Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogSEOGoogle Moja Firma. Jak założyć wizytówkę krok po kroku?

Wizytówka Google Moja Firma to rozwiązanie zarówno dla małych i dużych firm, które świadczą swoje usługi lokalnie. Jest ono doskonałą okazją do bezpłatnego dotarcia do klientów za sprawą obecności wpisu w wyszukiwarce i Mapach Google. Z naszego artykułu dowiesz się, w jaki sposób założyć oraz uzupełnić profil firmy w Google Moja Firma.

Korzyści z posiadania wizytówki Google

Dzięki obecności Twojej firmy w wizytówce Google potencjalni klienci w bardzo prosty i szybki sposób znajdą Twoją firmę w usługach Google. Zarówno w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki, jak i w Mapach Google na zapytania lokalne lub brandowe, czyli:

produkt/usługa + miasto
brand
brand + miasto

Bardzo często na zapytania lokalne, oprócz wyświetlanych docelowych stron internetowych, znajdziemy także zintegrowane mapki z wynikami wyszukiwania:

wygląd wizytówek w wynikach wyszukiwania na zapytania lokalne w Google
Dzięki widocznym wizytówkom na mapie miasta można w bardzo prosty sposób sprawdzić godziny otwarcia czy też wyznaczyć trasę dojazdu do danego lokalu czy firmy. Wizytówka zapewnia dużą interakcję pomiędzy klientem a firmą za sprawą możliwości pozostawiania opinii czy zadawania pytań dotyczących świadczonych usług lub oferowanych produktów.

wizytówka firmy na stronie wyników wyszukiwania Google
Na urządzeniach mobilnych można skontaktować się z daną firmą telefonicznie lub sms-owo za pomocą tylko jednego przycisku. Ryzyko pomyłki w postaci wybrania złego numeru w tym momencie spada do zera.

Z pomocą usług Google Moja Firma w bardzo prosty sposób zaprezentujesz również zdjęcia firmy, pracowników czy też z wykonanych prac.

 

Jakie firmy mogą założyć wizytówkę?

Wszystkie! Zarówno małe, jak i duże. Nowe oraz z wieloletnią pozycją na lokalnym rynku. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby swoją wizytówkę w Google miała kosmetyczka, mechanik, stolarz czy krawcowa. Dzięki niej w prosty sposób dotrą do Klientów znajdujących się obok ich lokalizacji.

 

Dodanie firmy do Google Maps

W pierwszej kolejności musisz posiadać konto Google, do którego podepniesz wizytówkę. Musisz pamiętać, że dodając wizytówkę, stajesz się jej właścicielem, który może przypisać współpracowników do jej zarządzania/aktualizowania.

Jeśli już wybrałeś konto, z którego dodasz wizytówkę do Google, wejdź na stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i postępuj wedle poniższych wskazówek.

 

strona logowania w google moja firma

 

1. Znajdź swoją firmę

Jeśli Twoja firma istnieje już od dłuższego czasu na rynku to zapewne informacje o jej działalności znajdują się w internecie w postaci danych teleadresowych na takich portalach jak zumi.pl czy panoramafirm.pl. Portale te cieszą się dużym zaufaniem ze strony wyszukiwarki, przez co Google automatycznie pobiera z nich dane do swojej bazy, tworząc automatycznie wizytówkę danej firmy.

Zatem przed jej dodaniem skorzystaj z wyszukiwarki. Jeśli znajdziesz swoją wizytówkę, to edytuj ją, nie twórz nowej z identycznym adresem – w przeciwnym razie Google ją zablokuje, uznając, że jest to duplikat już istniejącej:

Znajdowanie firmy w Google Moja Firma
Jeśli nie znalazłeś swojej firmy, przejdź do „Dodawania informacji” o swojej firmie”:
dodawanie informacji o swojej firmie w google moja firma

2. Dodaj informacje o firmie

W kolejnym kroku Google poprosi Cię o podanie nazwy swojej firmy. W tym miejscu wpisz dokładną nazwę, ewentualnie z użyciem słowa kluczowego, które najlepiej opisuje Twoją działalność.

podawanie nazwy firmy dla wizytówki google

 

3. Wybierz kategorię działalności

W tym miejscu podaj kategorię działalności, jaką prowadzisz. Nie można samemu dodać nowej, dlatego jeśli masz problem z przypisaniem kategorii, wybierz bardziej ogólną. Pamiętaj, że nie jest to miejsce do wymieniania oferowanych usług czy produktów, a jedynie do wskazania, w jakiej branży działasz.

