Czym jest title i jak wpływa na pozycjonowanie?

Paulina Roszko
10 grudnia, 2022
Przeczytasz w ~ 8 min.
czym-jest-title-i-jak-wplywa-na-pozycjonowanie

Trudno mówić o kompleksowym działaniu SEO i pozycjonowaniu stron bez uwzględnienia meta title. Jeden z głównych meta tagów wyświetla się bowiem na stronie wyników wyszukiwania po wpisaniu interesującego cię hasła do wyszukiwarki Google. A co za tym idzie, tekst meta title wpływa na pozycję danej strony w wyszukiwarce. Dziś zdradzimy ci wszystko, co powinieneś wiedzieć o tym niepozornym SEO title!

Czym jest meta title?

Meta title widoczny jest od razu w wynikach wyszukiwania — jest to tytuł danej strony. Wyświetla się on nie tylko tam, ale również w karcie przeglądarki. Jak więc można się domyślać, taki tytuł SEO powinien być trafny, krótki i zwięzły. Najlepiej, aby w jednym zdaniu podsumowywał całą treść, jaką użytkownik znajdzie na danej stronie. 

Poza tym meta title to jeden z kluczowych meta tagów tuż obok meta description — opisu strony, który również przybliża internautom treść, którą znajdą oni na danej witrynie. 

Jakie informacje podaje znacznik title?

Zastanawiasz się, co wpisać w meta title? Na pewno nie może zabraknąć tam słowa kluczowego, dopasowanego do treści witryny. Jeśli weźmiemy pod uwagę optymalizację serwisu pod względem SEO to znacznik title jest jednym z ważniejszych punktów. Dlaczego? Ponieważ wpływa on na pozycję strony WWW w wyszukiwarce Google. 

Title strony to jedno z najlepszych i najmocniejszych miejsc, które pokazuje robotom Google, że ta strona, ta fraza kluczowa w nim zawarta, jest ważna. Dlatego też title znacząco wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Daje on po prostu znać robotom Google, na jaką frazę kluczową chcesz zoptymalizować i pozycjonować witrynę.

Jak mierzyć długość title?

Jaka długość title będzie najlepsza i jak właściwie to mierzyć? Wartość ta waha się w przedziale od 50 do 60 zzs (znaków ze spacjami). Jednocześnie jednak mówi się o tym, że szerokość znaków nie powinna przekraczać 600 pixeli — informację o długości meta title znajdziesz choćby na stronie popularnego narzędzia SEO, Ahrefs.com. 

Jak zmierzyć długość title? Wszystko zależy od platform i narzędzi, z jakich korzystasz. Tytuł SEO WordPress o odpowiedniej liczbie znaków pomogą ci stworzyć dostępne w sieci intuicyjne wtyczki jak choćby „All in One SEO”. W przypadku pomiaru pixeli możesz skorzystać m.in. z „SERPSim” czy „Free Pixel Width Checker Tool”.

O czym pamiętać, tworząc title?

Google może skracać SEO title, jeżeli przekracza on zalecaną liczbę pixeli, nie przekraczając jednocześnie liczy znaków. Zależy to bowiem w dużej mierze od użytych znaków. Graficznie więcej miejsca bowiem zajmie tytuł, w którym przeważają literki takie, jak „m” czy „w” niż ten, gdzie występuje nagromadzenie „i” czy „r”. 

Długość title

Co ciekawe, odpowiednia liczba znaków w tytule i pełne jego wyświetlenie w wynikach wyszukiwania wpływają głównie na czytelność i wrażenia użytkowników. Niepełny nagłówek może zniechęcić odbiorcę do kliknięcia akurat w twoją witrynę lub wywołać wątpliwość co do jej zawartości. Jednak dla botów Google nie ma to większego znaczenia. Nawet jeśli fragment title nie będzie widoczny w SERP-ach, algorytmy Google wezmą go w całości pod uwagę. 

Słowa kluczowe

Chociaż meta title powinien zawierać słowo kluczowe, dopasowane do tematyki witryny, nie przesadzaj z ich ilością. Jedna fraza w zupełności wystarczy. Nagromadzenie słów kluczowych nie przyniesie lepszych rezultatów, co więcej, może nawet zaszkodzić! Pamiętaj również o tym, by słowo kluczowe zawarte w tytule pojawiło się także na stronie, w innym wypadku roboty Google mogą zignorować znaczenie frazy w meta title.

