#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikNajpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce

Polski e-commerce świętuje w tym roku 25-lecie istnienia, a jego wartość w 2022 wg danych PwC ma wynieść 105 miliardów złotych.

Jako że w Polsce średnio 80% firm zamyka się w ciągu 2 lat od ich założenia to po 25 latach mamy do czynienia z dość dojrzałym rynkiem i najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce nie są nimi przypadkowo.

W naszym wpisie znajdziesz zestawienie 5 najpopularniejszych oprogramowań do prowadzenia sklepu internetowego w Polsce wg raportu SENUTO za 2021r., wraz z ich wadami i zaletami.

5 najpopularniejszych oprogramowań w Polsce wg raportu SENUTO za rok 2021

Warto pamiętać, że popularność niekoniecznie oznacza, że sklep oparty o dane oprogramowanie sprzedaje najlepiej. Po prostu — najczęściej łatwiej jest je wdrożyć i utrzymać.

Druga kwestia to rozdźwięk między TOP 3 tego zestawienia a resztą oprogramowań. Między 3 a 4 miejscem jest bardzo duża różnica aktywnych sklepów. Warto jednak zapoznać się z każdym z nich, ponieważ najpopularniejsze nie zawsze oznacza najlepsze.

Raport Senuto

źródło: raport Senuto

1. WooCommerce – 13 753 działających sklepów

WooCommerce to wtyczka do WordPressa — jest więc również oprogramowaniem Open Source, czyli darmowym. Względnie łatwe w obsłudze — jeśli ktoś poradził sobie z zainstalowaniem WordPressa, poradzi sobie również z Woo.

WordPress + WooCommerce to TOP 3 najpopularniejszych opcji pod e-commerce nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Ma ogromną społeczność i każdy może stworzyć do niego rozszerzenie, przez co oprócz bardzo dobrych dodatków do Woocommerce występują również inne – bardzo słabe. Niektóre z nich potrafią się przykładowo wzajemnie wykluczać, nie działać, zawiesić sklep itp.

Dzięki temu, że Woo jest tak popularny, zewnętrzni dostawcy traktują go priorytetowo w kontekście integracji — np. nowej płatności czy kuriera. Przygotowując jedną integrację, za jednym zamachem otwierają sobie drzwi do rynku ponad 13 tys. sklepów w samej Polsce.

Dokładnie to samo biorą pod uwagę hakerzy, przez co Woo jest również jednym z najczęściej atakowanych softów e-commerce na świecie.

Zalety:

  • Darmowy
  • Masa rozszerzeń
  • Priorytet u zewnętrznych dostawców na tworzenie integracji z Woo.

Wady:

  • Niewydajny przy większej skali produktów
  • Podatny na ataki hakerskie
  • Im więcej rozszerzeń, tym większe ryzyko, że coś nie będzie działać.
  • Jak każdy open Source – jeśli nie wiemy co robimy możemy łatwo “położyć” sklep.

źródło: wordpress.org

2. Shoper 13 313 działających sklepów (w tym 2 064 z Shoplo)

Jako że w sierpniu 2021 r. Shoper kupił 100% udziałów Shoplo, w ciągu kilku następnych miesięcy ok. 2000 sklepów Shoplo zostało przemigrowanych na oprogramowanie Shoper. Dzięki temu stał się on 2. platformą w Polsce pod kątem aktywnych licencji.

Jest to SaaS z bardzo niskim progiem wejścia, ponieważ licencja na pierwszy rok potrafi kosztować jedynie 300 zł. Dodatkowo łatwo trafić na promocję, która zmienia się co chwilę.

Jako SaaS ma tę zaletę, że trudno go “zepsuć” i łatwo postawić. Nie interesuje nas hosting, podpinamy domenę, ssl jest w cenie, dodajemy produkty i możemy sprzedawać (oczywiście – pomijając czas na wdrożenie grafiki itd.).

