Strona główna → Blog → Poradnik → Przekierowanie 301 i 302 – czym są i jaki mają wpływ na SEO? Przekierowanie 301 i 302 – czym są i jaki mają wpływ na SEO? Aleksandra Olszewska 24 maja, 2022 Przeczytasz w ~ 5 min. Przekierowanie URL pozwala przenieść wybraną stronę internetową pod inny adres URL. Zanim zostanie dokonane, należy zdecydować czy strona przenoszona jest trwale, czy tymczasowo. Która opcja będzie lepsza pod kątem pozycjonowania? Sprawdź nasz artykuł o przekierowaniu 301 i 302 oraz ich wypływie na SEO. Przekierowanie URL – co to znaczy? Przekierowanie URL to nic innego jak technika, dzięki której możesz poinformować roboty wyszukiwarek, a także użytkowników, że dana strona www została przeniesiona pod inny adres URL (na inną lokalizację). Inaczej mówiąc, jest to otwieranie innego adresu URL, niż ten, który został pierwotnie wybrany. Dodatkowo możemy wyróżnić przekierowania trwałe oraz tymczasowe. Czym jest przekierowanie 301? Przekierowanie 301 z angielskiego oznacza “moved permanently”, czyli “przekierowanie na stałe” i jest stosowane najczęściej. Informuje ono roboty Google, że dany adres URL został trwale przeniesiony. To również sygnał dla robotów, aby traktowały nowy adres (po zastosowaniu 301) jako kanoniczny oraz aby wyświetlały go w wynikach wyszukiwania. Kiedy stosować przekierowanie 301? Przekierowanie 301 można zastosować w kilku przypadkach opisanych poniżej: Przekierowanie z wersji http na https Gdy zainstalujesz certyfikat SSL na domenie, powinieneś utworzyć przekierowanie 301 na wersję z przedrostkiem https. Jeżeli tego nie wykonasz, powstanie duplikacja treści, która może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie.Przekierowanie http na https możesz zrobić poprzez dodanie w pliku .htaccess, który możesz znaleźć w katalogu głównym CMS, następującą formułę:RewriteEngine On RewriteCond %{HTTPS} !=on RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] Zmiana nazwy Twojej domeny W tym przypadku musisz przygotować przekierowania zewnętrzne dla każdej podstrony serwisu. Aby się nie pomylić, warto stworzyć mapę przekierowań przed migracją. Zmiana adresu z www i bez www Podobnie jak przy przekierowaniu http na https, należy zrobić przekierowanie 301 na docelową wersję serwisu, aby nie wystąpiła duplikacja treści. Przekierowanie na wersję z www wykonasz przez dodanie w pliku .htaccess następującej formuły:RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domena.pl [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://www.domena.pl/$1 [L,R=301]A na wersję bez www: RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domena.pl [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://domena.pl/$1 [L,R=301]Pamiętaj, aby w miejsce “domena.pl” wstawić nazwę Twojej domeny. Zmiana pojedynczego adresu URL Podczas optymalizacji poszczególnych podstron Twojego serwisu może dojść do zmiany adresu URL. Wtedy również należy wykonać przekierowanie ze starego adresu na nowy. Przekierowanie stron z błędami 404 Jeśli usuniesz ze sklepu produkt, którego nie chcesz już sprzedawać w swojej ofercie, to możesz wykonać przekierowanie wewnętrzne na stronę danej kategorii, podobnego produktu lub stronę główną. Nie stracisz wtedy mocy SEO tych stron. Dodatkowo użytkownik dłużej pozostanie na Twojej witrynie. Pamiętaj, aby nie stosować przekierowania 301 wielokrotnie dla jednego adresu URL. Stworzysz wtedy łańcuszek przekierowań, przez który Googlebot może nie dotrzeć do strony docelowej. Jak sprawdzić przekierowanie 301? Status przekierowania oraz łańcuszki przekierowań