zmianie platformy? Z nami to możliwe! Migracja serwisu to – jak każda przeprowadzka – stresujący moment. Skorzystaj z pomocy naszych specjalistów, przenieś się bez problemów i utrzymaj, a nawet zwiększ pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Szybki kontakt
Zapytaj o ofertę

Migracja sklepu internetowego

Przeprowadzka to zawsze stresujący moment. Możliwe, że nie obejdziesz się bez wsparcia profesjonalnej ekipy. Podobnie z przeprowadzką na inną domenę, adres czy nawet hosting. Przed Tobą migracja strony? Zastanów się, czy masz odpowiednie zasoby, aby zrobić to samodzielnie. Przeczytaj, czym jest migracja sklepu internetowego, dlaczego ma tak duże znaczenie i dlaczego to zadanie dla specjalistów.

Co to jest migracja strony?

Migracja strony (dotyczy to także migracji sklepu internetowego) to proces polegający np. na przeniesieniu serwisu. Posłużmy się obrazową analogią i odwołajmy się do kluczowych zmian życiowych.

  • Przeniesienie na korzystniejszy hosting jest trochę jak przeprowadzka na inne osiedle. Niby blisko, niby znajomo, a tak jakby… inaczej? I mamy nadzieję – lepiej.

Może być to zmiana samego dostawcy, ale i zmiany w obrębie czynników technicznych.

  • Wyobraź sobie, że masz nowy zarząd wspólnoty mieszkaniowej. Niemożliwe staje się możliwe, żarówki na klatce są błyskawicznie wymienione i zniknął problem z segregacją śmieci. Możliwe, że inny system CMS lub wprowadzenie zmian w obrębie aktualnego pozwoli Ci na znacznie sprawniejsze zarządzanie treściami.
  • A może postanawiasz wyprowadzić się do innego kraju? Musisz przyzwyczaić się do nowego adresu. Jeśli jednak chodzi o stronę, będzie to adres URL i nowa domena internetowa, a zmiana może dotyczyć także przenosin z http na https.
  • Czasami jednak, zamiast przeprowadzać się na drugi koniec świata, wystarczy zrobić generalny remont domu. Migracja strony może więc oznaczać również zupełną zmianę wyglądu witryny (np. zmiana szaty graficznej bądź wdrożenie nowego menu itd., co będzie miało wpływ na strukturę serwisu) lub jej funkcjonalności (która może wynikać np. z konieczności stworzenia nowoczesnego, prostszego i intuicyjnego w obsłudze miejsca do zakupów online).

Mimo iż migrację strony kojarzymy przede wszystkim z przeniesieniem z jednego domeny na drugą (wyprowadzka do innego kraju), to w praktyce jest to znacznie więcej. O migracji mówimy zawsze wtedy, gdy podejmujemy działania, które mogą w znaczący sposób wpłynąć na ruch w witrynie, a także na odczucia użytkowników wynikające z przebywania ma stronie.

Kiedy migracja sklepu internetowego?

Decyzję o migracji sklepu internetowego należy poprzedzić szczegółową analizą aktualnego stanu witryny oraz swoich potrzeb. To skomplikowany proces, który trzeba bardzo dokładnie zaplanować i którego na pewno nie można zostawiać na ostatnią chwilę. Dotyczy to przede wszystkim zmian w zakresie hostingu. Nie czekaj, aż o momencie wyprowadzki zadecydują narzucone Ci deadline’y. Poza tym pamiętaj, że przeniesienie sklepu w szczycie sezonu, kiedy to generujesz największa sprzedaż, to raczej kiepski pomysł. Musisz liczyć się z chwilowymi trudnościami w dostępie do strony, ponadto migracja siłą prawdopodobnie spowodują chwilowy spadek ruchu organicznego w witrynie.

Chcę dostać wycenę

Ile trwa migracja sklepu internetowego?

Odpowiedź brzmi oczywiście: to zależy. Znaczenie ma tu przede wszystkim rodzaj migracji, wielkość serwisu, a także poprawność przeprowadzenia całego procesu. Dość prosta zmiana hostingu zajmuje zazwyczaj maksymalnie kilka dni – tak jak przeprowadzka na sąsiednie osiedle. Z kolei zmiana w zakresie adresu URL i konieczność wdrożenia nowych przekierowań czy tym bardziej przenosiny na nową domenę zajmie kilka tygodni, a nawet kilka miesięcy.