Zatem jeśli Twoja firma oferuje usługi związane z usuwaniem klap wirowych, wyłączeniem adblue, start-stop, kategorią Twojej działalności będzie “Warsztat tuningu samochodów”. Lista dostępnych kategorii pojawi się po rozpoczęciu wpisywania pierwszych liter:

 

wybór kategorii działalności dla wizytówki
Kategoria działalności ma duże znaczenie w wyświetlaniu wizytówki na konkretne zapytania internautów. Jeśli zatem użytkownik z Twojej miejscowości wpisze w wyszukiwarce zapytanie “chip tuning”, wyświetli mu się Twoja wizytówka. Jest jednym z czynników rankingowych wizytówki.

 

4. Dodaj usługi

W tym miejscu dodaj świadczone usługi, również te niestandardowe:

wyszczególnienie świadczonych usług na profilu w mapach Google

 

5. Dodaj lokalizację firmy

W kolejnym kroku uzupełnij pola dotyczące podstawowych danych teleadresowych, takie jak:

  • kraj
  • ulica wraz z numerem,
  • kod pocztowy oraz miejscowość,
  • numer telefonu,
  • adres strony internetowej.

 

dodawanie lokalizacji firmy w wizytówce
dodawanie danych adresowych w wizytówce Google
Jeśli Twoja praca polega głównie na wykonywaniu usług w domu klienta, np. jesteś serwisantem sprzętu AGD lub hydraulikiem ratującym dom przed zalaniem, zaznacz: “Tak, obsługuję również Klientów poza moją lokalizacją”. W przeciwnym wypadku wybierz drugą opcję:

dodawanie informacji dojazd do klienta w wizytówce

W przypadku wyboru pierwszej opcji, będziesz mógł również wybrać obszar, w którym świadczysz usługi:
wpisywanie obszarów, w których świadczymy usługi
Ostatnim krokiem jest podanie głównego numeru telefonu wraz z adresem strony internetowej. Jeżeli nie posiadasz takowej (strona firmowa lub sklep internetowy nie istnieją), wybierz “nie potrzebuję strony” lub zaznacz opcję bezpłatnego utworzenia prostej strony na podstawie dodanych informacji:
podawanie danych kontaktowych firmy w usługach Google

Weryfikacja wizytówki

Po wypełnieniu wszystkich niezbędnych informacji, możesz przejść do etapu weryfikacji wizytówki.

weryfikacja wizytówki
Dostępne są 3 sposoby weryfikacji wizytówki:

  • poprzez wiadomość SMS,
  • połączenie telefoniczne
  • oraz listownie.

Niestety w przypadku nowo założonej wizytówki (której nie było do tej pory w bazie) masz do wyboru tylko listowną weryfikację. W takim wypadku czas oczekiwania na kartkę pocztową z kodem weryfikacyjnym to ok. 15 dni.

Google w ten sposób zabezpiecza się przed fikcyjnymi firmami, których wizytówki mogłyby być tworzone przez nieuczciwą konkurencję. Gdyby taka niezweryfikowana wizytówka dostała się do mapek lub wyszukiwarki, mogłaby obniżyć nie tylko autorytet docelowej firmy, ale także wprowadzać w błąd użytkowników szukających jej usług (np. poprzez błędne dane teleadresowe lub nieprawidłowy adres strony internetowej).
metody weryfikacji wizytówki

Zarządzanie Wizytówką Google Moja Firma

Po poprawnej weryfikacji ujrzysz kokpit, dzięki któremu będziesz mógł zarządzać swoją wizytówką. Z jego pomocą:

  • rozszerzysz podstawowe informacje o firmie,
  • zobaczysz statystyki wyświetleń,
  • sprawdzisz otrzymane opinie,
  • będziesz mógł dodawać wpisy, zdjęcia czy filmy o swojej firmie.

kokpit do zarządzania wizytówką

Wpisy

To dosyć nowa funkcja, z pomocą której zaktualizujesz dane o swojej firmie o takie informacje jak: oferta, promocje, nowości czy też ważne wydarzenia związane z działalnością.

dodawanie wpisów w wizytówce

Po utworzeniu wpis pojawi się na karcie “Informacje” lub “Przegląd” w profilu firmy oraz w mapach Google. Zostanie on zarchiwizowany po tygodniu od dnia publikacji lub daty wygaśnięcia danego wydarzenia czy oferty. Warto zatem wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć do siebie uwagę za sprawą najświeższych informacji.