Shoper ma również dużą gamę resellerów i partnerów, którzy tworzą dodatki do tego oprogramowania, weryfikowane przez dostawcę.

BOK Shopera wzbudza mieszane uczucia w bardziej problematycznych tematach niż podpięcie domeny pod sklep. Podstawowe kwestie są sprawnie rozwiązywane.

Oprócz wersji podstawowej obecnie Shoper ma również wersję Premium i Enterprise.

  •  Enterprise jest zupełną nowością i na ten moment ciężko jest opisać go bardziej szczegółowo.
  •  Shoper Premium jest wydajniejszym rozwiązaniem ze znacznie większymi zasobami serwerowymi i trochę szerszymi możliwościami modyfikacji.

Oprócz tego, Shoper jest dość prostym oprogramowaniem i sprawdza się głównie w sklepach B2C. Pod kątem B2B nie jest to najlepszy wybór przez wiele ograniczeń w kontekście progów cenowych i magazynowych.

Plusy

  • Tani na start
  • Łatwo szybko uruchomić sprzedaż
  • Wiele integracji

Minusy

  • Niewielkie możliwości modyfikacji,
  • Większe sklepy wymagają wersji premium, inaczej działają bardzo wolno.
  • Ostatnio miewa problem ze stabilnością sklepy na shoperze miewają często przerwy w działaniu.
  • Z BOKiem bywa różnie
  • Słabe rozwiązanie pod B2B
shoper

źródło: shoper.pl

3. PrestaShop – 13 309 działających sklepów

Drugi Open Source na liście i trzeci na podium.

PrestaShop w odróżnieniu od WooCommerce jest w 100% sklepem internetowym. Dzięki temu jego architektura jest bardziej wydajna. Objawia się to szczególnie przy większych bazach danych.

Presta, tak jak Woo, posiada wielką społeczność i bardzo wiele wtyczek. Również w tym przypadku — ich jakość potrafi bardzo się różnić.

Przy styczności z kilkoma agencjami wdrażającymi sklepy na Preście, czy też klientami, którzy mają sklepy na tym oprogramowaniu, okazuje się, że potrafi to być zarówno bardzo wydajny silnik sklepowy, jak i powolny koszmar technologiczny, będącym kulą u nogi w rozwoju biznesu. Wszystko zależy od tego jak Presta jest wdrożona.

Plusy

  • Wszystkie zalety Open Source’a (darmowy, otwarty kod, otwartość na modyfikacje)

Minusy

  • Wszystkie minusy Open Source’a (brak centralnego supportu, potrzebna zewnętrzna firma do obsługi, konieczność pilnowania aktualizacji i czy coś po aktualizacji nie przestanie działać)
prestashop

źródło: prestapros.com

4. IdoSell Shop – 2 805 działających sklepów

IdoSell jest uważany za SaaS dla dużych/rozwiniętych sklepów. Tak, jak Shoper jest dość prostym oprogramowaniem pod sprzedaż w B2C, tak na IdoSellu jest wiele sklepów b2b, sklepów do dropshippingu, a także multistore’ów. Integracje z Erpami nie są dla IdoSell niczym nowym.

Wadą tego oprogramowania jest bardzo wiele dodatkowych opłat — za liczbę zamówień, za przekroczenie liczby wywołań API, za zamówienia spoza systemu itd.

Jest to natomiast system stabilny i wydajny, choć pracując z kilkoma projektami opartymi na Ido, wprowadzenie różnych zmian na sklepie było dużym wyzwaniem. Pracowałem z projektem gdzie wdrożenie grafiki zajęło ponad 2 lata ale może być to odosobniony przypadek.

