Strona główna → Blog → Content Marketing → Co to jest clickbait? Sprawdź, jak stworzyć clickbait przynoszący realne korzyści Co to jest clickbait? Sprawdź, jak stworzyć clickbait przynoszący realne korzyści Marlena Czaczkowska 13 stycznia, 2024 Przeczytasz w ~ 5 min. Nie tylko intrygujące, ale i przynoszące realne korzyści clickbaity – czy to możliwe? Tak, jeśli wiesz, jak je prawidłowo tworzyć. Zapomnij o pustych obietnicach, mogą Ci tylko zaszkodzić! Clickbait: co to znaczy? Gdzie można go spotkać? A co ważniejsze, czy ma wpływ na pozycjonowanie SEO? Zajrzyj niżej i poznaj odpowiedzi na te pytania! Clickbait – definicja. Co to jest i jak go rozpoznać? Co to jest clickbait? To jeden z zabiegów marketingowych, który wykorzystywany jest tak naprawdę wszędzie: w reklamach, na portalach plotkarskich czy informacyjnych, w mediach społecznościowych, a nawet w treściach contentowych typu newsletter. Wiele mówi o nim sama nazwa. Clickbait: co to znaczy? To zlepek dwóch słów: click, czyli kliknięcie, i bait, czyli przynęta. Termin ten używany jest do określania odnośników (tytułów czy haseł), które są zaprojektowane w taki sposób, by przyciągały uwagę użytkowników, a tym samym zachęcały do kliknięcia i przejścia na daną stronę. Clickbaity charakteryzują się często zadziwiającymi, przesadnymi lub sensacyjnymi stwierdzeniami, nieraz niemającymi nic wspólnego z treścią, która się wyświetla po ich otworzeniu. Mają one wzbudzać ciekawość, której zaspokojenie przynosi danej witrynie pewną korzyść, np. zwiększony ruch organiczny na stronie czy większą liczbę odtworzeń video, a dzięki temu także większy przychód z towarzyszących im reklam. Co oznacza clickbait już wiesz, a jak go rozpoznać? Najczęściej są one stwierdzeniami pełnymi wyolbrzymień lub niedomówień, mogą też być naładowane emocjonalnie, np. zawierać szokujące obietnice, które raczej trudno spełnić. Zachowaj sceptyczne podejście do treści internetowych i zwracaj uwagę na to, czy dany tytuł wydaje się być nadmiernie teatralny, lub czy obiecuje więcej, niż realnie może zaoferować. Dlaczego clickbait jest tak często wykorzystywany? Clickbait to potężne narzędzie marketingowe, ponieważ pozwala na zwiększenie zaangażowania użytkowników i generowanie znacznego ruchu na określonych stronach lub treściach. I to właśnie te aspekty sprawiają, że clickbait jest chętnie wykorzystywany jako sposób do przyciągania uwagi. Jest to szczególnie widoczne w mediach społecznościowych, gdzie liczba kliknięć, polubień i udostępnień bezpośrednio przekłada się na zasięg i popularność, a często także na przychody z towarzyszących im reklam. Dobry clickbait – czym się charakteryzuje? Przykłady Jak wygląda dobry clickbait? Skutecznie przyciąga uwagę, jest kreatywny, angażujący i daje wgląd w to, co użytkownik znajdzie po jego kliknięciu. Skupia się na wywołaniu zaciekawienia poprzez grę na emocjach i zawarciu nutki niedopowiedzenia. Jak wygląda dobry clickbait? Przykłady pozwolą Ci się zainspirować: Pozycjonowanie? Robisz to źle! Wykorzystanie sody oczyszczonej, o którym nie miałeś pojęcia! Ta jedna prosta zmiana może zrewolucjonizować Twój codzienny trenig – sprawdź, jaka! Jak odróżnić clickbait od chwytliwego tytułu? Odróżnienie clickbaitu od chwytliwego tytułu jest dość proste. Pierwszy z wymienionych wykorzystuje przesadne lub sensacyjne sformułowania, bazuje na emocjach, często stosuje element zaskoczenia i zawiera ogólniki. Drugi zaś jest interesujący, ale nie zawiera w sobie nadmiernych obietnic – bazuje na konkretach i jest bardziej szczegółowy. Clickbait a SEO: jak wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarkach? Clickbait może mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje dla pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwania. Z jednej strony atrakcyjne i intrygujące tytuły mogą znacząco zwiększyć ruch na stronie, a wysoka liczba jej odwiedzin może być pozytywnie oceniana przez algorytmy wyszukiwarek internetowych – jako wskaźnik wartościowej i popularnej treści, którą warto promować. Z drugiej jednak strony, jeśli clickbait prowadzi do treści o niskiej jakości lub zupełnie niezwiązanej z oczekiwaniami wywołanymi przez tytuł, użytkownicy mogą szybko opuszczać daną witrynę, zwiększając tym samym współczynnik odrzuceń. Wysoki bounce rate będzie sygnałem dla wyszukiwarek, że strona nie spełnia oczekiwań użytkowników internetu, a tym samym nie jest warta wysokiej pozycji rankingowej. Warto też wiedzieć o tym, że clickbait uznany za wprowadzający w błąd lub manipulujący użytkownikami może być powodem do ukarania witryny przez algorytmy wyszukiwarek, które coraz bardziej skupiają się na promowaniu jakościowych i wiarygodnych treści. Przeczytaj również: Tematy na bloga firmowego: skąd czerpać inspiracje? Podopowiadamy, z jakich narzędzi warto skorzystać! W kontekście SEO ważne jest więc znalezienie równowagi między chwytliwym tytułem a wartościową treścią. Tylko w ten sposób zachęcisz do kliknięć, jednocześnie budując zaufanie i autorytet w oczach zarówno użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwania. Jak tworzyć clickbait, aby uniknąć negatywnego wpływu na stronę? Aby stworzyć wartościowy clickbait, musisz zrozumieć, że cel nie polega na samym przyciągnięciu uwagi użytkownika, ale także na zapewnieniu mu wartościowej treści, która utrzyma go na stronie. Tylko w ten sposób unikniesz „złej strony medalu” clickbaita. Jak tego dokonać? Zapobiegniesz negatywnemu wpływowi clickbaita na stronę, jeśli: zachowasz zgodność między tytułem a treścią – tytuł powinien wzbudzać ciekawość, ale nie może wprowadzać w błąd odnośnie tego, co użytkownik znajdzie po kliknięciu. zadbasz o wartościową treść – clickbait powinien kierować użytkownika do treści, która jest w jakiś sposób użyteczna, np. pod kątem informacyjnym czy rozrywkowym. Jeśli obietnice z tytułu są spełnione, użytkownicy będą zadowoleni z doświadczenia, a Ty zyskasz ich większe zaangażowanie i zmniejszysz współczynnik odrzuceń na swojej stronie. nie będziesz nadmiernie stosował zadziwiających sformułowań – sensacyjne, a często nawet dramatyczne słowa mogą zniechęcić czytelników do otworzenia clickbaita. Zamiast tego używaj wyrazów, które pobudzają ciekawość w zrównoważony sposób. będziesz etyczny – nie wprowadzaj użytkownika w błąd i nie manipuluj jego skrajnymi emocjami. Nie wykorzystuj też kontrowersyjnych treści, które w pewien sposób mogą go irytować czy obrażać (np. stereotypy). zadbasz o SEO, ale nie kosztem użytkownika – optymalizuj tytuł pod kątem wykorzystania w nim słów kluczowych, ale nie pozwól, aby strategie SEO dominowały nad jego atrakcyjnością czy uczciwością. Choć clickbait jest skutecznym narzędziem marketingowym, to warto używać go ze sporą dozą rozsądku. Pamiętaj o tym, a promowana przez Ciebie marka skorzysta na wykorzystaniu tego typu rozwiązania. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Jak optymalizować treści wizualne? SEO dla obrazów i wideo Język racjonalny a język emocjonalny – którego używać, by przekonać odbiorcę? Outreach marketing: co to takiego? Jaki wpływ na SEO ma marketing zewnętrzny? Content pod lupą! Jak sprawdzić, czy treści na Twojej stronie działają? Q&A po webinarze Content marketing B2B vs B2C: różnice i punkty wspólne Tematy na bloga firmowego: skąd czerpać inspiracje? Podopowiadamy, z jakich narzędzi warto skorzystać! Marlena Czaczkowska Senior Content Marketing Specialist Miłość do poprawnie stawianych przecinków i kropek zauważyłam u siebie już w podstawówce. Czy może być bowiem większa przyjemność od wytknięcia komuś tej drobnej pomyłki w tekście pisanym? Ale to wszystko oczywiście z przymrużeniem oka ;) Jako copywriterka najchętniej piszę o zdrowiu i roślinach, ale niestraszne są mi także tematy wymagające głębszego reaserchu. Po godzinach uwielbiam malowanie po numerach, jazdę rowerem i grzebanie w ogródku. Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