#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogBlog SEOSERP – co to jest? Definicja

W poszukiwaniu interesujących Cię informacji, z pewnością nie raz korzystasz z wyszukiwarki internetowej. Po wpisaniu odpowiedniego zapytania i kliknięciu lupki Twoim oczom ukazuje się lista potencjalnie przydatnych stron. Czy wiesz, że to jest właśnie SERP? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o wynikach wyszukiwania w Google.

SERP, czyli wyniki wyszukiwania

Zanim nastąpił rozwój ogólnodostępnej sieci internetowej, zdobycie informacji nie było tak proste. Być może znasz to z filmów: detektyw odwiedza miejską bibliotekę, zapisuje na karteczce poszukiwane dane i czeka kilka dni na telefon. Sympatyczna bibliotekarka oddzwania i przekazuje mu, co udało jej się dowiedzieć z grubych, zakurzonych ksiąg, skrytych na tyle regału. Nasz bohater jest bliższy rozwiązania zagadki, ale zanim to nastąpi, musi przejrzeć jeszcze stos starych dzienników prasowych. Być może to właśnie tam natrafi na kolejną poszlakę…

Gdyby akcja filmu działa się we współczesności, detektyw nie musiałby wkładać w sprawę tak wiele trudu. Wystarczyłoby, gdyby w okienko wyszukiwarki wpisał kilka trafnych fraz i jego oczom ukazałaby się cała lista potencjalnych tropów – strona wyników wyszukiwania.

SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona wyników wyszukiwania, która wyświetla się w wyszukiwarce w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. SERP w przypadku wyszukiwarki Google prezentuje organiczne wyniki wyszukiwania oraz płatne reklamy Pay Per Click (PPC).

Więcej o kampaniach PPC możesz przeczytać tutaj: https://sempai.pl/blog/kampania-ppc-co-to-jest/.

Oczywiście w codziennym życiu częściej niż kryminalnych poszlak, internauci poszukują przepisów na chleb bananowy lub sklepu internetowego, w którym kupią wygodne szpilki na wesele kuzynki. 

Kiedy użytkownik wprowadza frazy kluczowe w okienko wyszukiwarki, algorytm Google odnajduje je w treści dostępnych w bazie witryn internetowych. Analizuje zebrane wyniki, aby określić, które z nich mogą okazać się przydatne, a następnie wyświetla ich listę. To, co pojawia się na ekranie nazywamy właśnie rankingiem SERP.

Z jakich elementów składa się Google SERP (Search Engine Results Page)?

SERP w wyszukiwarce Google podstawowo składa się z:

  • informacji o ilości uzyskanych wyników;
  • płatnych wyników wyszukiwania Google Ads (kilka pierwszych oraz kilka ostatnich pozycji na liście);
  • wyników organicznych, o których kolejności decyduje algorytm wyszukiwarki;
  • sugestii podobnych fraz kluczowych, pokrewnych tematycznie do zapytania wpisanego przez użytkownika;
  • paska paginacji.

Każdy wynik wyszukiwania, zarówno płatny jak i organiczny zawiera:

  • adres URL;
  • tytuł strony;
  • krótki opis witryny.

elementy bezpłatnego wyniku wyszukiwania

W zależności od zapytania, na stronie wyników SERP mogą pojawić się także:

  • Szybkie odpowiedzi (Direct answer), które wyświetlają się na najpopularniejsze zapytania:

direct answer -szybka odpowiedź

  • Tłumacz Google (Translator Google) – narzędzie, które umożliwi Ci szybki przekład tekstu z jednego języka na drugi.

tłumacz google

  • Kalkulator do niezbędnych obliczeń:

kalkulator google

  • Prognoza pogody dla Twojej okolicy lub innego wybranego punktu na świecie:

prognoza pogody

  • Narzędzia do szybkiego wyszukiwania lotów i rezerwacji noclegów:

wyszukiwarka lotów i noclegów

  • Przelicznik walut, jednostek:

przelicznik walut, jednostek

  • Czas na świecie:

czas na świecie

  • Repertuar kin:

repertuar kin

  • Wynik „zerowy” (Featured Snippets) – kilkuzdaniowy fragment tekstu, umieszczony na górze strony wyszukiwania, który udziela szybkiej, skrótowej odpowiedzi na wpisane zapytanie:

Featured Snippets

  • Grafika Google:

grafiki google

  • Filmy Google:

wideo google

  • Wiadomości Google (Google news):

Google news

  • Mapy Google (Google maps) – które w odpowiedzi na zapytania lokalne wskazują umiejscowienie potencjalnie interesujących punktów:

Google maps

  • Wizytówka Google Moja Firma, zawierająca nazwę firmy, dane teleadresowe, godziny otwarcia, opinie użytkowników oraz średnią ocen klientów:

Wizytówka Google Moja Firma

  • Google Zakupy (Google Shopping) – płatne wyniki wyszukiwania, które wyświetlają listę produktów możliwych do zakupienia na stronie reklamodawcy:

Google Shopping

  • Graf wiedzy (Knowledge graph), który dostarcza kluczowych informacji na temat osoby, pojęcia, przedmiotu, zjawiska lub wydarzenia:

Knowledge graph

  • Podobne pytania – sugestie pytań pokrewnych tematycznie z naszym zapytaniem:

podobne pytania

Powyżej listy nie powinniśmy uznawać za zamkniętą. Google stale testuje i wprowadza nowe funkcje, mające na celu uatrakcyjnienie i usprawnienie procesu wyszukiwania informacji.

Jakie czynniki mają wpływ na SERP-y?

Pozycja Twojej witryny w rankingu SERP zależy od szeregu czynników. Aby jednak w ogóle mogła zaistnieć wśród wyników wyszukiwania, musi zostać zaindeksowana przez robota Google. 

Na korzystne miejsce w rankingu mają wpływ działania SEO. Co więcej, położenie witryny w wynikach może różnić się u każdego użytkownika przez wzgląd na jego historię przeglądania, ustawienia przeglądarki czy lokalizację.

W przypadku płatnych wyników wyszukiwania PPC stosuje się model aukcyjny – Google bierze pod uwagę trafność Twojej reklamy oraz stawkę za kliknięcie, którą jesteś gotów zapłacić. 

Jeśli Twoja witryna nie plasuje się wysoko w rankingu wyników wyszukiwania, warto zrozumieć, dlaczego tak się dzieje. W tym celu możesz zwrócić się do agencji SEO/SEM po profesjonalny i wnikliwy audyt.

Izabela Michalska