Strona główna → Blog → Analityka Webowa → Jak wykorzystać automatyczne i niestandardowe statystyki w Google Analytics 4? Jak wykorzystać automatyczne i niestandardowe statystyki w Google Analytics 4? Maria Dobrzyńska 4 maja, 2023 Przeczytasz w ~ 5 min. Już 1 lipca 2023 roku miejsce Universal Analytics zajmie Google Analytics 4 i tym samym stanie się jedynym narzędziem analitycznym udostępnionym przez Google. O konieczności jego wdrożenia i konfiguracji pisaliśmy szerzej w artykułach na naszym blogu, więc nie będziemy się powtarzać. Skupimy się natomiast na pozytywnych aspektach nowego narzędzia. Zacznijmy zatem od początku. W Google Analytics 4 dostępne są dwa rodzaje statystyk: automatyczne, niestandardowe. Statystyki automatyczne (Automated Insight) Zautomatyzowane statystyki są generowane automatycznie (oczywiście!) przy użyciu algorytmów uczenia maszynowego. Insighty wykrywają nietypowe zmiany lub pojawiające się trendy w danych, o czym informują na pulpicie usługi GA4. Raporty możemy znaleźć na stronie głównej i w sekcji raporty. Ścieżka: Raporty -> Przegląd raportów -> Trendy Ścieżka: Strona główna -> Trendy i rekomendacje Jeśli chcesz zobaczyć szczegóły z poziomu Raporty -> Przegląd raportów -> Trendy, możesz kliknąć dowolną statystykę dostępną na liście. Po prawej stronie pojawi się szczegółowy panel, gdzie zawsze widoczna jest również opcja udostępnienia Insightu. Możesz to zrobić na 2 sposoby: udostępniając w linku bądź pobierając plik (PDF, PNG, CSV). Możesz również przejść przez: Wyświetl wszystkie statystyki -> Co przeniesie Cię do panelu z przeglądem wszystkich raportów, gdzie schemat jest identyczny. Po kliknięciu w konkretny insight, po prawej stronie pojawią się jego szczegóły, wraz z możliwością udostępniania. Przy ścieżce: Strona główna -> Trendy i rekomendacje widzimy wybrane Insighty i ich szczegóły. Jeśli chcemy zobaczyć ich więcej, możemy przejść przez: Wyświetl wszystkie statystyki do panelu ze statystykami. Drugim sposobem na korzystanie z automatycznych statystyk jest użycie małej ikony widocznej na pulpicie usługi GA4: Trendy. Po kliknięciu, z prawej strony pojawia się rozwijany panel oferujący różne opcje automatycznych zapytań. Po wybraniu zapytania, generowana jest tablica z odpowiedzią, gdzie możemy poinformować usługę, czy odpowiedź była przydatna, wrócić do sugerowanych pytań, lub udostępnić tę statystykę, np. dla współpracowników. Kolejnym sposobem na skorzystanie z automatycznych statystyk jest wpisanie zapytania lub wybranie go z paska wyszukiwania. Tak, jak w przypadku poprzednich funkcji, po wybraniu pytania, odpowiedź pojawia się w bocznym panelu wraz z możliwością wybrania większej ilości sugerowanych zapytań. Statystyki niestandardowe (Custom Insight) Niestandardowe spostrzeżenia pozawalają na ustawienie warunków do wykrywania zmian w kluczowych wskaźnikach, które są ważne dla Twojego biznesu. Po aktywacji reguł generowane insighty będą widoczne w pulpicie nawigacyjnym. Użytkownicy mogą również skorzystać z subskrypcji, by otrzymywać statystyki e-mailem. W GA4 mamy możliwość utworzenia do 50 takich raportów dla każdej usługi. Przejdźmy zatem do panelu tworzenia spersonalizowanych statystyk. W pulpicie nawigacyjnym Insights wybieramy: Utwórz. Pojawią się dwie możliwości tworzenia niestandardowych statystyk: sugerowane oraz “zacznij od zera”, gdzie raporty są w pełni konfigurowalne pod nasze potrzeby. Chcąc skorzystać z szablonu sugerowanych statystyk, czyli zawierających anomalie, wystarczy kliknąć „utwórz na podstawie wybranej sugestii”, bądź “Sprawdź i utwórz”, jeśli chcielibyśmy je dostosować pod swoje potrzeby, np. zmienić częstotliwość generowania raportu. Należy również pamiętać, że mówimy o anomaliach. Google Analytics musi najpierw poznać normalną sytuację witryny, zanim będzie w stanie wykryć nieoczekiwane zmiany. Natomiast, jeśli chcemy stworzyć własne reguły do generowania statystyk, należy utworzyć nowy raport w sekcji: Zacznij od zera. W pierwszej kolejności ustalamy warunki częstotliwości generowania statystyk ze schematu: Następnie ustalamy, z jakiego segmentu chcemy pozyskać dane, czy dotyczy to wszystkich użytkowników, czy określimy segment customowo. Należy pamiętać, że możemy dodać maksymalnie pięć warunków definiujących dany segment. Kolejno wybieramy, których danych ma dotyczyć raport i jakie warunki ma spełniać. Jeśli wybierzesz “Zawiera anomalię”, Twoje statystyki pojawią się, jeśli algorytm wykryje nagłe skoki, nietypowe zmiany lub zarysowujące się trendy w danych. Następnie musimy nadać nazwę raportowi oraz zdecydować, czy insighty chcemy otrzymywać mailowo, czy mają być dostępne jedynie w usłudze GA4. Po wypełnieniu powyższych kroków wystarczy kliknąć “Utwórz” w prawym górnym rogu. Wszystkimi niestandardowymi statystykami możemy zarządzać po kliknięciu w “Zarządzaj”, gdzie łatwo możemy usunąć bądź edytować raport, czy też zdecydować o powiadomieniach mailowych. Statystyki niestandardowe znajdziemy w panelu Insights, ale również na głównej stronie usługi GA, czy w sekcji Raporty. Ścieżka: Strona główna -> Trendy i rekomendacje Ścieżka: Raporty -> Przegląd raportów -> Trendy Podsumowanie Statystyki to jedna z nowych, zaawansowanych funkcji Google Analytics 4. Dzięki nim możemy skorzystać z predefiniowanych, automatycznych statystyk, bądź skonfigurować alerty niestandardowe, szyte na miarę naszych potrzeb, jako marketerów, czy właścicieli stron internetowych. Takie rozwiązanie będzie bardzo pomocne przy monitorowaniu zmian w obrębie naszej witryny. Zarówno tych pozytywnych jak wzrost ruchu, czy przychodów z konkretnego źródła, jak i tych niepokojących, potencjalnych zagrożeń, np. spadek liczby sesji. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 6 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Dobre praktyki w E-commerce. Najbardziej przydatne raporty w GA4. Q&A po webinarze Sempai partnerem Cookiebot! Consent mode – dlaczego jak najszybciej musisz go wprowadzić na swojej stronie internetowej? Google Analytics 4: Sprawdź czy Twoje narzędzie jest dobrze skonfigurowane. Q&A po webinarze Które narzędzie jest najlepsze? Hotjar vs. Crazy Egg vs. Clarity Automatyczna konfiguracja GA4 – zgadzać się czy rezygnować? Maria Dobrzyńska Digital Analyst Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