Case study Trend-Home. Kampania eksportowa na rynek francuski聽

Sempai
29 czerwca, 2020
Przeczytasz w ~ 8 min.
case study trendhome

Historia wsp贸艂pracy

Firma Trend Home produkuje i sprzedaje designerskie, nowoczesne meble. W sklepie internetowym znajdziemy szerok膮 ofert臋 mebli stanowi膮cych wyposa偶enie dom贸w, mieszka艅 czy powierzchni biurowych.聽

Po kilkumiesi臋cznej, owocnej wsp贸艂pracy w zakresie kampanii Google Ads na polskim gruncie, Trend-Home postanowi艂 wyj艣膰 ze swoj膮 ofert膮 na inne rynki Unii Europejskiej.聽

 

Z racji tego, 偶e z sukcesem prowadzimy kampanie eksportowe w j臋zykach natywnych na 4 kontynentach (Europa, Ameryka P贸艂nocna, Ameryka Po艂udniowa, Azja) – Klient postanowi艂 powierzy膰 nam tak偶e prowadzenie dzia艂a艅 eksportowych, w艂膮cznie z konsultacjami w zakresie doboru oraz priorytet贸w dla potencjalnych nowych rynk贸w zbytu.

 

Analiza rynk贸w eksportowych

Wyb贸r odpowiedniego kraju docelowego jest bardzo istotn膮 sk艂adow膮 sukcesu ekspansji zagranicznej. Jako partnerska agencja ze statusem Google Premium Partner i uczestnik presti偶owego programu Export Guru, wsp贸艂pracujemy z Google r贸wnie偶 w zakresie doradztwa na tym etapie. Opiekun agencyjny z ramienia Google przygotowa艂 obszerne analizy 4 rynk贸w, kt贸re nasz Klient wytypowa艂 jako najatrakcyjniejsze pod k膮tem reprezentowanej przez niego bran偶y.

 

Analiza sk艂ada艂a si臋 z 2 cz臋艣ci:

  • pierwsza zawiera艂a w sobie m.in. og贸lne informacje o trendach w bran偶y furniture na podstawie wyszuka艅 w Google, kosztach klikni臋膰 w reklamy czy rekomendacje dotycz膮ce serwisu – w podziale na poszczeg贸lne kraje,
  • druga z kolei dostarcza艂a danych na temat urz膮dz膮dze艅, z kt贸rych korzystaj膮 u偶ytkownicy w danych krajach, sezonowo艣ci, w tym liczby zapyta艅 i klikni臋膰 w reklamy w podziale na urz膮dzenia i miesi膮ce.

 

Wniosek z nich p艂yn膮cy by艂 jeden – Francja posiada najwi臋kszy potencja艂 eksportowy dla oferty Trend-Home m.in. ze wzgl臋du na stale rosn膮ce zainteresowanie bran偶膮 furtniture w Google oraz relatywnie niskie CPC na tle pozosta艂ych kraj贸w.

analiza rynk贸w eksportowych

W oparciu o analizy od Google oraz nasze rekomendacje, kt贸re wypracowali艣my w oparciu o zaawansowane narz臋dzia analityczne dost臋pne dla uczestnik贸w Export Guru – Klient zdecydowa艂 si臋 na ekspansj臋 w艂a艣nie na tym rynku.

Dzia艂ania przedstartowe kampanii na rynek francuski

Trend-Home jest sklepem internetowym z polskim kapita艂em, dzia艂aj膮cym do tej pory tylko i wy艂膮cznie na rodzimym gruncie – dlatego pierwszym wyzwaniem, przed kt贸rym stan膮艂 nasz Klient, by艂 wyb贸r optymalnego j臋zyka, na kt贸ry przet艂umaczy sw贸j serwis. W przypadku niekt贸rych kraj贸w oraz dzia艂a艅 o skali globalnej – spokojnie wystarczy translacja tre艣ci na j臋zyk angielski. Jednak spo艣r贸d wszystkich obywateli UE Francuzi wyra偶aj膮 najwi臋ksz膮 niech臋膰 do j臋zyk贸w obcych, dlatego jedyn膮 s艂uszn膮 decyzj膮 by艂o t艂umaczenie serwisu na j臋zyk francuski.

