Google Shopping – czym są i jak działają Google Zakupy?

Izabela Michalska
12 listopada, 2022
Przeczytasz w ~ 5 min.
google shopping

Chcesz kupić najnowszy model sportowego obuwia znanej marki. Otwierasz więc okno przeglądarki i wpisujesz odpowiednią frazę w najpopularniejszej wyszukiwarce świata. Już u samej góry wyświetla Ci się przejrzysty pasek produktowy, a na nim najważniejsze informacje – nazwa poszukiwanego modelu, cena i informacje o kosztach wysyłki. Okazuje się, że duża sieciówka oferuje właśnie darmową dostawę! Przechodzisz więc na stronę sprzedawcy, składasz zamówienie i lada dzień cieszysz się nowym obuwiem. 

A wszystko to szybko, łatwo i przejrzyście dzięki usłudze Google Shopping. Chciałbyś, aby oferta Twojego sklepu również znalazła na zakładce Zakupów Google? Dowiedz się jak to zrobić i dlaczego warto!

Reklamy produktowe Google Shopping – coś więcej niż porównywarka cen

Google Shopping to jedna z kilku usług Google, która ma celu ułatwienie użytkownikom odnajdowania interesujących ofert w Internecie. W jej ramach możesz nie tylko odszukać, ale i porównać między sobą propozycje z różnych sklepów, zarówno pod względem cech danych produktów, jak i parametrów transakcji. Dzięki temu z łatwością namierzysz korzystne wyprzedaże, okazje na darmową wysyłkę i inne atrakcyjne opcje sprzedażowe.

To jeśli chodzi o klientów. A co z właścicielami sklepów internetowych? Zakupy Google to doskonała okazja do zaprezentowania swojej oferty dla użytkowników potencjalnie zainteresowanych zakupem i będących na zaawansowanych etapach lejka sprzedażowego. Ze względu na ogromną popularność platformy, Google Shopping odznacza się olbrzymim potencjałem reklamowym.

Jak działa Google Shopping?

Reklamy produktowe (Product Listing Ads, PLA) współdziałają z systemem Google Ads, co oznacza, że Twoje kampanie z zakresu sieci reklamowej Google znajdują się w tym samym miejscu. Różni się jednak sposób doboru i emisji treści dla użytkowników.

W przypadku reklamy produktowej algorytm Google decyzję o jej wyświetleniu podejmuje na podstawie parametrów zawartych w tzw. feedzie produktowym – odpowiednio skonfigurowanym pliku tekstowym, zawierającym niezbędne dane, takie jak np. tytuł, opis, marka, kategoria, dostępność, cena, czy koszt dostawy danego produktu.

Poprawnie stworzona kampania sprawi, że Twoja reklama wyświetli się w sposób widoczny i przejrzysty dla użytkownika. Ponadto obejmie zdjęcie i nazwę produktu oraz informacje o sklepie i aktualnej cenie. Dzięki temu znacząco zwiększą się szanse na to, że oferta ta przyciągnie uwagę potencjalnego klienta.

przykładowa oferta google shopping

Google Zakupy – jak dodać do sklepu?

Uruchomienie i prawidłowe działanie kampanii produktowej w Google wymaga skonfigurowania Twojego sklepu internetowego z kontami Google Merchant Center, Google Ads oraz Google Analytics. 

Pamiętaj też, że Google kładzie mocny nacisk na jakość i trafność wyświetlanych użytkownikom treści. Dotyczy to zarówno wyników organicznych, jak i płatnych reklam. Dlatego produkty w Twoim sklepie powinny być zaprezentowane w jak najlepszy i dokładny sposób – ze wszystkimi niezbędnymi parametrami technicznymi i szczegółowym opisem.

Twoja strona musi posiadać też certyfikat SSL oraz być odpowiednio zoptymalizowana i przyjemna w obsłudze dla użytkowników. Ważne jest również to, aby sklep wyświetlał się i funkcjonował poprawnie na każdym urządzeniu. Dotyczy to również sprzętów mobilnych.

Konieczne będzie przygotowanie listy z informacjami o produktach, które chcesz promować. W przypadku popularnych platform e-commerce feed produktowy nierzadko wygenerujesz automatycznie. Plik produktowy powinien być sporządzony w formacie XML, ewentualnie CSV, Google Sheet lub TXT.

Korzyści płynące z kampanii Google Shopping

Platforma Google Shopping nadal postrzegana jest jako stosunkowo nowe narzędzie reklamowe. Jednak szybko zainteresowała specjalistów Google Ads, jak i właścicieli sklepów internetowych. Przekonali się oni, że kampanie produktowe prowadzone z jej użyciem zapewniają:

  • stosunkowo dużą wolność w ustalaniu budżetu;
  • skuteczną ścieżkę dotarcia do nowych klientów;
  • wysoki współczynnik konwersji (więcej pisaliśmy o tym na https://sempai.pl/blog/co-to-jest-konwersja-i-jak-ja-mierzyc/);
  • wygodny model płatności PPC;
  • oraz bardzo dobre dopasowanie wyświetlanych produktów do wyszukiwań internautów.