 

Informacje

Podstawowe informacje o swojej działalności znajdziesz w tym miejscu. W każdym momencie możesz zaktualizować je o aktualne dane, tj. adres, nr telefonu, strona www, godziny otwarcia czy niestandardowe godziny otwarcia.

 

dodawanie informacji w wizytówce
W przypadku zmiany adresu firmy, będziesz zmuszony o ponowną weryfikację wizytówki za pomocą kartki pocztowej z kodem PIN.

 

Statystyki

Dział statystyk prezentuje szczegółowe dane dotyczących fraz, na które wyświetliła się wizytówka, ilości wyświetleń zarówno w mapach, jak i w wynikach wyszukiwarki, prób kontaktu z firmą czy też zapytań o trasę dojazdu. Prezentowane statystyki obejmują okres ostatniego kwartału, miesiąca bądź tygodnia:

rodzaje statystyk dostępnych w wizytówce
dane i statystyki o odwiedzinach wizytówki

statystyki dotyczące słów kluczowych w wizytówce firmy

 

Opinie

Interakcja z użytkownikami jest dziś bardzo wymagana, dlatego staraj się zachęcić swoich Klientów do zamieszczenia opinii w Google Maps. Warto w tym miejscu podziękować za skorzystanie z usług – nie tylko zadowolonym klientom, ale przede wszystkim tym, którzy nie zostawili przychylnej opinii. Często negatywne opinie nie są oznaką złego funkcjonowania firmy, a wynikiem niesprecyzowanych oczekiwań Klienta. Dowiedz się, z czego wynikał problem i poinformuj, co w takiej sytuacji możesz zrobić następnym razem, aby uniknąć nieporozumień.

sprawdzanie i dodawanie opinii w wizytówce firmy

 

Zdjęcia

Użytkownicy najczęściej “kupują oczami”, dlatego warto jak najlepiej zaprezentować walory biznesu za pomocą zdjęć oraz filmów.

Do dyspozycji masz 3 rodzaje zdjęć:

  • zdjęcie do firmowe logo,
  • zdjęcie na okładkę,
  • zdjęcia firmowe – na które składają się zdjęcia z zewnątrz i wewnątrz biura, zdjęcia zespołu, produktów czy w trakcie wykonywanej pracy.

 

Przed dodaniem pamiętaj o podstawowych wytycznych dotyczących formatu, rozdzielczości i rozmiaru zdjęć:

  • Format – JPG, PNG,
  • Rozmiar – od 10 KB do 5 MB,
  • Zalecana rozdzielczość 720 x 720 px,
  • Minimalna rozdzielczość 250 x 250 px.

W przypadku filmów wymagania są następujące:

  • Czas trwania do 30 sekund,
  • Rozmiar – max 100MB,
  • Rozdzielczość – min. 720p lub wyższa.

dodawanie zdjęć i filmów do wizytówki

 

Użytkownicy

Do zarządzania wizytówką możesz przypisać również swoich bliskich pracowników lub zewnętrzną firmę, bez konieczności podawania danych do logowania. Jako właściciel możesz dodać dodatkowych właścicieli, menedżerów, i menedżerów lokalizacji.
Więcej o nadawaniu uprawnień znajdziesz pod tym adresem.

 

Cena wizytówki w Google Maps

Zarówno założenie jak i posiadanie wizytówki w Google Maps jest całkowicie darmowe. Nie brakuje jednak firm, które celowo wprowadzają w błąd nieświadomych klientów, oferując im utrzymanie wizytówki za opłatę abonamentową, a w przypadku braku płatności 0 usunięciem jej z wyszukiwarki. Pamiętaj, że nikt oprócz głównego właściciela nie może jej usunąć. A raz założony profil w Google Maps będzie wyświetlany bezterminowo – bez konieczności uiszczania jakichkolwiek opłat.

 

Podsumowanie

Obecność w Google Maps jest dziś dla większości firm koniecznością. Bez niej ciężko stać się liderem w swojej branży, szczególnie w przypadku powstających biznesów. Coraz większa konkurencja w lokalnych wynikach wymusza na właścicielach zaprezentowanie swoich głównych atutów już bezpośrednio na poziomie wyszukiwarki oraz map. Tę możliwość gwarantuje właśnie wizytówka, która jest pierwszym kontaktem z użytkownikiem. Poświęcając czas na uzupełnienie szczegółowych informacji dotyczących działalności, dotrzesz do szerokiego grona klientów ze swojego regionu.

Mariusz Waszkiewicz