Jak wykorzystać automatyczne i niestandardowe statystyki w Google Analytics 4?

Maria Dobrzyńska
4 maja, 2023
Przeczytasz w ~ 5 min.
Ga4 statystyki automatyczne 1

Już 1 lipca 2023 roku miejsce Universal Analytics zajmie Google Analytics 4 i tym samym stanie się jedynym narzędziem analitycznym udostępnionym przez Google. O konieczności jego wdrożenia i konfiguracji pisaliśmy szerzej w artykułach na naszym blogu, więc nie będziemy się powtarzać. Skupimy się natomiast na pozytywnych aspektach nowego narzędzia.

Zacznijmy zatem od początku. W Google Analytics 4 dostępne są dwa rodzaje statystyk:

  • automatyczne,
  • niestandardowe.

Statystyki automatyczne (Automated Insight)

Zautomatyzowane statystyki są generowane automatycznie (oczywiście!) przy użyciu algorytmów uczenia maszynowego. Insighty wykrywają nietypowe zmiany lub pojawiające się trendy w danych, o czym informują na pulpicie usługi GA4.
Raporty możemy znaleźć na stronie głównej i w sekcji raporty.

przeglad-raportow
Ścieżka: Raporty -> Przegląd raportów -> Trendy
trendy
Ścieżka: Strona główna -> Trendy i rekomendacje

Jeśli chcesz zobaczyć szczegóły z poziomu Raporty -> Przegląd raportów -> Trendy, możesz kliknąć dowolną statystykę dostępną na liście.

przeglad-raportow-trendy

Po prawej stronie pojawi się szczegółowy panel, gdzie zawsze widoczna jest również opcja udostępnienia Insightu. Możesz to zrobić na 2 sposoby: udostępniając w linku bądź pobierając plik (PDF, PNG, CSV).

udostepnij

Możesz również przejść przez: Wyświetl wszystkie statystyki ->

wszystkie-statystyki

Co przeniesie Cię do panelu z przeglądem wszystkich raportów, gdzie schemat jest identyczny. Po kliknięciu w konkretny insight, po prawej stronie pojawią się jego szczegóły, wraz z możliwością udostępniania.

insights-statystyki

Przy ścieżce: Strona główna -> Trendy i rekomendacje widzimy wybrane Insighty i ich szczegóły. Jeśli chcemy zobaczyć ich więcej, możemy przejść przez: Wyświetl wszystkie statystyki do panelu ze statystykami.

wszystkie-statystyki

Drugim sposobem na korzystanie z automatycznych statystyk jest użycie małej ikony widocznej na pulpicie usługi GA4: Trendy.

przeglad raportow

Po kliknięciu, z prawej strony pojawia się rozwijany panel oferujący różne opcje automatycznych zapytań.

zapytaj-analize-automatyczna

Po wybraniu zapytania, generowana jest tablica z odpowiedzią, gdzie możemy poinformować usługę, czy odpowiedź była przydatna, wrócić do sugerowanych pytań, lub udostępnić tę statystykę, np. dla współpracowników.

jakimi-jezykami

Kolejnym sposobem na skorzystanie z automatycznych statystyk jest wpisanie zapytania lub wybranie go z paska wyszukiwania.

wiecej-sugestii

Tak, jak w przypadku poprzednich funkcji, po wybraniu pytania, odpowiedź pojawia się w bocznym panelu wraz z możliwością wybrania większej ilości sugerowanych zapytań.

Analityka-Webowa-cta

Statystyki niestandardowe (Custom Insight)

Niestandardowe spostrzeżenia pozawalają na ustawienie warunków do wykrywania zmian w kluczowych wskaźnikach, które są ważne dla Twojego biznesu. Po aktywacji reguł generowane insighty będą widoczne w pulpicie nawigacyjnym. Użytkownicy mogą również skorzystać z subskrypcji, by otrzymywać statystyki e-mailem. W GA4 mamy możliwość utworzenia do 50 takich raportów dla każdej usługi.

Przejdźmy zatem do panelu tworzenia spersonalizowanych statystyk. W pulpicie nawigacyjnym Insights wybieramy: Utwórz.

utworz-insight

 

Pojawią się dwie możliwości tworzenia niestandardowych statystyk: sugerowane oraz “zacznij od zera”, gdzie raporty są w pełni konfigurowalne pod nasze potrzeby.

anomalie

Chcąc skorzystać z szablonu sugerowanych statystyk, czyli zawierających anomalie, wystarczy kliknąć „utwórz na podstawie wybranej sugestii”, bądź “Sprawdź i utwórz”, jeśli chcielibyśmy je dostosować pod swoje potrzeby, np. zmienić częstotliwość generowania raportu.
Należy również pamiętać, że mówimy o anomaliach. Google Analytics musi najpierw poznać normalną sytuację witryny, zanim będzie w stanie wykryć nieoczekiwane zmiany.

Natomiast, jeśli chcemy stworzyć własne reguły do generowania statystyk, należy utworzyć nowy raport w sekcji: Zacznij od zera.

zacznij-od-zera

W pierwszej kolejności ustalamy warunki częstotliwości generowania statystyk ze schematu:

czestotliwosc-oceniania

Następnie ustalamy, z jakiego segmentu chcemy pozyskać dane, czy dotyczy to wszystkich użytkowników, czy określimy segment customowo. Należy pamiętać, że możemy dodać maksymalnie pięć warunków definiujących dany segment.

wybierz segment

Kolejno wybieramy, których danych ma dotyczyć raport i jakie warunki ma spełniać.

ustal-warunki

Jeśli wybierzesz “Zawiera anomalię”, Twoje statystyki pojawią się, jeśli algorytm wykryje nagłe skoki, nietypowe zmiany lub zarysowujące się trendy w danych.

Następnie musimy nadać nazwę raportowi oraz zdecydować, czy insighty chcemy otrzymywać mailowo, czy mają być dostępne jedynie w usłudze GA4.

wybierz-nazwe-statystyk

Po wypełnieniu powyższych kroków wystarczy kliknąć “Utwórz” w prawym górnym rogu.

Wszystkimi niestandardowymi statystykami możemy zarządzać po kliknięciu w “Zarządzaj”, gdzie łatwo możemy usunąć bądź edytować raport, czy też zdecydować o powiadomieniach mailowych.zarzadzaj

Statystyki niestandardowe znajdziemy w panelu Insights, ale również na głównej stronie usługi GA, czy w sekcji Raporty.

trendy i rekomendacje
Ścieżka: Strona główna -> Trendy i rekomendacje
przeglad-raportow-2
Ścieżka: Raporty -> Przegląd raportów -> Trendy

Podsumowanie

Statystyki to jedna z nowych, zaawansowanych funkcji Google Analytics 4. Dzięki nim możemy skorzystać z predefiniowanych, automatycznych statystyk, bądź skonfigurować alerty niestandardowe, szyte na miarę naszych potrzeb, jako marketerów, czy właścicieli stron internetowych.

Takie rozwiązanie będzie bardzo pomocne przy monitorowaniu zmian w obrębie naszej witryny. Zarówno tych pozytywnych jak wzrost ruchu, czy przychodów z konkretnego źródła, jak i tych niepokojących, potencjalnych zagrożeń, np. spadek liczby sesji.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 8

Bądź pierwszy i oceń tekst.