Strona główna → Blog → Content Marketing → Copywriter – kto to jest i jak zacząć pracę? Copywriter – kto to jest i jak zacząć pracę? Aleksandra Skindzier 25 stycznia, 2022 Przeczytasz w ~ 8 min. Copywriting to interesująca i bardzo popularna opcja kariery, która zapewnia spore możliwości rozwoju. Zainteresowanie tą profesją podsyca również fakt, że wielu copywriterów może pracować w pełni zdalnie. Jeśli chcesz zostać copywriterem, ważne jest, aby rozwinąć określony zestaw umiejętności i odpowiednio przygotować się do pracy. Z tego artykułu dowiesz się jak zostać copywriterem, czym zajmują się przedstawiciele tej profesji, ile zarabiają oraz jakich umiejętności potrzebujesz, aby stać się jednym z nich. Kto to jest copywriter? Jak w przypadku wielu obcobrzmiących nazw zawodów, tak i ta budzi pewne wątpliwości. Aby lepiej zrozumieć co to za praca, najlepiej będzie zastanowić się czym zajmuje się copywriter. Copywriterzy zarabiają na pisaniu tekstów. Tworzą treści tekstowe, które zaspokajają konkretne potrzeby ich klientów. Mogą to być materiały do e-maili, katalogów produktów, reklam, blogów, stron internetowych lub tradycyjnych mediów. Umiejętność copywritera polega na tworzeniu przejrzystej, zwięzłej treści, która spełnia wymagania klienta, jednocześnie przyciągając uwagę czytelników. Dlatego od copywriterów wymaga się dobrego zrozumienia odbiorców treści i rynku, na który piszą. Co ważne, nie wszyscy copywriterzy muszą pisać wszystkie możliwe rodzaje treści. Wielu z nich specjalizuje się w określonych obszarach. Najczęściej spotykane specjalizacje to: copywriter kreatywny – zajmuje się zadaniami wymagającymi największej kreatywności. Przygotowuje scenariusze wideo, wymyśla nazwy nowych marek i produktów oraz krótkie i chwytliwe hasła reklamowe, które wpadają w ucho. “No to Frugo”, “Twój kot kupowałby Whiskas” czy “Red Bull doda Ci skrzydeł” – te hasła to przykłady doskonałej pracy kreatywnych copywriterów. SEO copywriter – tworzy treści na potrzeby pozycjonowania w wyszukiwarkach, zazwyczaj są to wpisy blogowe, opisy produktów dla sklepów internetowych, teksty synonimizowane i zapleczowe. To jednak nie oznacza, że owoce jego pracy są przeznaczone tylko dla robotów – w dobrych tekstach SEO równie ważne jest odpowiadanie na potrzeby odbiorców. Więcej o SEO copywritingu możesz przeczytać TUTAJ. content writer – specjalizuje się w dłuższych formach, wymagających często dłuższego researchu, takich jak artykuły sponsorowane, teksty na strony www czy mailingi. Warto zauważyć, że copywriting stale się rozwija, pojawiają się nowe trendy. Jeszcze dziesięć lat temu media społecznościowe były w powijakach. Dziś firmy poświęcają całe stanowiska na copywriting w mediach społecznościowych. Dlatego autorzy tekstów zazwyczaj muszą być dobrze zorientowani w marketingowych nowinkach. Zalety pracy copywritera Czy copywriting to dobra praca? Jeśli lubisz i umiesz pisać – tak. Jakie jeszcze można dostrzec plusy tej profesji? SEO Copywriting od specjalistów Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Elastyczność Jednym z wielkich plusów copywritingu jest to, że możesz pracować zarówno na etacie, jak i jako freelancer. Podczas gdy praca w jednej firmie lub agencji reklamowej może zapewnić o wiele większą stabilność Twojej kariery, freelancing daje sporą elastyczność. Możesz pracować z domu, co oznacza, że nie ograniczają Cię odległości – wystarczy szybkie łącze internetowe i laptop. Możesz również odpowiednio dostosować swoje godziny pracy – to szczególnie ważne dla osób, które z różnych powodów nie mogą podjąć pracy w pełnym wymiarze godzin lub chcą sobie dodatkowo dorobić. Rozwój kreatywności Nawet pracując jako copywriter dla jednej firmy, często możesz być przypisywany do różnych projektów. Niezależnie od tego, czy piszesz artykuły na firmowego bloga, czy hasła reklamowe, ważne jest, aby za każdym razem spróbować “ugryźć” temat tak, jak jeszcze nikt tego nie robił. Różnorodność Możesz pisać o zdrowiu, polityce, podróżach, finansach lub gotowaniu – tematów jest naprawdę wiele (o tym, jak czerpać inspirację na tematy na bloga pisaliśmy na https://sempai.pl/blog/tematy-na-bloga-firmowego-skad-czerpac-inspiracje/), a zapotrzebowanie na dobre teksty właściwie się nie wyczerpuje. Wielu copywriterów znajduje swoją niszę i specjalizuje się w jednej lub kilku dziedzinach, ale wcześniej mogą spróbować swoich