Strona główna → Case-study → Case Study SEO branży konopnej: Wzrost użytkowników o ponad 180 000 i przychodów o 327% w 12 miesięcy Case Study SEO branży konopnej: Wzrost użytkowników o ponad 180 000 i przychodów o 327% w 12 miesięcy Sempai 17 marca, 2020 Przeczytasz w ~ 14 min. Branża konopna w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie. Jak mówią prognozy – tendencja rosnąca utrzyma się jeszcze przez długi czas: Źródło: https://www.statista.com/statistics/820158/global-legal-cannabis-market/ Częste zmiany w regulacjach prawnych dotyczących sprzedaży produktów konopnych uniemozliwiają promocję płatną tego typu asortymentu w większości kanałów marketingowych, w tym w wyszukiwarce. Dlatego – podobnie jak w przypadku aptek internetowych czy e-sklepów z suplementami – tak duże znaczenie w generowaniu ruchu, a następnie sprzedaży mają bezpłatne wyniki wyszukiwania Google. W jaki sposób maksymalnie wykorzystać potencjał organika w branży konopnej? Oczywiście – podstawa to zgodne z kanonami sztuki działania optymalizacyjne on-site oraz link building, a wszystko poprzedzone szczegółową analizą biznesu klienta oraz konkurencji. W case study KonopnySklep.com.pl pokazujemy, jak krok po kroku przeprowadzić kampanię SEO, obejmującą te 3 obszary. Aby wyjść naprzeciw osobom samodzielnie pozycjonującym swoje serwisy, a także specjalistom, którzy wcześniej nie współpracowali z branżą konopną, w case study zamieszczamy także techniczne, rozbudowane wskazówki. O KonopnySklep.com.pl KonopnySklep.com.pl w swojej ofercie posiada oryginalne, certyfikowane i w 100% legalne produkty konopne, takie jak: olejki CBD, pasty CBD, susz konopny, waporyzatory, kosmetyki konopne oraz żywność konopną. Sklep internetowy Konopny Sklep to również sklep stacjonarny istniejący nieprzerwanie od 2013 roku w Białymstoku. Właściciel sklepu prowadzi również konopny punkt informacyjny. Początek współpracy KonospnySklep.com.pl zgłosił się do nas po pomoc na początku ubiegłego roku, gdy jego sklep zaczął odnotowywać poważe spadki ruchu organicznego: Analiza słów kluczowych Ruch organiczny na stronie KonopnySklep.com.pl już w 2018 roku stanowił ok. 62% (60 000 użytkowników) całego ruchu w sklepie, natomiast generował przychód tylko na poziomie 27% w porównaniu z innymi kanałami pozyskiwania klientów. Niski przychód w stosunku do wysokiego udziału bezpłatnego ruchu był konsekwencją braku odpowiedniej optymalizacji sklepu pod SEO, co można zauważyć na poniższym screenie: Słowa kluczowe, które generowały największy ruch organiczny w KonopnySklep.com.pl w momencie rozpoczęcia naszej współpracy – czyli Jerzy zięba sklep czy biomus – pod kątem sprzedażowym nie prezentowały się najlepiej… Dlatego za cel działań SEO postawiliśmy sobie zwiększenie udziału przychodów z ruchu organicznego za pomocą wzrostu pozycji i widoczności sklepu na słowa kluczowe, które są popularne wśród osób zainteresowanych produktami z konopii, m.in.: susz cbd olej cbd kosmetyki konopne herbata konopna olejek cbd cbd olej konopny cbd maść konopna Przy ich doborze wsparliśmy się analizą asortymentu klienta oraz konkurencji. Analiza konkurencji Ze względu na zmienność branży, dynamicznie rozwijającą się konkurencję oraz dużą podatność tego typu sklepów internetowych na aktualizację algorytmu Google – stale obserwujemy i analizujemy naszą konkurencję w organicznych wynikach wyszukiwania. Już na starcie współpracy wygenerowaliśmy listę konkurentów rankujących na te same lub podobne słowa kluczowe. Przeanalizowaliśmy, na jakie słowa kluczowe się pojawiają, a na które witryna konopnysklep.com.pl nie rankuje. Dzięki takiej liście jesteśmy w stanie na bieżąco sprawdzać, w którą stronę podążają sklepy online z branży konopnej oraz jakie sklepy najwięcej zyskują bądź tracą pod kątem SEO przy aktualizacjach algorytmu Google. Działania on-site Realizację kampanii SEO rozpoczęliśmy od