 

Plik produktowy zosta艂 dostosowany do wymog贸w panuj膮cych w tym kraju, aby umo偶liwi膰 reklamowanie produkt贸w Trend-Home za pomoc膮 kampanii PLA. W momencie startu, zgodnie z obowi膮zuj膮cym prawem na rynku francuskim, musia艂 uwzgl臋dni膰 w nim r贸wnie偶 informacj臋 o warunkach dostawy. Dlatego tak istotna jest znajomo艣膰 t艂a kulturowego i gospodarczego kraju, w kt贸rym chcemy rozpocz膮膰 dzia艂ania eksportowe.

Wygl膮d reklamy PLA (livraison=dostawa)

Wygl膮d reklamy PLA (livraison=dostawa)

 

Dob贸r celu i planowanie bud偶etu kampanii eksportowej

G艂贸wnym celem dla kampanii Google Ads na rynku zagranicznym, kt贸ry wyznaczyli艣my wsp贸lnie z Klientem, by艂o utrzymanie ROAS (tj. wsp贸艂czynnik przychod贸w ze sprzeda偶y do kosztu kampanii) na poziomie minimum 600%. Mia艂o to zapewni膰 rentowno艣膰 dzia艂a艅 dla Trend-Home, a nast臋pnie – pozwoli膰 na dalsze skalowanie dzia艂a艅 w Google.

ROAS

Sprawdzon膮 praktyk膮 przy rozpoczynaniu dzia艂a艅 eksportowych na wcze艣niej nie eksploatowanym rynku, jest stosowanie stosunkowo niskich bud偶et贸w przez pierwsze miesi膮ce kampanii. Zastosowali艣my si臋 do tej zasady tak偶e w przypadku Trend-Home.

 

W ramach ma艂ego bud偶etu we wczesnym etapie dzia艂a艅 sprawdzili艣my, czy na rynku francuskim mo偶emy spodziewa膰 si臋 za艂o偶onej rentowno艣ci. Ponadto weryfikowali艣my, kt贸re typy kampanii zbli偶aj膮 nas do za艂o偶onego ROAS, w tymi na kt贸re pozytywnie reaguj膮 francuscy u偶ytkownicy.聽

 

Start kampanii eksportowej wg sprawdzonych praktyk

 

Na starcie postawili艣my na to, co sprawdzi艂o si臋 w przypadku naszego Klienta na rodzimym gruncie, czyli: reklamy produktowe, reklamy w sieci wyszukiwania oraz remarketing dynamiczny w sieci reklamowej Google.

 

W przypadku kampanii tekstowych w sieci wyszukiwania oraz remarketingu dynamicznego –聽 nale偶a艂o przet艂umaczy膰 przekazy reklamowe na j臋zyk francuski.聽 Tutaj dzi臋ki statusowi PREMIUM, mogli艣my wykorzysta膰 opcj臋 bezp艂atnej translacji przez Native Speaker鈥櫭硍 z Zespo艂u Wsparcia od Google.聽

 

Monitorowanie i optymalizacja kampanii eksportowej

Opcje automatyczne Google Ads

 

W pierwszym etapie celowali艣my w zbudowanie odpowiednio wysokiego poziomu wy艣wietle艅 i klikni臋膰. Po ich osi膮gni臋ciu – przeszli艣my do optymalizacji, czyli podniesienia efektywno艣ci prowadzonych dzia艂a艅 poprzez stopniowe obni偶anie CPC (stawek za klikni臋cie) na poszczeg贸lnych grupach reklamowych, produktowych czy wyszukiwanych s艂owach kluczowych.

 

W bardzo szybkim czasie, bo ju偶 w pierwszym miesi膮cu, spe艂nili艣my za艂o偶ony ROAS. Dzi臋ki temu wsp贸lnie podj臋li艣my decyzj臋 o podwojeniu bud偶etu na kampanie Google Ads na rynku francuskim. By艂 to dobry moment dla wykorzystania automatycznej opcji ustalania stawek.

 

Na pocz膮tku bazowali艣my na manualnych strategiach ustalania stawek, aby zapewni膰 systemowi Google Ads wystarczaj膮c膮 ilo艣膰 danych. Nast臋pnie, po zebraniu odpowiedniej ilo艣ci danych,聽 prze艂膮czyli艣my si臋 na Docelowy ROAS (Target ROAS – tROAS), kt贸ry pozwala艂 nam utrzymywa膰 sprzeda偶 na oczekiwanym poziomie (ROAS 600%). Dzi臋ki machine learning tROAS skupia艂 si臋 na produktach, kt贸rych wyrobione wyniki jako艣ci by艂y najwy偶sze, najlepiej konwertowa艂y i by艂y najcz臋艣ciej klikane.

Optymalizacja PLA

W kampaniach eksportowych bardzo istotne jest – zw艂aszcza we wczesnym etapie jej prowadzenia – testowanie r贸偶nych typ贸w, format贸w i ustawie艅. Dzi臋ki bie偶膮cemu monitorowaniu wynik贸w osi膮ganych przez poszczeg贸lne typy kampanii, podj臋li艣my decyzj臋 o ulokowaniu najwi臋kszego bud偶etu w艂a艣nie w kampanie produktowe w Google.

 

  • Wykluczanie fraz z niskim CTR

Kampanie PLA z racji tego, 偶e ich udzia艂 na koncie reklamowych klienta by艂 najwi臋kszy, traktowali艣my jako 艣rodek do spe艂nienia za艂o偶onego celu. Aby sukcesywnie zwi臋ksza膰 rentowno艣膰 prowadzonych dzia艂a艅 – postawili艣my wykluczy膰 z kampanii najs艂abiej klikalne s艂owa i tym samym zwi臋kszy膰 鈥渕iejsce鈥 dla tych z najwy偶szym CTR (wsp贸艂czynnik okre艣laj膮cy, jak cz臋sto klikaj膮 Twoj膮 reklam臋 osoby, kt贸re j膮 widzia艂y).

  • Testowanie format贸w dost臋pnych tylko na rynku francuskim

Postanowili艣my wypr贸bowa膰 nowo艣膰 niedost臋pn膮 do tej pory w Polsce – czyli funkcj臋 prezentacji w PLA – Showcase Shopping Ads. Je偶eli chodzi o wygl膮d – to niestandardowa kreacja, kt贸ra jest interaktywna i w za艂o偶eniu – bardziej anga偶uj膮ca u偶ytkownik贸w ni偶 standardowe Shopping Ads.聽

Showcase Shopping Ads

Showcase Shopping Ads

 

Oba przeprowadzone przez nas zabiegi optymalizacyjne wp艂yn臋艂y na stabilny wzrost liczby klikni臋膰 w reklamy produktowe:

Wzrost klikni臋膰 w reklamy produktowe w okresie 1 marca 2019 鈥 31 maja 2020 (Google Analytics)

Remarketing dynamiczny

W pierwszej kolejno艣ci w prowadzeniu kampanii REM (remarketing dynamiczny) postawili艣my na pozyskanie jak najwi臋kszej liczby os贸b z pozosta艂ych 藕r贸de艂 ruchu Google Ads (PLA + Search). Nast臋pnie w oparciu o to utworzyli艣my listy os贸b, kt贸re w ci膮gu ostatnich 7/14/30 dni, :聽

  • dokona艂y zakupu,聽
  • porzuci艂y koszyk,聽
  • by艂y na stronie.

Aby zwi臋kszy膰 zasi臋g na nowym rynku oraz dotrze膰 do os贸b, kt贸re potencjalnie by艂yby zainteresowane ofert膮 naszego Klienta, skorzystali艣my r贸wnie偶 z list inteligentnych, bazuj膮cych na machine learning Google. W oparciu o wyniki ka偶dej z list, optymalizowali艣my j膮 pod k膮tem kosztu za klikni臋cie (CPC).聽聽

 

Nast臋pnym krokiem by艂a analiza klikni臋膰 i CTR w podziale na urz膮dzenia i zwi臋kszenie bud偶etu i ekspozycji reklam w tych najlepiej performuj膮cych:

Klikni臋cia w reklamy Google Ads w podziale na urz膮dzenia (panel Google Ads)

Klikni臋cia w reklamy Google Ads w podziale na urz膮dzenia (panel Google Ads)

 

Efekty:

 

Po roku prowadzenia kampanii eksportowej we Francji dla Trend-Home mo偶emy 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e wsp贸lnie z Klientem osi膮gn臋li艣my globalny sukces! Maj 2020 to rentowno艣膰 prowadzonych dzia艂a艅 na poziomie ROAS 813% – czyli o wiele wi臋kszej, ani偶eli zak艂ada艂y to pierwotne ustalenia.

