Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogSEOJak pozycjonować filmy na YouTube? Najważniejsze czynniki rankingowe

Jak zatem powinno wyglądać pozycjonowanie filmów na YouTube, aby pokazywały się one na szczycie wyników wyszukiwarki? Jakie elementy pozytywnie wpłyną na optymalizację filmów w serwisie YouTube i w wyszukiwarce Google? O czynnikach, które mogą przyczynić się do zwiększenia liczby wyświetleń wideo, subskrypcji kanału i pozyskaniu kolejnych nowych widzów przeczytasz w dalszej części artykułu.

YouTube to serwis internetowy, będący skarbnicą zabawnych filmów, poradników, teledysków muzycznych, recenzji, vlogów, tutoriali, nagrań typu DIY, które bez problemu możemy publikować sami i udostępniać dalej. Jest to największa platforma wideo w kraju, którą odwiedza miesięcznie ponad 76% polskich internautów. Z wyszukiwarki serwisu korzystają ponad 2 miliony użytkowników (Megapanel, kwiecień 2015). Serwis jest narzędziem chętnie wykorzystywanym przez specjalistów od marketingu internetowego – głównie w celu promocji usług i produktów. To także świetne miejsce do pozyskiwania kolejnych odbiorców dla blogerów, którym tak bardzo zależy na widoczności w Internecie.

Jak w takim razie działa wyszukiwarka YouTube? Podobnie jak w przypadku rankingu Google, nikt ze stuprocentową pewnością nie jest w stanie stwierdzić, co i w jakim stopniu wpływa na algorytm serwisu. Tajemnica jest skutecznie strzeżona przez specjalistów z Mountain View. Dzięki doświadczeniom zbieranym przez społeczność SEO latami możemy jednak ustalić główne czynniki rankingowe, które należy uwzględniać przy tworzeniu i promowaniu filmów na łamach serwisu.

Czynniki rankingowe YouTube wg autora bloga TagSEO.com

Czynniki rankingowe YouTube wg autora bloga TagSEO.com

Pozycjonowanie na YouTube – na co zwrócić uwagę?

1. Analiza słów kluczowych – Keyword Research

Uwzględnienie słów kluczowych w strategii pozycjonowania filmów jest koniecznie. Wyszukiwarka portalu czyta słowa zawarte m.in. w opisie i tytule, aby poznać treści, jakie zawiera dane wideo. W tym procesie można posiłkować się m.in. Planerem słów kluczowych Google AdWords. Narzędzie to pozwala także uzyskać informacje na temat średniej miesięcznej liczby wyszukiwań dla fraz w Google. Jeśli w wyszukiwarce na często wyszukiwane słowo kluczowe wyświetlają się – poza SERPami – także filmy z serwisu, to ich wysoka pozycja przyniesie nagraniu wiele nowych odsłon. Dokonując analizy fraz kluczowych, pamiętajmy, że użytkownicy serwisu szukając filmów, korzystają z mniej rozbudowanych zapytań niż w przypadku tych wpisywanych w wyszukiwarkę Google.
Po dokonaniu analizy fraz, na których będzie opierać się późniejsza strategia pozycjonowania filmu, dowiedz się, jak sytuacja wygląda u konkurencji. Sprawdź, jak oni optymalizują swoje filmy oraz jakie słowa kluczowe posiadają nagrania o podobnej tematyce.

Widok narzędzia - Planer słów kluczowych

Widok narzędzia – Planer słów kluczowych

2. Nazwa pliku

Zgodnie z zasadą pozycjonowania SEO, film w nazwie powinien posiadać słowo kluczowe, bez polskich znaków. Warto zastosować łącznik w opisie oraz zrezygnować ze spacji i podkreśleń. Dla przykładu klip wideo na portalu YouTube lepiej nazwać “jak-pozycjonowac-strone-internetowa.mp4” niż “jak_pozycjonować_stronę_internetową.mp4”.