dokładnej analizy strony internetowej klienta pod kątem technicznym, treści, analizy konkurencji oraz słów kluczowych, od których były uzależnione dalsze działania z zakresu pozycjonowania. Przeprowadzony audyt SEO wskazał wiele elementów strony (dokument zawierający ponad 40 stron dotyczących błędów oraz wytycznych ich optymalizacji), które klient z naszą pomocą miał jak najszybciej wdrożyć, aby móc skutecznie konkurować w wyszukiwarce Google z innymi sklepami online z branży konopnej. W audycie technicznym podaliśmy również priorytety w skali od 1 do 10, gdzie 10 to kwestie najpilniejsze. W przypadku sklepu KonopnySklep.com.pl najwyższe priorytety nadaliśmy następującym zaleceniom: Analiza poprawności i unikalności meta title i description Używanie odpowiednich tagów Hx w treści serwisu Analiza unikalności i dopasowania treści Optymalizacja nawigacji wewnętrznej Preferowany adres URL (www / bez www) i przekierowania 301 Rozbudowa serwisu Optymalizacja adresów URL Analiza poprawności i unikalności Title i Description: Znaczniki <meta> należą do najważniejszych elementów strony internetowej z punktu widzenia robotów wyszukiwarek. Meta tagi powinny być unikalne, mieć odpowiednią długość oraz zawierać optymalne słowa kluczowe – oddające tematykę danej podstrony oraz wyszukiwane przez internautów. Na ich podstawie boty klasyfikują dane podstrony pod względem tematyki i najważniejszych elementów, co przekłada się na rankowanie w wyszukiwarce na określone frazy. Meta tagi wpływają również na zachowania użytkownika oraz współczynnik klikalności CTR (Click-Through Rate – stosunek liczby wyświetleń serwisu w wynikach wyszukiwania do liczby kliknięć). Aby poprawić widoczność strony internetowej, należy zadbać o to, aby znaczniki <meta title> i <meta description> na stronie głównej oraz poszczególnych podstronach serwisu były unikalne, posiadały odpowiednią formę i zawierały odpowiednie słowa kluczowe. W audycie przygotowaliśmy schematy znaczników meta dla stron produktowych oraz kategorii. Dla stron kluczowych pod kątem SEO, znaczniki meta są wprowadzane ręcznie w comiesięcznych działaniach on-site, które poprzedza szczegółowa analiza słów kluczowych. Używanie odpowiednich tagów Hx w treści serwisu: Nagłówki Hx pełnią istotną rolę na stronie internetowej. Pozwalają wyróżnić i hierarchizować poszczególne elementy na stronie pod względem ich ważności i rangi. Największe znaczenie ma nagłówek H1, który określa najważniejszy element na danej podstronie. Każda podstrona powinna posiadać tylko jeden nagłówek H1. Warto zadbać również o to, aby poszczególne podstrony w serwisie internetowym posiadały zróżnicowaną strukturę nagłówków Hx (przynajmniej nagłówki H1, H2 i H3, opcjonalnie H4, H5). Przykład struktury nagłówków Hx przed wykonaniem audytu: Przykład obecnej struktury nagłówków Hx dla strony głównej: Optymalizację nagłówków Hx zaleciliśmy również dla pozostałych przekrojów sklepu, takich: jak produkty, kategorie czy też producenci. Analiza unikalności i dopasowania treści O tym, że unikalna i dopasowana treść do zapytań użytkownika jest jednym z kluczowych elementów SEO, nie trzeba już nikogo przekonywać. Niektóre z opisów kategorii lub produktów w KonopnySklep.com.pl były po części zduplikowane w stosunku do innych witryn lub podstron sklepu. W tym przypadku zaleciliśmy stworzenie unikalnych opisów dla tych podstron (a także dla podstron nieposiadających żadnej treści tekstowej), które będą zgodne z naszymi wytycznymi odnośnie długości tekstu oraz użycia w nich odpowiednich słów kluczowych. Również w tym przypadku jest to jeden z elementów cyklicznych działań po naszej stronie i klienta związanych z optymalizacją on-site. Optymalizacja nawigacji wewnętrznej Jednym z kilku naszych zaleceń dotyczących optymalizacji nawigacji wewnętrznej było usunięcie menu górnego znajdującego się nad opisem kategorii, które po części powielało menu główne oraz menu w sekcji sidebar. Kolejną kwestią, którą należało poprawić w związku z optymalizacją nawigacji wewnętrznej, były błędnie podlinkowane podkategorie, np. pozycja “Sklep”, która kierowała do kategorii “Olej CBD” znajdującej się już w menu. W tym przypadku pozycja “Sklep” powinna być nie klikalnym elementem, a służącym tylko do rozwinięcia menu: W przypadku optymalizacji nawigacji wewnętrznej zadbaliśmy również o nadanie atrybutów rel=”nofollow” dla linków kierujących do podstron wewnętrznych, które pod kątem pozycjonowania nie były dla nas istotne. Linki nofollow zawierają mały fragment kodu, znany jako atrybut. Pozwala to robotom wyszukiwarek zrozumieć, że nie powinny one podążać za linkiem, przez co nie przekazują one “mocy SEO” dla linkowanych podstron. Dzięki temu większą wartość pod kątem pozycjonowania zachowują pozostałe linki dofollow (przekazujące “moc SEO”). Przykład linku dofollow: <a href=”https://konopnysklep.com.pl/info/regulamin.html“>Regulamin</a> Przykład linku nofollow: <a href=”https://konopnysklep.com.pl/info/regulamin.html” rel=”nofollow”>Regulamin</a> W przypadku strony głównej atrybutami rel=”nofollow” oznaczyliśmy takie odnośniki URL, jak: Preferowany adres URL (www / bez www) i przekierowania: Dzięki analizie technicznej serwisu wychwyciliśmy zbędne przekierowania tymczasowe (302) do nieaktualnej wersji strony, czego następstwem było kolejne już docelowe przekierowanie stałe (301). Zaleciliśmy zatem wdrożenie bezpośredniego przekierowania stałego (301). Dalczego? Z perspektywy użytkownika internetu oba rozwiązania dają ten sam efekt, natomiast wyszukiwarki – już nie. Przekierowanie 301 jest stałym przekierowaniem strony internetowej pod inny adres URL z przeniesieniem dotychczasowej wartości SEO (czyli pozwala zachować dotychczasową moc oraz wypracowaną pozycję w wynikach wyszukiwania). Natomiast przekierowanie 302 nie przekazuje wypracowanej do tej pory “mocy SEO” dla nowego adresu URL, ponieważ w domyśle informuje wyszukiwarkę o tym, że “dana strona została przekierowana tymczasowo i niedługo wróci do swojego starego adresu URL”. Przed optymalizacją: Po optymalizacji: Dodatkowym problemem były kategorie i inne podstrony serwisu, w których wersje adresu URL z “www” nie były przekierowane na wersję z https “bez www”. W przypadku braku wykonania tego typu przekierowań, po wpisaniu adresu URL kategorii z “www’, np. https://www.konopnysklep.com.pl/olej-cbd/ pojawiłaby się strona z informacją o tym, że “Podana strona nie istnieje” – czyli błąd 404 lub kopia strony traktowana jako oddzielna strona. Jest to istotne dlatego, że w praktyce zdarzają się przypadki, w których osoba, która chce udostępnić link do naszej strony, dopisuje do niego “www”. Z tego powodu warto zadbać, aby w takim przypadku zarówno użytkownik, jak i robot wyszukiwarki trafili na odpowiednią stronę w naszym sklepie. Przed optymalizacją: Po optymalizacji: Rozbudowa serwisu: W oparciu o analizę słów kluczowych oraz konkurencji zaleciliśmy Klientowi rozbudowę serwisu, polegającą na stworzeniu dedykowanych podstron producentów. W przypadku innych e-sklepów z branży konopnej często wysokie pozycje na zapytania związane z producentem uzyskiwały strony nie w pełni zoptymalizowane oraz ze słabym profilem linków oraz. Był to dla nas sygnał, że przy stosunkowo niskim nakładzie pracy możemy uzyskać wysokie pozycje na tego typu zapytania. Tego typu podstrony uzupełnione opisem tekstowym oraz zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych związanych z danym producentem i jego produktami stanowiły u nas dodatkowo konwertujący ruch z wyników organicznych: Dodatkowo wzmocniliśmy je pod kątem SEO za pomocą linkowania wewnętrznego z poziomu karty produktu: Rozbudowaliśmy też drzewa kategorii o dodatkowe podkategorie, takie jak np. CBD dla zwierząt. Dotyczyły one produktów, których nasz klient jeszcze nie miał w swojej ofercie, ale analiza konkurencji pokazała nam, że warto na nie postawić oraz tych, które były przypisane do zbyt ogólnych kategorii, przez co sklep tracił potencjał wyświetlania się na tego typu zapytania w wyszukiwarce Google. Rozbudowa drzewa kategorii to również jedno z naszych działań cyklicznych, polegające m.in. na analizie konkurencji oraz trendów w branży konopnej. Aktualne drzewo kategorii: Optymalizacja adresów URL: Jednym z czynników rankingowych branych pod uwagę przez roboty wyszukiwarek są tzw. “przyjazne adresy URL”. Są to ścieżki, które mają odpowiednią budowę: przejrzystą strukturę (bez automatycznie generowanych zmiennych), a także odpowiednią długość. URL’e w serwisie internetowym powinny również skrótowo opisywać treść konkretnych podstron. Jasna struktura serwisu www oraz przyjazne adresy URL pomagają w lepszej indeksacji serwisu internetowego. Konstrukcja adresów URL zawierająca separatory “_” między wyrazami sprawia, że roboty indeksujące z trudem rozpoznają co znajduje się na danej stronie. Dla przykładu, adres URL https://konopnysklep.com.pl/smartblog/71_Czy-CBD-mo%C5%BCna-%C5%82%C4%85czy%C4%87-z-innymi-lekami-.html może być interpretowany jako “71czy CBD mo%C5%BCna %C5%82%C4%85czy%C4%87 z innymi lekami” a nie: “czy CBD mozna laczyc z innymi lekami”. Dlatego zaleciliśmy zmianę wszystkich separatorów “_” na “-”, oraz tworzenie adresów URL bez polskich znaków w celu poprawy interpretacji adresów URL przez roboty indeksujące. W przypadku kategorii produktów zadbaliśmy również o strukturę adresów URL, pozbywając się numeru identyfikującego kategorię. Przykład adresu URL przed zmianą: https://konopnysklep.com.pl/21-krople-cbd Przykład po zmianie: https://konopnysklep.com.pl/krople-cbd Tego typu modyfikacje mogą skutkować chwilowym wahaniem pozycji, ale po ponownym zaindeksowaniu przez Google nowych adresów URL, w większości przypadków pozycję wracają na ten sam poziom lub następuje ich wzrost pozycji na dane słowa kluczowe. Przy każdej nawet drobnej zmianie adresu URL wykonaliśmy przekierowanie 301 starego adresu URL na nowy, aby przenieść dotychczasową moc SEO. Działania off-site W wyniku analizy konkurencji zauważyliśmy, że inne e-sklepy mają dużą przewagę pod kątem ilości pozyskanych linków. Dlatego w naszych działaniach postawiliśmy również duży nacisk na wzmocnienie domeny KonopnySklep.com.pl poprzez pozyskiwanie linków z działań content marketingowych na zewnętrznych portalach oraz zwiększenie ilości linkujących domen z innych zróżnicowanych źródeł w celu dywersyfikacji profilu linków. Wykres przedstawia wzrost odsyłających domen do domeny KonopnySklep.com.pl: Efekty: Porównanie r/r 2019 vs 2018: Wzrost użytkowników z ruchu organicznego: + 302,5% (242 941 w porównaniu z 60 358) Wzrost transakcji: + 139,29% Wzrost przychodów: + 327,81% Wzrost udziału ruchu organicznego względem innych kanałów w porównaniu rok do roku: 76,27% w porównaniu z 62,11% użytkowników 44,46% w porównaniu z 35,00% transakcji 45,35% w porównaniu z 26,95% przychodów Przykładowa zmiana średnich pozycji fraz w trakcie współpracy wg Google Search Console: Słowo kluczowe Śr. msc. wolumen wyszukiwania Grudzień 2019 Grudzień 2018 susz konopny 700 1 4 olej cbd 7 300 5 10 kosmetyki konopne 200 1 6 susz cbd 2 400 2 10 herbata konopna 700 1 13 krople cbd 300 1 6 olejek cbd 3 900 4 11 olej cbg 100 1 2 nasiona cbd 150 1 2 cbd 13 000 4 29 olej konopny cbd 2 600 3 6 maść konopna 2 400 3 30 waporyzator 5 800 6 55 Widoczność sklepu w wynikach organicznych na podstawie narzędzia Senuto: Pozycje TOP3: Pozycje TOP10: Pozycje TOP50: Ruch organiczny oraz widoczność sklepu w wynikach organicznych na podstawie narzędzia Ahrefs: Sempai Digital Marketing Agency Kategorie Allegro AdsAnalitykaFacebook AdsGoogle AdsMicrosoft AdvertisingSEOTikTok AdsWideo Marketing Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