Strona główna → Blog → SEO → Pozycjonowanie Google Moja Firma. Fakty i Mity Pozycjonowanie Google Moja Firma. Fakty i Mity Piotr Jaźwiński 11 stycznia, 2021 Przeczytasz w ~ 8 min. Kiedy w 2020 roku wybuchła światowa pandemia koronawirusa, wielu przedsiębiorców przeniosło swoją sprzedaż do internetu. Niektóre firmy, w celu szybkiej rekompensaty braku sprzedaży stacjonarnej, postawiły na Google Ads, inne na SEO, a jeszcze inne – na nic. Są też branże, które postanowiły skorzystać z całkiem nowej usługi, która pojawiła się na agencyjnym gruncie i miała być przełomem w uwierzytelnianiu marki lokalnej – pozycjonowanie Google Moja Firma. Jednak czy możemy mówić o pozycjonowaniu w kontekście Google Moja Firma? Poniżej staramy się odpowiedź na to pytanie: Czym tak naprawdę jest Google Moja Firma? Google My Bussines (Google Moja Firma – GMF) to platforma, która powstała wraz z rozwojem Google Maps. Na początku istnienia GMF był miejscem traktowanym przez wielu specjalistów SEO jako pewien rodzaj katalogu, służący głównie do uwierzytelnienia pozycjonowanej marki. Co ciekawe, z punktu widzenia SEO prace nad GMF nie przynosiły zbyt wiele korzyści. Platforma nie stanowiła miejsca do pozyskiwania linków, spełniała funkcję bardziej wizerunkową – była źródłem informacji o marce dla użytkowników. Przełom nastąpił w roku 2018 roku – ale nadal pod kątem optymalizacji, nie pozycjonowania. Narzędzie Google Moja Firma bardzo gwałtownie się rozwinęło i nabrało większego znaczenia pod względem widoczności w internecie. Pojawiły się nowe miejsca do optymalizacji, zaś 3 pierwsze miejsca wyników organicznych wyszukiwarce zaczęła zajmować przestrzeń mapek. Katalog stał się realnym produktem do uwierzytelniania wiarygodności firmy w przestrzeni internetowej – głównie lokal busines. Google Moja Firma nie tylko dla… firm Google Moja firma nie jest zarezerwowana tylko dla komercyjnych firm czy instytucji świadczących jakieś konkretne usługi. To miejsce dla każdego, kto chciałby coś wnieść do Google Maps. Najlepszym przykładem są lokalizacje, które tworzą sami użytkownicy internetu, takie jak: zabytki, ośrodki kultu religijnego, atrakcje turystyczne, czy zwyczajnie ciekawe miejsca z punktu widzenia internauty. Profesjonalne i kompleksowe pozycjonowanie Sprawdź naszą >> OFERTĘ << na SEO Miejsca te można łatwo odszukać, ocenić czy wyznaczyć do nich trasę, aby w przyszłości móc je łatwo odwiedzić. Te “niekomercyjne miejsca” są ściśle związane z rozwojem Google Maps. Mam mapkę Google Moja Firma – co mogę z nią zrobić? Nawet jeżeli przedsiębiorcy nie chcą z jakichś powodów przynależeć do Google Moja Firma, mogą się znaleźć w jej przestrzeni. Tak naprawdę każdy użytkownik może bezpłatnie założyć wizytówkę dla dowolnej instytucji czy firmy, aby uwierzytelnić ich dane w przestrzeni internetowej. Sprawdź się w Google Moja Firma Jeśli nie jesteś pewny, czy faktycznie istniejesz w Google Moja Firma, możesz to szybko i bezpłatnie sprawdzić. Wystarczy, że wpiszesz (najlepiej w tej kolejności) w wyszukiwarkę: nazwę firmy lokalizację (miasto) adres numer kontaktowy (telefon) Czasami po wpisaniu samej nazwy firmy pojawi się Twoja wizytówka z przypisanym miejscem na mapie. Wszystko możesz dokładnie zweryfikować, gdyż każda z tych informacji pojawia się publicznie nawet dla niezalogowanego do wyszukiwarki użytkownika internetu. Co ciekawe, w Google Moja Firma możesz też znaleźć firmy, które już nie istnieją, zawiesiły swoją działalność lub po prostu stały się częścią innego podmiotu. To oznacza, że z przestrzeni Google Maps bardzo ciężko jest uciec. Przykład zamkniętej na stałe, ale istniejącej wcześniej firmy w GMF Ja to się w Google Moja Firma pozycjonuję! Ciekawym pojęciem, choć na granicy mitu, jest wprowadzenie definicji pozycjonowania do Google Moja Firma. Dlaczego? Jak już pewnie zauważyliście, od samego początku piszemy, że jest to katalog bezpłatny. Założenie jest bezpłatne. Obsługa jest bezpłatna. I w końcu funkcjonowanie w przestrzeni Google Maps także jest bezpłatne. Tak więc czy można tu mówić o jakichkolwiek kosztach? Koszty w prowadzeniu danej mapki zależą od nas: od czasu, jaki poświęcimy czy od prac, jakie zlecimy w ramach konkretnej obsługi. Ale czy faktycznie te koszta powinniśmy ponosić? Nie! Przede wszystkim dlatego, że w Google Moja Frma część prac wykonujemy optymalizacyjnie (jednorazowo). Są to informacje, które uzupełniamy, możliwie jak najdokładniej i zasadniczo nasze zaangażowanie na tym się kończy. Inaczej sprawa wygląda z tak zwaną “obsługą” czyli: dodawaniem wpisów, uzupełnianiem informacji o kategoriach czy produktach, stałym uzupełnianiem oferty, dodawaniem zdjęć. Wpis na GMF Bieżące uzupełnianie tego typu informacji możemy nazwać usługą związaną z GMF, za którą osoba odpowiedzialna może zażyczyć sobie pieniędzy. Jednak sama obsługa w obrębie panelu jest w pełni bezpłatna. Jestem właścicielem Google Moja Firma – co na tym zyskuję? Gdy zalogujemy się do panelu GMF, naszym oczom ukaże się raport, który w czytelny sposób pokazuje nam m.in. jaki wolumen ruchu wizytówka generuje w naszej witrynie, jaką aktywność podejmują w jej obszarze użytkownicy oraz w jaki sposób na nią trafili. Raport generowany jest automatycznie i co najważniejsze – bezpłatnie. Co ciekawe, jest dość szczegółowy (w niektórych przypadkach dzienny) i możemy go w dowolny sposób zarchiwizować – jednak jedynie na zewnętrznym nośniku. Raport, dane, widoczność Google Moja Firma zbiera informacje o nas, ale też… dla nas. Możemy w tej przestrzeni zamieścić i znaleźć udostępniane przez innych użytkowników informacje o naszej firmie, ale też podpatrzeć, jak na naszym tle prezentuje się bezpośrednia konkurencja. Co bardzo istotne, dostajemy od Google Moja Firma analizę kosztów ewentualnych inwestycji, które możemy poczynić (Kampanie ADS w mapkach). I tu już mówimy o usłudze płatnej. To dzięki tym informacjom możemy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy opłaca nam się zainwestować pieniądze w działania w GMF i skorzystać chociażby z bonifikaty na uwierzytelnienie się w jej płatnych wynikach? Darmowy kupon Jeżeli chcielibyśmy sprawdzić, czy płatna promocja w Google Moja Firma jest dla nas, Google oferuje na start jednorazową bonifikatę w wysokości 200 zł lub 375 zł, jeżeli decydujemy się na współpracę z partnerem Google Premier. Wykres tygodniowy z połączeniami telefonicznymi Czas odwiedzin Ilość kliknięć w stronę, zapytań o trasę i połączeń telefonicznych – wersja mobile Zapytania o trasę klientów z rejonu – na podstawie lokalizacji Wyświetlanie zdjęć – moje i konkurencji Profesjonalne i kompleksowe pozycjonowanie Sprawdź naszą >> OFERTĘ << na SEO Chcę poprawić swoją widoczność w Google Moja Firma W przestrzeni internetowej istnieje cała masa źle bądź w ogóle niezoptymalizowanych wizytówek Google Moja Firma. Przyczyn może być wiele. Gdy tylko pojawiła się taka mozliwość, część z nich zakładana była niemal automatycznie. Można było stworzyć po kilka wizytówek dla jednej firmy lub – o zgrozo – przechwytywać wizytówki nieaktywne (w tym np. konkurencji!). Jak można było tego dokonać? Wystarczyło zgłosic prośbę o wysłanie kartki weryfikacyjnej na dowolnie wybrany adres, odebrać kod, zweryfikować miejsce i wówczas przez swoje konto Gmail zalogować na “skradzioną” wizytówkę. Obecnie opcje weryfikacji, jak i sam proces zakładania nowych wizytówek są bardziej złożone. Co więcej, jako właściciel Google Moja Firma mamy prawo