Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogSEOSEO copywriting, czyli jak pisać teksty do pozycjonowania w sieci

SEO copywriting to sztuka pisania wartościowych treści na strony internetowe, czyli takich, które są przyjazne dla klienta (sprzedają produkt), ale również dla wyszukiwarek internetowych. Pomagają one poprawić widoczność witryny w wynikach, a także zaspokoić potrzeby informacyjne potencjalnych klientów. Dzięki nim generowany jest wartościowy ruch na stronie. Osoba odpowiedzialna za SEO copywriting powinna posiadać nie tylko lekkie pióro, ale także znajomość zasad pozycjonowania.

Skorzystaj z poniższych wskazówek odnośnie optymalizacji tekstów SEO i zacznij tworzyć skuteczne wpisy na bloga, opisy produktów czy teksty na strony internetowe.


Jak pisać teksty SEO?

Z reguły artykuły na blogu czy opisy na stronie internetowej docierają tylko do stałych czytelników, którzy śledzą działania pojawiające się w witrynie. Płatna reklama, ale i optymalizacja dodawanych treści pod kątem SEO może sprawić, że zyskają nowych odbiorców. Tekst to bowiem podstawowy element każdej strony internetowej, dzięki której wyszukiwarki mogą określić zawartość konkretnej podstrony. Odpowiednia optymalizacja kieruje roboty na właściwe tory, wspomaga proces pozycjonowania i buduje widoczność strony na potencjalne zapytania klientów z długiego ogona. Dobrze przygotowany tekst będzie wysoko oceniany przez Google, dzięki czemu znajdzie się w pierwszych wynikach wyszukiwań.
Unikalne i odpowiednio zoptymalizowane treści powinny znajdować się zarówno na stronach firmowych (wizytówkach), jak i w sklepach internetowych. Google do znudzenia powtarza, że najważniejszym czynnikiem rankingowym jest wartościowa treść na stronie. Nie możemy, jednak zapominać, że musi być ona tworzona zgodnie z zasadami SEO. Warto zastanowić się, w jaki sposób podnieść ich atrakcyjność dla wyszukiwarek internetowych.

 

Zasady tworzenia tekstów SEO. Co warto wiedzieć?

  • Zadbaj o przyciągające uwagę tytuł i lead. To właśnie te dwa elementy decydują o tym, że internauta kliknie w link, aby lepiej zapoznać się z jego treścią;
  • Tytuł powinien być względnie krótki, zawierać słowa kluczowe najlepiej w dokładnym dopasowaniu i zdradzać tematykę, której dotyczy artykuł;
  • Niektóre systemy zarządzania treścią tworzą same zajawkę (lead), zaciągając kilka pierwszych zdań tekstu, co w konsekwencji powoduje wewnętrzną duplikację treści. Jeśli masz taką możliwość, redaguj oryginalne opisy do listingów;
  • Tworząc tekst na stronę internetową w pierwszej kolejności skupiamy się na użytkowniku, nie zaś na wyszukiwarce i słowach kluczowych. Ma on być zwięzły, czytelny i przejrzysty;
  • Google docenia treści unikatowe i rozbudowane, przez co istnieje większe prawdopodobieństwo, że robot odnajdzie nasz tekst i przypisze mu większą wartość. Liczba znaków tekstów powinna być dopasowana do miejsca publikacji oraz ilości fraz;
  • Rodzaj tekstu a ilość znaków:
    – Tekst na stronę główną > 2500 zzs,
    – Tekst na podstronę kategorii > 2500 zzs,
    – Opis produktu > 1500 zzs.
  • Czytanie długiego, tematycznego tekstu na stronie internetowej wydłuża średni czas trwania sesji, a tym samym zmniejsza konwersję odrzuceń, pozytywnie wpływając na pozycjonowanie witryny;
  • Teksty SEO powinny być obszerne i zawierać bogate słownictwo. Jeśli chcemy, aby przekaz był jasny, musimy pamiętać o stylistyce, poprawnym szyku zdań, ortografii i poprawnej interpunkcji. Błędy językowe, które wychwyci mechanizm sugestii Google, to znak dla wyszukiwarki, że treści nie zasługują na to, aby zaproponowanć je użytkownikom. Language Tool to narzędzie, które sprawdzi gramatykę i poprawność stylistyczną tworzonych tekstów.
  • Inspiruj się, ale nie kradnij! Zarówno roboty wyszukiwarki, jak i internauci nie ocenią pozytywnie treści powielonych z innych stron. Chcąc uniknąć kanibalizacji i ułatwić proces SEO, zadbaj o oryginalne teksty, których unikalność możemy sprawdzić z pomocą narzędzia Plagiarism. Zalecenie odnosi się również do grafik – jeśli pobierasz je z Internetu, upewnij się, że masz do nich pełne prawa.