sił w przeróżnych obszarach. Wady pracy copywritera Wydawać by się mogło, że praca copywritera to zajęcie idealne. Ale – jak każde – ma też swoje wady. Warto być ich świadomym, zanim postawi się na tę ścieżkę kariery. Brak stałości Ze względu na wspomnianą wcześniej elastyczność bycie niezależnym copywriterem może być świetną pozycją – o ile masz stabilne źródło dodatkowego dochodu. Ciemną stroną pracy jako “wolny strzelec” jest to, że nie masz gwarancji stałych współprac. Klient może zrezygnować z Twoich usług, gdy uzna, że nie ma już dla Ciebie zleceń. Jako niezależny copywriter musisz być przygotowany na znajdowanie nowych projektów jeden po drugim – a to nie zawsze się udaje. Stres i zmęczenie Copywriter musi tworzyć dobre teksty dla swojego pracodawcy lub klienta, nawet jeśli akurat nie ma weny twórczej. Co więcej – powinien także umieć przyjmować krytykę i nanosić poprawki do swoich tekstów zgodnie z wytycznymi, jakie otrzyma od zleceniodawcy. To może prowadzić do uczucia zmęczenia i wypalenia. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć swoje sposoby na walkę z tym zjawiskiem, by źródełko kreatywności nigdy nie wyschło. Musisz być zmotywowany i zdyscyplinowany Szczególnie jako niezależny copywriter musisz umieć zmusić się do pracy. Nie zawsze jest to łatwe, zwłaszcza jeśli pracujesz w domu. Jeśli nie masz wystarczająco dużo samodyscypliny, aby trzymać się zadania, niezależny copywriting może nie być dla Ciebie dobrym wyborem. Copywriter – zarobki Wiele branż wymaga usług “tekściarzy”, a co za tym idzie, specjaliści w tej dziedzinie są zawsze bardzo poszukiwani. Ich wynagrodzenie zależy w dużej mierze od doświadczenia i rodzaju tekstów, które będą tworzyć. Inne stawki obowiązują w przypadku tekstów zapleczowych, specjalistycznych artykułów, czy kreatywnych koncepcji scenariuszy spotów reklamowych. Nie bez znaczenia jest także wielkość firmy, a także województwo. Ile więc zarabia copywriter? Jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal pracuj.pl, przeciętne zarobki copywritera w Polsce wynoszą 5 300 zł brutto (źródło: https://zarobki.pracuj.pl/stanowiska/reklama-grafika-kreacja-fotografia/copywriter). Copywriterzy piszący teksty na zlecenie jako freelancerzy zazwyczaj rozliczają się za 1000 znaków, a stawka jest uzależniona od rodzaju tekstu, tematu i pracochłonności. Nie bez znaczenia pozostaje także portfolio copywritera – osoba dopiero zaczynająca w branży zwykle wycenia swoje prace taniej niż doświadczony copywriter, który współpracował już z wieloma firmami czy agencjami. Copywriting – jak zacząć? Jeśli wiesz już czym zajmuje się copywriter i jak zarabia, warto zastanowić się jak zacząć swoją przygodę z copywritingiem. Tak naprawdę nie ma jedynej skutecznej recepty. Do wykonywania tego zawodu nie są potrzebne specjalne uprawnienia, ale warto, by kandydat na copywritera posiadał pewien zestaw umiejętności przydatnych w pracy – wszystko, co składa się na tzw. lekkie pióro: dobra znajomość ortografii, interpunkcji i gramatyki, dbałość o poprawność językową wiedza na temat optymalizacji pod kątem wyszukiwarek znajomość podstawowych narzędzi wykorzystywanych przy tworzeniu tekstów otwartość na naukę Oczywiście swój warsztat można – i należy – stale doskonalić. Dobry copywriter ma swój udział w zwiększaniu sprzedaży, docieraniu do potencjalnych klientów, zwiększaniu świadomości marki i artykułowaniu wewnętrznej komunikacji – tone of voice. To wymaga wiedzy nie tylko czysto językowej, ale dotyczącej także psychologii sprzedaży, zachowań konsumenta i szeroko pojętego content marketingu. W końcu copywriter to nie redaktor tabloidu, gdzie clickbait znajduje się na pierwszym miejscu. Do tego warto dodać umiejętności researchu, analizowania i łączenia faktów, co jest niezbędne, gdy trzeba przygotować jakościowy tekst z konkretnej dziedziny. W zdobyciu wspomnianej wiedzy pomóc mogą kursy organizowane przez różne firmy szkoleniowe oraz uznanych specjalistów z branży – zarówno online jak i offline. Warto też zajrzeć do książek z konkretnymi wskazówkami autorstwa doświadczonych marketingowców. Takich pozycji na rynku jest całe mnóstwo – w biblioteczce copywritera może znaleźć się np. „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” Artura Jabłońskiego, “Techniki warsztatu legendarnego copywritera” Claude Hopkinsa, czy “Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” Joanny