możesz łatwo sprawdzić za pomocą dwóch poniższych narzędzi dostępnych w internecie: https://httpstatus.io/ https://www.redirect-checker.org/ Wystarczy jedynie wkleić adres URL Twojego serwisu. Jak ustawić przekierowanie 301? Można wyróżnić kilka sposobów na ustawienie przekierowania 301. Jak już wyżej wymieniliśmy, można to zrobić za pomocą pliku .htaaccess i odpowiednich reguł. Przekierowanie można również wykonać w systemie WordPress poprzez zastosowanie wtyczki. Lepszą opcją jest zmiana bezpośrednio w pliku .htaccess, ze względu na to, że wtyczka może spowodować opóźnienia serwera. Dodatkowo, po aktualizacji systemu CMS, może przestać działać z nową wersją. O implementacji przekierowań po stronie serwera możesz więcej przeczytać w instrukcji google: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/301-redirects?hl=pl. Czym jest przekierowanie 302? Przekierowanie 302, z angielskiego “moved temporarily” – “przekierowanie tymczasowe”, informuje, że strona została przeniesiona na inny adres url jedynie tymczasowo. W tym przypadku, w wynikach wyszukiwania powinna pojawiać się strona źródłowa, a nie ta po przekierowaniu 302. Najczęściej ten rodzaj przekierowania stosuje się, gdy na stronie przeprowadza się aktualizację/modernizację, dany produkt czy usługa są chwilowo niedostępne lub mamy ofertę sezonową. Po zakończeniu prac modernizacyjnych lub gdy produkt/usługa są ponownie dostępne, należy wyłączyć przekierowanie 302. Jak ustawić przekierowanie 302? Tak jak w przypadku redirect 301 należy odnaleźć plik .htaccess na serwerze Twojej witryny i wkleić następujący kod: RewriteEngine On RewriteRule ^(.*)$ http://innadomena.pl/$1 [R=302,L] 301 vs 302 – różnice Dla użytkowników — przekierowania 301 i 302 nie robią żadnej różnicy. Dla wyszukiwarki natomiast — jest ona bardzo duża. Dzięki 301 przeniesiemy URL na stałe pod inny adres “zabierając” przy tym moc SEO ze sobą. Zastosowanie przekierowania 302 sprawi, że stary adres nadal zachowa swoją pozycję w wyszukiwarce, czyli nie zostanie wyindeksowany. Przekierowanie 301 – dlaczego jest ważne pod kątem SEO Przekierowania odgrywają ważną rolę z punktu widzenia SEO: nie dopuszczają do duplikacji treści, która pojawiłaby się na przykład przy istnieniu wersji strony z http i https oraz z www i bez www, eliminują błąd 404 na stronie (o tym, jak radzić sobie z tym problemem pisaliśmy na https://sempai.pl/blog/jak-radzic-sobie-z-bledami-404-oraz-usuwanymi-produktami/), który może mieć negatywne skutki dla pozycji serwisu, redirect 301 przekazuje moc SEO ze starego adresu, redirect 302 zwiększa szansę na tymczasowe utrzymanie w wyszukiwarce starego adresu URL. Przekierowania są dla wyszukiwarki Google jednym z ważniejszych czynników rankingowych. Dzięki temu, że przekierowanie 301 wpływa na duplikację treści, przeniesienie mocy SEO oraz błąd 404, można stwierdzić, że redirect 301 ma znaczący wpływ na SEO. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 5 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Media plan – co to takiego i jak go napisać? Czym jest Customer Experience? Jak wpływać na pozytywne doświadczenia klientów? Darmowe grafiki – czy to się opłaca? Skąd brać darmowe zdjęcia na stronę? Co to jest branding? Co możesz zyskać dzięki silnej marce i jak zaplanować budowanie marki firmy? Czym jest i dlaczego warto badać wskaźnik NPS (Net Promoter Score)? Czym jest User Generated Content? Sprawdź, dlaczego warto wprowadzić UGC do swojej strategii! Aleksandra Olszewska SEO Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