Strona główna → Blog → Poradnik → Wyszukiwarki internetowe — ranking najpopularniejszych Wyszukiwarki internetowe — ranking najpopularniejszych Sempai 9 lipca, 2023 Przeczytasz w ~ 6 min. W świecie cyfrowym, pełnym informacji i coraz bardziej skomplikowanych danych, kluczem do odnalezienia się w tym gąszczu jest korzystanie z wyszukiwarek internetowych. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, które z nich są najpopularniejsze? Czy Google jest naprawdę bezkonkurencyjny, czy może jest miejsce dla alternatyw? Dziś przedstawiamy ciekawe dane na temat wyszukiwarek internetowych, a także przybliżamy ich historię. Co to jest wyszukiwarka internetowa i jak działa? Wyszukiwarka internetowa to nic innego jak narzędzie, które indeksuje strony internetowe i umożliwia ich wyszukiwanie na podstawie słów kluczowych wprowadzonych przez użytkownika. Jest to program ułatwiający odnajdywanie konkretnych informacji w ogromnej ilości danych dostępnych w internecie. Jak działa wyszukiwarka internetowa? Wyszukiwarki korzystają z tzw. robotów, które przeszukują sieć w poszukiwaniu nowych stron internetowych do zindeksowania. Robią to poprzez skanowanie linków na stronach i przechodząc na kolejne witryny z nimi powiązane. Gdy robot wyszukiwarki odwiedza stronę, analizuje jej zawartość (tekst, zdjęcia, wideo, meta tagi itd.) i dodaje do indeksu wyszukiwarki internetowej. Indeks to ogromna baza danych, w której przechowywane są wszystkie informacje o stronach internetowych. Przeczytaj także: SERP – co to jest? Definicja Kiedy użytkownik wpisuje określone słowa kluczowe w wyszukiwarkę, algorytm przeszukuje indeks w poszukiwaniu stron, które są najbardziej dopasowane dla wprowadzonego zapytania. Dopasowanie to jest ustalane na podstawie wielu czynników, takich jak zgodność słów kluczowych, jakość i aktualność treści czy autorytet strony. Co ciekawe, wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing, Yahoo i inne, używają różnych algorytmów i technologii, aby zapewnić jak najdokładniejsze wyniki dla zapytań użytkowników. Wyszukiwarka internetowa – jaka jest jej historia? Dziś na pytanie, jakie są wyszukiwarki internetowe, odpowiadamy niemal bez zastanowienia, wymieniając Google, Bing czy Yahoo!. Są one też dla nas czymś naturalnym i oczywistym w internetowej przestrzeni. Jednak ich korzenie sięgają 1990 roku kiedy to światło dzienne ujrzał pierwszy mechanizm wyszukiwań o nazwie Archie. Służył on do szukania danych na wewnętrznych serwerach FTP — umożliwiających wymianę plików z komputerami za pomocą właśnie tego protokołu komunikacyjnego. Sprawdź również: Wyszukiwanie obrazem – na czym polega i jak to zrobić? Następnie światło dzienne ujrzała wyszukiwarka World Wide Web Wanderer, która stała się prekursorem dla współczesnych modeli wyszukiwarek. To ona jako pierwsza wykorzystywała hipertekstowość, co pozwalało odwiedzać nowe strony WWW poprzez kliknięcie wybranego odnośnik na danej witrynie. Natomiast już w roku 1994 użytkownicy mogli zacząć korzystać ze znanej do dziś wyszukiwarki Yahoo!. Jedna z najbardziej znanych i popularnych wyszukiwarek Google powstała dopiero w 1996 roku, początkowo jako projekt studencki. W 1998 zarejestrowano domenę Google.com, która miała nie tylko nowy silnik usprawniający jej działanie i wydobywający potencjał, ale także aż 60 milionów stron, obecnych w jej indeksie. Po drodze w 1997 powstała wyszukiwarka Yandex. DuckDuckGo powstała w 2008 roku, natomiast Bing rok później w 2009 roku. Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce Według najnowszych danych z Statcounter.com w maju 2023 roku wśród najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce na wszystkich urządzeniach (tablet, smartfon, desktop) znalazły się: Google — z tej wyszukiwarki korzysta 95,72% populacji Polski. Bing — tutaj liczba użytkowników sięga 2,78%. DuckDuckGo — to zaledwie 0,57%. Yahoo! — z tej wyszukiwarki korzysta zaledwie 0,46% Polaków. Yandex — tutaj liczba Polskich użytkowników to zaledwie 0,35%. Ranking wyszukiwarek internetowych w naszym kraju wygląda więc właściwie jednoznacznie. Niekwestionowaną przewagę ma tutaj wyszukiwarka internetowa kalifornijskiego giganta Google. Co ciekawe, według tych samych danych od Statcounter.com pozycja ta jest niezachwiana od czerwca 2022 roku. Wówczas popularność wyszukiwarki Google wynosiła 95,22%. Widać tu więc nawet tendencję wzrostową. Jeśli weźmiemy pod uwagę jedynie smartfony, to wówczas popularność Google w Polsce sięga 98,36%, na drugim miejscu zaś plasuje się DuckDuckGo z wynikiem 0,71%. Trzecie miejsce zajmuje Bing – 0,43%. Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na świecie Najlepsza wyszukiwarka internetowa światowa (tablet, smartfon, desktop) według Statcounter.com to również oczywiście Google. Tutaj jej popularność w maju 2023 roku wynosiła 93,12%. Na drugim miejscu znajduje się wyszukiwarka Bing – 2,77%, natomiast trzeci miejsce zajmuje Yandex – 1,15%. Tuż za podium rankingu wyszukiwarek internetowych uplasowała się wyszukiwarka Yahoo! – 1,11%. Widać więc, że w porównaniu do naszego kraju, globalnie Google traci kilka procent z popularności na rzecz kilku pozostałych wyszukiwarek. Natomiast jeśli pod uwagę weźmiemy preferencje tylko użytkowników smartfonów, to popularność Google w tym samym okresie sięga 96,12%, natomiast na drugim miejscu znajduje się Yandex – 0,96%, a na trzecim Yahoo! – 0,59%. Widać więc wyraźnie, że na urządzeniach mobilnych Google praktycznie nie ma konkurencji. Co jeszcze mówią nam dane? Jako ciekawostkę warto podać, że według tych samych badań, w samych Stanach Zjednoczonych popularność wyszukiwarki Google spada poniżej 90%. Tutaj popularność Google wśród innych wyszukiwarek wynosi 89,11%, zyskuje natomiast Bing, którego popularność sięga 6,35%. Na trzecim miejscu znajduje się Yahoo! – 2,23%, natomiast za podium ląduje DuckDuckGo z wynikiem 1,92%. Również w samej Kanadzie Google ma nieco mniej procent w porównaniu do Polski i całego świata, bo jest to 92,51%. Tymczasem wyszukiwarka internetowa Bing cieszy się tam popularnością, która wynosi 4,7%. Na trzecim miejscu jest Yahoo! – 1,45% i na czwartym DuckDuckGo – 1,05%. Co ważne, wszystkie przedstawione dane oraz zainteresowanie danymi wyszukiwarkami od kilku lat prezentują się stabilnie. Notowane są niewielkie skoki lub spadki popularności, które maksymalnie sięgają kilku procent. To jasno pokazuje, że na chwilę obecną konkurencja jest daleko w tyle za Google, a użytkownicy internetu na całym świecie mają jasno sprecyzowane upodobania co do przeglądarek internetowych. Zadbaj o optymalizację strony pod wyszukiwarkę Google Przedstawione dane nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Wciąż na świecie Google to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa. Dlatego myśląc o sprzedaży internetowej, powinieneś zadbać o odpowiednie zoptymalizowanie strony WWW właśnie pod tę wyszukiwarkę Google. Pamiętaj, że optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek (SEO, czyli Search Engine Optimization) jest kluczowym elementem marketingu internetowego. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których warto zadbać o SEO. Przeczytaj również: Jak dodać stronę do Google – co zrobić, żeby strona była w Google? Wysoko pozycjonowane strony w wynikach wyszukiwania mają większą szansę na przyciągnięcie uwagi użytkowników. Większość osób kliknie jedno z pierwszych kilku wyników, ignorując resztę. Strony, które pojawiają się na szczycie wyników wyszukiwania, są często postrzegane jako bardziej wiarygodne. To może zwiększyć zaufanie użytkowników do twojej marki lub firmy. Ponadto dobre praktyki SEO często pokrywają się z praktykami związanymi z ułatwieniem korzystania z witryny, co może prowadzić do lepszego doświadczenia użytkownika. Na przykład, sprawne ładowanie strony, czytelne i atrakcyjne treści, łatwość nawigacji — to wszystko wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania i na zadowolenie użytkowników. Narzędzia SEO mogą dostarczyć cennych informacji o twoich klientach, takich jak słowa kluczowe, których używają, ich lokalizacja czy zachowanie na stronie. Te informacje mogą pomóc w podejmowaniu decyzji biznesowych i dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów. W naszym przeglądzie najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych jedno jest pewne: Google wciąż dominuje na rynku, nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Dzięki swojej prostocie szybkości i efektywności, Google jest pierwszym wyborem dla większości internautów poszukujących informacji online. Wybór wyszukiwarki internetowej często zależy od osobistych preferencji użytkowników, ich potrzeb i oczekiwań. Widać tutaj jednak dominację Google, co oznacza, że warto pozycjonować się właśnie w tej wyszukiwarce. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 5 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Czym jest komunikacja marketingowa i jak ją zorganizować? Czym jest social selling i jak zadbać o wysoki wynik Social Selling Index? Jak przeprowadzić analizę rynku dla sklepu internetowego? Czym jest marketing w sklepie internetowym i dlaczego marketing w e-commerce jest taki ważny? Co to jest performance marketing? Jak stworzyć kampanię w marketingu efektywnościowym Co to jest grupa docelowa i jak ją prawidłowo określić? Sempai Digital Marketing Agency Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