Strona główna → Blog → SEO → SERP – co to jest? Definicja SERP – co to jest? Definicja Izabela Michalska 7 października, 2022 Przeczytasz w ~ 6 min. W poszukiwaniu interesujących Cię informacji, z pewnością nie raz korzystasz z wyszukiwarki internetowej. Po wpisaniu odpowiedniego zapytania i kliknięciu lupki Twoim oczom ukazuje się lista potencjalnie przydatnych stron. Czy wiesz, że to jest właśnie SERP? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o wynikach wyszukiwania w Google. SERP, czyli wyniki wyszukiwania Zanim nastąpił rozwój ogólnodostępnej sieci internetowej, zdobycie informacji nie było tak proste. Być może znasz to z filmów: detektyw odwiedza miejską bibliotekę, zapisuje na karteczce poszukiwane dane i czeka kilka dni na telefon. Sympatyczna bibliotekarka oddzwania i przekazuje mu, co udało jej się dowiedzieć z grubych, zakurzonych ksiąg, skrytych na tyle regału. Nasz bohater jest bliższy rozwiązania zagadki, ale zanim to nastąpi, musi przejrzeć jeszcze stos starych dzienników prasowych. Być może to właśnie tam natrafi na kolejną poszlakę… Gdyby akcja filmu działa się we współczesności, detektyw nie musiałby wkładać w sprawę tak wiele trudu. Wystarczyłoby, gdyby w okienko wyszukiwarki wpisał kilka trafnych fraz i jego oczom ukazałaby się cała lista potencjalnych tropów – strona wyników wyszukiwania. SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona wyników wyszukiwania, która wyświetla się w wyszukiwarce w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. SERP w przypadku wyszukiwarki Google prezentuje organiczne wyniki wyszukiwania oraz płatne reklamy Pay Per Click (PPC). Więcej o kampaniach PPC możesz przeczytać tutaj: https://sempai.pl/blog/kampania-ppc-co-to-jest/. Oczywiście w codziennym życiu częściej niż kryminalnych poszlak, internauci poszukują przepisów na chleb bananowy lub sklepu internetowego, w którym kupią wygodne szpilki na wesele kuzynki. Kiedy użytkownik wprowadza frazy kluczowe w okienko wyszukiwarki, algorytm Google odnajduje je w treści dostępnych w bazie witryn internetowych. Analizuje zebrane wyniki, aby określić, które z nich mogą okazać się przydatne, a następnie wyświetla ich listę. To, co pojawia się na ekranie nazywamy właśnie rankingiem SERP. Z jakich elementów składa się Google SERP (Search Engine Results Page)? SERP w wyszukiwarce Google podstawowo składa się z: informacji o ilości uzyskanych wyników; płatnych wyników wyszukiwania Google Ads (kilka pierwszych oraz kilka ostatnich pozycji na liście); wyników organicznych, o których kolejności decyduje algorytm wyszukiwarki; sugestii podobnych fraz kluczowych, pokrewnych tematycznie do zapytania wpisanego przez użytkownika; paska paginacji. Każdy wynik wyszukiwania, zarówno płatny jak i organiczny zawiera: adres URL; tytuł strony; krótki opis witryny. W zależności od zapytania, na stronie wyników SERP mogą pojawić się także: Szybkie odpowiedzi (Direct answer), które wyświetlają się na najpopularniejsze zapytania: Tłumacz Google (Translator Google) – narzędzie, które umożliwi Ci szybki przekład tekstu z jednego języka na drugi. Kalkulator do niezbędnych obliczeń: Prognoza pogody dla Twojej okolicy lub innego wybranego punktu na świecie: Narzędzia do szybkiego wyszukiwania lotów i rezerwacji noclegów: Przelicznik walut, jednostek: Czas na świecie: Repertuar kin: Wynik “zerowy” (Featured Snippets) – kilkuzdaniowy fragment tekstu, umieszczony na górze strony wyszukiwania, który udziela szybkiej, skrótowej odpowiedzi na wpisane zapytanie: Grafika Google: Filmy Google: Wiadomości Google (Google news): Mapy Google (Google maps) – które w odpowiedzi na zapytania lokalne wskazują umiejscowienie potencjalnie interesujących punktów: Wizytówka Google Moja Firma, zawierająca nazwę firmy, dane teleadresowe, godziny otwarcia, opinie użytkowników oraz średnią ocen klientów: Google Zakupy (Google Shopping) – płatne wyniki wyszukiwania, które wyświetlają listę produktów możliwych do zakupienia na stronie reklamodawcy: Graf wiedzy (Knowledge graph), który dostarcza kluczowych informacji na temat osoby, pojęcia, przedmiotu, zjawiska lub wydarzenia: Podobne pytania – sugestie pytań pokrewnych tematycznie z naszym zapytaniem (przeczytaj, jak wykorzystać podobne wyszukiwania w Google): Powyżej listy nie powinniśmy uznawać za zamkniętą. Google stale testuje i wprowadza nowe funkcje, mające na celu uatrakcyjnienie i usprawnienie procesu wyszukiwania informacji. Jakie czynniki mają wpływ na SERP-y? Pozycja Twojej witryny w rankingu SERP zależy od szeregu czynników. Aby jednak w ogóle mogła zaistnieć wśród wyników wyszukiwania, musi zostać zaindeksowana przez robota Google. Na korzystne miejsce w rankingu mają wpływ działania SEO. Co więcej, położenie witryny w wynikach może różnić się u każdego użytkownika przez wzgląd na jego historię przeglądania, ustawienia przeglądarki czy lokalizację. Przeczytaj także: Jak sprawdzić pozycję strony w Google? W przypadku płatnych wyników wyszukiwania PPC stosuje się model aukcyjny – Google bierze pod uwagę trafność Twojej reklamy oraz stawkę za kliknięcie, którą jesteś gotów zapłacić. Jeśli Twoja witryna nie plasuje się wysoko w rankingu wyników wyszukiwania, warto zrozumieć, dlaczego tak się dzieje. W tym celu możesz zwrócić się do agencji SEO/SEM po profesjonalny i wnikliwy audyt. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Raport SEO – co to takiego, z jakich elementów jest zbudowany i jakie korzyści przynosi? Czym jest techniczne SEO? Dlaczego warto zoptymalizować technicznie swoją stronę? Na czym polega pozycjonowanie międzynarodowe? Dlaczego warto sięgnąć po pozycjonowanie zagraniczne stron? Na czym polega pozycjonowanie bloga? Czym jest Search Generative Experience (SGE)? Jakie są koszty SEO i co się na nie składa? Izabela Michalska Content Marketing Specialist Z copywriterską lekkością, precyzją lingwistki, pasją tłumaczki i romantyzmem romanistki – zawsze służę słowem. Piszę for fun & for a living. A kiedy nie piszę? Pochłaniam seriale, degustuję dobre wina i maluję w digitalu. Zawodowo interesuje mnie pokonywanie granic – w przenośni i dosłownie. Chcę tworzyć treści, które pomagają markom wykraczać poza lokalne rynki i trafiać do odbiorców na całym świecie. Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