 

W ci膮gu 12 ostatnich miesi臋cy znacznie zwi臋kszyli艣my skal臋 naszych dzia艂a艅 – por贸wnuj膮c kwiecie艅 2019 do maja 2020 a偶 11-krotnie (+1150%).聽

 

Je偶eli chodzi o wska藕niki efektywno艣ciowe kampanii – dzi臋ki bie偶膮cej optymalizacji dzia艂a艅 p艂atnych w wyszukiwarce zwi臋kszyli艣my przychody pochodz膮ce tylko i wy艂膮cznie z reklam Google 17-krotnie (+1700%) oraz 16-krotnie ruch w serwisie (+1600%).

 

Dbali艣my przy tym o to, aby sukcesywnie zmniejsza膰 CPC w celu zwi臋kszania rentowno艣ci kampanii Google Ads:

Wielko艣膰 stawki CPC w okresie od 1 marca 2019 do 26 czerwca 2020 (Google Analytics)

Wielko艣膰 stawki CPC w okresie od 1 marca 2019 do 26 czerwca 2020 (Google Analytics)

 

Kampania eksportowa a koronawirus

Co jest kluczowe z perspektywy Klienta, pomimo dramatycznej sytuacji we Francji zwi膮zanej z epidemi膮 koronawirusa, realizacja obranej strategii eksportowej Google Ads na ten rynek wp艂yn臋艂a na stabilny wzrost wynik贸w kampanii r贸wnie偶 w miesi膮cach marzec-maj 2020:

Stabilny wzrost wynik贸w kampanii od og艂oszenie stanu pandemii we Francji (22.03.2020) do po艂owy maja 2020 (Google Analytics)

Stabilny wzrost wynik贸w kampanii od og艂oszenie stanu pandemii we Francji (22.03.2020) do po艂owy maja 2020

 

Rozw贸j kampanii eksportowej w d艂u偶szym okresie

 

Obok bie偶膮cej optymalizacji oraz raportowania, naszym Klientom dostarczamy analiz臋 i wsparcie w zakresie cel贸w i kierunk贸w rozwoju kampanii w d艂u偶szym okresie.

 

Je偶eli chodzi o rynek francuski – w dalszym ci膮gu skalujemy kampani臋. Na chwil臋 obecn膮 rozwi膮zania, kt贸re nas tutaj wspieraj膮 to:

  • zwi臋kszanie udzia艂u kampanii tekstowych w sieci wyszukiwania w dzia艂aniach p艂atnych w wyszukiwarce Google,聽
  • prowadzenie kampanii PLA z u偶yciem alternatywnego do Google CSS (wi臋cej o kampaniach z wykorzystaniem CSS: https://sempai.pl/blog/comparison-shopping-services/)聽聽
  • kampanie wideo na YouTube.

 

Rozw贸j biznesowy Klienta, na kt贸ry bez w膮tpienia wp艂yn膮艂 eksport na Francj臋, przyspieszy艂 decyzj臋 o ekspansji na kolejne rynki. Zgodnie z analiz膮 od Google i naszymi rekomendacjami wyb贸r pad艂 na kraj z r贸wnie wysokim potencja艂em eksportowym – Wielk膮 Brytani臋.

 

O efektach ju偶 prowadzonych dzia艂a艅 – napiszemy ju偶 niebawem.聽

A tymczasem Drogie Ekomersy pami臋tajcie, 偶e dzi臋ki braku granic w internecie, dla rozwoju Waszych biznes贸w: Only sky is the limit!

 

Wi臋cej o naszych kampaniach eksportowych:

https://sempai.pl/oferta/kampanie-google-ads/kampanie-eksportowe/