Wrycza-Bekier. W internecie znaleźć można także sporo webinarów, poradników i artykułów poświęconych copywritingowi. Na początek dobrze jest zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami, by sprawdzić, czy to rzeczywiście pisanie jest tym, co chcesz robić w życiu. SEO Copywriting od specjalistów Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Jak znaleźć pracę jako copywriter? Jak już wiesz, nie musisz mieć dyplomu ukończenia studiów, aby znaleźć dobrze płatną pracę jako copywriter. Bierz udział w kursach, daj się konstruktywnie krytykować, studiuj dobre teksty i zacznij budować portfolio. Jak znaleźć pierwsze zlecenia lub pracę? Znajdź swoją niszę Jako copywriter masz możliwość pisania różnych rodzajów treści, od reklam i opisów produktów po artykuły specjalistyczne i dokumenty techniczne. Ważne jest, aby określić rodzaj pisania, który najbardziej Cię interesuje, możesz też skupić się na kilku branżach i rozwijać się w tej, która jest Ci najbliższa. To pomaga przygotować skuteczne portfolio, które pomoże Ci szukać klientów. W przyszłości zaś będziesz mógł tworzyć dobre teksty szybciej i lepiej posiłkując się swoją wiedzą z danej dziedziny. Utwórz portfolio Większość pracodawców chce zobaczyć próbki Twojej pracy, aby ocenić, czy dobrze pasujesz na to stanowisko. Przygotuj kilka tekstów, które podkreślą Twoją wiedzę w konkretnej dziedzinie, kreatywność i wysoki poziom warsztatu językowego. Zbierz swoje próbki w formie portfolio i dołącz dobrze sformatowane CV, aby zaprezentować potencjalnym pracodawcom i klientom. Skorzystaj z platform dla freelancerów To dobry sposób, by zdobyć pierwsze zlecenie. Platformy dla freelancerów oferują stałą podaż krótko- i długoterminowych zleceń. Aby z nich skorzystać nie trzeba zakładać własnej działalności gospodarczej, często platformy te pozwalają na rozliczanie się z klientami za ich pośrednictwem. Warto jednak pamiętać, że zlecenia pozyskiwane za ich pośrednictwem nie zawsze są dobrze płatne, trzeba więc poświęcić nieco czasu na znalezienie tych najatrakcyjniejszych. Wykorzystaj media społecznościowe Wielu copywriterów korzysta z mediów społecznościowych, aby reklamować swoje usługi, wymieniać się doświadczeniami, ale także do pozyskiwania zleceń. Dołącz do grup na Facebooku z ogłoszeniami dla copywriterów i śledź na bieżąco nowe pojawiające się oferty. Gdy już znajdziesz interesujące Cię zlecenie – aplikuj. Nie zapomnij dołączyć swojego portfolio i cennika – możesz go przygotować w formie estetycznego dokumentu pdf. Pracuj jako wewnętrzny copywriter Po zdobyciu doświadczenia lub wystarczającej ilości referencji, rozważ staranie się o pracę w charakterze copywritera w większej firmie lub agencji marketingowej. Ofert pracy szukaj na serwisach z ogłoszeniami, stronach internetowych wybranych firm i agencji. Możesz także wysłać swoje CV i portfolio do rekruterów i wyrazić chęć udziału w przyszłych rekrutacjach. Gdy już zdobędziesz wymarzoną pracę, będziesz mieć możliwość współpracy z innymi profesjonalistami, ciekawe projekty, często dla dużych marek i stabilne zatrudnienie. Podsumowując: słowa są wszędzie. Od stron internetowych po billboardy, e-maile, broszury, wpisy w mediach społecznościowych. To słowa często decydują o tym, czy biznes kwitnie, czy nie. Skuteczne komunikowanie się to ogromna wartość dla każdej firmy. Dlatego też umiejętności copywritingu są ważne i poszukiwane, a ich zdobycie może zaowocować ciekawą i dobrą pracą. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 4.8 / 5. Liczba głosów: 6 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Jak optymalizować treści wizualne? SEO dla obrazów i wideo Język racjonalny a język emocjonalny – którego używać, by przekonać odbiorcę? Outreach marketing: co to takiego? Jaki wpływ na SEO ma marketing zewnętrzny? Content pod lupą! Jak sprawdzić, czy treści na Twojej stronie działają? Q&A po webinarze Co to jest clickbait? Sprawdź, jak stworzyć clickbait przynoszący realne korzyści Content marketing B2B vs B2C: różnice i punkty wspólne Aleksandra Skindzier Senior Marketing Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Komentarze 2 lutego, 2022 srebrnyraj Super artykuł, mam nadzieję że uda mi się w ferie i wakacje dorywczo dorwać jakąś pracę jako copywriter, a może w przyszłości znajdę coś na stałe Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