Meta description – co to i jak pisać skuteczne meta opisy?

Iwona Bortniczuk
3 czerwca, 2022
Przeczytasz w ~ 9 min.
Meta description – co to i jak pisać skuteczne meta opisy

W teorii Google nie uznaje meta description za czynnik rankingowy, opis strony nie wpływa więc na jej pozycję w wyszukiwarce. Czy to oznacza, że nie musimy poświęcać im czasu? To byłby duży błąd! Sprawdź, dlaczego nie można zapominać o meta description oraz jak je pisać, aby „działały”. 

Co to jest meta description?

Zastanawiasz się, co to meta description? Opis meta to element kodu html, który zawiera w sobie krótkie podsumowanie witryny internetowej. Wyświetla się on na stronie organicznych wyników wyszukiwania (SERP) – pod adresem URL oraz tytułem witryny w wyszukiwarce. 

Jak wygląda meta description? Przykłady

Poniżej znajdziesz kilka przykładów. 

Przykład meta description nr 1:

przykład1

Przykład meta description nr 2:

przykład2

Przykład meta description nr 3:

przykład3

Przykład meta description nr 4:

przykład4

Dlaczego należy ustawić meta description?

Jeżeli nie napiszesz i nie ustawisz meta opisu, to Google… zrobi to za Ciebie. Co więcej, wybierze taką część z treści witryny, która jego zdaniem najlepiej pasuje do tytułu strony. Przykład meta description „zassanego” z treści mamy powyżej (maty do jogi). Na pierwszy rzut oka widać, że taki meta opis nie został ustawiony intencjonalnie. To po prostu fragment opisu kategorii! Czy zachęca użytkowników do odwiedzenia witryny? Niekoniecznie. 

Co prawda, nawet jeżeli stworzysz meta opis, nie masz stuprocentowej pewności, że Google na pewno go wykorzysta. Mimo to nie należy z nich rezygnować. 

Audyt SEO przygotowany przez specjalistów

Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<

Jak i gdzie sprawdzić opis meta?

Jeżeli chcesz sprawdzić meta opis strony, wystarczy, że klikniesz prawym przyciskiem myszki i wybierzesz opcję „wyświetl źródło strony”. Kiedy przeanalizujesz kod strony, zauważysz tag metaopisu, który prawdopodobnie będzie wyglądał tak: 

<meta name=”description” content=”Oto przykładowy meta opis strony. Ten komunikat zobaczysz w wynikach wyszukiwania.” />

Jeżeli chcesz kompleksowo sprawdzić opisy na swojej stronie, sięgnij po narzędzia SEO typu Screaming Frog. Dzięki niemu przeskanujesz wszystkie podstrony. 

Jak dodać meta description na stronę?

Meta description tag zmienia się również w kodzie strony, w sekcji Head, posługując się przy tym specjalnymi znacznikami (patrz: przykład z poprzedniego akapitu). W przypadku strony opartej na WordPressie, warto zainstalować wtyczkę Yoast SEO. W bardzo przejrzysty sposób podpowiada, jak i gdzie należy wpisać dane informacje. 

Meta description – ile znaków powinien mieć?

Ile znaków meta description będzie w sam raz? Meta opis wyświetlany na desktopie powinien mieć około 155 znaków, z kolei na mobile – około 110 znaków. Powyżej ten długości Google „obcina treść”. Jeżeli długość meta description przekroczy ten limit, możliwe, że użytkownik nie zobaczy istotnych informacji dotyczących Twojej witryny.

Jednocześnie pamiętaj, że długość meta opisu w głównej mierze zależy od tego, co chcesz przekazać odbiorcy. Możliwe, że wystarczy tylko kilka słów, abyś osiągnął swój cel, tzn. przekonał użytkownika do kliknięcia. Niektórzy twierdzą, że można to zrobić nawet w 50 znakach, jednak z naszego doświadczenia wynika, że najlepsze rezultaty osiąga tekst o długości od 120 do 155 znaków

Dlaczego właśnie tyle? Opis meta wyświetla się w polu o szerokości od 680 px w wersji mobile do 920 px w przypadku większych urządzeń. Długość opisu możesz więc dostosować do źródeł ruchu w Twojej witrynie (sprawdź, czy więcej użytkowników wchodzi na Twoją stronę ze smartfona, c

zy z komputera). Jeżeli zdecydujesz się wykorzystać pełen limit znaków, musisz liczyć się z tym, że na urządzeniach mobilnych 1/4 description będzie niewidoczna. 