Użytkownicy

Z punktu widzenia użytkownika ważne jest, aby meta tytuł wskazywał konkretnie na zawartość strony. Unikaj metafor czy powiedzeń, które niewiele mówią o tym, co znajduje się na danej stronie WWW. Internauci albo w ogóle nie klikną takiego odnośnika, albo wejdą na stronę i po kilku sekundach z niej wyjdą, orientując się, że nie ma tam tego, czego się spodziewali. W ten sposób wygenerujesz sobie niepotrzebnie większy współczynnik odrzuceń. Jak go zmniejszyć? Piszemy o tym na https://sempai.pl/blog/jak-zmniejszyc-wspolczynnik-odrzucen/.

Jak edytować title w WordPress?

Zmiana meta tytułu w WordPress jest dość prosta. Opcje tę znajdziesz w panelu administratora, w ustawieniach. Wystarczy, że zalogujesz się na swoje konto, wejdziesz w „ustawienia”, następnie wybierzesz „ogólne” i edytujesz pole „meta title”. Gotowe!

Pamiętaj, że zmiana wprowadzona w panelu nie od razu może być widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Zaindeksowanie strony z nowym meta tytułem zajmie prawdopodobnie kilka dni. 

Jak napisać dobry title?

Wiesz już jak zmierzyć długość title w wynikach wyszukiwania oraz ile znaków i pixeli powinien mieć, a także, że nie należy przesadzać z nagromadzeniem w nim słów kluczowych. Jak zatem napisać dobry tytuł SEO, aby jak najlepiej spełnił zadanie?

Oryginalny title

Zadbaj o to, by stworzyć unikatowy tytuł zgodny z treścią podstrony. Boty od Google nie przepadają za duplikacją treści, mogą bowiem mieć problem z określeniem, która strona jest najlepsza. W ten sposób kilka podstron o tych samych title konkurują ze sobą o wyższą pozycję w wyszukiwarce, zamiast wyświetlać się najwyżej — każda np. na inną frazę. A w efekcie pozycja witryny może obniżyć się w Google. Podobne nagłówki mogą zmylić również użytkowników. Postaw na moc unikalnych tytułów – docenią to roboty indeksujące.

Odpowiednia analiza SEO

Wybierz słowo kluczowe, które najlepiej pasuje do treści, znajdującej się na danej podstronie. W tym celu nie obędzie się bez narzędzi SEO jak „Ahrefs” czy „Google Keyword Planner”. Dzięki nim wytypujesz frazy kluczowe skanowane przez roboty wyszukiwarek, które najlepiej umieścić w title i które jednocześnie będą spójne z treścią na stronie. 

Chwytliwe hasło

Wezwanie do działania, chwytliwe, intrygujące hasło — to wszystko działa na użytkownika. Zasiej ziarno niepewności, obiecaj, że znajdą tam to, czego właśnie potrzebują lub zasugeruj rozwiązanie dylematu! Jednym słowem twórz tytuły, które zachęcą odbiorcę do zajrzenia na daną podstronę. 

Dobrym pomysłem są title w stylu: „X pomysłów na” lub „X kroków do”. Bazuj również na emocjach — czego potrzebują twoi potencjalni odbiorcy? Może przemówią do nich słowa takie jak: „skuteczne”, „niezwykłe” lub „najlepsze”? Zachęcanie użytkowników do kliknięcia w dany link to zawsze dobry pomysł!

Nie tylko meta title, ale też meta description

Jednak title meta to niejedyna kwestia, na którą powinieneś zwrócić uwagę. Wraz z nim bowiem idzie w parze również meta description. Oto co powinieneś wiedzieć na ten temat:

Czym jest meta description?

Jest to nic innego jak krótki opis, który wyświetlany jest w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Znajduje się zaraz pod meta tytułem. Jego zadaniem jest zachęcenie użytkowników, aby spośród dostępnych wyników wyszukiwania odwiedził właśnie twoją witrynę. Chociaż od 2009 roku nie jest to oficjalny czynnik rankingowy i tak powinieneś zadbać o odpowiednie meta description – niekoniecznie dla robotów wyszukiwarek.