 

Dobór słów kluczowych

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to połowa sukcesu w SEO copywritingu. Odgrywają one ważną rolę w tworzeniu struktury strony, treści, budowie menu, ale i w procesie pozyskiwania linków pozycjonujących. Stosowanie się do poniższych praktyk SEO odnośnie ich użycia zwiększa szanse na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy, jednak że istnieją również inne czynniki rankingowe, które roboty Google biorą pod uwagę.

 

Jak wybierać słowa kluczowe?

Analizę słów kluczowych warto rozpocząć od sporządzenia listy ważnych tematów powiązanych z działalnością Twojej strony internetowej czy bloga. Na samym początku warto stworzyć kilka ogólnych kategorii tematycznych, do których dopasujemy bardziej szczegółowe słowa kluczowe, należące do poszczególnych segmentów. Chcąc zachować czytelność treści, każdy artykuł czy podstrona powinna być zoptymalizowana maksymalnie na kilka głównych słów kluczowych. Frazy te powinny znaleźć się w tytule, leadzie, a także śródtytułach strony.

  • W SEO copywritingu warto stosować Real Time Marketing, czyli tworzenie tematów poruszających aktualnie popularny temat. Odpowiedni, przyciągający tytuł może sprawić, że zbudujemy naprawdę spory ruch.

Optymalnie pod kątem SEO warto umieszczać frazy kluczowe:

  • na początku tytułu artykułu < h1>
  • przynajmniej w jednym nagłówku artykułu (w pozostałych nagłówkach nie duplikujemy tego samego słowa kluczowego za każdym razem).

Frazy kluczowe należy dobierać zgodnie z zasadą długiego ogona. Jeżeli planujemy kupić w Internecie „krem”, to wówczas do wyszukiwarki wpisujemy sprecyzowaną frazę, np. „krem na noc”, „krem na dzień” czy „krem nawilżający”. Wszystkie bliżej określone frazy to właśnie długi ogon. Warto zastanowić się, które z nich będą najbardziej trafne i stosować je odpowiednio w naszych tekstach SEO.

Tworząc i optymalizując treści do Internetu, warto poszukać kilku podstawowych synonimów głównego słowa kluczowego. Dobrą praktyką będzie również użycie słowa kluczowego w kilku odmianach gramatycznych, ale i w popularnych związkach wyrazowych. Dzięki odpowiedniemu nasyceniu tekstu partial keywordsami, Google ma podstawy do pozycjonowania naszego tekstu pod podobnymi zapytaniami.

Treści powinny być odpowiednio nasycone słowami kluczowymi (na tekst 2000-3000 znaków ze spacją fraza powinna wystąpić 4-5 razy w różnych odmianach). Przy obliczaniu zagęszczenia tekstu słowami kluczowymi nie bierzmy pod uwagę „stop-słów” tzw. stopwords. Jeśli chcemy sprawdzić, jakie jest nasycenie słów kluczowych na danej stronie warto dodać do przeglądarki Chrome wtyczkę – SEOquake.

Nasycenie treści słowami kluczowymi w różnych formach sprawi, że tekst będzie naturalny w odbiorze oraz pozwoli uniknąć posądzenia przez boty o sztuczne upychanie słowami kluczowymi. Keyword stuffing jest karane przez Google, a także wpływa negatywnie na wrażenia czytelników.

Poniżej przedstawiam narzędzia, które mogą pomóc w analizie słów kluczowych i innych aspektów wydajności witryny (wartość słów kluczowych, konkurencja, liczba operacji wyszukiwania, stopień trudności rankingów i inne).

 

Planer słów kluczowych Google Adwords

Chcąc uzyskać propozycje słów kluczowych, zaloguj się do swojego konta Google i wpisz frazę w odpowiednią ramkę. Po wpisaniu ogólnego słowa kluczowego związanego z naszą stroną i wybraniem lokalnej lokalizacji, otrzymamy m.in. listę różnorodnych słów kluczowych, ich średnią miesięczną liczbę wyszukiwań oraz konkurencję.