Wygląd listy wyników YouTube

Wygląd listy wyników YouTube

3. Tytuł

Tytuł, obok miniatury, jest jednym z pierwszych elementów, na jaki użytkownik YouTube zwraca uwagę. Wpływa w znacznym stopniu na współczynnik CTR, który pomaga osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania – tzw. YSRP. W tytule zawrzyj główne słowo kluczowe, na które będziesz pozycjonować nagranie. Działania można wzmocnić, ustawiając najsilniejsze frazy na jego początku. W tytule najważniejsze jest 66 pierwszych znaków, które Google filtruje w celu wyszukania informacji. Limit słów w tym polu wynosi od 5 do 100 znaków. Tytuł, aby zachęcił użytkownika do wybrania akurat tego filmu spośród listów wyników wyszukiwarki, powinien być po prostu ciekawy i dopasowany do jego zawartości. Tytuły nagrań powinny mieć optymalną długość, gdyż zbyt długie YouTube może automatycznie skrócić. Ważne jest, aby pierwsze słowa stanowiły najczęściej wyszukiwane frazy. Tytuł wideo nie jest przypisany na stałe, w dowolnym momencie, możemy go zmienić i ustalić nowy.

Porady:

  1. W tytule może być zawarta nazwa firmy lub marki.
  2. Filmy, które tworzą cykl odcinków, numeruj dla zachowania porządku.
  3. Poradniki, recenzje objaśniające jak wykonać konkretną rzecz najczęściej zaczynają się od słów ,”jak…”, ciesząc się bardzo dużą popularnością wśród użytkowników serwisu.
  4. W tytule można używać słów „video”, co pozwoli znaleźć użytkownikowi konkretną formę nagrania. Można stosować zamiennie spolszczone “wideo” lub “film”.

 

4. Opis

Stwórz unikalny opis, który będzie nie tylko atrakcyjny dla użytkownika, ale i przydatny ze względu na roboty wyszukiwarki YouTube i Google. Istotne jest, aby odpowiadał stylem do tytułu i miniatury. Im więcej informacji o wideo dodasz we wskazanym polu, tym lepiej. Google nie ma możliwości opisywania treści video na podstawie jego zawartości, dlatego bierze pod uwagę sporządzony przez nas opis.
Do dyspozycji mamy aż 5 tysięcy znaków, dlatego nie bój się wykorzystać więcej niż oferowane minimum. Bardzo ważne jest, aby w opisie zawrzeć słowa kluczowe, które będą ulokowane w pierwszych 150 znakach. W wynikach wyszukiwania pojawia się właśnie tyle znaków opisu umieszczonego na podstronie danego filmu. W zależności od przypadku, frazę kluczową warto powtórzyć w opisie nawet do 3 lub 4 razy, byle jednak nie przypominał chaoteycznego zlepku tych słów. Cenne są również powiązane semantyczne słowa kluczowe (LSI) w opisie nagrania. Dobrym pomysłem będzie umieszczenie dodatkowo na samej górze linków do artykułu czy naszego serwisu, w którym zainteresowani mogą przeczytać więcej na dany temat.

Semantyczne słowa kluczowe - dynamiczne podpowiedzi

Semantyczne słowa kluczowe – dynamiczne podpowiedzi

5. Miniatura

Miniatury pozwalają użytkownikom zobaczyć krótki podgląd Twoich nagrań. Jeżeli będą intrygujące i nieszablonowe, zyskasz większe szanse na to, że użytkownik wybierze i obejrzy właśnie Twój film. Postaw więc na oryginalną miniaturę, która przyciągnie wzrok użytkowników. W serwisie YouTube właśnie na podstawie tytułu i grafiki internauci najczęściej decydują się na wybór konkretnego nagrania.
Publikując film mamy do wyboru tylko 3 miniatury, które automatycznie generują się z przesłanego przez nas wideo. Jeśli te proponowane przez YouTube Twoim zdaniem nie zachęcają do obejrzenia filmu, możesz wybrać własną, która będzie reprezentować wideo w gąszczu innych. Optymalna rozdzielczość miniatur to 1280×720 pikseli przy minimalnej szerokości 640 pikseli, która zgodna jest z parametrami odtwarzaczy przenośnych i podglądu serwisu.

