Czym są opinie Google? Sprawdź, co warto o nich wiedzieć

Marlena Czaczkowska
9 stycznia, 2023
Przeczytasz w ~ 6 min.
opinie-google

Z pewnością wiesz, że na wizerunek Twojej firmy w internecie wpływa wiele czynników. Jest to nie tylko prowadzony przez Ciebie marketing, ale przede wszystkim opinie konsumenckie Google. Coraz częściej bowiem to właśnie one są bodźcem decydującym o tym, czy dany użytkownik w Twojej witrynie dokona zakupu bądź zarezerwuje wykonanie usług. Czym dokładnie są opinie Google? Jaki mają wpływ na Twoją pozycje w Mapach Google? Czy warto o nie dbać? Odpowiedzi znajdziesz poniżej!

Opinie w Google – co to takiego?

Opinie w Google (z ang. Google Reviews) to rekomendacje klientów, jakie pozostawiają oni na wizytówce Google danej firmy. Są one niezbędnym feedbackiem jakości naszej usługi oraz wskaźnikiem zadowolenia oferowanych przez nas produktów, dlatego też dzieli się je na pozytywne i negatywne. Pierwszy typ opinii, pozytywne, są wystawiane przez grono zadowolonych klientów, drugi zaś, negatywny, wystawiają osoby, których nie usatysfakcjonowały oferowane przez daną firmę działania.

Warto też wspomnieć o nieautentycznych opiniach Google, które są coraz częstszym zjawiskiem. Tu także wyróżnia się negatywne i pozytywne. Nieautentyczne, negatywne opinie może pozostawiać np. nieuczciwa konkurencja czy internauci urażeni głośnym kryzysem wizerunkowym danej firmy. Jeśli zaś chodzi o nieautentyczne pozytywne opinie, mogą być one zakupione przez danego przedsiębiorcę. Obie formy są nieuczciwe i nie powinny mieć miejsca, o co skutecznie dba Google.

Jak dodać opinie na Google?

Opinie na Google może dodać każda osoba posiadająca konto Google. Nie jest to trudnie – wystarczy w Mapach Google odnaleźć miejsce, które chcesz ocenić, a następnie w jego wizytówce odszukać przycisk “Napisz opinię”. Wyświetli Ci się okienko, które umożliwia przyznanie gwiazdek w skali 1-5, napisanie kilku słów uzasadnienia i ewentualne dodanie zdjęć. Gdy opinia będzie gotowa, wystarczy kliknąć “Opublikuj”, by pojawiła się ona w Wizytówce Google danej firmy. Każde miejsce możesz ocenić tylko raz. Pamiętaj jednak, by dodana rekomendacja była zgodna z prawdą i przede wszystkim przydatna dla innych. A w razie potrzeby – możesz tę już dodaną zedytować lub usunąć.

Kim są Lokalni przewodnicy?

Aktywni oceniający stanowią znaczną grupę, która jest doceniana za swoje zaangażowanie zarówno przez Google, jak i właścicieli ocenianych firm. Określani są oni jako Lokalni przewodnicy. Co dokładnie oznacza to określenie? Lokalni przewodnicy to osoby, które publikują liczne opinie, dołączają do nich zdjęcia, odpowiadają na pytania innych użytkowników, a także dodają i edytują nowe miejsca oraz weryfikują obecne już w Mapach Google informacje. 

Społeczność ta to prywatni użytkownicy związani z daną lokalizacją. Dzięki ich aktywności Mapy Google zyskują ludzki wymiar – ułatwiają podróżowanie czy odnajdywanie wartych uwagi usługodawców. Każda opinia Lokalnego przewodnika nagradzana jest punktami, które przybliżają go do zdobywania nowych odznaczeń. Aby jednak móc się cieszyć przynależnością do tej grupy, opinie muszą być wartościowe – samo “Polecam” nie wystarczy. Dzięki temu rekomendacje takich osób są warte uwagi zarówno potencjalnych klientów, jak i osób prowadzących ocenianą działalność.

Jak sprawdzić swoje opinie Google?

Jako prywatny użytkownik wystawiający opinie, możesz je w prosty sposób znaleźć zebrane w jednym miejscu. Otwórz Mapy Google, kliknij w “Menu”, a następnie w “Twój wkład”. Tam znajdziesz zakładkę “Opinie”, w której wyświetlą Ci się wszystkie wystawione recenzje.

A jak sprawdzić opinie przyznane Twojej działalności przez klientów? Wystarczy, że wyszukasz swoją firmę w Mapach Google i rozwiniesz zakładkę “Opinie”. Rekomendacje możesz odszukać również poprzez profil swojej firmy, o ile ją uprzednio zweryfikowałeś. Gdzie dokładnie? Otwórz Mapy Google, w prawym górnym rogu kliknij ikonkę konta i otwórz “Profil Twojej firmy”, a następnie przejdź do “Opinie”. Co ważne, z tego poziomu możesz również odpowiadać na udzielone opinie – wystarczy, że klikniesz “Odpowiedz”.

Niewidoczne opinie Google

Może się zdarzyć, że umieszczane przez Ciebie czy Twoich klientów w Google opnie są niewidoczne. Dlaczego tak się dzieje? Algorytmy Google są udoskonalane z każdym dniem, w związku z czym coraz lepiej radzą sobie z wyłapywaniem nieautentycznych lub łamiących zasady Google. Nawet drobne naruszenie może sprawić, że rekomendacja nie pojawi się w wizytówce danej firmy, dlatego przy jej wystawianiu należy zadbać o jej jakość. Warto też pamiętać o tym, że mechanizmy Google nie są idealne i może się zdarzyć, że usunięcie opinii będzie bezpodstawne.

Kiedy Google usuwa opinie?

Jak usunąć opinie z Google? Nieautentyczne opinie Google, o których wspomnieliśmy wyżej, mogą zostać usunięte przez support Google w kilku sytuacjach. Przede wszystkim wtedy, gdy dana recenzja narusza zasady ich dodawania. Powodem może być np. przejaw nieuczciwych działań konkurencji, która wykorzystała bota lub opłaconą grupę użytkowników do wystawienia negatywnych ocen. Takie fałszywe opinie w Google może zgłosić właściciel firmy bądź inny użytkownik, zaznaczając adekwatny do sytuacji powód roszczenia.

Opinię jako właściciel firmy możesz zgłosić do supportu Google, gdy:

  • jest nie na temat;
  • jest to spam;
  • jest objawem konfliktu interesów;
  • pojawiają się w niej wulgaryzmy;
  • jest przejawem dręczenia lub nękania;
  • szerzy nienawiść lub dyskryminuje;
  • zawiera dane osobowe.

Użytkownik prywatny także może zgłosić oceny Google do usunięcia, gdy są one niezgodne z regulaminem Google, np.: nie odnoszą się one do danego miejsca, są konfliktem interesów, zawierają treści obraźliwe lub jednoznaczne seksualnie, łamią kwestie dotyczące prywatności lub wywołują problem prawny.

A jak usunąć swoją opinię z Google? Tak jak w przypadku sprawdzania wystawionych opinii, otwórz “Twój wkład” i zakładkę “Opinie”. Wybierz w niej rekomendację, którą chcesz usunąć, i kliknij w pojawiające się obok niej “Więcej”. Tam znajdziesz opcję “Usuń” – wybierz ją i postępuj zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami, by usunąć opinię Google.

Wpływ pozytywnych i negatywnych opinii na pozycje w Mapach Google

Wizytówka Google jest jednym z darmowych, a jednocześnie bardzo skutecznych sposobów na promocję swojej firmy przy wykorzystaniu Map Google. To w niej potencjalni klienci znajdą dane kontaktowe czy adres Twojego przedsiębiorstwa, ale i wiarygodne opinie, jakie użytkownicy wystawili po skorzystaniu z Twoich usług. Jaki dokładnie wpływ na Twoje działania w internecie mają negatywne i pozytywne oceny Google?

Pozytywne opinie Google Maps- sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że opinie w Mapach Google to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Dlaczego? Ładnie napisane opinie zwiększają autentyczność firmy, pomagają w budowaniu jej pozytywnego wizerunku i utwierdzają potencjalnego klienta w przekonaniu, że proponowane przez nią usługi są warte jego uwagi. Z tego też powodu każda pozytywna opinia w Google jest na wagę złota. Pamiętaj także o tym, że im więcej pozytywnych opinii posiadasz, tym lepsza jest Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania. To zaś przekłada się na większą liczbę odwiedzających witrynę, a także większą sprzedaż.

Negatywne opinie Google Maps: aspekty, które musisz poprawić

Użytkownicy dodają opinie i oceny dobrowolnie, dzięki czemu są one wiarygodne. Każdy potencjalny klient po zobaczeniu negatywnego komentarza dwa razy się zastanowi, czy na pewno warto dokonywać u Ciebie zakupu. Nie chcesz tracić zysków? Zadbaj o to, by Twoja Wizytówka Google była wolna od takich opinii, stawiając na wysoką jakość kontaktu z klientem i proponowanych usług/produktów.

Pamiętaj też, że niesprawiedliwie dodane negatywne opinie możesz zgłosić do supportu Google w celu usunięcia, lecz musisz mieć ku temu ważny powód. A jeśli wiesz, że klient może mieć trochę racji, zareaguj. Usunięcie negatywnej opinii w takim przypadku nie będzie dobrym rozwiązaniem. Nikt nie jest idealny, dlatego czasem warto przyjąć krytykę i przeprosić oraz zaproponować rozwiązanie danego problemu. Gdy zainteresowany Twoimi usługami użytkownik zobaczy, że jesteś osobą dbającą o zadowolenie swoich klientów, z pewnością przychylniej podejdzie do kwestii zakupowych w Twoim sklepie.

Czy warto odpowiadać na opinie w Google Maps?

Bez względu na to, czy otrzymałeś pozytywną, czy negatywną opinię na Google, zawsze warto na nią odpowiedzieć. W ten sposób pokazujesz, że zarówno słowa uznania, jak i krytyki są dla Ciebie ważne i potrafisz na nie adekwatnie reagować. Odpowiedzi możesz opublikować w imieniu swojej firmy, po uprzednim zweryfikowaniu swojej firmy.

Jak widać, opinie Google to wartościowy wskaźnik zarówno dla potencjalnych klientów, jak i właścicieli recenzowanych firm. Warto o nie dbać, szczególnie przy prowadzeniu działalności, a odpłacą one dobrym wizerunkiem marki i nieustającymi przychodami.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 4 / 5. Liczba głosów: 16

Bądź pierwszy i oceń tekst.

    Najczęściej zadawane pytania

    Jak napisać opinię na Google?

    Aby napisać opinię, musisz posiadać konto Google. Jeśli go nie masz – załóż nowe, a jeżeli posiadasz – zaloguj się w Mapach Google. W Mapach Google wyszukaj miejsce, które chcesz ocenić. Gdy już je odnajdziesz, przewiń w dół, a pod statystykami ocen znajdziesz przycisk “Napisz opinię”. Po kliknięciu pojawi Ci się okienko, w którym należy zaznaczyć wybraną przez siebie liczbę gwiazdek. Możesz też napisać kilka słów od siebie czy dodać zdjęcia. Kiedy skończysz, kliknij “Opublikuj”. I gotowe!

    Dlaczego Google usuwa opinie?

    Google ma prawo do usunięcia opinii w momencie, gdy uzna, że narusza ona przyjęte zasady. Może to być np. podejrzenie spamu czy nieodpowiednie treści. Dzięki temu wyświetlane opnie są wiarygodne, trafne i przede wszystkim przydatne.

    Jak sprawdzić swoje opinie w Google?

    Aby sprawdzić swoje opinie w Google, otwórz Mapy Google. W lewym górnym rogu kliknij ikonkę “Menu”. Następnie wybierz “Twój wkład”. Tu otwórz zakładkę “Opinie”, by znaleźć ocenione przez siebie miejsca.

    Co grozi za negatywny komentarz?

    Jeśli opinia jest rzeczowa i nie narusza dóbr osobistych danego sprzedawcy czy usługodawcy, nie podlega ona żadnej karze. Inaczej jest jednak, gdy dodany komentarz nie stroni od mowy nienawiści lub odwołuje się do sytuacji, która nie miała miejsca. Nieprawdziwe czy obraźliwe opinie mogą stanowić przestępstwo, jakim jest pomówienie, i wtedy ulegają karze określonej w art. 212 Kodeksu Karnego.

    Jak sprawdzić kto wystawił opinię w Google?

    Jako osoba prywatna możesz sprawdzić jedynie “Nazwę” czy “Imię i nazwisko” danego użytkownika oraz prześledzić jego historię wystawianych opinii. Więcej szczegółów nt. danej osoby niestety nie możesz samodzielnie uzyskać – informacje takie jak np. IP użytkownika jest prawnie chronione i może być udostępnione przez administrację wyłącznie na wniosek organów ścigania.

    Czy kupowanie opinii Google jest legalne?

    Dodawanie opinii przez użytkowników jest dobrowolne. Każda próba kupowania pochlebnych opinii to przestępstwo, za które grozi kara. Nad uczciwością i etyką opinii konsumenckich czuwa w Polsce UOKiK.

    Jak Google liczy średnią ocen?

    Ocena jest średnią arytmetyczną wyciągniętą ze wszystkich ocen danego miejsca opublikowanych w Google. To znaczy, że jest to wynik uzyskany poprzez zsumowanie liczb i podzielenie ich przez ich liczbę. Warto pamiętać, że aktualizacja oceny po uzyskaniu nowej opinii może trwać nawet do 2 tygodni.

Marlena Czaczkowska

Senior Content Marketing Specialist

Miłość do poprawnie stawianych przecinków i kropek zauważyłam u siebie już w podstawówce. Czy może być bowiem większa przyjemność od wytknięcia komuś tej drobnej pomyłki w tekście pisanym? Ale to wszystko oczywiście z przymrużeniem oka ;) Jako copywriterka najchętniej piszę o zdrowiu i roślinach, ale niestraszne są mi także tematy wymagające głębszego reaserchu. Po godzinach uwielbiam malowanie po numerach, jazdę rowerem i grzebanie w ogródku.