Case study SEO: Wzrost ruchu o 300% i przychodów o 180% w sklepie z branży muzycznej 

Sempai
9 lipca, 2021
Przeczytasz w ~ 6 min.
case study winylownia

Winyle przeżywają obecnie prawdziwy renesans, nic więc dziwnego, że coraz więcej osób szuka krążków w internecie.

Sprzedaż płyt winylowych ma swoją specyfikę – mało przewidywalna sezonowość, szybko wyprzedające się produkty i większość fraz kluczowych o niskiej liczbie wyszukań. Przed takimi wyzwaniami stanęliśmy nawiązując współpracę z naszym Klientem, sklepem z płytami winylowymi – winylownia.pl

Zobacz, jak dzięki skutecznym działaniom SEO opartym na link buildingu:

  • zwiększyliśmy ruch o 300%
  • przychody sklepu z ruchu organicznego wzrosły o 180%

Przeczytaj nasze case study i poznaj szczegóły.

O Winylowni

 

Winylownia.pl to muzyczny sklep internetowy z płytami winylowymi, plakatami muzycznymi oraz gramofonami. E-sklep powstał w 2015 roku, a sama domena została pierwszy raz zaindeksowana ponad 10 lat temu. Współpracę rozpoczęliśmy we wrześniu 2020 roku.

SERP winylownia
Źródło: Google

 

Specyfika płyt winylowych

 

Płyty winylowe cieszą się obecnie sporą popularnością, jednak popyt na nie nie przekłada się na podaż, która wciąż jest niewystarczająca. Część z tych mniej dostępnych płyt jest stale poszukiwana przez kolekcjonerów i po pojawieniu w sklepie –  sprzedaje się momentalnie.

 

Zdarza się również, że niektóre płyty winylowe, które wcześniej cieszyły się umiarkowanym, ale stałym zainteresowaniem klientów, nagle stają się bardzo rozchwytywane. Przykładem jest zainteresowanie muzyczną twórczością Daft Punk tuż po ogłoszeniu przez zespół 22 lutego 2021 zakończenia działalności:

widocznosc daft punk

Rzadka dostępność niektórych płyt powoduje kilka problemów w procesie pozycjonowania. Jak wiadomo, pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, wymagającym pewnej stabilizacji na poziomie oferty. Niestety, w przypadku produktów, dla których występują nagłe i krótkie piki sprzedażowe, staje się to utrudnione – niektóre płyty z oferty Winylowni wyprzedawały się jeszcze zanim osiągały wysokie pozycje w Google. 

Znikające produkty

 

Z powodu błyskawicznie wyprzedającego się asortymentu, co często uzależnione jest od… tak naprawdę nieprzewidywalnych czynników, często mamy do czynienia z produktami, które nie tylko tymczasowo zniknęły z magazynu, ale też pojawiły się w nim tylko na chwilę. Wówczas albo pozostają one widoczne w serwisie z informacją o braku dostępności, albo są trwale z niego usuwane.

 

Branża pod kątem działań SEO jest trudna, m. in. dlatego, że adresy URL usuniętych produktów, mimo przekierowań, tracą wysokie pozycje. Te zmiany mają negatywny wpływ na widoczność w wynikach organicznych.

brak produktów

źródło: https://winylownia.pl/pl/parameters/daft-punk-10347.html

 

Cele działań SEO

Zwiększenie widoczności w wynikach organicznych

 

Główne kategorie sprzedażowe zawierają wiele stron produktów, dlatego nie wszystkie z nich są indeksowane. Nasze działania mają za zadanie poprawiać ich indeksację, aby jak największa część oferty sklepu mogła pojawiać się w wynikach organicznych Google.

Pozycjonowanie a sprzedaż

 

Z powodu dużej rotacji produktów w naszych działaniach istotne jest kierowanie się stanem magazynowym.  Użytkownicy, którzy kupią artykuł – są dla nas najcenniejsi, dlatego sukcesywnie zwiększamy konwertujący ruch w serwisie. Wybierając produkty do pozycjonowania – bierzemy przede wszystkim pod uwagę te z dużą dostępnością w magazynie.