Etapy migracji sklepu – czyli jak nie stracić pozycji

Ruch organiczny z wyszukiwarek to jedno z największych źródeł odwiedzin potencjalnych klientów w e-sklepach. Przy dobrej optymalizacji SEO i dużej sile brandu może być również jednym z tańszych sposobów generowaniu ruchu. A co najważniejsze – również i konwersji! Jeżeli witryna będzie Idealne dopasowana do potrzeb użytkowników, tego typu odwiedziny wygenerują bardzo duży potencjał sprzedażowy.
Trzeba jednak pamiętać, że właśnie to źródło ruchu jest najbardziej narażone na negatywne skutki migracji pomiędzy platformami e-commerce, w tym m.in. na:

  • spadek pozycji na ważne słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania,
  • utrata ruchu z fraz long tail, czyli z tzw. długiego ogona,
  • spadek siły linków,
  • pogorszenie jakości serwisu (dla użytkownika i robota Google).

Przed Tobą więc ambitne zadanie: musisz tak przeprowadzić migrację swojego sklepu internetowego, aby nie odbiło się to negatywnie na ruchu w Twojej witrynie.

Dlatego też migrację strony należy podzielić na mniejsze etapy. Zamiast od razu załadowywać ciężarówkę wszystkimi gratami na chybił trafił, zacznij od mebli, a dopiero potem przewieź książki i ubrania.

Zebranie danych przed migracją

Można tu wymienić przede wszystkim takie działania jak:

  • eksport najważniejszych podstron serwisu,
  • zapisanie starej struktury serwisu (aby mieć do niej dostęp w każdym dowolnym momencie i móc odzyskać poprzednią warstwę strony),
  • monitorowanie pozycji najważniejszych słów kluczowych, w celu wyłapania wahań po przeindeksowaniu serwisu.

Dane, jakie musisz przenieść, to na pewno informacje o Twoich klientach, dane dotyczące zamówień, produktów oraz kategorii.

Nie trzeba za to przenosić danych historycznych (jak historia zmian statusów zamówień czy edycji konta klienta), kampanii promocyjnych (zakończ je przed rozpoczęciem migracji) czy też stron z regulaminem, komunikatem RODO oraz zakładki z kontaktem (lepiej zbudować je od nowa na nowej stronie).

Przekierowania adresów URL

Przed rozpoczęciem migracji serwisu należy też zadbać o przekierowania adresów URL. Bez tego nie ma mowy o zachowaniu wysokiej pozycji w Google.
Potrzebne jest:

  • przygotowanie skryptu przekierowującego produkty, kategorie i strony producentów
  • stworzenie planu przekierowań kategorii/podkategorii oraz najważniejszych podstron serwisu nieobjętych automatycznym skryptem przekierowań,
  • wsparcie i nadzór w czasie przepięcia platformy.

Weryfikacja i wdrożenie systemu

Wszystko gotowe? Teraz można wcisnąć przycisk „START” i rozpocząć migrację sklepu internetowego. Miej jednak na uwadze, że tego procesu nie można pozostawić bez nadzoru. Należy na bieżąco weryfikować, czy nie dochodzi do powstawania błędów i w razie potrzeby je korygować.

Analiza powdrożeniowa SEO – po migracji sklepu internetowego

Najpierw przeprowadzamy analizę URL po przenosinach:

  • sprawdzamy poprawność przekierowania starej struktury serwisu,
  • monitorujemy błędy w Search Console,
  • monitorujemy błędy 404 i przekierowania zagubionych adresów URL,
  • optymalizujemy przekierowań – duża liczba przekierowań może znacząco zwiększyć czas ładowania strony (warto więc po wyłapaniu ich wszystkich zoptymalizować plik – znaleźć części wspólne i dążyć do redukcji wielkość pliku htaccess),
  • monitorujemy pozycje oraz ruch.

Ponadto niezbędny jest audyt SEO nowego serwisu:

  • pełny Audyt SEO nowej wersji serwisu,
  • stworzenie wytycznych optymalizacyjnych dla nowego serwisu

Migracja sklepu – samodzielna czy ze wsparciem agencji?