Inną metodą jest wpisanie do Planera adresu strony naszej konkurencji. To pozwoli dowiedzieć się nam, jakie słowa kluczowe znajdują wysoko w wynikach wyszukiwania oraz jakie propozycje słów kluczowych dostarcza wyszukiwarka Google. Na tym etapie możemy określić czy wybrane przez nas słowa kluczowe mają potencjał i czy warto pod nie optymalizować treści na stronie.

Widok Planera słów kluczowych w Google AdWords:

planer słów kluczowych - seo copywriting

 

Google Trends

https://trends.google.pl/

Google Trends to intuicyjne, darmowe narzędzie, które wykorzystuje dane z wyszukiwarki Google, aby pokazać nam, jak często dana fraza jest wyszukiwana. Brzmi banalnie, ale co dzięki niej tak naprawdę możemy sprawdzić? Trendy słowa kluczowego w czasie, porównanie trendu popularności wielu fraz, zawężenie zakresu do danego regionu, wyszukiwarki grafiki, Youtube czy zakupów Google, sugestie podobnych tematów i wiele innych. Dzięki narzędziu zyskamy informacje, które okażą się przydatne podczas opracowywania strategii marketingowych pod kątem tego, co ludzie w określonym czasie szukają poprzez wyszukiwarkę internetową.

Widok Google Trends

Google Trends - seo copywriting

 

Trudno jest przewidzieć, czy wybrane słowo kluczowe, które od dawna ma trend wzrostowy będzie w dalszym ciągu cieszyć się popularnością wyszukiwań. I odwrotnie, słowo kluczowe, które straciło na popularności na przestrzeni lat pod wpływem określonych czynników, może raptownie odbić się i rosnąć. Jeśli dana fraza ma potencjał wzrostowy, warto zoptymalizować pod nią np. swój wpis na stronie internetowej czy blogu. Dobrze zredagowane i przygotowane treści pod kątem SEO mogą pracować na ruch organiczny przez kolejne miesiące czy lata.

 

Ubersuggest

https://neilpatel.com/ubersuggest/

Chcąc sprawdzić propozycje wyszukiwanych słów kluczowych zawierających wpisaną przez nas frazę warto skorzystać z narzędzia Ubersuggest. Dzięki niemu mamy możliwość szybkiego rozwinięcia danej grupy słów kluczowych, która nas najbardziej interesuje, otrzymania podglądu wyników wyszukiwania dla danego słowa kluczowego czy linii trendu w Google Trends. Z pomocą narzędzia możemy wygenerować pełny listing dla danej frazy oraz pobrać do .csv wszystkie sugerowane słowa kluczowe. W Ubersuggest nie znajdziemy, natomiast takiej funkcjonalności jak średnia miesięczna liczba wyszukiwań.

Wyszukiwanie słów kluczowych z long tail i tematów do rozbudowy strony możemy realizować z pomocą automatycznego uzupełniania zapytań w wyszukiwarce Google.

Semantyczne słowa kluczowe – dynamiczne podpowiedzi:

ubersuggest - seo copywriting

 

Ręczne wyszukiwanie słów kluczowych w wyszukiwarce jest jednak procesem czasochłonnym i mało efektywnym. Lepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie potencjału narzędzia Answer The Public.

 

Answer The Public

https://answerthepublic.com/

Answer The Public to darmowe narzędzie SEO, które dla dowolnego zapytania prezentuje różne kombinacje słów kluczowych i formułowanych pytań w wyszukiwarce Google. Dzięki niemu możemy wygenerować wizualizacje i tabele obrazujące sposób w jaki użytkownicy pytają wyszukiwarkę podczas poszukiwania potrzebnych informacji. Narzędzie posiada funkcjonalność wyeksportowania wszystkich słów do pliku .csv, jeśli nie odpowiada nam forma ”drzewka”, a także wygenerowanie listy słów kluczowych long tail, pytania pod content marketing czy porównania. W tym narzędziu również nie znajdziemy funkcji sprawdzenia potencjału interesujących nas fraz – średniej miesięcznej liczby wyszukiwań.

