Kanibalizacja słów kluczowych – dlaczego warto mieć ją pod kontrolą?

Krzysztof Żałobiński
4 sierpnia, 2021
Przeczytasz w ~ 5 min.
Kanibalizacja słów kluczowych - dlaczego warto mieć ją pod kontrolą

Od kiedy na stronach internetowych zaczęło pojawiać się coraz to więcej treści, można częściej spotkać się z kanibalizacją słów kluczowych. Warto jest kontrolować ten stan i reagować na samym początku, co ułatwi zlikwidowanie kanibalizacji.

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które zachodzi wtedy, gdy dwie lub więcej podstron zostało zoptymalizowanych pod taką samą frazę lub zbiór fraz. Powoduje to wyświetlenie przynajmniej dwóch podstron pod jedną frazę i skutkuje dużymi wahaniami w pozycji, co przekłada się również na skoki ruchu na Twojej stronie.

Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych

Kanibalizację często popełniamy nieświadomie z powodu braku prowadzenia planu contentowego oraz braku odpowiedniego rozplanowania słów kluczowych na stronie. Najczęściej kanibalizację słów kluczowych można spotkać na stronach, które cały czas się rozbudowują. W takiej sytuacji poprzez nieuwagę łatwo jest powielić tematy. Dodatkowo warto zwracać uwagę na tworzone opisy kategorii, aby były skoncentrowane na danej kategorii, czyli np.: jeśli opisujemy kategorię “spodnie robocze” to nie zawierajmy fraz opisujących bluzy robocze.

Jak wykryć kanibalizację słów kluczowych?

Kanibalizację słów kluczowych można wykryć za pomocą narzędzi płatnych, takich jak np.: Ahrefs, Senuto, bądź narzędzi bezpłatnych dostarczanych przez Google, takich jak Google Search Console. 

 

Narzędzie Google Search Console 

Otwierając zakładkę “Skuteczność” w narzędziu Google Search Console można wykryć kanibalizację słów kluczowych. Jednym z prostszych sposobów jest wybranie danej frazy, w przypadku której odnotowujemy np. znaczne wahania w pozycjach i dodanie jej do filtra oraz przejście do zakładki strony. Dzięki temu będziemy mogli w bardzo prosty sposób zobaczyć, jakie adresy URL pojawiają się na danej podstronie. Poniższy screen to przykład wyświetlania dwóch podstron na tę samą frazę – “półbuty damskie”. Świadczy o tym zbliżona do siebie ilość wyświetleń. Oznacza to, że podstrony wyświetlały się na przemian po wpisaniu “półbuty damskie” w wyszukiwarkę. 

kanibalizacja sprawdzona w zakładce skuteczność w Google Search Console

źródło: Google Search Console, skuteczność

 

Narzędzie Ahrefs

W narzędziu Ahrefs najlepszym sposobem na znalezienie kanibalizacji słów kluczowych jest wejście w zakładkę “Organic keywords 2.0” i wybranie opcji “Multiple URLs only”. W ten sposób widzimy, jakie frazy są kanibalizowane. Po kliknięciu przycisku “More” zobaczymy, które konkretne podstrony się kanibalizują.

kanibalizacja słów kluczowych widoczna w narzędziu ahrefs

źródło: Ahrefs – Organic keywords 2.0

 

Narzędzie Senuto

Narzędzie Senuto umożliwia w bardzo prosty sposób sprawdzenie kanibalizacji, która występuje na naszej domenie. Wystarczy wejść w zakładkę “Kanibalizacja” i od razu jasno i przejrzyście widzimy, jaka fraza występuje na dwóch podstronach. Dodatkowo narzędzie pokazuje nam, którą podstronę lepiej zoptymalizować, aby to ona wyświetlała się wyżej.

sprawdzanie kanibalizacji słów kluczowych w senuto

źródło: Senuto – Kanibalizacja

 

Jak kanibalizacja słów kluczowych wpływa na naszą domenę?

Kanibalizacja może mieć wpływ na współczynnik klikalności. Załóżmy, że obie podstrony wyświetlają się na tę samą lub podobną pozycję – może okazać się, że jedna z podstron będzie bardziej zachęcająca, aby do niej przejść. Obie podstrony prawdopodobnie będą miały różne Meta tagi, co może powodować różnicę w klikalności w dany tytuł, a następstwem tego są wahania w ilości pozyskiwanych użytkowników.

