Kampania PPC – co to jest?

Izabela Michalska
5 sierpnia, 2022
Przeczytasz w ~ 5 min.
Kampania PPC – co to jest

Czołowe wyniki wyszukiwania, promowanie posty w mediach społecznościowych czy sponsorowane oferty na platformach marketplace – z reklamą PPC ma styczność w zasadzie każdy użytkownik Internetu. Wiele firm decyduje się na tę formę promocji ze względu na elastyczny budżet i korzystny model rozliczania. Chcesz dowiedzieć się, czym dokładnie są i jak działają tego typu kampanie? W tym artykule poznasz najważniejsze szczegóły.

Co to jest PPC?

Pay Per Click (PPC) lub inaczej Cost Per Click (CPC) to najpopularniejszy format internetowej reklamy, który swoją nazwę i główne założenia bierze od modelu rozliczeniowego „płatności za kliknięcie”. 

Przy jego użyciu reklamodawca płaci jedynie za umyślne wejście w odnośnik, a nie za samo jego wyświetlenie przez użytkownika. W ten sposób koszty reklamy ponosisz za efekt, czyli przyciągniecie uwagi odbiorców potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą, a nie za samo prowadzenie kampanii.

Model PPC wykorzystywany jest w wielu popularnych kanałach komunikacji marketingowej, takich jak: wyszukiwarki internetowe (Google Ads), media społecznościowe (Facebook Ads, Linkedin Ads, Tik Tok Ads) czy platformy sprzedażowe (Allegro Ads, Amazon Ads).

Google-Ads

Gdzie wyświetlają się reklamy PPC?

Reklamy PPC prawie zawsze umiejscowione są korzystniej od standardowych elementów strony. W przypadku Google’a są to pozycje tuż nad oraz pod wynikami organicznymi. Jeśli chodzi o media społecznościowe, odnośniki najczęściej wyświetlają się w feedzie użytkownika, pomiędzy standardowymi postami znajomych oraz obserwowanych stron. Natomiast platformy sprzedażowe zwykle oferują opcję zwiększenia widoczności Twojej oferty za pomocą wyraźnych znaczników oraz umieszczania ich na górze listy produktów.

Zalety i wady kampanii PPC

Ze względu na graficzne wyróżnienie i dogodne umiejscowienie, reklama tego typu stosunkowo łatwo wpada w oko potencjalnych odbiorców. Dzięki temu PPC marketing przynosi szybkie efekty, które z łatwością możesz mierzyć. Ponadto, narzędzia przeznaczone do prowadzenia kampanii zapewniają możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej, do jakiej chcesz kierować swój komunikat. Dla małych firm, w szczególności tych, które w Internecie stawiają swoje pierwsze kroki, dużą zaletą jest też możliwość ścisłego kontrolowania budżetu oraz elastyczność w planowaniu podejmowanych działań. W zasadzie w każdej chwili możesz zmienić wysokość budżetu lub zmodyfikować treść komunikatu.

Nie oznacza to jednak, że zarządzanie kampaniami PPC to bajka. Ich najpoważniejszą wadą jest krótkotrwała efektywność. W przeciwieństwie do działań pozycjonujących witrynę (SEO), skuteczność reklamy tego typu trwa tyle, co jej emisja. Co więcej, niezależnie od wielkości budżetu, bez pomocy specjalisty ds. PPC można go z łatwością zmarnotrawić, np. poprzez stosowanie nieodpowiednich słów kluczowych. W dodatku zawsze istnieje też ryzyko, że w celu wyczerpania Twoich nakładów finansowych w odnośnik zacznie klikać nieuczciwa konkurencja.

Pamiętaj! Dobór odpowiednich słów kluczowych, stosowanych w reklamach PPC, powinien być dokonywany regularnie. Frazy ulegają ciągłym zmianom pod względem popularności. Stale pojawiają się też nowe! Aby kampania była skuteczna, jej strategia powinna być dopasowywana do panujących trendów.