do autoryzacji naszych danych, zgłaszania nieprawdziwych informacji, ocen czy zwyczajnie – mamy możliwość zgłosić hejt, o ile taki się pojawi. !!WAŻNE!! Każda z takich skarg lub naruszeń zasad jest rozpatrywana indywidualnie. Jeżeli rzeczywiście chcemy być bardziej rozpoznawalni, uwierzytelnić się w oczach użytkowników internetu czy po prostu – pokazać, co mamy do zaoferowania – wystarczy, że uzupełnimy dostępne na platformie odpowiednie pola. Najważniejsze takie miejsca to: Dane o nas i naszych usługach – im więcej danych i są one dokładniejsze, tym większa szansa, że nasza wizytówka zbierze więcej ruchu na konkretne zapytanie. Zdjęcia, Loga – przestrzeń wyjątkowo często pomijana i niezwykle niedoceniana w GMF. W raportach to właśnie wyświetlanie zdjęć bardzo często pojawia się jako główny nurt wyświetlania danej wizytówki. Produkty, usługi – to miejsce stosunkowo nowe, gdzie możemy pokazać użytkownikom, co sprzedajemy, jakie usługi prowadzimy lub szerzej napisać o istniejących promocjach. Produkty i usługi możemy ustawiać w określonym czasie, np. przy prowadzeniu wyprzedaży. Odpowiadanie na opinie Google – najlepiej dziękując za pozytywne komentarze czy chwalić zdjęcia, które użytkownicy dodają, korzystając z naszych usług. (pamiętajmy, że w Google Moja Firma nie ma możliwości prowadzenia typowej konwersacji z opiniującym nas użytkownikiem. Po napisaniu przez niego opinii i wystawieniu oceny, mamy możliwość jedynie odpowiedzieć na to, co dany użytkownik zamieścił. Na tym dyskusja i z jednej i z drugiej strony się kończy, bo nie dodamy z tego samego konta drugiej opinii dla tego samego miejsca czy firmy) Bezpłatna witryna – możemy stworzyć prostą stronę, generowaną niemal automatycznie, której adres URL staje się zaindeksowanym i widocznym w Google linkiem (jest to jedyna przestrzeń, która może mieć jakikolwiek związek z pozycjonowaniem). Dodawanie produktów Google Moja Firma dla Local Business Google Moja Firma powstała przede wszystkim z myślą o użytkowniku lokalnym. Takim, który w szybki, prosty i bezpłatny sposób, chce znaleźć się w danym miejscu i podpatrzeć konkretną ofertę. Katalog ten bardzo mocno ewoluował w ciągu ostatnich 12 miesięcy i rozwija się nadal. Ale co ważne, a w zasadzie najważniejsze, jest to przestrzeń bezpłatna i nasza – bo to my jesteśmy właścicielami danej wizytówki i to my lub osoba przez nas wskazana może jedynie nią zarządzać. Nie można też płacić za “bycie w Google Maps”. To nie jest katalog, który się odnawia (jak domena internetowa), płaci za jej hosting (bo takiego tam nie ma) czy zwyczajnie za to, że widzi się to… co się tam widzi. Jeśli zależy nam uwierzytelnieniu w oczach użytkowników internetowych i chcemy, aby nasza marka stała się bardziej rozpoznawalna, a przy okazji – zarobić ;), koniecznie zoptymalizujmy swoją wizytówkę Google Moja Firma. Korzyści jest naprawdę wiele. Nie masz jeszcze swojego profilu w GMF? Dowiedz się, jak założyć wizytówkę google moja firma krok po kroku. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 3.7 / 5. Liczba głosów: 3 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Outreach marketing: co to takiego? Jaki wpływ na SEO ma marketing zewnętrzny? Linkowanie wewnętrzne – co to jest i jak zbudować jego właściwą strukturę? Raport SEO – co to takiego, z jakich elementów jest zbudowany i jakie korzyści przynosi? Czym jest techniczne SEO? Dlaczego warto zoptymalizować technicznie swoją stronę? Na czym polega pozycjonowanie międzynarodowe? Dlaczego warto sięgnąć po pozycjonowanie zagraniczne stron? Na czym polega pozycjonowanie bloga? Piotr Jaźwiński SEO Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Komentarze Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