Widok narzędzia Answer the Public:

answer the public - seo copywriting

 

BuzzSumo

https://buzzsumo.com/

Platforma umożliwia monitorowanie zaangażowania użytkowników oraz śledzenie aktualnych trendów w content marketingu. Wyznacznikiem jest tu liczba udostępnień na: Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Pintereście oraz Google+. W wersji darmowej narzędzie umożliwia sprawdzenie 10 najbardziej angażujących artykułów, które dotyczą wpisanej przez nas frazy. Wszystkie dane z BuzzSumo możemy szybko i łatwo eksportować do pliku Excel, zaś wykresy pobrać w formie pliku PNG, JPEG lub PDF. Jest to cenna inspiracja do tworzenia własnych treści, dzięki której możemy szukać popularnych tematów i treści z potencjałem w mediach społecznościowych oraz tzw. breaking news.

buzzsumo - seo copywriting

 

Hierarchia nagłówków

W optymalizacji tekstu pod kątem SEO pomoże z pewnością wdrożenie odpowiedniej struktury nagłówków HTML. Odgrywają one bowiem bardzo ważną rolę w każdej podstronie serwisu i pozycjonowaniu. Nagłówki to wyróżnione graficznie fragmenty tekstu, które krótko podsumowują przyporządkowaną do nich treść. W języku HTML są oznaczane za pomocą litery H oraz konkretnej liczby. Aktualnie mamy możliwość tworzenia 6 poziomów nagłówków. Najważniejszym z nich jest nagłówek główny, czyli nagłówek pierwszego poziomu <h1>. Każda kolejna cyfra oznacza śródtytuł coraz niższego poziomu. Najmniej ważnym i najrzadziej stosowanym śródtytułem jest nagłówek <h6>.

Struktura hierarchii nagłówków:

hierarchia nagłówków - seo copywriting

 

Tekst podzielony na akapity i śródtytuły o wiele łatwiej się czyta. Nagłówki ułatwiają skanowanie długich tekstów i zdecydowanie lepiej prezentują artykuły podzielone na sekcje niż długie bloki treści. Co więcej, jeśli internauta przerwie czytanie treści, z pomocą takiego nagłówka szybciej wróci do ostatniego fragmentu, na którym się zatrzymał.

Stosowanie śródtytułów przynosi korzyści również z punktu widzenia SEO. Frazy zawarte w nagłówkach pomagają rozpoznać robotom wyszukiwarki tematykę podstrony. Nagłówki HTML służą do tego, aby zasygnalizować robotom wyszukiwarki Google, które informacje na niej mają być traktowane jako priorytetowe. Z ich pomocą możemy nasycić tekst słowami kluczowymi w naturalny sposób, przez co wyszukiwarka będzie oceniać treści strony jako wysokiej jakości. Jeśli wdrożenie odpowiedniej struktury nagłówków przebiegnie prawidłowo możemy liczyć na wzrost pozycji podstrony oraz na zwiększenie średniego czasu spędzonego użytkownika na stronie. Nagłówki będą oddziaływać na stronę również w sposób negatywny, jeżeli ich struktura jest nieuporządkowana i niewłaściwa.

 

Jak stosować poprawnie nagłówki H1-H6, aby zyskać przewagę w wynikach wyszukiwania?

  • Zachowaj hierarchię nagłówków. Jeśli użyłeś nagłówek H1, po nim powinieneś zastosować nagłówek H2, następnie H3 itd.;
  • Nagłówek H1 umieść najwyżej w kodzie strony, gdzie będzie pełnił rolę tytułu strony, podstrony, artykułu lub produktu. Ma on duże znaczenie dla pozycjonowania, dlatego nie warto przesadzać z jego stosowaniem. Wskazane jest, aby na każdej stronie istotnej z perspektywy wyszukiwarki był przynajmniej jeden nagłówek najwyższego rzędu H1. Google twierdzi, że jeśli struktura tego wymaga, to nagówek najwyższego rzędu można użyć więcej niż raz;
  • Używaj nagłówków do podziału tekstu na rozdziały i podrozdziały;
  • W nagłówkach warto zawierać naturalnie brzmiące słowa kluczowe, co będzie wskazywać robotom wyszukiwarek frazy, na które powinny „zwrócić uwagę”;
  • Najważniejsze słowa kluczowe powinny znaleźć się na początku nagłówka H1. Następnie w kolejnych znacznikach H2, H3. Dobrą praktyką będzie stosowanie ich w odrobinę zmienionej formie (np. zmieniona kolejność, odmiana czy wykorzystanie synonimu). Ciągłe powtarzanie jednej frazy może zostać uznane za nadużycie;
  • Nie warto umieszczać nagłówków wyłącznie w celu „upchnięcia” fraz. Każdy podtytuł powinien być adekwatny do tematyki danej sekcji;
  • Pod każdym nagłówkiem powinna pojawić się treść;
  • Stosuj nagłówki tylko z takich poziomów, których wymaga tego struktura tekstu. Unikaj zbyt głębokiego poziomu zagnieżdżenia;
  • Krótki, zwięzły i unikalny nagłówek sprawdzi się najlepiej.

