#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogGoogle AdsCzym jest CPC? Co ma wpływ na cost per click i jak go obliczyć?

Internetowe kampanie reklamowe to jeden ze sposobów na pozyskanie nowych klientów. Jednak stworzenie reklamy, która będzie równie trafna, co korzystna cenowo, bywa problematyczne. Jak zaplanować kampanię reklamową, aby w prosty sposób wyliczyć jednocześnie jej całkowity koszt i efekty? Pomocne może okazać się wyliczenie CPC. Co oznacza ten skrót? W jaki sposób policzyć średni cost per click? Odpowiadamy poniżej.

CPC — co się kryje pod tym skrótem?

CPC to skrót od angielskich słów cost per click. W języku polskim tłumaczone jest to jako koszt kliknięcia. Pojęcie to związane jest z internetowymi kampaniami reklamowymi i oznacza jedną z metod rozliczania reklamy internetowej. Cost per click to współczynnik efektywności reklamy, który wyrażany jest w równaniu liczącym stosunek kosztów jej emisji do liczby kliknięć w nią. Prościej mówiąc, CPC wykorzystuje się do określania kwoty, jaką reklamodawca musi wypłacić za każde kliknięcie reklamy. Może przybierać ona formę linku tekstowego, baneru bądź wideo. 

Google CPC jest korzystnym rozwiązaniem dla każdego przedsiębiorcy, ponieważ ten typ promocji firmy w Internecie rozliczany jest od efektu, jaki przynosi, nie zaś wyłącznie od ilości wyświetleń danej reklamy. Pozwala także na ścisłe ustalenie budżetu danej kampanii — płacisz za każde kliknięcie reklamy, a gdy ilość wejść na Twoją stronę przez reklamę będzie na tyle wysoka, by przekroczyć założony budżet, automatycznie przestanie ona być wyświetlana. Dzięki CPC jesteś więc w stanie osiągnąć założony efekt, a jednocześnie nie zaskoczą Cię dodatkowe koszta.

Jak policzyć średni CPC?

Cost per click wyliczane jest za pomocą modelu rozliczenia pay per click (PPC). Oznacza to, że reklamodawca płaci za każde pojedyncze kliknięcie w reklamę, nie zaś za samo jej wyświetlanie. Jak obliczyć średnie CPC? Wykorzystuje się do tego prosty wzór:

CPC = łączny koszt kliknięć w reklamę / liczba kliknięć w reklamę

Na przykład: na kampanię poświęciłeś 300 zł, która wygenerowała 400 kliknięć. CPC=300/400, co daje średni koszt 0,75 zł/kliknięcie. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w kampaniach reklamowych PPC zaczyna się od końca — najpierw wskazujesz maksymalną stawkę CPC, jaką zgadzasz się zapłacić. W ten sposób ustalasz najwyższą kwotę, jaką możesz zapłacić za kliknięcie w reklamę, co pozwala na wstępne oszacowanie jej efektów. W praktyce bardzo często okazuje się jednak, że jest to kwota niższa, określana jako rzeczywisty CPC.

Co wpływa na CPC w Google Ads?

Na model rozliczeniowy cost per click w Google Ads ma wpływ kilka czynników. Jest to oczywiście wspomniany wyżej maksymalny koszt kliknięcia, jednak nie tylko. Spore znaczenie ma rzeczywisty koszt kliknięcia CPC, a także ranking reklamy. 

Czym jest rzeczywisty koszt kliknięcia CPC?

Rzeczywistym kosztem kliknięcia CPC określa się ostateczną kwotę, jaką płacisz za kliknięcie użytkownika internetu w swoją reklamę. Często okazuje się, że jest ona niższa niż określony przy starcie kampanii maksymalny CPC. Z czego to wynika? 

W Google Ads zapłacisz wyłącznie za minimalną kwotę, jaka jest wymagana do osiągnięcia przez Twoją reklamę progów rankingu reklamy, a jednocześnie do pokonania rankingu reklamy konkurującej z Twoją. Gdy nie ma aktualnie wyświetlanych reklam konkurencyjnych, cena, jaką zapłacisz, uzależniona będzie od progu rankingu reklamy.

Ranking reklamy: co to jest?

Ranking reklamy jest wartością, która umożliwia określenie pozycji Twojej reklamy względem reklam konkurencji i ustalenie, czy będzie się mogła ona w ogóle pojawić. Obliczany jest on na podstawie kilku aspektów. Na wynik składa się m.in.:

    • wysokość stawki;
    • jakość reklamy;
    • konkurencyjność;
    • kontekst wyszukiwania, na jaki wyświetla się reklama;
    • progi rankingu reklamy.

 

Progi rankingu reklamy

Jednym z ważnych czynników, jaki wpływa na CPC w Google Ads, są również progi rankingu. Jest to cena minimalna za wyświetlenie Twojej reklamy. Może się zdarzyć, że Twoja stawka będzie niższa od wartości progowej — wtedy Twoja kampania nie ruszy. Jeśli jednak żadna z konkurencyjnych reklam nie zakwalifikuje się do wyświetlenia, cena minimalna będzie kwotą do zapłacenia za kliknięcie w Twoją.

Cost per click z pewnością jest korzystną metodą płatności za kampanię reklamową w Internecie. Możliwość oszacowania budżetu i efektu, jaki może przynieść, z pewnością przemawia na jej korzyść. Aby jednak tak było, warto postawić na wsparcie specjalisty, który zadba o jej przebieg. Pamiętaj o tym, a osiągniesz sukces.

Marlena Czajkowska