W pisaniu meta description mogą pomóc Ci darmowe narzędzia typu symulator SERP dostępny na stronie Mangools. Po wpisaniu tu adresu URL, tytułu strony oraz opisu zobaczysz, jak będą wyglądały te dane w wynikach wyszukiwania. 

Jak pisać dobre meta description?

Należy pamiętać, że meta description tag pełni funkcję reklamową. Ma przekonać użytkownika, że warto kliknąć link i wejść na stronę. Dlatego opisy meta to bardzo istotny element marketingu w wyszukiwarkach. Jak napisać skuteczny meta opis? Skorzystaj z naszych podpowiedzi. 

Audyt SEO przygotowany przez specjalistów

Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<

Rozwiń tytuł 

Meta description najlepiej traktować jako rozwinięcie tytułu strony. Zawrzyj tu więc dodatkowe informacje. 

Bądź zwięzły

Meta description służy temu, aby podsumować zawartość strony. To krótki komunikat, najwyżej kilka zdań, które jednak powinien być maksymalnie napakowane treścią. 

Pisz krótko 

Nie przekraczaj określonego limitu znaków. 

Najważniejsze informacje daj na początku

Aby od razu skupić uwagę odbiorcy. Poza tym pamiętaj, że jeżeli użytkownik korzysta z wyszukiwarki na smartfonie, prawdopodobnie nie zobaczy całego opisu. 

Unikaj niepotrzebnych słów

Masz bardzo mało miejsca, więc każde słowo jest na wagę złota. Unikaj ozdobników i zbyt wielu przymiotników. Postaw na język korzyści. Złóż obietnicę, którą jednak możesz spełnić. 

Zachęć do działania

Umiejętnie zastosuj Call to Action. Potestuj różne warianty – badania wykazują, że dobre rezultaty dają komunikaty typu „Sprawdzam”, „Wchodzę na stronę”, a nie tylko standardowe „Sprawdź” albo „Wejdź”.

Sięgaj po power words

Istnieje coś takiego jak power words, czyli „słowa mocy”, które według badań wyjątkowo silnie wpływają na odbiorcę. Są nacechowane emocjonalnie i przekonują do działania. Dlatego stosuje się je m.in. we wspomnianych Call to Action, ale także we wszelkich reklamach, tytułach newsletterów czy właśnie meta description. 

Według badań najskuteczniejsze power words to: 

  • nowy,
  • darmowy,
  • ponieważ,
  • natychmiast,
  • wyobraź sobie.

Słowa mocy również należy dostosować do intencji wyszukiwania. Dzielimy je bowiem na kilka grup, z których każda jest związana z inną potrzebą. Power words mogą więc wzbudzać pożądanie, chciwość, poczucie bezpieczeństwa, poczucie niedostępności itd. 

Poza tym duży wpływ na odbiorcę mają słowa odwołujące się do zmysłów – które to mocno działają na wyobraźnię, np. „szeleszczący”, „śliski”, „miękki”, „lśniący”).

Dopasuj komunikat do intencji szukającego 

Wczuj się w odbiorcę i zastanów się, w jakim celu wpisuje coś w wyszukiwarkę. 

Zastosuj język korzyści

Przekonaj użytkownika, że wejście na stronę zapewni mu faktyczne korzyści. 

Nie zapomnij o słowach kluczowych

Opis musi zawierać słowo kluczowe i odpowiadać na zadane przez użytkownika zapytanie, tak by osoba szukająca danych informacji mogła zdecydować, czy witryna spełnia jego potrzebę, czy nie. Co prawda, sama obecność fraz SEO w meta description nie jest czynnikiem rankingowym, ale zwiększa szansę na to, że potencjalny odbiorca wejdzie na Twoją stronę internetową. Pamiętaj, że wyszukiwarki często pogrubiają frazy kluczowe z zapytania użytkownika, co dodatkowo przyciąga wzrok użytkownika. 

Poza tym uwzględnienie fraz to znacznie większa szansa na to, że Google rzeczywiście wyświetli przygotowany przez Ciebie opis, a nie weźmie treść ze strony.

Najlepiej wykorzystać słowo kluczowe w nieodmienionej formie. Staraj się, aby wyglądało to naturalnie. 

