Podobne wyszukiwania w Google — jak je wykorzystać na swoją korzyść

Paulina Roszko
1 lutego, 2023
Przeczytasz w ~ 5 min.
podobne_wyszukiwanie-w-google

Podobne wyszukiwania w Google są przydatne z punktu widzenia użytkownika. Pomagają bowiem doprecyzować dane zapytanie. Jednak taka opcja to także szerokie pole do wykorzystania w marketingu internetowym. W jaki sposób zatem wykorzystać jak najefektywniej takie wyszukiwania w Google, by zwiększyły widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania? Podpowiadamy!

Czym są podobne wyszukiwania?

Zanim przejdziemy do rzeczy, najpierw warto wyjaśnić, czym w ogóle są podobne wyszukiwania. To nic innego jak lista fraz, które były wyszukiwane przez innych internautów w kontekście interesującego Cię tematu. 

Złóżmy więc, że wpisałeś w wyszukiwarkę frazę „Buty na wiosnę”. Google podsunie Ci podobne frazy wpisywane przez innych użytkowników właśnie w tym kontekście. I będą to m.in.: „Buty na wiosnę damskie”, „Buty wiosenne damskie eleganckie” czy „Wygodne buty na wiosnę”. 

Gdzie można znaleźć podobne wyszukiwania w Google?

Gdzie znajdziesz podobne wyniki wyszukiwania w Google? Wyświetlają się one pod głównymi wynikami wyszukiwania, pokazując, co inni internauci wpisywali, chcąc uzyskać informacje na to samo zagadnienie, co Ty. 

Jednak oprócz tego w ostatnim czasie Google dorzuciło jeszcze jedną przydatną sekcję z podobnymi wyszukiwaniami. Tuż za pierwszą pozycją w wynikach wyszukiwania pojawiają się „Podobne pytania”. Tam również znajdziesz frazy/ pytania, jakie zadali inni użytkownicy w kontekście interesującego Cię tematu. 

przykład podobnych wyszukiwań w google

Źródło: wyszukiwarka Google

Jak Google dobiera podobne wyszukiwania?

Boty Google nieustannie indeksują nowe treści, które codziennie pojawiają się w sieci. Ponadto analizują one także zachowania użytkowników w internecie: jakie treści najbardziej do nich przemawiają, które przykuły ich uwagę na dłużej? Do tego notują też każdą frazę i pojedyncze słowo wpisane właśnie w wyszukiwarkę. 

To właśnie na podstawie tej ogromnej bazy danych algorytmy tworzą semantyczne mapy treści. Są one ze sobą powiązane na podstawie tematów lub fraz kluczowych, związanych z danym zagadnieniem. 

Co sprawia, że podobne wyszukiwania są użyteczne dla użytkowników?

Można wręcz powiedzieć, że Google i jego algorytmy po prostu wiedzą, iż internauta wpisujący w wyszukiwarkę X, często poszukuje też Y czy Z. W związku z tym oferują podpowiedzi, które potencjalnie mogą doprecyzować ich zapytanie. Mało tego, Google przewiduje ruchy internautów i często sugeruje już w oknie wyszukiwania całą frazę, po wpisaniu zaledwie jednego słowa.

Dlaczego takie rozwiązanie jest korzystne z punktu widzenia internauty? Przede wszystkim podobne wyszukiwania sprawiają, że zyskujesz pełne spojrzenie na zasoby wyszukiwarki. Korzystasz bowiem nie tylko z fraz, które przyszły Ci do głowy w danym momencie, ale także z wyników wyszukiwania zastosowanego przez innych użytkowników. W ten sposób jesteś w stanie kompleksowo zgłębić temat, otrzymując choćby podpowiedzi w postaci haseł powiązanych z danym zagadnieniem. 

Wykorzystanie podobnych wyszukiwań w SEO i marketingu

W jaki sposób podobne wyszukiwania wykorzystasz na potrzeby SEO? To świetna baza do wyszukiwania najlepiej rankujących słów i fraz kluczowych. Google podaje Ci na tacy, czego najczęściej i najchętniej poszukują internauci w zakresie danego tematu. Wskazuje, jakie słowa kluczowe warto wykorzystać, by Twoja strona wyświetliła się w wynikach wyszukiwania na określone hasło. 

Podpowiedzi od Google są więc pomocne przy planowaniu treści: tworzeniu opisów produktów, artykułów blogowych czy eksperckich. Dzięki nim zyskujesz gotowe frazy z długiego ogona czy słowa kluczowe, które nakierują użytkowników na Twoją witrynę. 

To wszystko pomoże Ci stworzyć jeszcze rzetelniejsze i bardziej wyczerpujące treści na dany temat. Google i podobne wyszukiwania to gotowe źródło inspiracji na tytuł artykułu (a nawet na całą serię artykułów) lub nagłówek. Dowiesz się dzięki nim, jakie tematy są obecnie popularne i czego poszukują internauci.

Warto wspomnieć, że dobrze zoptymalizowane treści na stronie docenią także algorytmy Google. Jeżeli uznają, że Twoje treści wystarczająco trafnie odpowiadają na zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, to Twoja witryna będzie lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania na dane hasło. A to już krok od zdobycia nowego konsumenta! 

Poznaj intencje użytkownika!

Podpowiedzi Google zdradzają również intencje internetowych użytkowników. To właśnie z nich dowiesz się, czy Twój potencjalny klient jest zainteresowany kupnem danego produktu lub usługi. A może jest obecnie na etapie poszukiwań i porównywania ofert? Ta wiedza ma potężną moc marketingową! 

W odpowiedzi na zapytania użytkowników jesteś w stanie odpowiednio odpowiedzieć, np. publikując wpis na blogu firmowym na temat, który najczęściej przewija się w zapytaniach Google. 

Wyszukiwania w Google a Twój biznes, czyli monitorowanie reputacji marki

Jednak podobne wyszukiwania w Google to również dobry sposób na monitorowanie i budowanie reputacji marki w sieci. Wpisując w wyszukiwarkę nazwę firmy jesteś w stanie sprawdzić, jakie zapytania w jej kontekście zadają użytkownicy. Czego chcą się o niej dowiedzieć? Co najbardziej ich interesuje? Czy są to opinie, a może oferta? Wyszukiwania Google zdradzą również, czy Twoja marka jest np. porównywana z konkurencją przez potencjalnych klientów. Takie podpowiedzi potrafią wskazać nad czym Twoja marka powinna jeszcze popracować, co ulepszyć lub po prostu pokażą, czego oczekują od Ciebie potencjalni klienci. W związku z tym wszystkie te podpowiedzi pomogą Ci ukierunkować nie tylko działania marketingowe, ale także PR-owe.

Podobne wyszukiwania w Google — podsumowanie

Analiza SEO i działania marketingowe w e-commerce powinny poprzedzić odpowiednie audyty, analizy danych i rozeznanie na rynku danej branży. Oczywiste jest, że nie wystarczy skorzystać z podpowiedzi Google, by stać się królem promocji w sieci i automatycznie wywindować się na najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. To bowiem długotrwały proces i wymaga skoordynowania działań na kilku różnych płaszczyznach.

Jednocześnie jednak wyszukiwania w Google są bardzo użyteczne! Pozwalają na podstawową optymalizację choćby wpisów blogowych. Pomagają dotrzeć również do intencji Twoich potencjalnych klientów, dzięki czemu będziesz w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na ich potrzeby. Przy ich pomocy stworzysz również content przyjazny nie tylko odbiorcom, ale również algorytmom Google. Tym samym zyskasz większe szanse na poprawienie swojej widoczności w sieci, a co za tym idzie, dotarcie do jeszcze większej grupy odbiorców. 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 4

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Paulina Roszko

Content Marketing Specialist

Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym.