CSS. Czym są i jak je wykorzystać do zwiększenia sprzedaży?

Sempai
6 maja, 2019
Przeczytasz w ~ 4 min.
google comparison shopping services3

Reklamy produktowe w Google to jedna z najskuteczniejszych form promocji konkretnych produktów w sieci. Ze względu na sam wygląd w wyszukiwarce charakteryzuje je bardzo wysoki wskaźnik konwersji. Zobacz, jak dodatkowo możesz zwiększyć efektywność kampanii produktowych dzięki wykorzystaniu alternatywnych Google Shopping Comparison Services!

UE orzeczenie antymonopolowe Google Shopping

W czerwcu 2017 roku Komisja Europejska nałożyła na Google rekordową grzywnę w wysokości 2,4 mld Euro za faworyzowanie swojej usługi porównywania cen kosztem konkurencji w wyszukiwarce Google. Pokłosiem tej kary jest wpuszczenie przez giganta z Mountain View innych porównywarek cenowych do boksów reklam produktowych.

Aby mieć pewność, że wezmą one udział w aukcji, Google wprowadził atrakcyjne stawki dla usług innych niż Google Shopping. Jest to wielka szansa dla sklepów internetowych, których przychód w dużej mierze zazwyczaj generowany jest przez kampanie produktowe (PLA).

Comparison Shopping Services – czym jest CSS?

Reklama produktowa jest jedną z najefektywniejszych form promocji asortymentu sklepu internetowego za sprawą samego wyglądu w wyszukiwarce Google:

reklama produktowa Google - comparison shopping services

Reklamy PLA mogą być wyświetlane jedynie w ramach usługi porównywania cen – do niedawna reklamodawcy musieli w tym celu korzystać jedynie z Google Shopping. Jednak wskutek kary, jaką KE wymierzyła gigantowi z Mountain View, możemy teraz wybierać spośród wszystkich usług dostępnych na rynku.

Usługa porównywania cen (inaczej CSS – popularny skrót angielskiej nazwy Comparison Shopping Services) to strona internetowa, która zbiera oferty produktów od e-sprzedawców:

reklama produktowa google 2 - comparison shopping services

google-ads-konkurencja

Użytkownicy, którzy kliknęli w produkt na stronie lub w reklamę produktową powiązaną z tą stroną – zostają przekierowani do witryny e-sprzedawcy, gdzie ci będą mogli dowiedzieć się więcej o produkcie i dokonać zakupu. W Polsce do najbardziej znanych porównywarek cenowych możemy zaliczyć m.in. Zalando, Domodi, Homebook, Allani czy Nokaut.

Jedyną widoczną zmianą wynikającą z wykorzystania CSS (innego niż Google Shopping) w reklamach produktowych jest zastąpienie linku przekierowującego do produktu w Twoim serwisie z “Przez Google” na nazwę innego CSS, np. “Przez Sempai”:

reklama produktowa google 3 - comparison shopping services

Jak działa CSS?

Mechanizm działania z wykorzystaniem alternatywnego CSS jest identyczny jak przed wpuszczeniem przez Google konkurencji do wyszukiwarki – polega na licytowaniu stawek za koszt kliknięcia CPC.

comparison shopping services
Źródło: Support Google

Jak widać, możemy korzystać z dowolnej liczby CSS w swoich kampaniach produktowych.

Z perspektywy CSS sytuacja wygląda tak, że tworzy on oddzielne konto Google Merchant Center dla każdego e-sprzedawcy, którego reprezentuje. Umożliwia to przesyłanie danych o asortymencie konkretnego e-sklepu i uruchamianie kampanii PLA w jego imieniu:

comparison shopping services 2

Z kolei z perspektywy sprzedawcy – musi on znaleźć partnera z certyfikowaną przez Google usługą CSS. Polecamy także, aby wybraniec miał doświadczenie w prowadzeniu kampanii produktowych w Google Shopping, ponieważ optymalizacja PLA jest ważnym czynnikiem efektywnościowym kampanii.

Sama usługa wdrożenia przez partnera usługi CSS pod kątem technicznym składa się z następujących elementów:

Jaka jest największa zaleta z wykorzystania alternatywnego CSS?

Gigant z Doliny Krzemowej ze względu presję ze strony Komisji Europejskiej próbuje ściągnąć do Zakupów Google jak największą liczbę alternatywnych CSS. Stąd – uwaga 🙂 – największą korzyścią wynikającą z ich wykorzystania są stawki CPC niższe nawet o 20%. Dzieje się tak, ponieważ opłaty za kliknięcie w reklamy z innej usługi niż Google Shopping nie są obarczone żadną dodatkową marżą technologiczną.

Nasze doświadczenie we wdrażaniu i późniejszej optymalizacji kampanii PLA z wykorzystaniem usługi CSS Sempai Shop pokazuje, że reklamy zyskują lepszą ekspozycję w boksach produktowych. A to z kolei bezpośrednio wpływa na wzrost liczby wyświetleń i kliknięć.

comparison shopping services

Technicznie nie jest możliwe wyświetlenie przez jednego reklamodawcę dokładnie tego samego produktu w dwóch boksach pochodzących z bazy różnych CSS. Natomiast w praktyce, system bardzo chętnie emituje w takiej sytuacji reklamy produktów podobnych, odmian innego koloru bądź rozmiaru. Im szersza jest oferta sklepu w tym zakresie, tym więcej dodatkowego potencjału może on zyskać w zakresie reklam z wykorzystaniem innych CSS.

Więcej o Sempai Merchant 360

Może Ciebie również zainteresować:

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Komentarze