Dlaczego? Dobrze stworzony opis zmniejszy współczynnik odrzuceń na twojej stronie, zwiększając jednocześnie na niej ruch. A od tego już krok do przekonania użytkowników, by wykonali tam daną czynność: zapisali się do newslettera lub zakupili produkt. Ponadto zwiększenie współczynnika klikalności to dla robotów Google jasny sygnał, że treść strony jest doskonale dopasowana do zapytania, zadanego przez internautę. A to z kolei ma znaczenie w procesie pozycjonowania i daje szansę na podskoczenie w rankingu wyszukiwania o kilka oczek.  

Jak długi powinien być meta description?

Długość meta description na desktopie nie powinna przekraczać 155 zzs (znaków ze spacjami), natomiast na wersji mobilnej limit ten zmniejsza się do około 110 zzs. Jeśli chodzi o graficzną objętość to powinna się ona mieścić w granicach 960 pixeli. 

Warto pamiętać, że Google nie podaje oficjalnych danych na ten temat. Teoretycznie opis meta może mieć dowolną długość. Jednak treść dłuższa niż 155 zzs nie wyświetli się w pełni użytkownikom, a co za tym idzie, ważna część przekazu, którą chciałeś w nim zawrzeć, nie dotrze do odbiorców. 

Jak napisać dobry meta description?

Podobnie jak przy meta title, w meta opisie nie może zabraknąć frazy SEO, która pasuje do treści strony. Słowa kluczowe są bowiem często bezpośrednią odpowiedzią na zapytanie wpisywane przez użytkownika w wyszukiwarkę. Dlatego więc meta description powinien jak najlepiej wpisywać się w potrzeby internautów, co ma znaczenie też dla widoczności strony internetowej. 

Pamiętaj również o:

Ważnych informacjach

Może atutem twojego sklepu jest darmowa dostawa? A może właśnie zorganizowałeś wyprzedaż magazynu? Oprócz treści, która odpowie na zapytanie użytkowników, możesz przyciągnąć ich uwagę informacją o promocji lub darmowej dostawie właśnie. Tutaj też wpleciesz sezonowe słowa kluczowe.

Wezwaniu do działania

W opisie dobrze też wykorzystać „Call to action”, czyli wezwanie do działania np. „Sprawdź, co u nas znajdziesz!”, „Skorzystaj z naszych usług”, „Sprawdź, jak…!” itp. Umieszczaj tam treści, które rozwiązują problemy, pomagają odbiorcom oraz takie, które utwierdzają ich, że po przejściu na daną stronę znajda tam to, czego szukają.

Meta opis to najlepsza okazja do zrobienia dobrego pierwszego wrażenia. Masz na to tylko jedną szansę, postaraj się więc i wykorzystaj ją na maksa! Wezwanie do działania to świetny zabieg, który pomoże ci osiągnąć zamierzony cel – odwiedzenie strony internetowej i dokonanie tam konkretnej czynności. 

Emoji

Dziś trudno wyobrazić sobie świat internetu bez emoji. Towarzyszą nam praktycznie na każdym kroku — w sieci, ale także w komunikacji SMS. Przywykliśmy do nich do tego stopnia, że kiedy ktoś nie wyśle nam uśmiechu na końcu wiadomości, to automatycznie wydaje nam się, że dana osoba obraziła się na nas. Jedno jest pewne, emoji przykuwają wzrok i sprawiają, iż przekaz staje się bardziej czytelny. Dlatego warto umieszczać je również w meta description. 

Pamiętaj jednak o umiarze! Co za dużo to nie zdrowo. Zbyt duża ilość emoji może wywołać efekt przeciwny od zamierzonego, a użytkownik nie będzie w stanie odczytać najistotniejszych informacji, w rezultacie nie odwiedzi strony internetowej. 

Widzisz więc, że meta title i meta description (meta tagi) to istotne elementy, które mogą wpłynąć na ruch na twojej witrynie. Zadbaj więc już od początku o zawartośc strony internetowej oraz o to, by opisy te były unikalne, zwięzłe i zawierały przynajmniej po jednym słowie kluczowym. Postaraj się, aby dodawane tam treści były jak najlepiej dopasowane do zapytań internautów, a w krótkim czasie zobaczysz efekty w postaci zwiększonego ruchu na twojej stronie. 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 4

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Paulina Roszko

Content Marketing Specialist

Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym.