Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogReklama wideo na YouTubeJak wykorzystać wideo w strategii marketingowej firmy?

Większe zaangażowanie odbiorców, wzrost współczynnika konwersji, dotarcie do szerokiego grona klientów, realny wzrost sprzedaży – o zaletach wideo marketingu można opowiadać długo. Dlaczego więc nie korzystasz z tej formy promocji swojego biznesu? A jeśli wykorzystujesz wideo w strategii marketingowej, to czy na pewno robisz to dobrze? Poznaj podstawowe informacje dotyczące wideo marketingu.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Dlaczego warto uwzględnić wideo w strategii marketingowej?
  • Jakie cele realizuje wideo marketing?
  • Jak zacząć nagrywać filmy do sieci?
  • Jakie treści pokazywać? Rodzaje wideo marketingu
  • Wideo tylko na YouTube? Kluczowe platformy do wideo marketingu
  • Metody mierzenia efektywności wideo

Dlaczego warto uwzględnić wideo w strategii marketingowej?

Wideo to szansa na przekazanie rozbudowanej treści w zaledwie kilka minut. Nie musisz tworzyć 30-minutowych filmów. Internauci uwielbiają content, który mogą skonsumować w szybkim tempie. Wideo nie wymaga od nich wykonywania skomplikowanych czynności ani 100% skupienia. W sieci jesteśmy nieco rozleniwieni – warto wziąć to pod uwagę. Przejdźmy do konkretów – dlaczego warto uwzględnić wideo w strategii marketingowej?

Na początek odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Ile filmów na YouTubie, Facebooku lub innych kanałach social media obejrzałeś w tym tygodniu?
  • Jak często przeglądasz tutoriale/wideoporadniki?
  • Preferujesz instrukcje spisaną na kartce czy zaprezentowaną w formie wideo?
  • Czy zdarzyło Ci się obejrzeć wideo recenzję produktu przed jego zakupem?

Teraz już zapewne wiesz, że wideo marketing doskonale odpowiada na potrzeby użytkowników. Jeśli Twoje odpowiedzi na powyższe pytania nie skłoniły Cię do rozważań nad inwestycję w wideo, to niech zrobią to poniższe statystyki.

wideo marketing kohai content

Statystyki nie kłamią, ale z pewnością się zmieniają. Obecnie jednak trend zmian jeszcze bardziej przemawia za wykorzystaniem wideo. Nic w tym dziwnego, konsumowanie treści wizualnych leży w naszej naturze. Dlaczego? Zakłada się, że 65% populacji stanowią wzrokowcy. I choć można spierać się, że forma pisana także wykorzystuje przede wszystkim zmysł wzroku, to bez wątpienia wymaga ona więcej zaangażowania od odbiorcy.

Wideo to świetna forma połączenia rozrywki z dostarczeniem praktycznych informacji. Skoro Twoi klienci tak wiele czasu poświęcają na oglądaniu wideo w sieci, to jasne, że i Ty musisz pomyśleć nad tą formą contentu. Złota zasada marketingu internetowego brzmi przecież “Bądź wszędzie tam, gdzie są twoi klienci” i warto rozwinąć ją o kolejną: “Proponuj im treści w ulubionym formacie”.

Jakie cele realizuje wideo marketing?

Każda kampania marketingowa posiada określony cel. Inwestujesz przecież czas i środki, aby uzyskać dany efekt. Im bardziej go skonkretyzujesz, tym łatwiej później zmierzysz. Cel nie musi być jeden, możesz wymienić ich kilka, choć przypisanie im wartości może okazać się bardzo pomocne. Uporządkuj cele, które chcesz uzyskać od najbardziej ogólnych do szczegółowych.

Jakie korzyści może przynieść wideo marketing?

