Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAdWordsCSS. Czym są i jak je wykorzystać do zwiększenia sprzedaży?

Reklamy produktowe w Google to jedna z najskuteczniejszych form promocji konkretnych produktów w sieci. Ze względu na sam wygląd w wyszukiwarce charakteryzuje je bardzo wysoki wskaźnik konwersji. Zobacz, jak dodatkowo możesz zwiększyć efektywność kampanii produktowych dzięki wykorzystaniu alternatywnych Google Shopping Comparison Services!

 

UE orzeczenie antymonopolowe Google Shopping

W czerwcu 2017 roku Komisja Europejska nałożyła na Google rekordową grzywnę w wysokości 2,4 mld Euro za faworyzowanie swojej usługi porównywania cen kosztem konkurencji w wyszukiwarce Google. Pokłosiem tej kary jest wpuszczenie przez giganta z Mountain View innych porównywarek cenowych do boksów reklam produktowych.

Aby mieć pewność, że wezmą one udział w aukcji, Google wprowadził atrakcyjne stawki dla usług innych niż Google Shopping. Jest to wielka szansa dla sklepów internetowych, których przychód w dużej mierze zazwyczaj generowany jest przez kampanie produktowe (PLA).

 

Czym jest CSS?

Reklama produktowa jest jedną z najefektywniejszych form promocji asortymentu sklepu internetowego za sprawą samego wyglądu w wyszukiwarce Google:

reklama produktowa Google - comparison shopping services

Wygląd boxów reklam produktowych w Zakupy Google

Reklamy PLA mogą być wyświetlane jedynie w ramach usługi porównywania cen – do niedawna reklamodawcy musieli w tym celu korzystać jedynie z Google Shopping. Jednak wskutek kary, jaką KE wymierzyła gigantowi z Mountain View, możemy teraz wybierać spośród wszystkich usług dostępnych na rynku.

Usługa porównywania cen (inaczej CSS – popularny skrót angielskiej nazwy Comparison Shopping Services) to strona internetowa, która zbiera oferty produktów od e-sprzedaców:

reklama produktowa google 2 - comparison shopping services

Widok strony głównej CSS Sempai Shop

 

Użytkownicy, którzy kliknęli w produkt na stronie lub w reklamę produktową powiązaną z tą stroną – zostają przekierowani do witryny e-sprzedawcy, gdzie ci będą mogli dowiedzieć się więcej o produkcie i dokonać zakupu. W Polsce do najbardziej znanych porównywarek cenowych możemy zaliczyć m.in. Zalando, Domodi, Homebook, Allani czy Nokaut.

Jedyną widoczną zmianą wynikającą z wykorzystania CSS (innego niż Google Shopping) w reklamach produktowych jest zastąpienie linku przekierowującego do produktu w Twoim serwisie z “Przez Google” na nazwę innego CSS, np. „Przez Sempai”:

reklama produktowa google 3 - comparison shopping services

 

Jak działa CSS?

Mechanizm działania z wykorzystaniem alternatywnego CSS jest identyczny jak przed wpuszczeniem przez Google konkurencji do wyszukiwarki – polega na licytowaniu stawek CPC.

comparison shopping services

Źródło: Support Google

Jak widać, możemy korzystać z dowolnej liczby CSS w swoich kampaniach produktowych.

Z perspektywy CSS sytuacja wygląda tak, że tworzy on oddzielne konto Merchant Center dla każdego e-sprzedawcy, którego reprezentuje. Umożliwia to przesyłanie danych o asortymencie konkretnego e-sklepu i uruchamianie kampanii PLA w jego imieniu:

comparison shopping services 2

 

Z kolei z perspektywy sprzedawcy – musi on znaleźć partnera z certyfikowaną przez Google usługą CSS. Polecamy także, aby wybraniec miał doświadczenie w prowadzeniu kampanii produktowych w Google, ponieważ optymalizacja PLA jest ważnym czynnikiem efektywnościowym kampanii.

Sama usługa wdrożenia przez partnera usługi CSS pod kątem technicznym składa się z następujących elementów:

  • przygotowania pliku produktowego,
  • konfiguracji technicznej Merchant Center i samej kampanii produktowej,
  • koordynowania poziomu stawek wedle ustalonej strategii.

 

Jaka jest największa zaleta z wykorzystania alternatywnego CSS?

Gigant z Doliny Krzemowej ze względu presję ze strony Komisji Europejskiej próbuje ściągnąć do Zakupów Google jak największą liczbę alternatywnych CSS. Stąd – uwaga 🙂 – największą korzyścią wynikającą z ich wykorzystania są stawki CPC niższe nawet o 20%. Dzieje się tak, ponieważ opłaty za kliknięcie w reklamy z innej usługi niż Google Shopping nie są obarczone żadną dodatkową marżą technologiczną.

Nasze doświadczenie we wdrażaniu i późniejszej optymalizacji kampanii PLA z wykorzystaniem usługi CSS Sempai Shop pokazuje, że reklamy zyskują lepszą ekspozycję w boksach produktowych. A to z kolei bezpośrednio wpływa na wzrost liczby wyświetleń i kliknięć.

comparison shopping services

Technicznie nie jest możliwe wyświetlenie przez jednego reklamodawcę dokładnie tego samego produktu w dwóch boksach pochodzących z bazy różnych CSS. Natomiast w praktyce, system bardzo chętnie emituje w takiej sytuacji reklamy produktów podobnych, odmian innego koloru bądź rozmiaru. Im szersza jest oferta sklepu w tym zakresie, tym więcej dodatkowego potencjału może on zyskać w zakresie reklam z wykorzystaniem innych CSS.

 

Więcej o CSS Sempai Shop

Sempai