Kanibalizacja słów kluczowych może mieć również negatywny wpływ na sprzedaż. Jeżeli na dane zapytanie zostanie przedstawiona karta produktów to można założyć, że użytkownik od razu będzie mógł dokonać zakupu. 

Jeśli natomiast na takie samo zapytanie zostanie zaprezentowana podstrona konkretnego wpisu blogowego, to szanse na to, że użytkownik dokona zakupu są niewielkie, ponieważ będzie musiał przebrnąć przez całe drzewo kategorii, aby dotrzeć do interesującego go produktu. To spowoduje spadek współczynnika sprzedaży danego produktu. 

Oczywiście jest to tylko przypuszczenie, ponieważ efekt również może być odwrotny do opisanego powyżej. Czasem użytkownik oczekuje otrzymania obszernego wpisu, który odpowie na jego wszystkie zapytania, a nie uzyskania konkretnego produktu.

 

Jak zlikwidować kanibalizację słów kluczowych?

Jest kilka rozwiązań, które mogą pomóc w likwidacji kanibalizacji. W dużej mierze zastosowany sposób zależy od sytuacji strony. Może zdarzyć się tak, że uda nam się zastosować kilka metod, a czasem będziemy mogli skorzystać tylko z jednego rozwiązania. W niektórych przypadkach możemy być zmuszeni do szukania innych sposobów, które nie zostały wymienione. Poniżej przedstawiam kilka rozwiązań na zlikwidowanie kanibalizacji.

Połączenie adresów w jeden

Gdy odkryjemy kanibalizację na naszej stronie, warto jest rozważyć połączenie tych adresów URL w jeden za pomocą przekierowania 301. Oczywiście musimy wybrać jeden adres URL, na który przekierujemy pozostałe. Trzeba pamiętać, żeby razem z przekierowaniem 301 przenieść treść i połączyć ją z istniejącym artykułem. To rozwiązanie przyda się najbardziej na stronach blogowych i informacyjnych. 

Użycie tagu kanonicznego

Kolejnym sposobem jest możliwość użycia tagu kanonicznego, dzięki któremu wskażemy wyszukiwarce Google właściwy adres URL, który ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Oczywiście Google nie zawsze stosuje się do tagu kanonicznego, ponieważ jest to wyłącznie wskazówka, którą może ignorować.

Deoptymalizacja duplikatów

Po wykryciu kanibalizacji na naszej stronie, musimy zadecydować, która podstrona powinna wyświetlać się na daną frazę. Jedną z opcji jest zoptymalizowanie docelowej podstrony oraz deoptymalizowanie podstrony, która nie będzie się wyświetlać na daną frazę. Taki zabieg może pomóc, jednak trzeba być ostrożnym, aby nie przedobrzyć.

Deoptymalizacja jest zabiegiem przeciwstawnym do optymalizacji i polega na zmniejszeniu optymalizacji danej podstrony. W przypadku kanibalizacji słów kluczowych deoptymalizacja opiera się na zmniejszeniu występowania danej frazy na konkretnej podstronie. 

Podlinkowanie docelowego adresu URL

Warto spróbować podlinkować docelowy adres URL, który ma być prezentowany w wynikach wyszukiwania zamiast innego. Dobrze jest podlinkować taki adres URL linkowaniem wewnętrznym, jak i zewnętrznym, aby wskazać algorytmowi Google, że ta konkretna podstrona jest ważniejsza niż inna. 

Zablokowanie indeksowania duplikatów

Jednym z ostatecznych sposobów na pozbycie się kanibalizacji na stronie jest zablokowanie indeksowania adresów URL, które powodują kanibalizację. Oczywiście można to zrobić jeśli podstrony, które powodują kanibalizację, są zbędne i nie przynoszą żadnych korzyści obecnie oraz w przyszłości.

 

Podsumowanie

Analizując kanibalizację słów kluczowych należy sprawdzić, czy faktycznie wpływa negatywnie na naszą stronę oraz jak duża jest skala tego zjawiska. Na pewno trzeba zadbać o odpowiedni plan contentowy, a także skrupulatnie pilnować treści, które są tworzone na stronę w celu niwelowania możliwości występowania kanibalizacji słów kluczowych. Zawsze wprowadzając jakiekolwiek zmiany na stronie musimy zadać sobie pytanie, czy przyniesie to korzyść, czy też stratę. 

 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Komentarze