6. Tagi filmu na YouTube

Tagi pomagają wyszukiwarce wyświetlać najbardziej precyzyjne wyniki dla wpisanych zapytań. Ich zadaniem jest opisywanie zawartości materiału, która wiąże się z przypisaną kategorią. Tagi czyli frazy kluczowe dobierz pod kątem treści filmu. Zastanów się, jakich konkretnych fraz powinien użyć widz, żeby trafić na Twoje nagrania. Wykorzystaj na tagi całe dostępne miejsce (maksymalna ilość to 10 słów), tutaj również możesz skorzystać z Planera słów kluczowych Google Adwords.
Ludzie często wyszukują filmy, wpisując przymiotniki typu “ciekawe” czy“śmieszne”. Spróbuj myśleć podobnie jak oni. Filmy z podobnymi tagami, co Twoje video, będą wyświetlać się z prawej strony w sekcji “related video”. YouTube widzi tagi w liczbie pojedynczej i mnogiej jako różne słowa kluczowe.

Widok przesyłania filmu do serwisu YouTube

Widok przesyłania filmu do serwisu YouTube

7. Zaangażowanie użytkowników

Na wyniki i pozycję wideo w wynikach wyszukiwaniach ma również wpływ odbiór nagrań po drugiej stronie ekranu. Komentarze i oceny widzów odzwierciedlają faktyczną wartość materiału. Są to wyraźne sygnały świadczące o popularności nagrania w serwisie. Twórz i publikuj takie nagrania, których nie będziesz się wstydził, prosząc o komentarze i share’y nawet wśród w gronie znajomych.
A w świecie YouTube, jak w życiu – doceniane są wartości, humor i interesujące treści. Film, który obejrzeliśmy, możemy ‘polajkować’ lub odwrotnie, dodać do ulubionych, skomentować i udostępnić na swoim kanale social media. Dzielenie się swoimi nagraniem ze społecznościami online jest bardzo ważne, wykorzystuj do tego ikony dostępne przy filmie. Są one sygnałami user experience, które używa portal YouTube oraz sprzymierzeńcem w strategii pozycjonowania.

8. Linkbuilding i promocja wideo w sieciach społecznościowych

Warto zadbać o promocję naszych nagrań w różnych kanałach social media, gdzie mogą być przekazywane dalej innym użytkownikom. Jeśli nagrywasz po angielsku, poza standardowymi kanałami jak Facebook czy Twitter, możesz skorzystać z portalu Quora, który opiera się na pytaniach i odpowiedziach. Serwisy www czy blogi tematycznie zbliżone do naszych nagrań są szczególnie polecanym do tego miejscem.
Silne, tematyczne serwisy internetowe, na których zostaną zamieszczone linki, zwiększą liczbę wyświetleń filmu. To może pomóc uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarki YouTube. Dodatkowo mogą sprowadzić użytkowników do innych filmów na naszym kanale. Warto umieszczać nasze nagrania na wszelkiego typu forach i grupach, gdzie toczą się dyskusje na różnorodne tematy.
Jeśli w swoim dorobku mamy już kilka filmów, możemy to robić na zasadzie linkowania w stylu ,,zobacz także film o…”. Możesz też spróbować mailingu informującego o nowym filmie z prośbą o dalsze udostępnianie.
Filmy na Twoim kanale stają popularne, ponieważ docierają do osób, które są zainteresowane oferowaną tematyką. Algorytm YouTube przy pozycjonowaniu filmów bierze pod uwagę ilość wyświetleń filmu oraz czas oglądania, dlatego warto aby nasze filmy nie trafiały do losowych osób.