 

Formatowanie tekstu

Internauci nie czytają tekstów, a jedynie pośpiesznie je skanują w poszukiwaniu niezbędnych informacji. Dzięki formatowaniu tekstu, użytkownik otrzymuje przejrzystą i atrakcyjną wizualnie treść, która go do tego zachęci.
Z pomocą nagłówków Hx roboty Google mogą lepiej i dokładniej „zrozumieć” tematykę artykułu, poznać hierarchię treści i strukturę wpisu oraz poprawnie go skatalogować. Ważne jest stosowanie pogrubień, kursyw, wypunktowań oraz innych wyróżnień na potrzeby urozmaicenia tekstów. Tekst SEO budujmy zatem zgodnie z zasadami webwritingu. Dodatkowym atutem będzie dodanie do tekstu grafiki czy ilustracji z odpowiednią optymalizacją – tytułem alternatywnym.

 

W sformatowanym tekście znajdziemy:

  • Tytuł
  • Nagłówki Hx
  • Akapity
  • Wyliczenia/wypunktowania
  • Pogrubienie, kursywę, podkreślenie
  • Ramkę
  • Czytelny font
  • Kontrast pomiędzy tłem a fontem
  • Interlinię

 

Opracowanie metaznaczników – Title i Meta description

Meta tagi to znaczniki HTML zamieszczone w sekcji kodu źródłowego strony internetowej. Informują roboty Google o zawartości podstrony, a także ograniczają uprawnienia do jej odwiedzania. Część z nich jest widoczna w SERPach także dla użytkownika, przez co mają potencjał, aby zachęcić lub zniechęcić go do odwiedzenia naszego serwisu, bloga czy sklepu internetowego. Warto zadbać o metaznaczniki, bo to co ważne dla ludzi ma także coraz większe znaczenie dla robotów Google.

Tytuł artykułu znajduje się w sekcji kodu źródłowego i gra dużą rolę w procesie pozycjonowania, będąc jednym z pierwszych elementów strony, które należy poddać optymalizacji. Powinien zostać zawarty w kodzie strony TITLE. Nazwa tekstu nie może przekraczać więcej niż 70 znaków. Tytuł strony jest jednym z czynników rankingowych, dlatego powinien zawierać słowa kluczowe.

Opis tekstu powinien znajdować się w kodzie strony META DESCRIPTION. Ma on charakter marketingowy w celu zachęcenia użytkowników do kliknięcia w link pojawiający się w wynikach wyszukiwań. Obecność fraz nie jest tu wymagana, jednak warto je tu zamieścić, wówczas wyszukiwarka pogrubi je, aby wskazać użytkownikowi, że pod danym linkiem znajduje się odpowiedź na jego zapytanie. Obecnie długość meta description wynosi między 155-160 znaków.

  • Użytkownikom WordPressa polecam wtyczkę Yoast SEO, która w przejrzysty sposób pozwala sprawdzić, czy dodawane teksty na blogu są czytelne dla użytkowników oraz przyjazne dla wyszukiwarek. Dzięki niej możemy ustawić tytuł, opis dla robotów wyszukiwarek, a także zobaczyć, jakie elementy należy poprawić, aby podstrona zaindeksowała się odpowiednio.

 

Linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne kierują użytkownika z jednej podstrony na inną w tym samym serwisie, tworząc dla użytkowników swego rodzaju nawigację pomiędzy materiałami. W treści tekstów warto umieszczać zatem linki do innych tekstów powiązanych z tematyką linkowanej podstrony. Dzięki temu skierujemy użytkowników do zbliżonych produktów i ofert oraz poprawimy indeksowanie witryny. Pamiętajmy o ustawieniu atrybutu rel=”follow”, które poprawi działania SEO na danej stronie.Z pomocą linkowania wewnętrznego możesz także opisać słowa kluczowe, na które chciałbyś pozycjonować inne materiały na swojej stronie. Zrezygnuj natomiast z linkowania zero match typu „sprawdź to”, „czytaj więcej” czy „kliknij tutaj”.

Aneta Łempicka