Strona główna → Blog → Content Marketing → Pisz i wyciągaj wnioski – czyli jak sprawić, aby Twoje artykuły blogowe były częściej czytane Pisz i wyciągaj wnioski – czyli jak sprawić, aby Twoje artykuły blogowe były częściej czytane Marlena Czaczkowska 22 sierpnia, 2023 Przeczytasz w ~ 9 min. 10 sekund – tyle masz czasu na to, aby zaciekawić czytelnika i zachęcić go do przeczytania stworzonej przez siebie treści. Jak napisać dobry artykuł, który będzie chętnie czytany, ale i licznie komentowany czy udostępniany? Wbrew pozorom nie jest to trudna sztuka! Musisz jedynie pamiętać o kilku czynnikach, które wpływają na odbiór artykułu. Zajrzyj poniżej i poznaj proste sposoby na przyciągnięcie uwagi czytelnika! Jak napisać ciekawy artykuł? Kilka zasad, które Ci w tym pomogą! Pisanie artykułów to sztuka, którą możesz opanować – o ile będziesz otwarty na potrzeby czytelnika. Ciekawy tekst stworzysz, podążając za kilkoma zasadami. Co wziąć pod uwagę, aby stworzyć interesujący wpis blogowy? Koniecznie sprawdź nasze poniższe wskazówki! Przede wszystkim zrób research Już w 2008 roku pojawiły się badania mówiące o tym, że czytelnicy zapoznają się tylko z ok. 20% tekstu dostępnego na odwiedzanej stronie. Od tego czasu niewiele się zmieniło – użytkownicy internetu wciąż skanują strony w poszukiwaniu informacji, których najbardziej potrzebują, pomijając całą resztę. Scrolltracking (śledzenie przewijania stron internetowych przez użytkowników) często wskazuje, że czytelnik najchętniej zapoznaje się z początkiem tekstu i – zależnie od tego, czy go zainteresuje – czyta dalej lub porzuca niedokończony. Jak napisać artykuł, którego czytelnicy nie pominą? Wszystko zaczyna się od wyboru tematu. Staraj się pisać o rzeczach, które są aktualne, interesujące i ważne dla Twoich potencjalnych odbiorców. Twórz artykuły dostarczające wiedzy, a nie będące jedynie zapychaczami miejsca na Twoim blogu. Pisz i wyciągaj wnioski – stawiaj tezy, które jesteś w stanie udowodnić, korzystając ze swoich kompetencji. Sprawdź też swoją konkurencję. Kto wyświetla się nad Tobą przy wyszukiwaniu określonych fraz w Google? Jak prowadzi swojego bloga? O czym i w jaki sposób pisze? Co przyciąga największą uwagę jego czytelników? Te aspekty są ważne i pozwalają na wyciągnięcie ciekawych wniosków, jednak niech będą one jedynie delikatną inspiracją, a nie wyznacznikiem trendów, za którymi powinieneś podążać. Stosuj dynamiczny język, by utrzymać zainteresowanie czytelnika Jednolity tekst nie jest dobry, jeśli chodzi o artykuły blogowe. Szybko staje się on bowiem monotonny, a przez to nudny. Jak przełamać tę barierę? Staraj się stosować różne środki retoryczne. Przykłady, przenośnie, porównania, metafory czy pytania retoryczne mogą Ci w tym pomóc. Stwarzaj wrażenie ruchu i życia w tekście. Odwołuj się do zmysłów i doświadczeń czytelnika, dbaj o jego zaangażowanie. Przeczytaj również: Tematy na bloga firmowego: skąd czerpać inspiracje? Podopowiadamy, z jakich narzędzi warto skorzystać! Warto też pamiętać o tym, czego robić nie należy. Unikaj więc długich, złożonych zdań i strony biernej, ponieważ utrudniają one zrozumienie tekstu. Nie zapominaj o tym, że dobrze napisany tekst powinien być jasny i zrozumiały. Nie stosuj więc języka specjalistycznego, chyba że jest to konieczne wśród Twojej grupy docelowej. I nie popadnij przy tym w klątwę wiedzy! Uważaj na klątwę wiedzy Klątwą wiedzy określa się jeden z błędów poznawczych, jaki często prowadzi do niezrozumienia między nadawcą a odbiorcą. Jest to tendencja, w której nie jesteś świadomy tego, że ktoś może nie posiadać takiej wiedzy, jaką posiadasz Ty. To, co jest oczywiste dla Ciebie, nie zawsze jest oczywiste dla Twojego czytelnika. Chcesz wprowadzić w swój świat kompletnego laika? Twój artykuł jest kierowany do osoby początkującej w danej dziedzinie? Nie pozwól, by klątwa wiedzy wytworzyła między wami barierę nie do przeskoczenia. Unikaj fachowych określeń i skrótów bądź dokładnie je objaśniaj, a zatrzymasz swojego czytelnika na dłużej. Struktura tekstu ma znaczenie – stosuj