Long tail, czyli pozycjonowanie na długi ogon

Ewa Reducha-Wiśniewolska
20 grudnia, 2022
Przeczytasz w ~ 6 min.
long_tail-pozycjonowanie

Chcesz pozyskać wartościowy ruch i przełożyć go na konwersje? Zdajesz sobie sprawę, jak ogromna jest konkurencja na główne słowa kluczowe i dlatego szukasz skutecznych alternatyw? Poznaj pozycjonowanie na tak zwany długi ogon, czyli long tail. Co to oznacza? O jak bardzo precyzyjne frazy chodzi? Jak się zabrać za takie pozycjonowanie? Wszystko wyjaśniamy poniżej. Sprawdź!

Co to jest long tail?

Nie mamy wątpliwości, że skoro trafiłeś już na nasz artykuł, to z pewnością zależy Ci na zbudowaniu jak najlepszej widoczności swojej witryny w wyszukiwarce Google. Wiele osób celuje w pierwsze 10 wyników, jednak wcale nie jest tak łatwo się tam dostać. Potrzebne są precyzyjnie zaplanowane działania pozycjonujące, oczywiście razem z analizą słów kluczowych

Wydaje Ci się, że skoro masz sklep z butami dla dzieci, to ogólne frazy typu „buty” wystarczą? Otóż niekoniecznie. Fraza ta jest na tyle szeroka, że witrynę odwiedzą osoby szukające butów dla dorosłych, dla kobiet, dla mężczyzn, jak i butów roboczych czy butów specjalistycznych. W ten sposób, owszem, zwiększysz ruch, jednak nie będzie on wartościowy i do tego jest mała szansa na to, że przełoży się na realną sprzedaż. 

Teraz wchodzi on – pomocny long tail, cały na biał… Nie! Cały w słowach kluczowych! W polskim tłumaczeniu long tail oznacza długi ogon. Jak się to ma do pozycjonowania? Frazy long tail składają się z kilku słów (więcej niż trzech), są rozbudowane oraz szczegółowe. Uwzględnienie ich w swojej strategii SEO przynosi realne korzyści, co wyjaśnimy w dalszej części tego artykułu.

Przykłady fraz long tail

Długie frazy mają najróżniejsze konstrukcje. W celu jeszcze lepszego zobrazowania ich potencjału posłużymy się wspomnianym już przykładem sklepu z butami dla dzieci: 

  • fat head oznaczałoby po prostu buty i nic więcej – taką frazę wpisują klienci niezdecydowani, znajdujący się na początku tak zwanego lejka zakupowego. Frazy fat head charakteryzują się wysoką konkurencyjnością;
  • chunky middle brzmiałoby buty dla dzieci, buty dziecięce – zawężamy nieco zakres wyszukiwań. Taką frazę mogą wpisywać zarówno potencjalni klienci, jak i osoby chcące dowiedzieć się czegoś więcej na temat tej kategorii obuwia;
  • long tail, na przykład buty dla dzieci do przedszkola, skórzane buty dla dziewczynki na jesień, buty sportowe dla chłopca rozmiar 26 – wpisywane stosunkowo rzadko, ale za to przez bardziej zdecydowane osoby, które wiedzą, czego szukają i są skłonne do konwersji. W obrębie witryny możesz pozycjonować się na naprawdę wiele takich fraz, które łącznie zbudują spory ruch.

Zalety pozycjonowania na długi ogon

Wiesz już, na czym polegają frazy long tail, to teraz czas na krótkie wyjaśnienie, co możesz zyskać, jeśli zdecydujesz się właśnie na ten sposób pozycjonowania. Oto najważniejsze korzyści!

Wartościowszy ruch i większa szansa na konwersję

Jako że frazy long tail są wpisywane przez użytkowników bardziej świadomych, częściej prowadzą do konwersji. Kilkuwyrazowe frazy działają jak filtry – Google odsiewa wówczas wiele witryn, pozostawiając głównie te, które odpowiadają na ścisłe zapytanie, spełniając tym samym oczekiwania użytkowników. 

Skoro ktoś szuka skórzanych butów dla dziewczynki na jesień (wpisując frazę long tail), a Ty takie masz, to jest większa szansa, że kupi je, niż gdyby trafił do Twojego sklepu po frazie buty (może wówczas szukał butów damskich, butów do jazdy na snowboardzie czy eleganckich butów męskich?). 

Obniżenie współczynnika odrzuceń

Pozycjonowanie na długi ogon zwiększa ruch, ale jako że dostarcza użytkownikowi precyzyjnej odpowiedzi, to jest on w stanie poświęcić więcej czasu na Twojej stronie, wczytać się w przedstawione informacje, zapoznać się z Twoją ofertą.

Mniejsza konkurencja i niższe koszty pozycjonowania

Frazy ogólne – fat head oraz chunky middle – są mocno konkurencyjne, wymagają dużych nakładów finansowych oraz poświęcenia sporej uwagi i czasu na osiągnięcie wysokich pozycji. A nawet jeśli uda się je osiągnąć, to trzeba cały czas mocno pracować, by nie spaść – wszystko zmienia się dynamicznie, zmieniają się algorytmy, a konkurencja oczywiście nie śpi. 

