Strona główna → Blog → Poradnik → RTM – czym jest Real Time Marketing? RTM – czym jest Real Time Marketing? Krzysztof Olszewski 27 stycznia, 2023 Przeczytasz w ~ 4 min. Dowiedz się – co to jest RTM (Real Time Marketing) i zapoznaj z przykładami tego rodzaju marketingu, które omawiamy w tym artykule! Kiedy powinieneś zastosować RTM, a w których momentach z niego zrezygnować? Jakie ma zalety i kiedy objawiają się w pełni? Jak używać marketingu czasu rzeczywistego, by przynosił wymierne korzyści? RTM – co to jest? Definicja tego rodzaju zabiegów marketingowych jest prosta. RTM – marketing czasu rzeczywistego – polega na tym, by aktualne wydarzenia społeczne, polityczne, finansowe, kulturowe, popkulturowe, sportowe i wszelkie inne (o odpowiednio wysokiej popularności) wpleść w reklamę firmy i jej usług. Odniesienia do aktualności powinny wiązać się z ofertą marki, komentować ją czy podkreślać. Siła RTM objawia się najpełniej w formie graficznej oraz graficzno-tekstowej. Medium zaś, które pozwala na szeroką dystrybucję treści tworzonych z użyciem techniki RTM, jest dowolne medium społecznościowe o wysokiej liczbie zarejestrowanych użytkowników. Na przykład Facebook, Instagram, ale także YouTube, a nawet LinkedIn To oczywiście nie oznacza, że RTM nie pojawia się w reklamie telewizyjnej czy radiowej albo w innym medium, na przykład gazecie. Częściej jednak, ze względu na swoją graficzną naturę, występuje w social mediach, a także reklamie outdoorowej: na przykład miejskich banerach reklamowych. Jaki jest cel RTM? Cel jest oczywisty: promocja marki, budowanie jej pozycji na rynku, instynktowna promocja usług i produktów (o tym za chwilę). RTM pomaga także firmie zachować witalność. Czytaj – biec z duchem czasu, dostosowywać język promocji marki do języka użytkowników Internetu, umieszczać markę nie tylko na wysokiej pozycji na rynku, ale w szerszym, społeczno-kulturowym kontekście. Dlaczego to ważne? Ponieważ klient chce wiedzieć, że obcuje z żywą marką, nie robotem. Chce mieć poczucie, że firma nie tylko zaspokaja jego potrzeby w kwestii konkretnych produktów, ale także mówi jego językiem. Zna jego przyzwyczajenia. Wie, co się dzieje w świecie, nie tylko tym dotyczącym konkretnej branży. Jeden ze sposobów wykorzystywania RTM. Źródło: InPost. Powyższy przykład nawiązuje do bardzo popularnego polskiego serialu, który znany jest niemal każdemu Polakowi, każdej Polce. Można serialu nie lubić, można irytować się jego formatem, ale trudno go nie znać. Marka, czyniąc popkulturowe nawiązanie, określa także w humorystyczny (ale taktowny!) sposób działanie swoich usług, problemów, z którymi zmagają się jego użytkownicy i innowacyjnych sposobów na ich rozwiązanie. RTM nie dla każdego? Choć RTM niesie ze sobą szereg korzyści, może być nieodpowiedni w niektórych przypadkach. Wcześniej wspomniany humor, umiejętność oryginalnego nawiązania do aktualnych wydarzeń w kraju i na świecie niekoniecznie służy niektórym firmom, branżom czy produktom. Tam, gdzie wymagana jest powaga w reklamowaniu swoich usług i produktów, RTM może nieść efekt przeciwny do zamierzonego. Marki związane z medycyną, zdrowiem, finansami czy zagadnieniami prawnymi powinny w szczególności uważać na tworzenie treści techniką RTM. Jeśli humor, to bardzo subtelny i taktowny. Nawiązania do popkultury? Ostrożnie! Komentarze dotyczące sytuacji politycznej? Nie warto! Przykład RTM o niekoniecznie przemyślanym wydźwięku. Źródło: AUDI Powyższy przykład to zestawianie w nieprzemyślany sposób solidnej marki samochodowej z serialem politycznym wątpliwej jakości. Efekt? Zamiast solidności, niezawodności i zaufania do marki – komizm i niesmak. Używanie nawiązań popkulturowych musi zachowywać zasadę stosowności. Intrygi polityczne + solidna marka auta = nieufność! RTM a marketing sezonowy Gdy mowa o marketingu sezonowym, mowa o nawiązywaniu do wydarzeń regularnych, pojawiających się raz do roku, co miesiąc, o danej porze roku. W przypadku RTM nie można mówić o takiej cykliczności. Natura marketingu czasu