Czym jest slogan reklamowy? Dlaczego warto mieć własne hasło reklamowe?

Marlena Czaczkowska
11 marca, 2024
Przeczytasz w ~ 8 min.
co to slogan reklamowy

Kilka magicznych słów, które zestawione ze sobą zyskują moc przyciągania uwagi, budowania więzi i kształtowania percepcji. Slogany, bo o nich mowa, mają niezwykłą siłę, z której warto czerpać przy promocji swojej marki. Co to slogan reklamowy? Dlaczego dokładnie warto go mieć? Jak wymyślić własny? Zajrzyj niżej i dowiedz się o nim więcej!

Czym jest slogan reklamowy?

Slogan: co to? Znaczenie tego słowa ukryte jest w jego etymologii – pochodzi z celtyckiego okrzyku wojennego slaugh-ghairm, w którym slaugh oznacza wojnę, a ghairm wołanie. Jak przekłada się to na język marketingowy? Slogany to nic innego jak krótkie, klarowne, konkretne, a przy tym chwytliwe hasła reklamowe, które powinny w prosty sposób przenikać do pamięci potencjalnego klienta. 

Takie hasła reklamowe w świadomości odbiorcy często zastępują nazwę promowanego produktu czy usługi, stają się niejako znakiem firmowym rozpoznawalnym na rynku konsumenckim. Aby jednak tak było, muszą być bardzo uproszczone – zwięzłe, składające się z od trzech do siedmiu słów zdanie zdecydowanie lepiej zapada w pamięć.

Jakie są rodzaje sloganów?

Rodzaje sloganów reklamowych można klasyfikować na podstawie różnych kryteriów, m.in. ich struktury, celu komunikacyjnego czy charakteru. 

Zależnie od struktury wyróżnia się slogany:

  • deklaratywne – najbardziej rozpowszechnione, mają formę zdania twierdzącego;
  • pytające – mają postać zdania pytającego, które zastanawia, ale i jednocześnie narzuca odpowiedź;
  • rozkazujące – w formie zdania rozkazującego, które ma wymuszać konkretne działanie.

Według charakteru sloganów rozróżnia się:

  • humorystyczne – swoją formą mają wywołać rozbawienie u odbiorcy, a dzięki temu zapadać w jego pamięci;
  • emocjonalne – mają podświadomie wpływać na odbiorcę tak, by skłonić go do podjęcia decyzji zakupowej;
  • racjonalne – w logiczny sposób mają przekonywać odbiorcę o wartości promowanego produktu/usługi.

W podziale pod względem celu komunikacyjnego wskazać można slogany:

  • perswazyjne (przekonujące) – mają na celu przekonanie odbiorcy do wypróbowania lub zakupu produktu poprzez podkreślenie jego unikalności;
  • imperatywne (nakłaniające do działania) – mają zachęcać odbiorców do podjęcia konkretnej akcji, np. zakupu, odwiedzenia strony internetowej.

Warto wspomnieć też o sloganach samodzielnych i niesamodzielnych. Pierwszy z nich, slogan samodzielny, to taki, który zawiera w sobie nazwę promowanej firmy. Drugi zaś, slogan niesamodzielny, wyróżnia się budową, która nie wskazuje bezpośrednio na nazwę firmy.

Dlaczego warto mieć własny slogan?

Slogan firmy to nieocenione wsparcie w budowaniu rozpoznawalności własnej marki, ale i w wyróżnianiu się na tle konkurencji. Dlaczego dokładnie warto tworzyć tego typu teksty reklamowe?

Slogan podnosi świadomość Twojej marki

Posiadanie własnego sloganu to sposób na budowanie silnej i rozpoznawalnej marki. Takie hasło reklamowe działa jak most łączący Twoją markę z jej potencjalnymi odbiorcami, podnosząc świadomość jej wartości i wyróżniając ją na tle konkurencji. Skuteczny slogan przyciąga uwagę i pozostaje w pamięci, a tym samym sprawia, że jego odbiorcy instynktownie myślą o Twojej marce, gdy poszukują określonego produktu lub usługi. 

Hasło reklamowe to nie tylko krótkie, chwytliwe zdanie – to złożone w kilka słów podsumowanie tego, co oferujesz. Dzięki sloganowi możesz szybko przekazać kluczowe wartości i cechy swojej oferty, sprawiając, że potencjalni klienci będą mogli utożsamić się z daną propozycją, a tym samym poczują się bardziej związani z Twoją marką. 

Pamiętaj, że człowiek jest „atakowany” komunikatami w każdej sferze życia. Jeśli chcesz, by do Twojego potencjalnego klienta dotarła Twoja oferta, musisz zadbać o to, by reprezentujący Cię slogan niósł określoną wartość. W ten sposób przedstawisz odbiorcy coś, z czym będzie mógł się utożsamić, a tym samym zbudujesz lepszą świadomość swojej marki.

Hasło reklamowe kreuje wizerunek Twojej firmy

Slogan to Twoja wizytówka. Z jego pomocą przedstawisz to, co w Twoim produkcie lub usłudze jest najlepsze. Przemyślane hasło reklamowe pomoże Ci więc w kreowaniu pozytywnego i trwałego wizerunku Twojej firmy. Slogan, będący wskaźnikiem opowiadającym o marce i jej założeniach, ma niezwykłą moc wpływania na odbiór firmy przez potencjalnych klientów. Dobrze skonstruowany może odzwierciedlać Twoją misję, reprezentowane wartości oraz unikalne cechy oferty. To zaś pomaga odbiorcom zrozumieć, dlaczego powinni wybrać właśnie Twój produkt/usługę. 

slogan firmy przykład

Slogan reklamowy wpływa na zachowanie Twoich klientów

Slogan reklamowy może znacząco wpływać na zachowanie i decyzje zakupowe jego odbiorców. Zależnie od jego typu, może motywować do pewnych działań (powiązanych oczywiście z zakupem danego produktu czy usługi), ale i może wywoływać skojarzenia oraz emocje, które skłaniają do wybrania danej marki zamiast konkurencji. Zapamiętane hasło reklamowe sprawi, że odbiorca, często nawet nieświadomie, szybciej wybierze właśnie Twój produkt – bo po zobaczeniu go na półce po prostu skojarzy jego nazwę.

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny slogan reklamowy?

Skuteczny slogan reklamowy, to taki, który:

  • jest lapidarny i efektywny – czyli na tyle charakterystyczny, by był zauważony, ale i dobrze zrozumiany, a także zapamiętany;
  • jest krótki i wyrazisty – przekazuje konkretną treść;
  • zwraca (i utrzymuje!) uwagę – zaciekawia, budzi w odbiorcy chęć zapoznania się z ofertą;
  • wywołuje chęć posiadania – budzi pożądanie, sprawia, że odbiorca chce sięgnąć po dany produkt;
  • jest uniwersalny – musi pasować do szerokiej grupy odbiorców, ale też być na tyle elastyczny, by mógł być stosowany w różnych środkach przekazu;
  • trwały – mimo upływu czasu nie może tracić swojej wartości, powinien być ponadczasowy;
  • oryginalny – jedyny w swoim rodzaju, niekojarzący się nawet w niewielkim z inną marką.

Jak wymyślić slogan reklamowy?

Jak stworzyć dobry slogan? Aby hasło reklamowe wykorzystywane do promocji Twojej marki było skuteczne, przy jego tworzeniu musisz wziąć pod uwagę kilka aspektów.

Przeanalizuj grupę docelową, do której chcesz trafić

Określenie grupy docelowej jest niezwykle ważne – to od niej zależeć będzie powodzenie danego sloganu. Odbiorcy mogą mieć bowiem różne potrzeby czy preferencje, a wpasowanie się w nie pozwala lepiej do nich dotrzeć. Zastanów się, do jakiej grupy kierujesz swój produkt lub usługę. 

Oferujesz odmładzające zabiegi kosmetyczne? Skieruj swoje działania na dojrzałe kobiety. Zajmujesz się sprzedażą narzędzi warsztatowych? Największym powodzeniem Twój slogan będzie się cieszył wśród mężczyzn interesujących się majsterkowaniem. A może sprzedajesz suplementy diety? W takim razie zastanów się nad ich zastosowaniem, a łatwiej Ci będzie ukierunkować swoje działania – np. na rodziców przedszkolaków, dorosłych zmagających się np. z problemami żołądkowymi czy na seniorów o obniżonej odporności.

Pamiętaj, że analiza grupy docelowej powinna skupiać się także na jej inteligencji, przekonaniach czy poczuciu humoru. Wyważenie i wyczucie smaku ma tu duże znaczenie pod kątem trafności do danych osób. Zadbaj o to, by przekaz był zrozumiały i nikogo w żaden sposób nie uraził.