Jak widzisz, migracja sklepu to operacja na żywym organizmie. Sporo ryzykujesz, szczególnie jeśli powierzysz to zadanie chirurgom bez doświadczenia! Co może pójść nie tak i czym może to skutkować?

To, czego wszyscy najbardziej się boimy, czyli spadek widoczności witryny

Oczywiście, chwilowy spadek widoczności i ruchu może nastąpić nawet wtedy, kiedy migracja sklepu internetowego zostanie przeprowadzona wzorowo. Strona powinna się jednak szybko odbić. Ewentualne błędy podczas migracji mogą przynieść naprawdę drastyczny spadek ruchu, a optymalizację SEO witryny trzeba będzie rozpoczynać w zasadzie od nowa.

Utrata przychodzących linków

Może tak się stać wskutek nieprawidłowo ustalonych przekierowań. Tym samym będziesz musiał się pożegnać z efektami długich miesięcy systematycznej pracy nad pozycjonowaniem.

Błędy na stronie, które odstraszają

Komunikaty 404 to naturalna konsekwencja prac związanych z migracją. Gorzej, jeśli niepoprawnie wdrożyłeś przekierowania, przez co użytkownicy mają trudność z dostaniem się do odpowiednich podstron.

Dlaczego Sempai?

To tylko kilka przykładowych skutków nieprawidłowo przeprowadzonej migracji strony. O ile migrację niewielkiego i nieskomplikowanego serwisu prawdopodobnie można przeprowadzić samodzielnie, to w przypadku sklepów z dużą liczbą produktów lepiej skorzystać ze wsparcia specjalistów. Gra toczy się tu o zbyt wysoką stawkę!
Wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania to gwarancja stałych i stabilnych wzrostów ruchu na stronie. Jednak tylko doświadczeni specjaliści wiedzą, jak pozyskać wartościowych, nieprzypadkowych użytkowników i uniknąć przy tym kar od Google. W Sempai od kilkunastu lat z powodzeniem zajmujemy się migracjami sklepów internetowych i jednocześnie zapewniamy naszym klientom najlepsze pozycje w wyszukiwarce.

Ile kosztuje migracja?

Koszt migracji zawsze ustalany jest indywidualnie. Jeżeli przeprowadzasz prace samodzielnie, musisz wziąć pod uwagę liczbę godzin i innych zasobów, jakie poświęcisz na ten proces.
Podobnie w przypadku współpracy z agencją. Wycena jest ustalana na podstawie rodzaju i zakresu migracji, wielkości sklepu, liczby podstron, produktów itd. Odezwij się do nas – nasi specjaliści wypytają Cię o potrzeby i przygotują Ci propozycje wspólnych działań.

Sklepy internetowe nie są rzeźbione w kamieniu. Jeżeli widzisz pole do zmiany, przejdź na nową platformę i wdróż nowe funkcjonalności oraz zadbaj o szczegóły w kontekście SEO. Jeżeli zrobisz to dobrze lub zlecisz zadanie profesjonalistom, Twój sklep online będzie zbierał coraz więcej ruchu i zacznie generować jeszcze większą sprzedaż.

Szybki kontakt






    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez NetArch Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Dobrego Pasterza 13/6, 31-416 Kraków, podanych w formularzu kontaktowym w celu realizacji zgłoszenia.
    Zapoznałem/-am się z polityką prywatności. Wiem, że moja zgoda może być odwołana w każdym momencie poprzez wysłanie maila na adres: biuro@sempai.pl, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez NetArch Sp. z o.o.

    Baza
    Wiedzy
    Performance Max, czy alternatywy? Naucz się dobierać idealne kampanie reklamowe!

    Performance Max, czy alternatywy? Naucz się dobierać idealne kampanie reklamowe!

    Performance Max to stosunkowo nowy typ kampanii reklamowej, który w wakacje 2022 roku na dobre zastąpił dotychczasowe inteligentne kampanie produktowe...

    Wskaźnik jakości konta Google Ads  — Twój przyjaciel, czy wróg?

    Wskaźnik jakości konta Google Ads — Twój przyjaciel, czy wróg?