Alternatywą dla IdoSell w segmencie SaaSów dla dużych sklepów jest Atomstore, który jest najbardziej modyfikowalnym SaaSem na rynku (zaleta dla SEOwców). Dodatkowo nie pobiera opłat za zamówienia. Stoją na nim naprawdę duże e-commerce’y, które są liderami w swoich segmentach tj. cocolita.pl czy DeeZee.pl

Plusy

  • Stabilny i skalowalny SaaS
  • Niska kwota na start
  • Dobre rozwiązanie pod b2b i duże b2c

Minusy

  • Dodatkowe opłaty na każdym kroku
  • Duży opór w modyfikacjach sklepu
  • Z doświadczenia dość średnio komunikatywny BOK
ideosell

źródło: ideosell.com

5. Shopgold – 2 724 działających sklepów

Czyli oprogramowanie wymierającego powoli segmentu, czyli licencji pudełkowych — płacimy raz i mamy dożywotnio sklep, o ile utrzymamy domenę i serwer. Jest to bardzo tanie i bardzo wiekowe rozwiązanie. Sama licencja kosztuje 499zł a sklep pod klucz 799 zł, nie licząc szablonu.

Miałem okazję raz korzystać z tego oprogramowania ok. 5 lat temu i do dziś widzę, że niewiele się zmieniło. Już wtedy było na nim widać ząb czasu.

Ma podstawowe integracje z płatnościami, kurierami, porównywarkami, podstawowe funkcje pod SEO. Nie jest to natomiast oprogramowanie, na którym dostawcy skupiają się na integrowaniu nowych rozwiązań. Na nowe wdrożenia trzeba czekać dość długo.

To samo tyczy się osób projektujących grafiki. Bardzo mało jest firm i osób projektujących i wdrażających front do sklepów na shopgoldzie. Sklepy działające na tym oprogramowaniu po prostu wyglądają więc dość wiekowo.

Plusy

  • Tani, bardzo tani.
  • Ma podstawowe integracje
  • Jest względnie łatwy do uruchomienia i rozpoczęcia sprzedaży

Minusy

  • Niewiele nowych integracji
  • Brak dostawców, którzy projektują i wdrażają szablony graficzne
  • Wiele małych bolączek wynikających z raczej już średnio rozwijanego oprogramowania

Pozostałe sklepy zamykające TOP 10

  1. Click Shop – 2 448 aktywnych sklepów — sklep oparty na technologii Shoperowej, również SaaS panel wygląda tak samo, funkcje, bardzo bardzo zbliżone.
  2. Magento – 2055 aktywnych sklepów — kombajn sklepowy, wiele dużych marek ma na nim swoje sklepy — np Castorama, 4F itd. Ma ogromne możliwości, poziom skomplikowania, jak i ogromne zapotrzebowanie na zasoby serwera i koszta obsługi.
  3. skyShop – 1 347 aktywnych sklepów — SaaS, który wyróżnia się liczbą gotowych integracji z hurtowniami, często wybierany przez początkujące sklepy działające w Dropshippingu.
  4. RedCart – 876 aktywnych sklepów — również SaaS, który jest popularny wśród sklepów opierających się na Dropshippingu, przez gotowe integracje z ok. 600 hurtowniami.

A gdzie 10?
W raporcie znajdziemy TOP 10 sklepów, natomiast na obecną chwilę mamy dane o TOP 9, gdyż w międzyczasie Shoper wchłonął Shoplo. 

Podsumowując

TOP 3 miażdży konkurencję pod kątem liczby aktywnych sklepów. Warto jednak mieć z tyłu głowy, że najpopularniejsze, praktycznie nigdy nie oznacza najlepsze.

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z e-commerce od zera, nie mając rozwiniętego biznesu offline — prosty SaaS, taki jak Shoper, będzie niezłym wyborem. W przypadku rozwiniętej działalności i otwarciu dodatkowo sklepu internetowego sprawa wygląda inaczej. Lepiej wtedy spojrzeć na mniej popularne marki z listy, czy też na AtomStore, który pozwala uniknąć wielu problemów związanych z integracjami czy skalowaniem działań.

Adam Gałązka