#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogBlog SEOJak radzić sobie z błędami 404 oraz usuwanymi produktami?

Co oznacza błąd 404?

Błąd 404 to najprościej mówiąc adres URL, pod którym nie znajduje się żadna zawartość. Z technicznego punktu widzenia jest to kod błędu odpowiedzi HTTP wskazujący na to, że klient (przeglądarka internetowa, robot wyszukiwarki internetowej) jest w stanie połączyć się z serwerem, natomiast serwer nie jest w stanie znaleźć żądanego pliku.

Błąd 404 nazywany jest również jako strona błędu 404, 404 error, 404 not found, witryna błędu 404, strona 404, nie odnaleziono strony.

 

Błąd 404 – kiedy może wystąpić?

Prawdopodobnie każdy z nas trafił na stronę z informacją o błędzie 404, taką jak np.: 

Co to jest błąd 404

W wyżej wymienionym przypadku, aby otrzymać informację o błędzie 404, specjalnie wpisaliśmy w przeglądarce internetowej błędny adres URL zawierający literówkę: https://sempai.pl/oferta/pozycjonowanie-i-optymalizajca/. W ten sposób przeglądarka internetowa próbowała uzyskać informację od serwera, dotyczącą zawartości znajdującej się pod danym adresem URL. Serwer widząc, że w jego zasobach nie znajduje się plik/dokument o nazwie “pozycjonowanie i optymalizajca” zwraca przeglądarce internetowej informację o tym, że dana podstrona nie istnieje – tzw. błąd 404.

Możliwości, przez które może wystąpić błąd 404, jest wiele, natomiast my w tym artykule skupimy się na tych, które z naszego doświadczenia w praktyce odpowiadają za większość przypadków, w których pojawia się na stronie informacja o nieodnalezionej stronie.

 

Usunięcie produktu, artykułu czy jakiejkolwiek podstrony

Na błędy 404 najczęściej możemy natknąć się w sklepach internetowych, które charakteryzują się dużą ilością podstron (np. kategorie i produkty). Ze względu na specyfikę e-commerce, często mamy do czynienia z produktami, które “znikają” z oferty sklepu.

Powodów tego może być wiele, ale najczęściej spotykanymi są:

  • produkt został wyprzedany
  • produkt został wycofany z oferty sklepu/producenta

W takich przypadkach często administrator sklepu wyłącza wyświetlanie produktu w sklepie lub usuwa dany produkt, przez co produkt ten przestaje istnieć pod dotychczasowym adresem URL dla użytkowników oraz wyszukiwarek internetowych – w ten sposób powstaje strona z błędem 404. 

Analogiczna sytuacja może dotyczyć stron ofertowych czy też kategorii w sklepach online, które z powodu wycofania danej grupy produktów również zostają wyłączane/usuwane.

 

Podanie błędnego adres URL

Tak jak już wspominaliśmy wcześniej, również tzw. literówki w adresach URL mogą być powodem błędów 404 na naszej stronie.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której użytkownicy pewnego forum internetowego dzielą się między sobą opiniami o danym sklepie internetowym – wystarczy, że jeden z użytkowników przypadkowo popełnił literówkę w adresie URL, który chce umieścić w swoim komentarzu. W ten sposób kolejni użytkownicy forum oraz roboty wyszukiwarek internetowych (np. Google Bot) “klikając” w ten link z literówką trafiają na stronę sklepu z błędem 404.

Również my, jako właściciele stron internetowych, często potrafimy przypadkowo podać błędny link wewnętrzny w naszych opisach kategorii/artykułach blogowych w celu nakierowania użytkownika na inną podstronę naszego serwisu – przez co efekt jest taki sam jak wyżej wspomniany, tzn. wyświetli się strona z błędem 404. 

 

Zmiana struktury adresów URL

Równie częstym powodem występowania błędów 404 na dużą skalę jest zmiana struktury adresów URL występująca najczęściej przy migracjach strony internetowej z jednego systemu CMS na inny system zarządzania sklepem.

Przykład starej struktury adresu URL produktu:
www.domena.pl/buty-nike-air-max-czerwone

Przykład nowej struktury adresu URL produktu:
www.domena.pl/p/buty-nike-air-max-czerwone

Jak widać na wyżej wymienionych przykładach, sklep na nowym systemie CMS w adresach URL produktów dodaje automatycznie po nazwie domeny “/p/” – oznaczające ‘product’. Tak więc jeżeli podczas migracji strony/zmiany struktury adresów URL nie wykonamy odpowiednich przekierowań 301 (przekierowanie stałe starego adresu URL na nowy), to użytkownicy oraz roboty wyszukiwarek internetowych mogą cały czas chcieć skorzystać ze starych adresów URL, które w takiej sytuacji będą wyświetlały błąd 404, pomimo że dany produkt istnieje, ale pod “trochę innym” adresem URL.