  • Wzrost świadomości marki/produktu – ta zaleta dotyczy większości działań content marketingowych i nie tylko, w przypadku wideo można powiedzieć jednak o większej subtelności. Nawet jeśli prezentujesz swój produkt lub usługę wprost, to zazwyczaj robisz to, aby odpowiedzieć na potrzeby Twoich klientów. Co więcej, internauci o wiele chętniej udostępniają wideo aniżeli artykuły. Istnieje zatem większa szansa, że potencjalni odbiorcy Twojej marki natkną się na nią w social mediach.
  • Wzrost zaufania i zaangażowania odbiorców – wideo to szansa na pokazanie ludzkiej twarzy Twojej marki/firmy. Możesz wykorzystać w nim wizerunek eksperta lub nadać mu luźny ton. W ten sposób łatwo zjednasz odbiorców.
  • Wzrost stopy konwersji i poziomu sprzedaży – 84% klientów zdecydowało się na zakup produktu po obejrzeniu materiału wideo danej firmy. Już sama ta informacja powinna dać Ci wiele do myślenia. Główny zarzut dotyczący sprzedaży online to obawa przed zakupem kota w worku. Film wideo sprawia, że produkt staje się nam bliższy.
  • Sposób na wyróżnienie się w wyszukiwarce – Google ceni treści wideo. Materiały wideo coraz częściej pojawiają się w organicznych wynikach wyszukiwania dla licznych zapytań. Ma to miejsce najczęściej przy treściach poradnikowych. Warto zadbać o pozycjonowanie wideo na YouTubie jednak jest to temat na odrębny artykuł.

cele video marketing

  • Lepsza ekspozycja produktów – wideo może przedstawiać zastosowanie produktu, jak również pokazać go z każdej strony z uwzględnieniem najdrobniejszych szczegółów. Obraz sukienki w ruchu przemawia bardziej niż jej statyczne zdjęcie. Ten trik stopniowo zaczynają wykorzystywać popularne sieciówki odzieżowe na swoich stronach internetowych.
  • Wizerunek nowoczesnej marki – wideo nadal ma opinię formatu nowoczesnego. W końcu żeby tworzyć wideo, trzeba posiadać pewne umiejętności. To znak, że podążasz za trendami i nie dajesz wyprzedzić się konkurencji.

Czy wiesz, że…

już samo użycie słowa „wideo” w temacie wiadomości e-mail powoduje wzrost otwartych e-maili o 19%! Co więcej współczynnik klikalności wzrasta średnio o 65%. (HubSpot)

Czy wiesz, że… już samo użycie słowa „wideo” w temacie wiadomości e-mail powoduje wzrost otwartych e-maili o 19%! Co więcej współczynnik klikalności wzrasta średnio o 65%. (HubSpot)

Jak zacząć nagrywać filmy do sieci?

Marki, które nie inwestują w wideo obawiają się przeważnie wysokich kosztów. Brak umiejętności także ma znaczenie. Nie musisz jednak robić tego na własną rękę. Tworzenie wideo contentu możesz powierzyć ekspertom. Niemniej, warto abyś znał podstawowe zasady tworzenia wideo do internetu. Poniżej przedstawiamy 7 z nich!

  1. Grupa docelowa – zanim zaczniesz, musisz pomyśleć do kogo skierowany ma być Twój przekaz. Tworzenie person to temat obszerny, o którym na pewno jeszcze od nas usłyszysz. Na początek postaraj się zawęzić grupę docelową.
  2. Treść komunikatu – co dokładnie chcesz przekazać? Jakie informacje mogą zainteresować Twoich odbiorców i dlaczego? W jakiej formie im je przekazać? Czy lepiej sprawdzi się tutorial, a może jednak explainer video?
  3. Styl komunikatu – luźny, a może formalny? Który lepiej sprawdzi się w przypadku Twoje marki. Miej na uwadzę, że nawet 83% internautów preferuje nieformalny i luźny ton reklamy.
  4. Sprzęt – w dzisiejszych czasach nie musisz posiadać zaawansowanej kamery, aby tworzyć wartościowy content. Lepszej jakości smartfon całkiem sprawnie poradzi sobie z formatem wideo, zapewnia przy tym natychmiastową możliwość dzielenie się materiałem w social mediach. W roli kamery dobrze sprawdzi się także kamerka w laptopie. Nie możesz jednak zapomnieć o dobrym oświetleniu i dźwięku. Wymaga to inwestycji w dodatkowy mikrofon, statyw i softboxy. Miej na uwadze, że niska jakość filmu zniechęca.
  5. Format – jego wybór zależy przeważnie od Twoich preferencji, eksperymentuj. Najpopularniejszy obecnie format to standard MPEG-4. Pliki w nim zapisane mają rozszerzenie MP4. Format musisz dostosować do kanału dystrybucji. Wspomniane rozszerzenie MP4 zalecane jest podczas publikacji wideo na Instagramie i Twitterze. Format MP4 i WebM obowiązuje na TikToku. W przypadku Facebooku masz już znacznie większą dowolność. Pamiętaj jednak o proporcjach obrazu, które na Facebooku powinny wynosić od 16:9 do 9:16.
  6. Długość filmu – zazwyczaj im krótszy tym lepiej. Nie oznacza to, że musisz tworzyć kilkusekundowe filmiki. Zalecana długość filmu na Instagram to do 30 sekund. Badania HubSpot pokazują, że największą popularnością cieszą się filmy 26-sekundowe. W przypadku Facebooka czas ten jest dłuższy – najchętniej oglądamy filmy, które trwają ok. 3 minut. A co z Youtubem? Tutaj, musisz już sam zdecydować. Zakłada się, że optymalny czas trwania wideo, które utrzymuje uwagę użytkownika to maksymalnie 8 minut. Musisz wiedzieć, że po 3 minutach blisko połowa użytkowników decyduje się wyłączyć wideo.
  7. Montaż – jeśli nie nagrywasz na żywo, to zapewne konieczna będzie edycja filmu. Do tego celu możesz wykorzystać bezpłatne narzędzia, takie jak: DaVinci Resolve, HitFilm Express, Lightworks czy ShotCut. Proste klipy na bazie własnych lub ogólnodostępnych materiałów, możesz również tworzyć w popularnej Canvie czy Crello. Płatne narzędzia zapewnią Ci więcej możliwości. Ciekawym wyborem wydaje się w tym przypadku Adobe Premiere Pro.

Jak zacząć nagrywać filmy do sieci? Marki, które nie inwestują w wideo obawiają się przeważnie wysokich kosztów. Brak umiejętności także ma znaczenie. Nie musisz jednak robić tego na własną rękę. Tworzenie wideo contentu możesz powierzyć ekspertom. Niemniej, warto abyś znał podstawowe zasady tworzenia wideo do internetu. Poniżej przedstawiamy 7 z nich! Grupa docelowa - zanim zaczniesz, musisz pomyśleć do kogo skierowany ma być Twój przekaz. Tworzenie person to temat obszerny, o którym na pewno jeszcze od nas usłyszysz. Na początek postaraj się zawęzić grupę docelową. Treść komunikatu - co dokładnie chcesz przekazać? Jakie informacje mogą zainteresować Twoich odbiorców i dlaczego? W jakiej formie im je przekazać? Czy lepiej sprawdzi się tutorial, a może jednak explainer video? Styl komunikatu - luźny, a może formalny? Który lepiej sprawdzi się w przypadku Twoje marki. Miej na uwadzę, że nawet 83% internautów preferuje nieformalny i luźny ton reklamy. Sprzęt - w dzisiejszych czasach nie musisz posiadać zaawansowanej kamery, aby tworzyć wartościowy content. Lepszej jakości smartfon całkiem sprawnie poradzi sobie z formatem wideo, zapewnia przy tym natychmiastową możliwość dzielenie się materiałem w social mediach. W roli kamery dobrze sprawdzi się także kamerka w laptopie. Nie możesz jednak zapomnieć o dobrym oświetleniu i dźwięku. Wymaga to inwestycji w dodatkowy mikrofon, statyw i softboxy. Miej na uwadze, że niska jakość filmu zniechęca. Format - jego wybór zależy przeważnie od Twoich preferencji, eksperymentuj. Najpopularniejszy obecnie format to standard MPEG-4. Pliki w nim zapisane mają rozszerzenie MP4. Format musisz dostosować do kanału dystrybucji. Wspomniane rozszerzenie MP4 zalecane jest podczas publikacji wideo na Instagramie i Twitterze. Format MP4 i WebM obowiązuje na TikToku. W przypadku Facebooku masz już znacznie większą dowolność. Pamiętaj jednak o proporcjach obrazu, które na Facebooku powinny wynosić od 16:9 do 9:16. Długość filmu - zazwyczaj im krótszy tym lepiej. Nie oznacza to, że musisz tworzyć kilkusekundowe filmiki. Zalecana długość filmu na Instagram to do 30 sekund. Badania HubSpot pokazują, że największą popularnością cieszą się filmy 26-sekundowe. W przypadku Facebooka czas ten jest dłuższy - najchętniej oglądamy filmy, które trwają ok. 3 minut. A co z Youtubem? Tutaj, musisz już sam zdecydować. Zakłada się, że optymalny czas trwania wideo, które utrzymuje uwagę użytkownika to maksymalnie 8 minut. Musisz wiedzieć, że po 3 minutach blisko połowa użytkowników decyduje się wyłączyć wideo. Montaż - jeśli nie nagrywasz na żywo, to zapewne konieczna będzie edycja filmu. Do tego celu możesz wykorzystać bezpłatne narzędzia, takie jak: DaVinci Resolve, HitFilm Express, Lightworks czy ShotCut. Proste klipy na bazie własnych lub ogólnodostępnych materiałów, możesz również tworzyć w popularnej Canvie czy Crello. Płatne narzędzia zapewnią Ci więcej możliwości. Ciekawym wyborem wydaje się w tym przypadku Adobe Premiere Pro.

Jakie treści pokazywać? Rodzaje wideo marketingu

Rodzaj wideo jest zależny od tego, co dokładnie chcesz pokazać swojemu odbiorcy. Znaczenie może mieć także budżet, którym dysponujesz. Jakie treści wideo najczęściej spotkasz w sieci? Będzie to:

  • Explainer video – to filmy, które tłumaczą złożone tematy w przystępny sposób, najprostszy przykład stanowi instrukcja obsługi. Explainer video może również prezentować biznesowe strategie czy prototypy. Poniżej znajdziesz przykład explainer video stworzonego przez Airbnb.
  • Wideoblog – zwany także Vlogiem to alternatywa dla blogów pisanych. Tekst zastępuje w tym przypadku materiał wideo. Wideoblogi najczęściej publikowane są na Youtubie. W tej chwili vlogi dostarczają rozrywki, informują czy edukują. W niektórych przypadkach przyjmują formę wideo pamiętnika. Ten format zazwyczaj kojarzony jest z lifestylowymi kanałami, a nie markami, natomiast to dobry sposób, aby pokazać się klientom od mniej oficjalnej, a bardziej “ludzkiej” strony. Świetny przykład stanowi seria #JYSKvlog na kanale JYSK Polska, w której pracownicy sieci nie tylko pokazują sklep od kulis, ale także opowiadają o swoich pasjach.
  • Animacja – jeśli nie masz dużego budżetu na wideo, możesz skorzystać z animacji. To szczególny rodzaj wideo, do którego realizacji nie potrzebujesz ekipy filmowej ani miejsca. Wystarczy ciekawy pomysł i umiejętności graficzne. Animacja nie musi być skomplikowana. To świetny sposób na przykucie uwagi. Wideo lepiej przemówi do odbiorcy niż strona tekstu.
  • Tutorial video – filmy przedstawiające wiedzę krok po kroku. Można powiedzieć, że jest to dokładniejsza wersja instrukcji. Tutoriale odpowiadają na pytanie “jak coś zrobić”. Mogą to być wskazówki techniczne, jak również luźniejsze porady z kategorii moda i uroda.
  • Case study video – to rodzaj filmów wykorzystywany do promocji biznesu. Zamiast zachwalać swoje usługi lub produkty, opowiedzieć prawdziwą historię sukcesu klientów, który odnieśli dzięki Twojej firmie. Case study z pewnością lepiej przemówi do odbiorców. To także pomysł na różnicowanie wideo contentu.
  • Live streaming – transmitowanie video w czasie rzeczywistym. Może przyjmować różne formy, np. webinaru, hangouta czy relacji na żywo. Tego rodzaju wideo pozwala zyskać zaufanie i zaangażowanie odbiorców. Poprzez filmy na żywo pokazujesz, że wychodzisz naprzeciw swoim Klientom. Zaletę stanowi bezpośrednia interakcja. Możesz np. na bieżąco odpowiadać na pytania użytkowników. Dlaczego warto? 63% użytkowników sieci w wieku 18-34 lat regularnie ogląda transmisje live w sieci. Po ten format sięgają zarówno firmy z ogromnymi budżetami na marketing, jak i mniejsi przedsiębiorcy. Koszt tego rozwiązania zależy tylko od Ciebie – w wersji minimum wystarczy telefon, z dobrym połączeniem internetowym, w wersji maksimum ogranicza Cię tylko wyobraźnia i dostępność ekipy filmowej.
    Dobry przykład to wideo YES na Facebooku: https://www.facebook.com/BizuteriaYES/videos/733607390753915/
  • User-generated content – ciekawy rodzaj contentu, który tworzą odbiorcy marki. Wideo, które bazuje na zaangażowaniu i autentyczności Klientów to świetna forma promocji. Co więcej, to właśnie ta forma treści przemawia do innych użytkowników – jak pokazują badania ponad 60% konsumentów ufa rekomendacjom i opiniom innych internautów. Przemawia ona zwłaszcza do millenialsów. Aż 86% z nich twierdzi, że UGC jest wskaźnikiem jakości marki. Wielu użytkowników Instagrama dzieli się na stories swoimi recenzjami produktów oznaczając przy okazji sklep, czy producenta. Tego typu relacje możesz udostępnić na swoim profilu, a także przypiąć je do niego na stałe. Przykład wykorzystania UGC znajdziesz poniżej.

Stwórz z nami teledysk vol.2!

⭐️ SZUKAMY MAŁYCH ARTYSTÓW! ⭐️ Stwórzcie z nami kolejny teledyk i wygrajcie super nagrody! 🐸🐸Czekamy na zgłoszenia 📲 http://4fun.to/teledysk2

Opublikowany przez 4FUN HITS Środa, 17 czerwca 2020

Wideo tylko na Youtube? Kluczowe platformy do wideo marketingu

Youtube to bez wątpienia największa platforma do wideo marketingu, dlatego warto tam być. Musisz jednak wiedzieć, że statystyki są brutalne – jedynie 10% filmów na YouTube przekracza próg 1000 wyświetleń. Średnia liczba przesłanych plików przez użytkownika ciągle rośnie więc będzie już tylko trudniej przykuć uwagę widza.

Wideo marketing to nie tylko Youtube. W sieci nie brakuje innych serwisów, które pozwalają na udostępnianie treści wideo. Zaraz za YouTubem plasuje się Facebook. Nie lada zaletę w tym przypadku stanowi automatyczne odtwarzanie. Wideo udostępnione bezpośrednio na Facebooku otworzy się automatycznie na osi czasu użytkowników, gdy będą przewijać aktualności. Dzięki temu łatwiej przykuć ich uwagę. Miej na względzie, że filmy odtwarzają się bez dźwięku. Jak pokazują statystki 85% internautów właśnie w ten sposób ogląda wideo na Facebooku. Pomyśl więc o wgraniu napisów. Ta sama zasada dotyczy wideo na Linkedin. Nie bądź zbyt optymistyczny w przypadku statystyk wyświetleń. Bierz pod uwagę głównie te, które trwają powyżej 10 sekund.