Audyt SEO przygotowany przez specjalistów

Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<

Nie unikaj emoji 

To przydatny element formatowania krótkiego tekstu, dzięki któremu przykujesz wzrok i uwagę użytkownika. Tym bardziej że Google wyświetla je w kolorze. Możesz zastosować uniwersalne emoji albo takie, które są związane z tematyką strony. 

Wspomnij o parametrach

Zastanawiasz się, jak pisać meta description strony produktowej? Dobre rezultaty daje wzmianka o parametrach technicznych produktu. Możesz podać tu nazwę producenta, wspomnieć o dostępnych wariantach oraz kolorach, odwołać się do dostępności produktu albo kosztu i czasu wysyłki. 

Pisz je samodzielnie

W witrynach internetowych, które mają tysiące podstron, jak np. sklepy, najczęściej stosuje się specjalne programy do automatycznego tworzenia opisów meta. Jeżeli jednak masz możliwość, czas i zasoby, zbuduj oddzielny tekst dla każdej podstrony indywidualnie. Dzięki temu będziesz mógł najpełniej odpowiedzieć na potrzeby i intencje użytkownika. 

Jak NIE pisać meta description?

Wiesz już, jak tworzyć meta opisy. Teraz dowiedz się, jakich błędów należy unikać. 

  1. Powielanie meta tagów. Zarówno w przypadku title, jak i description. Opis meta powinien być ściśle powiązany ze stroną, do której się odnosi. 
  2. Opis niezgodny z zawartością strony. W takiej sytuacji użytkownik szybko ją opuści i jednocześnie straci zaufanie do witryny. 
  3. Meta description SEO tylko dla robota Google. Jeżeli opis nie będzie zrozumiały i przydatny dla użytkownika, są mniejsze szanse, że wejdzie na stronę. 
  4. Upychanie słów kluczowych. To wcale nie sprawi, że opis stanie się atrakcyjniejszy dla Google, a tym bardziej dla odbiorcy. 
  5. Podwójny cudzysłów. To dla Google informacja, że właśnie w tym miejscu może obciąć opis. Jeżeli chcesz go użyć, ponieważ cudzysłów jest niezbędny do przekazania danej informacji, użyj znaku specjalnego, tzn. zmień go w kodzie HTML. Symbole zostają dzięki temu odpowiednio interpretowane przez przeglądarkę i wyświetlone w formie znaku. 

Meta opis a wpływ na SEO

W 2009 roku Google ogłosił, że opisy meta nie mają wpływu na pozycjonowanie witryny i nie stanowią one czynniku rankingowego.

I owszem, meta description i SEO nie mają bezpośredniego związku. Ale mimo to – pośrednio – mogą wpłynąć na ruch na stronie. W rzeczywistości dobry opis meta może spowodować wzrost współczynnika klikalności (CTR) strony w SERP, co z kolei podbije jej pozycję w wyszukiwarce. Tak, CTR jest czynnikiem rankingowym!

Liczy się bowiem pierwsze wrażenie. Tagi meta to pierwsze elementy witryny, z którymi użytkownik ma kontakt. Jeżeli stworzysz przyciągający, interesujący komunikat, a dodatkowo zastosujesz język korzyści, jest duża szansa, że użytkownik zdecyduje się kliknąć link i przejść na Twoją witrynę. 

Optymalizujesz witrynę i wprowadzasz meta opisy dla istniejących podstron? W przypadku rozbudowanych serwisów to pracochłonny proces, którego jednak nie należy pomijać. Zacznij od najważniejszych podstron, które generują najwięcej ruchu, następnie sukcesywnie rozszerzaj działania na ten mniej istotne. Możliwe, że wkrótce zauważysz, że ruch na Twojej stronie wzrósł. 

Przeczytaj również: Jak sprawdzić pozycję strony w Google i jej widoczność?

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 4.2 / 5. Liczba głosów: 5

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Iwona Bortniczuk

Content Marketing Team Leader

Mój pierwszy artykuł, który ukazał się w prasie, traktował o budowaniu z glinosłomobeli i żerdzi. Potem było jeszcze ciekawej: publikacje o elektryce, instalacjach, halach rolniczych, logistyce i cięższym transporcie… Copywriterska odwaga przydaje mi się w Sempai, gdzie artykuły o fotowoltaice i nawozach przeplatam opisami zabiegów kosmetycznych. Kiedy akurat nie piszę, jestem drużynową teamu CM. Po godzinach piekę tarty, jem kopytka, zastygam w asanach i pochłaniam seriale.