 

Ręczna modyfikacja adresu URL

Zdarzają się również przypadki błędów 404 wynikające z ręcznej zmiany nazw produktów lub adresów URL produktów, przykład:

Osoba zarządzająca asortymentem sklepu z branży obuwniczej została poproszona o dodanie w nazwach produktów dodatkowo ich rozmiarów.

Stara nazwa produktu: Buty Nike Air Max czerwone
Stary adres URL produktu: www.domena.pl/buty-nike-air-max-czerwone

Nowa nazwa produktu: Buty Nike Air Max czerwone 42

W ten sposób, pomimo że osoba zarządzająca asortymentem sklepu nie zmieniła adresu URL, a jedynie nazwę produktu – to system CMS potrafi często automatycznie zmienić adres URL na podstawie zmiany nazwy produktu, tzn. automatycznie generowany jest nowy adres URL produktu: www.domena.pl/buty-nike-air-max-czerwone-42. 

Jeżeli w tym przypadku system CMS nie stworzy automatycznie przekierowania 301 ze starego adresu URL na nowy adres URL (co się niestety zdarza), to jeżeli ktokolwiek skorzysta ze starego adresu URL produktu, to zamiast strony z produktem otrzyma stronę z błędem 404. 

 

Jak błąd 404 wpływa na SEO i użytkownika?

Wielu właścicieli stron internetowych nie zdaje sobie sprawy z tego, jak dużo ich podstron z błędem 404 jest wyświetlanych dla użytkowników i robotów wyszukiwarek internetowych każdego dnia. O tym, jak sprawdzić, które i ile z naszych podstron wyświetla błąd 404, napiszemy w dalszej części artykułu, na ten moment skupmy się na tym, jaki wpływ na SEO i użytkowników mają strony z kodem 404 i w jaki sposób sobie z tymi stronami poradzić. 

 

Wpływ na klienta i współczynnik odrzuceń

Często użytkownicy, którzy trafiają na naszą stronę z kodem 404 przychodzą z wyszukiwarki Google lub z kliknięć w błędnie podany link (np. z powodu literówki). W takich przypadkach możemy przyjąć, że użytkownik jest już świadomy tego, czego oczekuje – przychodząc np. z wyszukiwarki Google musiał przecież wcześniej wpisać jakieś zapytanie, po którym wyświetliła mu się nasza strona. W takiej sytuacji, gdy nasz potencjalny klient zobaczy stronę z błędem 404 zamiast oczekiwanej zawartości, prawdopodobnie w przeciągu kilku sekund opuści stronę i skorzysta z innej na liście wyników wyszukiwarki Google. 

Efektem tego może być wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate) naszego serwisu oraz utrata zaufania do naszej strony. 

 

Wpływ błędów 404 na SEO

W przypadku pojedynczych błędów 404 nasza cała strona nie powinna stracić znacząco na widoczności w wyszukiwarce Google – jedynie utrata ruchu organicznego/pozycji w takich przypadkach dotyczyć będzie tych podstron, które z dnia na dzień przestały istnieć w naszym serwisie. 

Wynika to z faktu, że wyszukiwarce Google zależy przede wszystkim na tym, aby strony zajmujące wysokie pozycje spełniały intencje użytkowników internetu. Jeśli nasza strona do tej pory w pełni spełniała intencje wyszukiwań (np. użytkownik szukał konkretnego modelu produktu, a my ten produkt posiadaliśmy), to zajmowaliśmy wysokie pozycje w Google. Natomiast jeżeli z dnia na dzień nasz produkt przestał istnieć, to nasza strona już tych intencji nie spełnia i dlatego prędzej czy później straci swoją wysoką pozycję na dane słowo kluczowe. Konsekwencją będzie spadek ruchu organicznego na naszej stronie. 

Natomiast w przypadku, gdy podstrony z błędem 404 będą stanowiły znaczący % wszystkich naszych podstron – może ona w znaczącym stopniu stracić na widoczności w wyszukiwarce Google. Dzieje się tak z kilku powodów:

  • Efektem dużej ilości błędów 404 może być wysoki współczynnik odrzuceń – Google może w ten sposób stwierdzić, że Twój serwis nie spełnia intencji użytkowników, czego konsekwencją mogą być niższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google.
  • Google codziennie odwiedzając i indeksujące dużą ilość Twoich stron z błędem 404 może mieć problem z indeksowaniem pozostałych pełnowartościowych podstron Twojego serwisu ze względu na ograniczenie crawl budgetu (zasoby, jakie w danej chwili robot wyszukiwarki może poświęcić na “przeskanowanie” Twojej witryny). Skutkiem tego może być brak zaindeksowania dużej ilości Twoich podstron w wyszukiwarce Google. 