akapity i zadbaj o czcionkę! Scrollowanie to jedno z najpopularniejszych zdarzeń na stronie, jakie inicjuje statystyczny użytkownik internetu. Nie oszukujmy się – kto z nas czyta wszystko, co dostrzeże na ekranie laptopa czy smartfona od deski do deski? Aby dany tekst został faktycznie przeczytany, a nie tylko przejrzany, musi zaciekawiać, ale i być odpowiednio skonstruowany pod względem struktury. Nic bowiem nie odrzuca czytelnika bardziej niż ściana tekstu. A tym bardziej ściana tekstu stworzonego z nieczytelnej czcionki! Tekst powinien być czytelny zarówno dla czytelników korzystających z laptopów, jak i tych używających smartfona. Najbezpieczniejszym wyborem będą więc czcionki bezszeryfowe, pozbawione ozdobników. Zadbaj też o właściwy rozmiar tekstu. I ten zbyt mały, i ten zbyt duży może odrzucić czytelnika. Jaki będzie idealny? Postaw na czcionkę o wielkości 16 punktów. Jak napisać wpis na blogu, który będzie chętnie czytany? Postaw na krótkie, liczące 4-6 linijek akapity. Wbrew pozorom nie jest to mała objętość. Zmieścisz w niej najważniejszą myśl i w prosty, a przy tym spójny sposób przejdziesz do kolejnej. Oczywiście nie możesz zapomnieć przy tym o śródtytułach, które powinny poprzedzać każdy taki akapit. Dzięki nim czytelnik z łatwością odnajdzie się w całym tekście i łatwiej odszuka tę informację, której aktualnie potrzebuje. A jak powinna prezentować się całość, by była dobrze odbierana przez czytelników? Każdy wpis na bloga powinien mieć określoną strukturę. Co się na nią składa? Na strukturę artykułu blogowego składa się: tytuł: chwytliwy, budzący zainteresowanie, lead: przyciągający uwagę, wprowadzający w temat, zachęcający do przeczytania tekstu, treść właściwa: rozwinięcie tematu, postawienie tezy i jej uzasadnienie, podsumowanie: wyciągnięcie wniosków, potwierdzenie postawionej tezy, zastosowanie Call To Action (sprawdź na https://sempai.pl/blog/cta-definicja-call-to-action-wraz-z-przykladami/). Każdy z tych elementów jest niezwykle ważny i pełni inną funkcję. Wykorzystaj ich możliwości w swoim artykule, a po wzroście liczby odwiedzających Twoją witrynę przekonasz się, że jest to dobry kierunek działania. Użyj infografik, zestawień czy tabel, aby uatrakcyjnić treść Spróbowałbyś dania, którego wygląd już na pierwszy rzut oka Cię odrzuca? Mało kto jest na tyle odważny, by się przełamać. Z artykułami blogowymi jest podobnie! Jeśli ich forma nie zachęca, czytelnik się z nimi nie zapozna. Z tego właśnie powodu bardzo ważna jest struktura tworzonej treści i jej urozmaicenia – w formie tabel, zdjęć czy infografik. Długi tekst pozbawiony przerywników w formie obrazków staje się nużący. Jeśli nie chcesz zmęczyć czytelnika już w połowie tekstu, zadbaj o dołączenie wartościowych treści w takiej formie. Dzięki nim uatrakcyjnisz tekst, ale też sprawisz, że odbiorca więcej zapamięta. Wykorzystaj kolorową tabelkę do podania najważniejszych informacji, stwórz infografikę podsumowującą dany akapit bądź wrzuć zdjęcie odnoszące się do opisywanych w artykule przedmiotów. Tak niewiele, a tyle może zdziałać! Nie przesadź z ilością słów kluczowych Przy pisaniu artykułów blogowych często skupiamy się na tym, by był on zgodny z zasadami SEO, a dzięki temu dobrze widoczny w wyszukiwarkach. Oczywiście stosowanie słów kluczowych jest ważne, ale nie zapominaj o tym, że Twój wpis powinien być ukierunkowany przede wszystkim na czytelnika. Pisz pod czytelnika, nie pod wyszukiwarki. Zbyt wiele użytych fraz, w dodatku w bardzo sztucznej formie, będzie się rzucało w oczy. Koniecznie więc przejrzyj swój tekst i sprawdź, czy nie jest on przesadnie nasycony słowami kluczowymi. Na koniec – sprawdź poprawność językową i oryginalność stworzonego tekstu Stworzyłeś ciekawy tekst, który dostarcza czytelnikom niezbędnej wiedzy, ale nie sprawdziłeś go wystarczająco dokładnie przed publikacją i w komentarzach pod wpisem pojawiło się mnóstwo przytyków co do Twojej znajomości ortografii? To chyba najczarniejszy scenariusz, którego nie chciałby przeżyć żaden copywriter! Zanim więc wrzucisz gotowy