9. Komentarze i oceny

Komentarze, oceny i ich moderacja pod nagraniem są bardzo ważne. Im nasz film ma ich więcej, tym wzrastają jego szanse na wybicie się w wynikach organicznych wyszukiwarki YouTube.
Zyskuj większą liczbę komentarzy, odpowiadając na te napisane już przez swoich widzów. Pokaż, że interesuje Cię ich zdanie, prowadź dyskusję, lajkuj ich odpowiedzi. Świadomość widza, że ma do czynienia z drugim człowiekiem po drugiej stronie ekranu, a nie anonimowym botem, stwarza nam świetną okazję do interakcji. Podziękuj za zainteresowanie, wyraź swoje zdanie i…w dalszej kolejności zachęć do subskrypcji swojego kanału.
Dobrym przykładem jest postać szwedzkiego komentatora gier komputerowych, publikującego pod pseudonimem PewDiePie, który w sieci cieszy się bardzo dużą popularnością. W swoich filmach często nawiązuje do komentarzy widzów, dając im poczucie wpływu na przebieg nagrania.

Widok przykładowego filmu w serwisie YouTube

Widok przykładowego filmu w serwisie YouTube

10. Adnotacje

Skutecznym sposobem na zachęcenie widzów do obejrzenia Twoich innych nagrań na kanale są adnotacje. Czemu mają służyć? Z ich pomocą w łatwy sposób możesz odwołać się do innego filmu dostępnego na Twoim kanale. Najlepiej jest, jeśli w treści filmu wspominamy o np. kontynuacji tej serii oraz innych dostępnych filmach i w tym momencie na ekranie zawartości pojawia się odpowiedni odnośnik przekierowujący.
Wykorzystując adnotacje możemy zachęcić naszych widzów do odwiedzania naszej strony internetowej, obejrzenia odpowiedzi wideo czy dołączenia do subskrypcji kanału. Użytkownik ma możliwość obejrzenia dodatkowej treści bez zbędnego wpisywania haseł do wyszukiwarki serwisu. Adnotacje do filmu najlepiej umieścić na końcu nagrania tak, by wyświetlały się na ekranie jedynie przez kilka sekund.

11. Transkrypcja i napisy kodowane

Warto pamiętać także o dodaniu do filmu transkrypcji – napisów do filmu oraz Closed Caption czyli napisów kodowanych dla osób niesłyszących. Do filmu przyda się dodatkowa transkrypcja tekstu, spisana słowo po słowie w pliku tekstowym. Wyszukiwarka YouTube zwraca uwagę na ich treść. Wpłynie to również pośrednio na wzrost współczynnika CTR, co pozwoli osiągnąć wyższą pozycję w YSRP.

12. Jakość materiału

Filmy dobrej jakości HD cieszą się dużo większą popularnością wśród widzów YouTube. Są one dodatkowo wyróżnione w obrębie samych wyników wyszukiwania. Zalecana jakość to 720p lub lepsza.

13. Jakość dźwięku

Jakość dźwięku to czynnik, który mocno wpływa na oceny wystawiane przez widzów. Możesz wierzyć lub nie, ale ocena nadana przez użytkownika jest w dużej mierze uzależniona od niego. Istnieje nikła szansa na to, że ktoś obejrzy Twoją półgodzinną produkcję, w której trzeba się domyślać, co kto mówi, dlatego pomyśl o zainwestowaniu w mikrofon.

