Strona główna → Blog → SEO → Opracowanie strategii SEO (SEM) Opracowanie strategii SEO (SEM) Adam Cieśla 10 grudnia, 2014 Przeczytasz w ~ 4 min. Kampanii promocji witryny w wyszukiwarkach towarzyszy zawsze jakaś strategia SEO / SEM. Prowadzenie konsekwentnej i spójnej kampanii wymaga, aby działania były dostosowane i wynikały ze strategii. Opracowanie strategii musi więc poprzedzać rozpoczęcie działań. W przeciwnym wypadku to podjęte działania zdeterminują strategię, a wówczas kampania podąży w bliżej nieokreślonym kierunku. W tym wpisie postaram się uporządkować składowe przygotowywania kampanii, bazując na naszych doświadczeniach z zakresu kampanii i konsultingu SEO (SEM). Analiza pozycji wyjściowej Zaplanowanie, w jakim kierunku zamierzamy się udać, wymaga w pierwszej kolejności określenia, gdzie aktualnie jesteśmy. Pozycja wyjściowa zależy przede wszystkim od czynników takich jak: staż obecności w internecie, historia dotychczas przeprowadzonych działań. Wynikają z nich metryki istotne z punktu widzenia SEO (wiek domeny/witryny, wielkość/objętość strony, liczba linków do strony itd.). Zbadanie tych metryk wymaga zestawienia z innymi graczami w sektorze, a więc analizy konkurencji. Zapoznanie się z konkurencją jest przydatne także z punktu widzenia potencjalnie możliwych strategii do przyjęcia. Określenie celów kampanii SEO … oraz sposobu ich mierzenia i wskaźników realizacji. Do mierzenia efektywności kampanii w wyszukiwarkach wykorzystujemy przeważnie statystyki Google Analytics, których możliwości już opisywałem. W tym wpisie nie będę się już nimi specjalnie zachwycał, dodam jedynie, że system jest stale rozbudowywany i usprawniany przez Google, a że szczególnie w Polsce, marketing w wyszukiwarkach = Google (wyniki organiczne + Adwords), nie ma powodów, aby rezygnować z Analytics. Dodatkowo wykorzystujemy monitoring pozycji słów kluczowych, który pozwala w nieco inny sposób zobrazować, jak zachowują się frazy reprezentujące poszczególne składowe kampanii. Mierzeniu realizacji celów kampanii służą zwykle wskaźniki wielkości ruchu (liczba odwiedzin, odsłon), jakości ruchu (śr. czas na stronie, współczynnik odrzuceń), konwersji na cel (rejestracja, sprzedaż). Rozpatrywanie tych wskaźników odbywa się przy tym w zestawieniu z kosztami kampanii. Dobór działań SEO Po wstępnym określeniu celów przychodzi czas na wybranie metod do ich realizacji. Dobór naszych działań wynika z przyjętego modelu współpracy oraz pozostawionego zakresu kompetencji. Część pracy związanej z propozycją działań wykonujemy przy współpracy z klientem odnośnie określania celów. Ustalanie celów i działań częściowo więc przeplata się w procesie planowania kampanii. Składowe kampanii SEO, które oferujemy i realizujemy można wydzielić następująco: Analiza i raportowanie rozszerzone Obok w/w ogólnej analizy konkurencji i pozycji wyjściowej wykonujemy: analizę i dobór fraz oraz rozszerzoną analizę fraz z wykorzystaniem wskaźników oceny popularności / konkurencyjność dla szeregu słów kluczowych w danej tematyce. Selekcja fraz zdeterminowana jest z jednej strony przez wskaźniki wyliczone z analizy, z drugiej przez ustaloną strategię doboru fraz. raportowanie rozszerzone obejmujące przygotowywanie raportów analitycznych z wykorzystaniem stastystyk Google Analytics w zamówionych przez Klienta przekrojach Audyt i optymalizacja Wzależności od potrzeb i preferencji klienta wykonujemy: pełny audyt bądź częściowy mini-audyt i optymalizację strony na potrzeby SEO pod kątem wybranych aspektów i kryteriów z wykorzystaniem naszej checklisty SEO w zakresach tj.: – Prezentacja w wyszukiwarkach – meta tagi – Budowa adresów URL w obrębie witryny – Struktura witryny – Treści na stronach optymalizację strony pod kątem błędów i sugestii dla danej witryny zgodnie z Narzędziami Google dla Webmasterów (Google Webmasters Tools; GWT) Pozyskiwanie linków do strony (link building) Pozycjonowanie stron wymaga pozyskiwania odnośników związanych z wybranymi tematami (słowami kluczowymi) na innych stronach internetowych. W tym zakresie oferujemy: publikowanie artykułów informacyjnych i promocyjnych z odnośnikami do strony Klienta linkowanie w wartościowych, branżowych katalogach stron promocję strony na forach, w komentarzach, na blogach itp. poszukiwanie i pozyskiwanie witryn partnerskich Strukturę działań i nacisk na poszczególne formy określamy w porozumieniu z Klientem. Rozbudowa zaplecza własnego Obok zamieszczania odnośników na „obcych” stronach internetowych, warto zadbać także o budowanie własnych stron lub serwisów z wartościowymi treściami w tematyce branżowej bądź pokrewnej. Zakup domen przebiega w oparciu o rejestrację, przechwytywanie bądź odkupienie. Świadczymy przy tym następujące usługi: zakup domen na potrzeby Klienta – umiejętne przekierowanie domeny i ruchu na witrynę pozwala na skierowanie na nią użytkowników oraz poprawienie jej pozycjonowania zakup domen na potrzeby budowania zaplecza – na zagospodarowanej w ten sposób stronie pojawiają się treści oraz linki pozycjonujące, prowadzące do witryny Klienta budowanie mini-serwisów na pozyskanych domenach – wykonujemy kompleksową usługę od instalacji systemu/skryptu strony (np. darmowy WordPress), poprzez zaprojektowanie struktury i przygotowanie tekstów, po zamieszczenie treści, wdrożenie i publikację strony W ramach planowania składowych SEO, klientom proponujemy także działania dodatkowe, wspomagające bądź uzupełniające kampanię w wyszukiwarkach tj.: stworzenie i prowadzenie bloga internetowego czy obecność w social media (Facebook, Twitter itd.). Raportowanie standardowe Obok wspomnianego raportowania rozszerzonego, w ramach prowadzonej kampanii przygotowujemy okresowe (miesięczne) raporty standardowe dotyczące wskaźników strony i kampanii pod kątem ustalonych celów. Raportowaniu podlegają także w zależności od modelu współpracy działania, które wykonujemy na zamówienie Klienta bądź przy współpracy z jego przedstawicielem. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły SEO, czy UX? Sprawdź, jak je skutecznie łączyć! Jak samodzielnie pozycjonować stronę w Google? Indeksowanie strony w Google – jak działa indeksowanie witryn? Google nie wyszukuje Twojej strony? Sprawdź najczęstsze problemy! Jak dodać stronę do Google – co zrobić, żeby strona była w Google? Na czym polega audyt SEO sklepu internetowego? Adam Cieśla COO Kategorie Analityka WebowaBez kategoriiContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