rzeczywistego leży w jego natychmiastowości. Stąd zresztą pochodzi jego nazwa. Reklama tego typu nawiązuje do tego, co dzieje się TERAZ. Nie wczoraj, nie jutro. Dziś! To, co interesuje użytkownika, zmienia się bardzo szybko bardzo często. Kluczem jest instynktownie do tego nawiązać i wygenerować zainteresowanie. W przeciwnym razie użytkownik zobaczy reklamę i nie skojarzy jej z obecnymi wydarzeniami. Efektem jest dezorientacja i utrata zainteresowania. Jak opracować kampanię RTM? Wskazówki Aby stworzyć dobry plan kampanii RTM, trzeba odpowiedzieć na bardzo podstawowe pytania: o charakter treści (wyzwalacze), grupę docelową, sposoby komunikacji i cel całego przedsięwzięcia. Niekoniecznie w tej kolejności. Warto zacząć od grupy docelowej i celu, jaki chcemy osiągnąć, reklamując swoje usługi i produkty. Czy celem głównym jest budowanie świadomości marki, prezentacja konkretnej usługi, a może rozwiązanie konkretnego problemu związanego z jej działaniem? Kolejnym krokiem jest sposób komunikacji, a więc wybór medium dystrybucji treści. Ostatni etap to określenie charakteru treści, doboru wyzwalacza uwagi odbiorcy, a więc konkretnego wydarzenia, do którego nawiąże treść. Owe wyzwalacze przybierają różnorodne formy, dlatego należy je śledzić, sprawdzać to, co w – znowu – zyskuje popularność w czasie rzeczywistym, łączyć szeroką wiedzę o świecie z czytaniem kodów popkulturowych. Wtedy określanie wyzwalacza stanie się łatwiejsze. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1 Bądź pierwszy i oceń tekst. Najczęściej zadawane pytania Co to jest RTM? Marketing czasu rzeczywistego – Real Time Marketing – jest sposobem promowania marki, jej usług oraz produktów w taki sposób, aby nawiązywać do aktualnych wydarzeń społecznych, kulturowych czy sportowych za pomocą social mediów (Facebook, Instagram) w formie przede wszystkim graficznej bądź graficzno-tekstowej. Jakie są zalety i wady Real Time Marketingu? Do zalet należą: natychmiastowe przyciąganie uwagi odbiorcy, budowanie pozycji rynkowej marki, zachowywanie świetnej komunikacji z klientami, umieszczanie marki w szerszym kontekście społeczno-kulturowym (nie tylko branżowo-rynkowym), budowanie głębszej relacji z klientem. Do wad należą: ograniczone możliwości RTM w przypadku branż YMYL (nieprzemyślany RTM = możliwość kryzysu wizerunkowego marki), konieczność szukania aktualnych wydarzeń, które będą i popularne, i w miarę odpowiednie (zasada stosowności) do promowania danej marki, duża wiedza o świecie i kulturze potrzebna do tworzenia efektywnych strategii RTM. Jak Real Time Marketing może wpłynąć na pozycjonowanie strony? RTM wpływa pozytywnie na organiczne wyniki wyszukiwania. Poprzez nawiązywanie do aktualnych wydarzeń ze świata, zwraca się uwagę na markę nawet wtedy, kiedy nie jest ona bezpośrednio (tematycznie) związana z konkretnymi wydarzeniami. RTM to także sposób na to, by odbiorcy udostępniali ciekawe, humorystycznych reklamy konkretnej marki, wpływając jednocześnie na jej pozycję w wyszukiwaniach. Powiązane artykuły Jak nie tracić konwersji na stronie internetowej? Poradnik CRO część 3 – budowa kart produktowych Archetypy marki – definicja i znaczenie w brandingu Analiza SWOT – mocne i słabe strony przedsiębiorstwa Feedback — co to jest i jak zbierać go od klientów Kaizen: co to jest? O japońskiej koncepcji ciągłego doskonalenia się słów kilka Narzędzia marketingowe, które warto stosować Krzysztof Olszewski Junior Content Marketing Specialist Język to najpotężniejsze narzędzie dane człowiekowi przez naturę. Słowa mają ogromną moc i nie tylko opisują rzeczywistość. Stwarzają ją. Kto nie wierzy, niech powie „tak” przed ołtarzem, a się przekona! Uwielbiam pisać, uwielbiam czytać i nigdy mi się to nie znudzi. Zwłaszcza w języku polskim. Wykształciłem się na polonistę na Uniwersytecie w Białymstoku, a stałem się copywriterem z prawdziwego zdarzenia w Sempai. Lubię kino B+, wiersze Grochowiaka i rap Szpaka. Kategorie Analityka WebowaBez kategoriiContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