artykuł na bloga, upewnij się, że jest on poprawny językowo. Jak to zrobić? Najlepszym sposobem jest przeczytanie go „na świeżo”, np. dzień później. Dzięki temu zyskujesz odrobinę dystansu i jesteś w stanie wyłapać więcej błędów. Możesz też poprosić o recenzję kolegę lub koleżankę po fachu, a nawet kogoś bliskiego. Świetnym sposobem jest również skorzystanie z narzędzi internetowych, które wyłapią drobne pomyłki. Takim wsparciem jest np. Ortograf czy LanguageTool. www.ortograf.pl Pisanie bloga często wymaga czerpania wiedzy i inspiracji z różnych źródeł, dlatego musisz pamiętać także o tym, by przedstawiać pozyskiwane informacje swoimi słowami. Kopiowanie cudzych treści bez podawania źródła prowadzi do tworzenia plagiatów, za które grozi odpowiedzialność karna. Twój artykuł blogowy musi być unikatowy, więc jeśli chcesz mieć 100% pewności, że taki właśnie jest, sprawdź jego oryginalność w przeznaczonej do tego wtyczce, np. Quetext. www.quetext.com Bądź nieszablonowy – twórz content, który reprezentuje Ciebie Tworzenie nieszablonowych, innowacyjnych treści blogowych jest kluczowe dla zbudowania silnej i lojalnej społeczności czytelników. Jak jednak tego dokonać? Przede wszystkim bądź sobą. Masz ochotę porozmawiać ze swoim czytelnikiem? Śmiało go do tego zachęć, np. prosząc o zostawienie komentarzy pod opublikowaną treścią. A może chcesz urozmaicić wpis anegdotą? Jeśli tylko wpasowuje się ona w tworzony content i nie zanudzi czytelnika – go for it! Sztywne ramy ograniczają kreatywność, dlatego czasem zdecydowanie lepiej odpuścić, niż na siłę dążyć do zastosowania konkretnego elementu przyjętego szablonu. Łam schematy, ale z wyczuciem! W ten sposób zainteresujesz czytelnika, a przy tym nie sprawisz wrażenia osoby tuszującej braki swojej wiedzy. Pamiętaj, że artykuł ma odpowiadać na potrzeby czytelników! Pisanie artykułów na ilość, a nie na jakość, jest najgorszym pomysłem, na jaki możesz wpaść. Poważnie! Jak napisać bloga, który będzie chętnie czytany? Przede wszystkim musisz zrozumieć, do kogo piszesz. Jaka jest grupa docelowa Twojego bloga? Co ich interesuje? Jakie mają potrzeby, problemy czy pragnienia? Stwórz swoje persony i odpowiadaj na ich potrzeby. To pomoże Ci pisać treści, które będą dla nich najbardziej wartościowe.Aby artykuł blogowy odpowiadał na potrzeby czytelników, musi być zwięzły, prosty i konkretny. Zanim go opublikujesz, zadaj sobie kilka pytań. Czy stworzony tekst: jest przydatny? jest jasny? wyczerpał temat? Jeśli na wszystkie te pytania możesz z czystym sumieniem odpowiedzieć „tak”, to artykuł jest gotowy! Jak napisać dobry tekst? Przekształcić zwykłe artykuły blogowe w ciekawe, wciągające historie, które przyciągają uwagę czytelników i zachęcają do częstego powrotu. Spraw, by pisane teksty były nie tylko czytane, ale także doceniane, komentowane i szeroko udostępniane. Wprowadź w życie powyższe wskazówki, a Twój blog szybko zyska na popularności. Powodzenia! Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 15 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Jak optymalizować treści wizualne? SEO dla obrazów i wideo Język racjonalny a język emocjonalny – którego używać, by przekonać odbiorcę? Outreach marketing: co to takiego? Jaki wpływ na SEO ma marketing zewnętrzny? Content pod lupą! Jak sprawdzić, czy treści na Twojej stronie działają? Q&A po webinarze Co to jest clickbait? Sprawdź, jak stworzyć clickbait przynoszący realne korzyści Content marketing B2B vs B2C: różnice i punkty wspólne Marlena Czaczkowska Senior Content Marketing Specialist Miłość do poprawnie stawianych przecinków i kropek zauważyłam u siebie już w podstawówce. Czy może być bowiem większa przyjemność od wytknięcia komuś tej drobnej pomyłki w tekście pisanym? Ale to wszystko oczywiście z przymrużeniem oka ;) Jako copywriterka najchętniej piszę o zdrowiu i roślinach, ale niestraszne są mi także tematy wymagające głębszego reaserchu. Po godzinach uwielbiam malowanie po numerach, jazdę rowerem i grzebanie w ogródku. Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