 

Jak zatrzymać użytkownika pomimo błędu 404?

Strony z kodem 404 są i nadal będą kwestią, która będzie wymagała cyklicznej analizy i optymalizacji (przynajmniej raz na kilka tygodni, w zależności od wielkości serwisu). Natomiast warto również pomyśleć o rozwiązaniach, które w pewnym stopniu pomogą rozwiązać problem rosnącej liczby stron z komunikatem 404, a zarazem wpłyną pozytywnie na doświadczenie użytkowników i wyszukiwarek internetowych. 

 

Jak naprawić błąd 404?

Z racji tego, że najczęściej spotykanymi stronami 404 są strony produktów – to skupimy się w tym artykule na sposobach radzenia sobie właśnie z nimi. Poniżej przedstawione sposoby znajdą również zastosowanie w przypadku innych podstron z kodem 404, np. artykuły blogowe, strony ofertowe itd. 

 

Produkt jako chwilowo niedostępny

W przypadku, gdy Twój produkt jest tylko chwilowo niedostępny – nie usuwaj go, ani nie ukrywaj na stronie przed użytkownikiem! Jeżeli wiesz, że dany produkt wróci do oferty sklepu i jest to tylko kwestia czasu – poinformuj o tym użytkownika: 

Produkt niedostępny - jak przedstawić

(sfmeble.pl – dobry przykład informacji o niedostępnym produkcie)

Powyższy przykład sklepu sfmeble.pl przedstawia, jak w ciekawy sposób można poinformować użytkownika o niedostępności produktu, np: informacja o możliwości kontaktu ze sklepem w celu zweryfikowania czy dany produkt może zostać sprowadzony specjalnie dla niego lub wsparcie w znalezieniu podobnego produktu. 

Takie rozwiązanie zachęca użytkownika do pozostania na naszej stronie i dalszego kontaktu z obsługą sklepu, dzięki czemu jest szansa na utrzymanie “więzi” z potencjalnym klientem. W przypadku wyświetlenia zwykłej strony z błędem 404 prawdopodobnie użytkownik opuści naszą stronę w przeciągu kilku sekund. 

Dodatkowo takie rozwiązanie często pozwala na dłuższe utrzymanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google, ponieważ Google Bot nadal widzi pełnowartościową podstronę produktu ze statusem 200 (status 200 oznacza, że dana podstrona istnieje na serwerze, w przeciwieństwie do stron ze statusem 404).

 

Podobne produkty

W przypadku, gdy Twój produkt nie wróci już do oferty sklepu, natomiast jesteś w stanie zaoferować podobny produkty, który spełnia te same funkcje – to nie usuwaj strony produktu niedostępnego, a wykorzystaj ją do poinformowania o niedostępności produktu oraz zaoferowania produktów podobnych. W ten sposób istnieje szansa, że uda Ci się wykorzystać ruch na stronie z niedostępnym produktem do zareklamowania innego, podobnego produktu, do którego być może potencjalny klient nie dotarłby w Twoim sklepie w inny sposób. 

 

Przekierowanie 301

Jeżeli Twój produkt został na stałe wycofany z oferty sklepu oraz nie posiadasz produktów podobnych do niego, a nie chcesz wprowadzać użytkowników w błąd, że dany produkt jest tymczasowo niedostępny – prawdopodobnie wyłączysz możliwość wyświetlania tego produktu w swoim sklepie lub go usuniesz (tworząc jednocześnie stronę z błędem 404). W takim przypadku, warto przeanalizować czy dany produkt (a konkretniej – jego adres URL) generuje nadal ruch oraz czy posiada linki z zewnętrznych domen (np. wykupiłeś kiedyś artykuł sponsorowany z linkiem do produktu lub użytkownicy polecali Twój produkt na różnych portalach). 

W przypadku, gdy dany produkt generuje nadal ruch na Twojej stronie oraz posiada mocne linki z zewnętrznych domen – przekieruj go za pomocą przekierowania 301 do jego nadrzędnej kategorii. W ten sposób przekażesz w pewnym stopniu “moc SEO” Twojego produktu dla kategorii, w której do tej pory się znajdował. 

Jest to częsty zabieg, który w takich przypadkach stosują specjaliści SEO w celu wykorzystania potencjału nieistniejących już produktów do wzmocnienia danej kategorii pod kątem jej pozycjonowania. 

