Odrzucaj ustalony stan rzeczy. Case study At-outlet

Sempai
11 marca, 2018
Przeczytasz w ~ 5 min.
case study atoutlet

Idealnym przykładem podążania za 5 zasadą Kaizen jest historia jednego z naszych Klientów – At-outlet, dla którego prowadzenie biznesu na Allegro zaczęło generować zbyt duże koszty.

 

Co to za branża?

Sklep At-outlet w swoim asortymencie posiada elektronikę, w szczególności laptopy, komputery i telefony. Jest to sprzęt używany, poleasingowy i powystawowy, ale w pełni sprawny, co nasz Klient potwierdza kilkumiesięczną lub roczną gwarancją.

 

Od czego się zaczęło?

Firma kilka lat temu rozpoczęła sprzedaż na Allegro, gdzie osiągała początkowo bardzo dobre wyniki. Pozwoliło to jej przez kolejne lata rozwijać biznes. Po pewnym czasie jednak, pojawił się problem coraz słabszej opłacalności prowadzenia biznesu na ówczesnych warunkach. Spowodowane było to narzuconym przez Allegro wzrostem prowizji z wystawianych aukcji. Firma zaczęła szukać nowych rozwiązań, które uwolniłyby ją od wysokich prowizji, a jednocześnie pozwoliły w dalszym ciągu pozostać w sieci i nie ograniczać się jedynie do sklepu stacjonarnego. At-outlet postanowił rozpocząć swoją przygodę z Adwords i z końcem 2016 roku dołączył do Klientów SEMPAI. Jak się później okazało, był to strzał w dziesiątkę. W pierwszym etapie przygotowania do kampanii reklamowej w wyszukiwarce Klient założył własną stronę internetową na AtomStore, czyli jednej z najlepiej ocenianych platform e-commerce w Polsce wg Ekomersów 2016 i 2017.

 

Cel prowadzenia kampanii?

Firma chciała uzyskać jak największe zyski, ale również nastawiona była na skalowanie budżetu kampanii reklamowej. Dodatkowym celem było wzmocnienie wizerunku marki.

 

Wyniki sprzedażowe:

Pierwszy kwartał 2017:

 

Zaczynając od budżetu miesięcznego na poziomie 1200-1500 zł, zaczęliśmy stopniowo skalować kampanię, osiągając z miesiąca na miesiąc bardzo dobre wyniki sprzedażowe oraz podnosząc budżet miesięczny każdorazowo o ~1000 zł. Pierwszy kwartał zaowocował 77 transakcjami i wysokim wskaźnikiem sprzedażowym ROAS >1000%.

 

ROAS (z ang. Return On Ad Spend) to nic innego jak przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet. Oblicza się go dzieląc koszty przez przychody oraz, dla łatwiejszej interpretacji, mnożąc dodatkowo przez 100%.

 

Przykładowo, wydaliśmy na kampanię 100 zł, osiągnęliśmy przychód 200 zł, a więc:: 200/100*100% = ROAS 200%:

wyniki w pierwszym kwartale

Google Analytics: wyniki w pierwszym kwartale

 

Czas pokazał, że był to jedynie przedsmak możliwych do osiągnięcia wyników.

 

Drugi kwartał 2017 roku:

 

Tendencja podnoszenia budżetu, przy zachowaniu podobnego wskaźnika ROAS, została zachowana. Od kwietnia do czerwca uzyskaliśmy ponad 130% więcej transakcji (183), przy okazji polepszając średnie CPC oraz CTR:

Stosunek liczby transakcji między drugim, a pierwszym kwartałem

Google Analytics: Stosunek liczby transakcji między drugim, a pierwszym kwartałem

 

Trzeci kwartał 2017 roku:

 

Od lipca do września w dalszym ciągu podnosiliśmy budżet oraz optymalizowaliśmy kampanie pod względem stricte sprzedażowym. Przy 306 uzyskanych transakcjach ROAS wyniósł ~900%. Powyższe dane obejmują jedynie kampanie sprzedażowe.

Wyniki skalowania kampanii w trzecim kwartale

Google Analytics: Wyniki skalowania kampanii w trzecim kwartale

 

Wyniki uzyskane w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku utwierdzają nas i naszego Klienta w przekonaniu, że przeniesienie biznesu z Allegro do Adwords było świetnym pomysłem. Budżet miesięczny został przeskalowany z 1500 do 10000 zł miesięcznie przy ROAS ~900%.

Wyniki skalowania kampani na przestrzeni analizowanych trzech kwartałów

Google Analytics: Wyniki skalowania kampani na przestrzeni analizowanych trzech kwartałów – wykres przedstawia koszty w stosunku do przychodów

 

Osiągnięcie sukcesu było możliwe dzięki:

 

  • dobremu kontaktowi między Klientem a agencją,
  • aktualizowaniu asortymentu,
  • konkurencyjnym cenom,
  • wypracowaniu marki własnej,
  • ciągłym udoskonaleniom, np.: wprowadzeniu nowej szaty graficznej stron docelowych, poprawie zdjęć produktów, włączeniu programu lojalnościowego, czy cotygodniowym promocjom.

 

W międzyczasie Klient zdecydował się dodatkowo poszerzyć swoją ofertę o usługi związane ze skupem detalicznym i hurtowym sprzętu elektronicznego oraz innym, których zadaniem jest m.in. promowanie marki. Uruchomione zostały ponadto kampanie skierowane na zagranicę, żeby marka At-outlet, znana była również poza granicami naszego kraju.

 

Klient “nie spoczął na laurach”, tylko szukał nowych możliwości rozwoju biznesu. Odrzucił dotychczasowy stan rzeczy, ponieważ nie chciał tkwić w miejscu. Wiedział, że mogło to z czasem pogrążyć jego biznes.

 

Dzięki tej decyzji, osiągnął swój pierwszy cel, tzn. wyeliminowanie kosztów prowizji od każdej aukcji. Zaoszczędzone w ten sposób środki przeznaczył na kampanię reklamową Adwords i jej skalowanie. Postawił na medium generujące o wiele większe zyski.

 

Wnioski:

Portale typu Allegro pozwalają prowadzić biznes do pewnego momentu. Nawet nie biorąc pod uwagę wysokich kosztów prowizji z aukcji, generują one jedynie “suche” transakcje. Firma zarabia, ale brand własny nie rośnie przez to w siłę, tak jak mógłby. Mało kto wróci na nasz profil, mało kto dowie się o możliwych promocjach lub nowościach. Klient zorientował się, że właśnie w takim martwym punkcie znalazła się jego firma i postanowił działać. Wykorzystał przewagę własnej domeny i Google Adwords, dzięki czemu:

 

  • zarabia więcej,
  • nie płaci prowizji od aukcji,
  • posiada własną stronę internetową na profesjonalnej platformie,
  • poszerzył swój asortyment,
  • jego marka stała się rozpoznawalna, czego najlepszym przykładem jest fakt, że w przeciągu 3 kwartałów liczba zapytań brandowych wzrosła o 350%.