Jakie są metody kierowania reklam wideo na YouTube? 

Michał Zieziula
11 maja, 2021
Przeczytasz w ~ 11 min.
Jakie są metody kierowania reklam video na youtube

W związku ze stale rozwijającą się platformową YouTube i coraz to nowszymi możliwościami dla użytkowników serwisu – w tym reklamodawców – zasadne jest zdobycie wiedzy na temat sposobów kierowania reklam na YouTube. A tych jest całkiem sporo i dają naprawdę szerokie możliwości.


YouTube i Google 


Na wstępie warto zaznaczyć, że YouTube jest odmiennym tworem niż pozostałe strony internetowe należące do sieci reklamowej Google.
Dzięki obszernej palecie rozwiązań związanych z kierowaniem, możemy wyznaczać dodatkowe cele reklamowe zastanawiając się, jakich efektów oczekujemy uruchamiając kampanię.
Według danych dostępnych na stronie YouTube, witrynę miesięcznie odwiedzają ponad 2 miliardy zalogowanych użytkowników. Co minutę na serwery światowego giganta trafia ponad 500 godzin treści. To m.in. sprawia, że ta platforma wideo (i nie tylko) jest jedną z 5 najpopularniejszych stron internetowych w Polsce, a razem z pozostałymi częściami składowymi Google zajmuje 1 miejsce.


“Zakupy dla następnego pokolenia” 


17 lutego tego roku Neal Mohan, dyrektor ds. Produktów YouTube poinformował na Google Blog Polska, że wśród zmian planowanych w 2021 roku pojawi się wersja beta nowej zintegrowanej usługi zakupowej. Umożliwi ona widzom skorzystanie z rad i wiedzy zaufanych twórców. Ma to pozwolić na świadome i – co może być istotniejszą informacją dla e-commerców – bezpośrednie dokonywanie zakupów w YouTube.


Kanał Youtube


W związku z ogromną popularnością serwisu oraz szeroką gamą możliwości jakie daje twórcom, marketingowcom, a zwłaszcza widzom, serwis może się okazać istotnym elementem w budowaniu pozycji marki na rynku i docieraniu do użytkowników.
Bardzo przydatną wiedzą w zaistniałych okolicznościach może okazać się znajomość najważniejszych czynników rankingowych, mających wpływ na pozycję filmu w wynikach wyszukiwania YouTube.


Rodzaje reklam na YouTube

Aby nasze reklamy mogły się wyświetlać musimy na początek zadbać o:

  • umieszczenie materiału wideo w serwisie,
  • posiadania skonfigurowanego konta Google Ads niezbędnego do emisji reklam.

Rozmaita ilość sposobów kierowania reklam do wybranej grupy odbiorców daje szansę na wybranie tej najlepszej dla naszego biznesu.   
Reklamy możemy kierować np. na wybrane grupy demograficzne, sprecyzować je pod kątem zainteresowań użytkowników, wskazać miejsca docelowe i wykorzystać listy remarketingowe. Pozwala to docierać do konkretnych, nawet bardzo wąskich grup odbiorców.


Grupa TrueView

Do wykorzystania w przygotowywaniu kampanii mamy 3 podstawowe formaty reklam wideo:

  • In-Stream to reklamy filmowe pomijalne (po 5s.), które mogą się wyświetlić zarówno przed, jak i w trakcie oglądanego przez użytkownika filmu.

Metody kierowania reklam na YouTube - reklama pomijalna

  • Discovery to format, który pojawia się głównie w wynikach wyszukiwania YouTube, w postaci miniaturki z tytułem i opisem oraz na stronie głównej YouTube na urządzeniach mobilnych.

Metody kierowania reklam na YouTube - Discovery mobile

  • Bumper Ads są to niepomijalne, sześciosekundowe reklamy, które z uwagi na krótki czas trwania muszą przyciągać uwagę odbiorcy.

Metody kierowania reklam na YouTube - reklama niepomijalna

Kolejne formaty reklam na YouTube to:

  • Reklamy w banerze masthead wyświetlają się na stronie głównej YouTube na wszystkich urządzeniach tj.: desktop, mobile i na telewizorach.

Kierowanie reklam na YouTube - masthead

  • Reklamy Out-Stream wyświetlają się jedynie na urządzeniach mobilnych w całej sieci reklamowej Google.
  • Nakładki reklamowe in-video to reklamy wyświetlane w trakcie oglądania filmu w formie banera reklamowego. Zajmują dolne 20% obszaru okna filmu. 

Kierowanie reklam na YouTube - nakładka

  • Karty sponsorowanena kartach sponsorowanych zazwyczaj wyświetlane są produkty powiązane tematycznie z filmem.

Więcej o rodzajach i formatach reklam YouTube znajdziecie w innym artykule na naszym blogu: YouTube: przewodnik po typach reklamowych

 

Metody kierowania reklam wideo na YouTube


Wspomnieliśmy o rodzajach reklam, jakie możemy tworzyć i emitować na YouTube oraz w sieci Google Ads. Kolejnym etapem przygotowania do stworzenia kampanii reklamowej będzie poznanie metod kierowania, z jakich możemy skorzystać gdy w grę wchodzi np. reklamowanie kanału YouTube.

Kierowanie – czy też targetowanie – reklam na YouTube, możemy podzielić na 2 segmenty: metody kierowania na odbiorców oraz metody kierowania na treść.

Jeśli dobrze znamy naszych odbiorców i potrafimy poprawnie wykorzystać informację podczas konfiguracji reklam, to połowa sukcesu za nami.
Oczywiście nie każda osoba będzie w stanie w dokładny sposób określić preferencje idealnego odbiorcy reklamy. Dlatego warto zadbać również o poprawne zbieranie danych o kampanii. Dzięki nim algorytmy będą pracować optymalniej.

Metody kierowania na odbiorców

Targetowanie reklam na odbiorców pozwala wskazać do kogo przekaz ma zostać skierowany. Google posiada określone grupy osób o ustalonych zainteresowaniach, które zostały stworzone na bazie zebranych danych o użytkownikach oraz danych demograficznych.

Grupy demograficzneTa metoda pozwala wybrać wiek, płeć, status rodzicielski czy też określić szacowany dochód gospodarstwa domowego naszych odbiorców.

Szczegółowe dane demograficzneReklama targetowana w ten sposób pozwala nam docierać do szerszego grona odbiorców o wspólnych cechach, np. studenci, młodzi rodzice.

ZainteresowaniaKategorie odbiorców definiowane przez wybór interesujących ich tematów pozwalają na dotarcie do użytkowników, gdy ci przeglądają strony o innej tematyce.

Odbiorcy o podobnych zainteresowaniaMetoda wykorzystywana do zwiększania świadomości marki, produktu lub usługi wśród użytkowników, którzy wskazują wyraźne zainteresowanie wybranymi tematami.

Niestandardowi odbiorcy o podobnych zainteresowaniach – Ustawienie pozwalające na zawężenie grupy odbiorców o podobnych zainteresowaniach.
W zależności od tego, jaki cel kampanii obierzemy, możemy wyświetlać się z reklamami dla użytkowników na podstawie ich pasji, zwyczajów i zainteresowań. Ta forma pozwala również wykorzystać dane o ostatnich zamiarach zakupowych odbiorcy.

Zdarzenia z życiaPrzeprowadzka, ukończenie studiów, ślub – to tylko niektóre ze zdarzeń, jakie możemy wskazać dla Google pod kątem wyboru metody reklamy i jej targetowania. Tak istotne życiowe zmiany bardzo często wiążą się ze zmianą tendencji zakupowych.

Odbiorcy na rynku – Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu kampanii możemy za pomocą tego rozwiązania targetowania znajdować klientów szukających informacji i będących na etapie rozważania zakupu lub skorzystania z usług, jakie oferujemy.

Niestandardowi odbiorcy o podobnych zamiarachOpcja powstała specjalnie dla reklamodawców na wysokiej efektywności reklamy. Reklama dociera w momencie podejmowania decyzji o zakupie. Aby tego dokonać, algorytmy wykorzystują słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google.

Remarketing wideoZa pomocą kierowania na grupy remarketingowe docieramy do użytkowników analizując ich wcześniejszą interakcję z naszymi reklamami. Dzięki prawidłowemu połączeniu kont YouTube i GoogleAds niestandardowe listy remarketingowe użytkowników utworzą się automatycznie

Remarketing w witrynach i aplikacjachZasada podobna jak poprzednio tj. docieramy do użytkowników, którzy mieli już styczność z naszą witryną lub aplikacją mobilną. Algorytmy będą się skupiać na tych użytkownikach, którzy wykazali zainteresowanie naszymi produktami lub usługami.

Kierowanie na listę klientówMożemy sami zdefiniować i wybrać listę użytkowników, do której chcemy trafić z reklamami. Aby to zrobić, musimy przygotować gotowy plik zawierający określone przez Google informacje, takie jak np. adres e-mail. Ten typ kierowania można wykorzystać tworząc reklamy przypominające klientom o nas, naszych produktach i usługach. Listę można aktualizować już po uruchomieniu reklam. 


Metody kierowania na treść

Targetowanie reklam na treść to nic innego jak wybór miejsca docelowego, w którym nasze reklamy mają się wyświetlać. Tak samo jak w przypadku kierowania na odbiorców, Google Ads oferuje kilka możliwości. Niektóre są bardziej ogólne, a część z nich pozwala bardzo mocno zawęzić przestrzeń w której się wyświetlamy.

Miejsca doceloweTa opcja umożliwia nam wybranie miejsca, do którego kierujemy reklamy. Może to być np. grupa wybranych stron internetowych powiązanych tematycznie z produktami, usługami, czy naszą marką.
Miejscami docelowymi w reklamach targetowanych mogą być:

  • aplikacje w sieci reklamowej Google 
  • witryny w sieci reklamowej Google
  • filmy na YouTube
  • kanały YouTube*


*Warto zweryfikować, czy dany kanał YouTube jest uwzględniony w sieci reklamowej, nie jest objęty obostrzeniami z uwagi np. na wrażliwy charakter przekazu, czy też sam twórca nie nałożył pewnych ograniczeń związanych np. z współpracą z inną marką.
Więcej szczegółów na ten temat znajdziecie tutaj: Jak działają oficjalne kanały artystów?

Tematy Jest to bardzo dobra metoda kierowania z uwagi na to, że nasze reklamy będą kierowane na powiązane tematycznie filmy i kanały na YouTube i w sieci reklamowej Google. Dzięki wykorzystaniu tego modelu targetowania nasze reklamy będą pojawiać się w wielu różnych miejscach na YouTube związanych z naszym biznesem.

Słowa kluczoweReklamy mogą się wyświetlać na określone wcześniej słowa kluczowe zawarte na danym kanale czy też filmie YouTube. Jest to jedna z metod kierowania, dzięki której możemy ściśle sprecyzować ustawienia kampanii.

UrządzeniaJak sama nazwa tej metody wskazuje, dobieramy urządzenie na jakim reklama ma się pojawić. Możemy wybrać między mobile, desktop jak również możemy emitować swoje reklamy na ekrany telewizorów, jeśli dany użytkownik korzysta np. z Chromecast ew. innego urządzenia mobilnego przesyłającego obraz do telewizora.


Metod kierowania reklam czy też ich targetowania mamy sporo. Możemy je dość mocno spersonalizować, aby reklamy mogły sprostać założonym celom. Jeśli nie znamy swojego klienta zbyt dobrze lub nie mamy co do tego pewności, warto poświecić chwilę czasu na stworzenie tak zwanej “persony”, czyli atrybutów i cech, jakie posiada większość naszych klientów. Praca u podstaw jest kluczem do sukcesu, w szczególności gdy dopiero zaczynamy budować siłę naszej marki.

 

Zobacz także: Jak i po co budować brand za pomocą YouTube?

 

Dlaczego warto inwestować w reklamy wideo na YouTube?


Jest mnóstwo powodów, które przemawiałyby za zasadnością inwestowania w tego typu działania. Przede wszystkim – jak już zostało wspomniane – YouTube to ponad 2 mld. zalogowanych użytkowników miesięcznie. Co więcej, ludzie bardzo chętnie oglądają materiały wideo, oczywiście przy założeniu, że materiał jest dobry (quality content) i nie jest narzucający się. Dlatego konkurencja stale rośnie i coraz więcej firm decyduje się na stałe działania na platformie YouTube. Zapowiedź zmian, które mają dotyczyć platformy YouTube może sprawić, że siła tego medium będzie jeszcze większa, a nasi aktualni odbiorcy przeniosą się z poszukiwaniami produktów właśnie na YouTube.
Już teraz widać, że jeden film opublikowany w serwisie może w ciągu bardzo krótkiego czasu być rozpoznawalny na całym świecie. 

Zatem odpowiadając na pytanie rozpoczynające ten akapit – zdecydowanie TAK.
Warto jest inwestować w reklamy wideo na YouTube, ponieważ jest to doskonałe miejsce pozwalające trafić do ogromnej grupy użytkowników.

Jeśli odpowiednio dobierzemy rodzaj, metodę kierowania reklam, przygotujemy wysokiej jakości treści do przekazów i będziemy dbać o to, aby nasze kampanie były odpowiednio zoptymalizowane, to nie tylko ściągniemy do siebie nowych klientów, ale również pokażemy już obecnym użytkowników nasz profesjonalizm i chęć rozwoju biznesu.

Powoli posiadanie konta firmowego na YouTube staje się niemalże obowiązkiem.
Jeśli mamy już takie konto, to warto je przygotować i wykorzystać jako kolejną przestrzeń reklamową, by “wycisnąć” z niej jak najwięcej. 


Jak sprawdzić skuteczność reklamy wideo na YouTube?


Aby móc poprawnie śledzić postępy i efekty naszych kampanii, warto pamiętać o 3 rzeczach.

  1. Dane o kampaniach znajdują się w statystykach dostępnych bezpośrednio na naszym koncie YouTube.
  2. Reklamy są emitowane z panelu Google Ads – konto na YT i GAds należy ze sobą połączyć.
  3. Narzędzie Google Analytics – dzięki niemu będziemy mogli zweryfikować cały ruch na naszej stronie lub wyszczególnić jedynie ten pochodzący jedynie z kampanii wideo. 

Nie możemy zapominać również o tym, że algorytmy w kampaniach Google Ads mogą wykorzystywać dane pochodzące z Google Analytics i uczyć się, do jakich odbiorców najlepiej wysłać przekaz reklamowy znacznie szybciej.
To pozwoli nam odpowiednio mierzyć wyniki kampanii w zależności od obranego przez nas celu.

 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Bądź pierwszy i oceń tekst.