Google Shopping to doskonały wybór, jeśli szukasz dodatkowego kanału sprzedaży. Umożliwia dotarcie do klienta, który jest już wstępnie zainteresowany danym rodzajem produktu, pozwala go zaciekawić i sprowadzić na Twoją stronę. Co więcej, nie odbiera kontroli nad przebiegiem samej transakcji – Zakupy Google finalizowane są bezpośrednio w Twoim sklepie.

przykładowa kampania google shopping

Jakie możliwości daje platforma Google Shopping?

Korzystając z możliwości, jakie daje Google Shopping, możesz zdecydować się na poprowadzenie kampanii standardowej lub inteligentnej (Smart Shopping Campaign, SSC).

  • W pierwszym przypadku: manualnie ustalasz PPC dla produktu oraz wybierasz wykluczone frazy, na które nie chcesz, aby wyświetliła się Twoja oferta. 
  • Przy wyborze Smart Shopping: decydujesz się na wyższy poziom automatyzacji – wówczas część działań, takich jak zarządzanie stawkami, wykonywana jest przez samouczące się roboty Google.

Aby móc uruchomić kampanię inteligentną, musisz najpierw wygenerować przynajmniej trzydzieści konwersji w ciągu ostatnich trzydziestu dni oraz zebrać stu unikalnych odbiorców z potencjałem remarketingowym. Na podstawie danych systemy Google dobiorą słowa kluczowe, na które powinny wyświetlać się Twoje reklamy produktowe.

Jaki budżet na Zakupy Google?

Jedną z najważniejszych kwestii, jakie rozważają właściciele sklepów internetowych przy planowaniu nowej kampanii, jest budżet. Niestety w przypadku Google Shopping ustalenie z góry sztywnej sumy, zapewniającej wymierną efektywność kampanii może okazać się chybione.

Wielkość budżetu nie zawsze wyraża się w skuteczności reklamy. Na to składają się liczne zmienne, takie jak: zdefiniowanie maksymalnej stawki za kliknięcie, jakość i przejrzystość Twojej strony, adekwatność oferty do oczekiwań klientów, jak i branża, w jakiej działasz.

Jeśli marzysz o zwiększeniu sprzedaży w mocno konkurencyjnym segmencie rynku, musisz się przygotować na to, że próg wejścia stawki PPC będzie bardzo wysoki. Dla małych lub dopiero rozwijających się biznesów często okazuje się to przeszkoda nie do przeskoczenia.  

Zatem, nim ustalisz konkretny budżet, przeanalizuj swoją konkurencję. Dowiedz się, czy Twój sklep jest w stanie z nią rywalizować oraz, czy wyznaczone cele marketingowe są w tym przypadku realne i osiągalne.

Czy Google Shopping się opłaca?

Warto pamiętać, że chociaż Zakupy Google odznaczają się dużym potencjałem marketingowym, usługa ta nie gwarantuje automatycznie znaczącego wzrostu sprzedaży. Aby użytkownik zainteresował się Twoją propozycją na tle konkurencji, musi być ona albo unikatowa, albo wyjątkowo atrakcyjna. 

Nie bez znaczenia pozostaje przejrzysty wygląd Twojej strony, wysoki poziom obsługi klienta czy dobre opinie na jej temat. Użytkownik, który ma do wyboru ten sam produkt w jednakowej cenie, szybciej zdecyduje się na zakup w sklepie spełniającym wszystkie powyższe kryteria, niż tym, który realizuje tylko niektóre.

Inwestycja w usługi Google Shopping powinna więc wiązać się z pracą nad technicznymi i wizualnymi aspektami Twojej strony oraz dbaniem o atrakcyjność dostępnych ofert i różnorodność asortymentu. Kompleksowe podejście pozwoli Ci zainteresować potencjalnych klientów, a Zakupy Google odeślą ich wprost do Twojego sklepu internetowego!

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Izabela Michalska

Executive Content Marketing Specialist

Z copywriterską lekkością, precyzją lingwistki, pasją tłumaczki i romantyzmem romanistki – zawsze służę słowem. Piszę for fun & for a living. A kiedy nie piszę? Pochłaniam seriale, degustuję dobre wina i maluję w digitalu. Zawodowo interesuje mnie pokonywanie granic – w przenośni i dosłownie. Chcę tworzyć treści, które pomagają markom wykraczać poza lokalne rynki i trafiać do odbiorców na całym świecie.