 

Strategia działań

Dobór słów kluczowych

 

Na stronie znajduje się kilka kategorii płyt winylowych – płyty są podzielone ze względu na gatunki. Zauważyliśmy, że użytkownicy Google szukają jednak inaczej – częściej poszukują płyty konkretnego artysty niż płyty w danym gatunku.

 

Po analizie zdecydowaliśmy się skupić w swoich działaniach na stronach artystów.

frazy kluczowefrazy kluczowe

Źródło: ahrefs.com 

 

Sezonowe frazy kluczowe

Istnieje niewiele dopasowanych fraz kluczowych, które są stale wyszukiwane przez użytkowników. Jedną z nich są “płyty winylowe” – ta fraza ta jest kluczowa w pozyskiwaniu nowych użytkowników na stronie:

ahrefs pozycja frazy

źródło: ahrefs.com

 

Oprócz okresu świątecznego, nie jesteśmy w stanie przewidzieć powtarzalnej sezonowości, jak to się dzieje np. w branży odzieżowej.

Realizacja działań

Głównym fundamentem naszych SEO działań był linkbuilding. 

W jego ramach publikowaliśmy artykuły sponsorowane z linkami do serwisu na popularnych portalach o wysokiej widoczności w Google:

publikacja

Opublikowane treści ściśle związane z tematyką linkowanych stron najbardziej przyczyniły się do osiągnięcia wysokich pozycji w SERP na najważniejsze dla nas frazy. Publikowane artykuły miały charakter poradnikowy, informacyjny i news’owy.

 

W ramach działań link buildingu pozyskiwaliśmy również odnośniki z domen z wysokim autorytetem (jak np. interia.pl). Opublikowane linki przyczyniły się głównie do ustabilizowania pozycji sklepu na kluczowe frazy.

 

Dzięki regularnemu linkowaniu stron z artystami udało się nam poprawić ich widoczność w SERP oraz indeksację powiązanych z nimi podstron produktowych.

 

W ramach działań link buildingu publikowaliśmy również inne linki o dużym stopniu zróżnicowania. To działanie miało na celu zachowanie naturalnego profilu linków. 

 

Podsumowując działania link buildingu – przyczyniły się one do zwiększenia widoczności oraz liczby kliknięć z wyników organicznych, w szczególności stron z artystami z poszukiwanymi produktami. W efekcie wraz ze wzrostem ruchu odnotowywaliśmy również wzrost przychodów pochodzących z ruchu organicznego.

 

Efekty

Google Analytics  – porównanie 7 miesięcy po rozpoczęciu działań do analogicznego okresu przed (30.04.2021-1.09.2020 do 31.08.2020-3.01.2020)

Sesje: wzrost o 302,59%

Przychody: wzrost o 183%

efekty

Google Analytics – porównanie ruchu organicznego 7 miesięcy z poprzednim okresem

efekty

Google Search Console – miesiąc do miesiąca; rok do roku

 

Wzrost liczby kliknięć: 644%

Wzrost liczby wyświetleń: 1270%

GSC porównanie rok do roku

Sieć – porównanie kliknięć i widoczności – kwiecień 2021 vs kwiecień 2020

 

Google Discover

 

W trakcie współpracy strona Winylownia kilkukrotnie znalazła się w Google discover – oto dane z października 2020 roku.

Google discover

źródło: Google Search Console

 

Raport Senuto – e-commerce w Polsce 2021

Strona Winylownia  w raporcie Senuto została oceniona jako najbardziej efektywny sklep ze względu na rozmiar site. Na 12 600 adresów URL zaindeksowanych w Google – aż 5 074 adresów URL znalazło się w top 10 – efektywność 40,27%.

raport Senuto

Źródło: Raport Senuto – e-commerce w Polsce 2021