A co z wideo na Instagramie? O tym, że warto wykorzystać funkcję wideo na Instagramie poświadczają tak znane marki, jak Nike, Mercedes Benz czy Starbucks. Ponadto według Instagrama 60% użytkowników stwierdziło, że dowiedziało się o nowym produkcie właśnie za pośrednictwem tej platformy. Pomyśl najpierw, kto jest Twoją grupą docelową. Miej na uwadzę, że wśród użytkowników strony Instagrama są przede wszystkim osoby w wieku 15-34 lat.

Rozważ także obecność na innych platformach wideo: Twitter, LinkedIn, TikTok. Wiele kontrowersji budzi ostatnio zwłaszcza mobilna aplikacja internetowa utworzona przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDanc. Dane pokazują, że korzysta z niej głównie pokolenie Z (osoby w wieku 13-21 lat). W tym przypadku wykorzystanie wideo na TikToku w strategii marketingowej marki polega przede wszystkim na współpracy z TikTokerami na zasadach lokowania produktów.

Metody mierzenia efektywności video

Wykorzystanie wideo w strategii marketingowej marki może przynieść wiele korzyści. Jak właściwie zmierzyć jego efektywność? Nie ma w tym przypadku złotej zasady. Wiele zależy od tego, jak właściwie pojmujesz efektywność. Jeśli zależy Ci na zbudowaniu świadomości bądź dotarciu do szerokiego grona odbiorców, to liczba wyświetleń okaże się wskaźnikiem godnym uwagi. Z pewnością warto spojrzeć także na

  • udostępnienia;
  • liczbę reakcji/polubień;
  • liczbę komentarzy.

Tego rodzaju wskaźniki dostarczą Ci konkretnych danych. Sama liczba wyświetleń nie okaże się wystarczająca, aby dowiedzieć się, czy Twój materiał wideo przypadł użytkownikom do gustu ani jakie wrażenie na nich wywarł. Właśnie tego dowiesz się dzięki liczbie, ale i rodzaju reakcji ( “wrr”, “haha” lub “przykro mi”).

Musisz także mieć na uwadzę, że zarówno na Facebooku, jak i Instagramie wyświetlenie filmu zliczane jest po 3 sekundach. Często pojawia się zarzut, że to zdecydowanie za wcześnie, dlatego warto zajrzeć w szczegółowe statystyki wyświetleń Twojego wideo. Dla przykładu, w statystykach na Facebooku możesz sprawdzić m.in czas oglądania filmu, 3-sekundowe wyświetlenia filmu, jak również grupę odbiorców i aktywność. Jeśli Twoje wideo odnotuje min. 100 wyświetleń, będziesz mógł także sprawdzić dane demograficzne odbiorców.

W zależności od serwisu oraz formatu, w którym opublikujesz swój materiał możesz spojrzeć również na inne wskaźniki. Wśród nich warto wymienić:

  • Video Completion Rate – informuje, ile osób obejrzało film do końca. Dowiesz się także czy w czasie emisji player był w polu ekranu;
  • Liczbę konwersji, leadów, zapisów na newsletter lub pozyskanych wiadomości (np. w celu umówienia wizyty, lub zamówienia usługi);
  • Liczbę osób, które zapiszą film w swojej kolekcji (Pinterest, Instagram);
  • Liczbę odwiedzin w Twoim profilu.

Jeśli dotąd nie realizowałeś działań z zakresu wideo marketingu w celu promocji Twojego biznesu, musisz to zmienić. Z pewnością już wiesz, że warto. Praktyczne porady dotyczące tworzenia skutecznego wideo, które pozwala przykuć na dłużej uwagę odbiorców znajdziesz na naszym blogu:

Przewodnik po wideo marketingu – zobacz, od czego zacząć

Katarzyna Sikora