Kiedy warto inwestować w reklamy Pay Per Click?

Zastanawiasz się, w jakich przypadkach kampanie PPC okażą się doskonałym narzędziem marketingowym? To świetny wybór, jeśli Twoja firma dopiero rozpoczyna działalność. W trakcie stawiania pierwszych kroków na rynku niezwykle ważne jest wyróżnienie się na tle konkurencji i zbudowanie tożsamości marki. Duża widoczność reklam Pay Per Click pozwala szybko i łatwo trafić do świadomości konsumentów i zdobyć pierwszych klientów.

PPC to też dobre rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które swoją działalność prowadzą przede wszystkim lokalnie i nie posiadają w okolicy zbyt licznej konkurencji. Ze względu na model płatności, w którym koszt warunkowany jest przez poziom konkurencyjności, firmy te mogą prowadzić skuteczny marketing za stosunkowo niską cenę.

Obojętnie czy prowadzisz stałą kampanię PPC, czy po ten typ reklamy sięgasz od czasu do czasu, rozważ użycie jej w okresach świątecznych oraz w trakcie sezonowych wyprzedaży. To czas, w którym konsumenci chętnie oddają się gorączce zakupów i poszukują dobrej okazji oraz prezentów dla bliskich.

Jaki jest koszt takiej kampanii i od czego zależy?

Na czym dokładnie polega model płatności PPC? Najczęściej koszty opierają się na systemie aukcyjnym. Przy ich ustalaniu konieczne jest wskazanie, ile maksymalnie jesteś gotowy wydać na jedno kliknięcie. Następnie stawka porównywana jest na zasadzie licytacji do możliwości konkurencji. W przypadku wyszukiwarki Google wysokość kosztu zależna jest m.in. od:

  • poziomu konkurencji na rynku;
  • popularności słów kluczowych, które chcesz wykorzystać;
  • jakości Twojej strony wg. robotów Google;
  • poziomu dopasowania zastosowanych fraz do treści samej reklamy, jak i zawartości Twojej witryny.

google-ads-konkurencja

Podsumowanie o marketingu PPC

Prowadzenie kampanii Pay Per Click może znacząco wpłynąć na Twój biznes  – poszerzyć świadomość marki, wypromować jej ofertę i w rezultacie zwiększyć sprzedaż. Jedną z kluczowych kwestii przy planowaniu skutecznej strategii jest wybór odpowiedniego kanału komunikacji. 

Narzędzia stosowane do tego najczęściej to Google Ads oraz Facebook Ads. Dużą popularność zyskują również Allegro Ads oraz Amazon Ads. Każda z dostępnych opcji ma swoje zalety. Jeśli więc nie masz pewności, która najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie, możesz zwrócić się do specjalistów. 

Podobnie jak w działaniach SEO, również w przypadku kampanii PPC niezwykle ważny jest dobór właściwych słów kluczowych. Trendy w tym kontekście stale ulegają zmianom, dlatego konieczne jest regularne odświeżanie fraz oraz monitorowanie efektywności reklam.

Aby Twoja strona pozostawała stale widoczna, ważne jest wdrożenie na niej niezbędnych optymalizacji – SEO i PPC powinny działać w synergii i wspólnie prowadzić do osiągania wytyczonych celów marketingowych.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Izabela Michalska

Executive Content Marketing Specialist

Z copywriterską lekkością, precyzją lingwistki, pasją tłumaczki i romantyzmem romanistki – zawsze służę słowem. Piszę for fun & for a living. A kiedy nie piszę? Pochłaniam seriale, degustuję dobre wina i maluję w digitalu. Zawodowo interesuje mnie pokonywanie granic – w przenośni i dosłownie. Chcę tworzyć treści, które pomagają markom wykraczać poza lokalne rynki i trafiać do odbiorców na całym świecie.