 

Zoptymalizuj stronę błędu 404

Gdy żadne z powyższych rozwiązań nie może zostać wdrożone na Twojej stronie – a usunięte produkty będą wyświetlać stronę z błędem 404, to nie zapomnij o jej optymalizacji pod kątem SEO i UX. 

Sama informacja o tym, że dana podstrona nie została znaleziona – to praktycznie pewność, że użytkownik opuści naszą stronę i więcej do niej nie wróci w danym momencie.

Wykorzystaj ten moment uwagi potencjalnego klienta i zachęć go do dalszego przeglądania Twojej strony, a możesz to zrobić przynajmniej na kilka sposobów:

  • zadbaj o ciekawy i oryginalny sposób prezentacji strony z błędem 404 w postaci dedykowanej szaty graficznej
  • zaproponuj przejście do najpopularniejszych produktów/kategorii w Twoim sklepie
  • zaproponuj skorzystanie z wyszukiwarki wewnętrzne sklepu w celu znalezienia interesującego produktu
  • zaproponuj specjalny kod rabatowy na zakupy z powodu kłopotów, jakie napotkały klienta (czyli strona z błędem 404)

Spójrz na kilka ciekawych propozycji wizualnego zaprezentowania strony z błędem 404: 

Przykład strony z błędem 404

(wedel.pl)

Przykład strony z błędem 404

(sfmeble.pl)

Przykład strony z błędem 404

(multikino.pl/)

Przykład strony z błędem 404

(spotify.com/pl/)

 

Jak wykryć błędy 404?

Istnieje wiele sposobów mniej i bardziej skutecznych w poszukiwaniu błędów 404 na naszej stronie. My skupimy się na sposobach sprawdzonych i stosunkowo łatwych do wykonania dla początkujących użytkowników, które dostarczą nam niezbędnych informacji o naszych podstronach generujących błąd 404.

 

Google Search Console

Jeżeli nasza strona jest połączona z darmowym narzędziem Google Search Console, to wystarczy, że przejdziemy do zakładki “Stan -> Wykluczono”: 

Jak wykryć błąd 404 w google search console

W tym miejscu uzyskamy informację o stronach, które w ostatnim czasie odwiedził robot Google i sklasyfikował je jako strony z błędem 404. Więcej o błędach 404 w Google Search Console dowiesz się na:  https://support.google.com/webmasters/answer/7440203#not_found_404

 

Google Analytics

Jeżeli w Twoim serwisie wszystkie strony z błędem 404 posiadają automatycznie dodany w tytule (meta title) fragment tekstu o wartości np. “Błąd 404”, to wystarczy zalogować się na swoje konto Google Analytics, a następnie przejść do sekcji “Zachowania » Zawartość witryny » Tytuł strony i wpisać w wyszukiwarce “404”” oraz jako wymiar dodatkowy dodać “Strona wejścia”:

Jak wykryć błąd 404 w google analytics

 

Crawl strony 

Skutecznym sposobem na przeanalizowanie naszego serwisu pod kątem niedziałających linków (404) jest przeprowadzenie crawlu strony za pomocą płatnych narzędzi SEO takich jak np. Screaming Frog, XENU czy Ahrefs.

Programy te umożliwiają przeskanowanie wszystkich adresów URL naszej witryny i stworzenie między innymi listy podstron z błędem 404.  

Jak wykryć błąd 404 - crawl strony za pomocą płatnych narzędzi

(Screaming Frog SEO Spider – narzędzie do skanowania zawartości stron www) 

 

Analiza logów serwera

Analiza logów serwera pozwala m.in. poznać zachowania robotów Google w naszej witrynie. Za pomocą analizy logów serwera możemy sprawdzić kiedy i jaki robot wyszukiwarki internetowej odwiedził naszą stronę, jaką podstronę odwiedził i jaki był status tej podstrony (np. błąd 404). Do takiej analizy będziemy potrzebować logów serwera (znajdują się zazwyczaj na serwerze w folderze /log/) oraz narzędzia do ich analizy takiego jak np. Screaming Frog File Log Analyser. 

Jak wykryć błąd 404 - analiza logów serwera

Przykład podsumowania wszystkich zdarzeń w wybranym okresie czasu w narzędziu Screaming Frog SEO Log File Analyser:
Jak wykryć błąd 404 - analiza logów serwera

Jak wykryć błąd 404 - analiza logów serwera

 

Błąd 404 – podsumowanie

Jak widać, wykrycie stron z błędami 404 w serwisie nie stanowi większego problemu jeżeli posiadamy do tego specjalistyczne narzędzia SEO. Zalecamy przynajmniej raz na kilka tygodni przeanalizować błędy 404 na naszej stronie, aby zadbać o pozytywne doświadczenia użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek internetowych. 

Shaban Dżelili