Natomiast frazy long tail są mniej konkurencyjne i w krótszym czasie zyskujesz ciekawe efekty. Łatwiej i szybciej jest wówczas wejść na szczyt listy wyszukiwań, jak również się na nim utrzymać. Frazy te są także mniej podatne na zmiany w algorytmach Google.

Wpływ fraz długiego ogona na pozycjonowanie

Działania SEO na długi ogon dają szerokie możliwości. Możesz tworzyć najróżniejsze kombinacje zapytań. Na omawianym już przykładzie skórzanych butów dla dziewczynki na jesień bez problemu dodasz przykładowo: skórzane buty dla dziewczynki na jesień rozmiar 26, skórzane buty dla dziewczynki XYZ (tu konkretna marka), skórzane buty dla dziewczynki na jesień czarne i tak dalej, i tak dalej.

Przeczytaj również: Jak sprawdzić pozycję strony w Google i jej widoczność?

Pozycjonując się na wiele długich fraz, zwiększa się widoczność witryny na wiele haseł i tym samym rośnie ruch organiczny. Okazuje się, że odpowiednio prowadzone pozycjonowanie long tail dobrze wpływa również na pozycjonowanie na frazy ogólne – jedno-, dwuwyrazowe. Twoja witryna, a właściwie domena, zyskuje siłę, ma lepsze parametry, buduje pozycję lidera, użytkownicy interesują się nią, ufają zawartym tam treściom, spędzają więcej czasu na różnych podstronach, dokonują konwersji – a to już daje jasny sygnał robotom Google, że zasługujesz na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, że Twoja witryna jest wartościowa.

Jak dobrać frazy long tail?

W dobraniu fraz z długiego ogona bez wątpienia pomoże analiza danych z Google Search Console, Google Analytics oraz analiza konkurencji pod względem fraz. 

Dużą wartość daje ponadto wnikliwe przejrzenie for, grup dyskusyjnych i innych miejsc, w których użytkownicy zadają pytania, proszą o polecenia, o porady, dzielą się swoimi wątpliwościami. Wtedy dowiesz się „z pierwszej ręki”, czego szukają i czego potrzebują (masz więc gotowe tematy do poradnikowych artykułów, których nagłówki będą brzmiały jak zapytania tychże użytkowników). Miej też na uwadze kwestie, które klienci wysyłają Ci w mailach, wiadomościach prywatnych czy w social mediach.

Skorzystaj również z podpowiedzi wyszukiwarki Google, czyli autouzupełniania na pasku wyszukiwań – zacznij pisać, a Google automatycznie podpowie Ci najpopularniejsze frazy wpisywane przez użytkowników.

Narzędzia pomocne przy dobieraniu fraz long tail

Do analizy słów kluczowych niezbędne są odpowiednie narzędzia i dokładnie tak samo wykorzystasz je przy dobieraniu długich fraz i szukaniu inspiracji. Niektóre z poniższej listy są płatne, inne zaś darmowe w pełnej bądź w ograniczonej wersji. Do najpopularniejszych narzędzi należą: 

  • AnswerThePublic, 
  • Ubersuggest, 
  • planer słów kluczowych Google Ads, 
  • Google Trends,
  • Ahrefs, 
  • Surfer SEO, 
  • Senuto,
  • SEMSTORM.

Semantyczne powiązanie fraz długiego ogona

Na koniec jeszcze zostaje nam jeszcze wspomnieć o semantycznym powiązaniu fraz long tail. Chodzi o wszelkiego typu synonimy, wyrazy bliskoznaczne oraz hasła pokrewne (kontekstowo, znaczeniowo). 

I jeszcze raz biorąc nasz temat – skórzane buty dla dziewczynki na jesień – możemy zapisać tę frazę w następujących formach: 

  • buty ze skóry dla dziewczynki na jesień, 
  • skórzane buty dziewczęce na jesień, 
  • jesienne buty ze skóry dla dziewczynki, 
  • skórzane obuwie dziewczęce na jesień, 
  • skórzane trzewiki dla dziewczynki, 
  • skórzane botki dziewczęce i tym podobne.

Podsumowując, nie zastanawiaj się dłużej, czy uwzględnić w strategii SEO pozycjonowanie long tail. Jak wynika z powyższego, frazy długiego ogona naprawdę się opłacają – zyskujesz większy ruch, docierasz do swojej grupy docelowej i celnie trafiasz w jej potrzeby, budujesz świadomość marki, osiągasz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google i oczywiście masz większą szansę na wartościowe konwersje. Wykorzystaj mocny potencjał long tail albo powierz to zadanie specjalistom SEO! Warto!

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Ewa Reducha-Wiśniewolska

Senior Content Marketing Specialist

Najpierw była ogromna miłość do książek, która ewoluowała w… miłość do pisania. Jak myślisz, czyje wypracowania szkolne były najdłuższe? Szybko się okazało, że umiem ubrać w słowa nie tylko błahe z pozoru rzeczy, ale też mocno specjalistyczne – i to w taki sposób, by każdy to zrozumiał. Pracuję w branży od 2014 roku. To doskonałe uczucie, kiedy możesz zarabiać na swojej pasji. Najlepiej się czuję w tematach parentingowych, urodowych i wnętrzarskich, jednak chętnie przyjmuję wyzwania – a tych naprawdę nie brakuje!