14. Pomysł i technika kręcenia filmu

Aby zachęcić do oglądania publikowanych filmów, zadbajmy o ich estetykę i jakość. Wpływa na to przede wszystkim odpowiednie oświetlenie, intensywność barw czy kadrowanie. W razie potrzeby warto zastosować dodatkowe zbliżenia, aby nie skupiać się tylko na jednej i tej samej perspektywie. Im dłuższe nagrania tym lepiej, ale tylko pod warunkiem, że zawierają angażujące treści.
Jeśli masz genialny pomysł na wideo, a brakuje Ci profesjonalnego sprzętu i praktycznych umiejętności… pomyśl o współpracy z kimś, kto zna się na tym po prostu lepiej. Oczywiście zdarza się, że film słabej jakości zyskuje dużą popularność, rozchodząc się wirusowo w Internecie. Co na to wpływa? Z pewnością genialny pomysł! Staraj się więc tworzyć najlepszy jakościowo content wideo. Doświadczenie pokazuje, że ludzie prawie zawsze reagują na treści, które ich poruszają, bawią lub intrygują. W konsekwencji udostępniają film swoim bliskim,sprawiając, że krąży w sieci i zwiększa liczbę swoich wyświetleń.

15. Osadzenie filmu na innych stronach

Do osadzania filmu na zewnętrznych serwisach internetowych służy specjalny kod osadzania. To forma dodatkowej, darmowej reklamy. Zaangażowanie widzów filmu na takich stronach wpływa na czynniki rankingowe dla algorytmu YouTube. Pozwalaj więc na wykorzystanie i osadzanie Twojego wideo, które i tak jest dostępne publicznie. Funkcja jest przydatna, gdy chcesz zamieścić film poza portalem YouTube. Możesz wówczas śledzić film na innych serwisach, a zaangażowanie na witrynach stanowi czynnik rankingowy dla danego nagrania.

Co wpływa na ranking strony w serwisie YouTube?

1. Liczba subskrybentów i widzów kanału

Ilość widzów i subskrybentów danego kanału odgrywa ważną rolę w społeczności YouTube. Algorytm YouTube’a przy pozycjonowaniu filmów bierze pod uwagę ilość wyświetleń oraz czas ich oglądania. Warto, aby nasze nagrania trafiały do osób zainteresowanych tematyką, o której opowiadamy w naszych filmach. Subskrypcja stałych widzów to większa gwarancja, że w porównaniu do przypadkowych obserwatorów, będą oni oglądać nasze filmy do końca. Warto zatem w opisie lub w samym filmie zachęcić do subskrypcji, korzystając z wspomnianej zasady “call to action”.

2. Liczba osób, które obejrzały film i ilość wyświetleń

Ilość wyświetleń dla danego filmu to wypadkowa zawartości nagrania oraz stopnia jego optymalizacji. Ten czynnik rankingowy Informuje nas o jego popularności w portalu. Im liczba jest większa, tym wzrasta szansa, że klip wideo pojawi się w obrębie wyników wyszukiwania. Dodanie filmu do tematycznej playlisty pozwoli ułatwić znalezienie filmu większej liczbie widzów. Pamiętaj, możesz stale obserwować wskaźnik retencji widzów dla swoich nagrań w sekcji Analytics.
Przeanalizuj swoje filmy i zastanów się, dlaczego widzowie rezygnują z obejrzenia go w całości? Może jesteś w stanie temu zapobiec? Warto rozważyć promowanie swoich filmów w ramach systemu Google AdWords, co z pewnością zwiększy ilość wyświetleń.

Statystyki przykładowego filmu w YouTube

Statystyki przykładowego filmu w YouTube

3. Staż kanału w serwisie YouTube

Im dłużej prowadzimy swój kanał, tym wyższy Trustrank on posiada. Ważne jest jednak, aby filmy były publikowane regularnie i cieszyły się popularnością wśród społeczności YouTube.

4. Czas wyświetlania filmu przez użytkownika

Dla zwiększenia pozycji filmu w wyszukiwaniach najlepiej jest, gdy widz obejrzy wideo do końca lub skończy wyświetlanie tuż przed samym końcem nagrania. To sygnalizuje algorytmowi, że film jest interesujący dla konkretnych użytkowników.

Aneta Łempicka