Określ cele sloganu

Co chcesz osiągnąć poprzez swój slogan? Co chcesz nim zaprezentować i w jaki sposób? Chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki czy może wzmocnić jej wizerunek eksperta? Zależy Ci na motywowaniu do wykonania konkretnej akcji czy może zaprezentowaniu się od profesjonalnej strony? Zastanów się, jaki jest główny cel Twojego hasła reklamowego, a łatwiej Ci będzie utworzyć te trafne.

Zrób research przed stworzeniem sloganu

Research jest istotnym elementem tworzenia sloganu – pozwala bowiem sprawdzić, jak prezentuje się konkurencja, ale i to, które hasła i dlaczego cieszą się popularnością. Zapoznanie się z tymi aspektami pomoże Ci w doborze środków przekazu, które uskutecznią działanie Twojego sloganu i zagwarantują jego powodzenie.

Zastosuj język korzyści

Zadbaj o to, by Twój slogan był komunikatem koncentrującym się na korzyściach, jakie jego odbiorca może zyskać, decydując się na oferowany produkt/usługę. Wykorzystaj komunikaty słowne bazujące na emocjach, które przyspieszą jego decyzję zakupową lub postaw na apel racjonalny, wskazując na jakość i praktyczność oferty. Możesz też zdecydować się na komunikat moralny, odwołując się do dobra i zła, by zmienić sposób postępowania odbiorcy.

Postaw na proste rozwiązanie

Często najprostsze rozwiązania to te najlepsze – i podobnie jest w hasłach reklamowych. Krótko, zwięźle i na temat: tym się głównie kieruj. Do tego możesz wykorzystać też elementy, które się zawsze sprawdzają: swojskość, oryginalność, egzotykę. Czymś, co chwyta odbiorcę i wpada w jego pamięć są też aluzje do tekstów kultury – piosenek, wierszy. Zastanów się, czy Twoja branża może pozwolić sobie na nawiązanie do któregoś z tych elementów, a jeśli tak – koniecznie to rozważ!

Ciekawe slogany reklamowe – przykłady

Przykłady sloganów, które na dobre zagościły w naszych głowach można mnożyć w nieskończoność. I to właśnie na ich podstawie widać, że proste, ale przy tym trafne sformułowania to te, które najlepiej zapadają w pamięć.

Ciekawe hasła reklamowe – przykłady:

Nike – Just Do It!

Może to jej urok? Może to Maybelline?

L’Oreal Paris – ponieważ jesteś tego warta

Hochland – to jest pyszne!

Viniary – dobre pomysły, lepszy smak!

Dzień bez kaszlu, noc przespana – Dexa Pico dała mama!

Jak skoczyć, to na żubra.

Na co uważać przy tworzeniu hasła reklamowego swojej marki?

Już wiesz, jaki powinien być slogan. A jaki być nie powinien? Z pewnością zbyt ogólny i niezwiązany z marką. Nie może też wywoływać negatywnych skojarzeń czy być nadmiernie skomplikowany. Nie powinien być także zbyt długi i inspirowany inną marką, by odbiorca nie pomylił Twojego hasła reklamowego z konkurencją.

Musisz też zadbać o to, by slogan był dopasowany do odbiorców. Specjalistyczne sformułowania skierowane do statystycznego Kowalskiego czy żart znany tylko niewielkiej grupie osób nie zapewnią Ci powodzenia – pamiętaj o tym!

Slogan to krótkie, ale trafne hasło reklamowe, które może pomóc Ci w promocji oferowanych produktów czy usług. Zadbaj o stworzenie go według wskazanych wyżej aspektów, a okaże się on Twoim marketingowym strzałem w dziesiątkę!

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Marlena Czaczkowska

Content Marketing Specialist

Miłość do poprawnie stawianych przecinków i kropek zauważyłam u siebie już w podstawówce. Czy może być bowiem większa przyjemność od wytknięcia komuś tej drobnej pomyłki w tekście pisanym? Ale to wszystko oczywiście z przymrużeniem oka ;) Jako copywriterka najchętniej piszę o zdrowiu i roślinach, ale niestraszne są mi także tematy wymagające głębszego reaserchu. Po godzinach uwielbiam malowanie po numerach, jazdę rowerem i grzebanie w ogródku.