    Dosłownie w każdym przypadku w naszym życiu — jeżeli ocena czegokolwiek ma nieść pozytywną dla nas wartość — powinna być obiektywna. Musimy również do...

    ostatni-webinar

    Słyszałeś coś o rozporządzeniu RODO i Dyrektywie Omnibus, ale nie wiesz, co te regulacje oznaczają w praktyce i czy rzeczywiście dotyczą Twojego e-biz...
    Case
    Study
    case study eDomator
    Jak w krótkim czasie rozwinąć konto i wskoczyć na 1 miejsce w rankingu sprzedających w swojej najważniejszej kategorii? Case study Allegro Ads 

    Z firmą eDomator współpracujemy już prawie 5 lat. Rozpoczęliśmy nasze działania od efektywnościowych kampanii Google Ads i wraz z rozwojem skl...


    case study green bike 1
    Wzrost liczby zakupów o 175%! Case study GreenBike

    Współpraca z GreenBike nigdy nie była jazdą bez trzymanki. Opracowaliśmy szczegółowy plan działania, ale wiedzieliśmy, że musimy być elasty...


    furniture
    Sprawdź, jak w szybkim tempie rozwinąć profil na TikToku! Case study eDomator.

    Przeczytaj case study, które przygotowaliśmy wspólnie z agencją Kohai i sprawdź, jak w krótkim czasie dzięki kreatywnym pomysłom i odpowiednim...


    case study silla
    Kampanie Google Ads w branży armatury łazienkowej w Polsce i zagranicą. Case study PL + EXPORT

    Przeczytaj case study marki z branży armatury łazienkowej i dowiedz się, jak wsparliśmy ją w wyjściu na dwa zagraniczne rynki. O Silla.pl  &n...


    bulb
    Taki sam budżet – efekty 3x większe już w pierwszym miesiącu działań Allegro Ads. Case study

    Historia zwiększenia sprzedaży na Allegro firmy PPHU Eldor przy wykorzystaniu kampanii sponsorowanej Allegro Ads. O firmie PPHU Eldor jest firmą ...


    kitchen
    283% więcej transakcji w miesiąc – a to dopiero początek! Case study e-sklepu meblowego

    Poznaj historię naszej współpracy ze sklepem meblowym umeblowana.com i sprawdź, jak zwiększyliśmy przychody generowane przez kampanie Google Ads...


    christin hume Hcfwew744z4 unsplash 1 e1661775100550.png
    W punkt! Czyli jak dzięki precyzyjnej segmentacji użytkowników w Google Ads 2 x zwiększyliśmy liczbę leadów w Carsmile.pl

    Dotarcie do odpowiedniego użytkownika, z dedykowanym przekazem i we właściwej chwili stanowi największe wyzwanie współczesnego marketera. Przed ...


    case study winylownia
    Case study SEO: Wzrost ruchu o 300% i przychodów o 180% w sklepie z branży muzycznej 

    Winyle przeżywają obecnie prawdziwy renesans, nic więc dziwnego, że coraz więcej osób szuka krążków w internecie. Sprzedaż płyt winylowy...


    case study rmd bike
    RMD Bike & Sempai – wzajemne zrozumienie kluczem do rozwoju biznesu

    Poznajcie historię sukcesu RMD Bike - sklepu internetowego, który na przestrzeni 4 lat ewoluował z raczkującego e-commerce’a do jednego z lider...


    case study prezent marzen
    Kompleksowa kampania wideo marketingowa w najgorętszym sprzedażowo sezonie w roku dla Prezent Marzeń

    Prezent Marzeń, jak sam o sobie pisze, oferuje pomysły na prezent dla każdego i na każdą okazję. Klienci znajdą tam zarówno relaksujące preze...


    case study rea
    Skaluj kampanie w oparciu o kompletne dane. Case study Rea

    Branża klienta: armatura łazienkowa (producent) Silnik sklepu: i-systems   Nie sposób prowadzić skutecznych i precyzyjnych działań rek...


    case study zapato
    Jak dzięki precyzyjnie zebranym danym zwiększyliśmy efektywność kampanii Google Ads

    Każda prowadzona kampania reklamowa powinna podlegać wnikliwej i systematycznej analizie. Mając to na uwadze traktujemy poprawnie wdrożoną analit...