#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogBlog SEODlaczego treść powinna być unikalna?

Ciekawe i unikalne treści mają szansę przyciągnąć (i zatrzymać na dłużej!) czytelników na stronie internetowej. Jednak jakość opublikowanych tekstów oceniają nie tylko użytkownicy – robi to również Google. Jego algorytm decyduje, które treści osiągną najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, a od tego zależy sukces Twojej witryny. Dlaczego zatem warto postawić na unikalny content?

 

Duplicate content, czyli powielanie treści

Wyobraź sobie, że odkryłeś absolutnie fascynującą i wciągającą książkę, od której nie sposób się oderwać. A kiedy w końcu dotrzesz do jej końca, zachęcony atrakcyjną opowieścią, z zapałem sięgasz po następną. Tymczasem okazuje się, że jest to praktycznie ta sama historia, w której autor wysilił się jedynie na kosmetyczną zmianę okładki.

Historia powtarza się kilkukrotnie, a Ty szybko orientujesz się, że wybrany autor tak właściwie nie ma do zaoferowania czytelnikowi nic nowego. Powiela jedynie znane już treści, nadając im inną szatę graficzną. Nic więc dziwnego, że w końcu przestaje być atrakcyjny dla odbiorcy, a jego dzieła szybko giną wśród innych, bardziej interesujących tekstów.

Przyznaj: z pewnością nie raz zdarzyło Ci się przeczytać książkę, artykuł lub poradnik, myśląc: „Już gdzieś to czytałem”. Nikt z nas nie chce po raz kolejny zagłębiać się w to, co już wie. 

Dlatego też unikalność tekstu, szczególnie w sieci, gdzie szybko możemy „przeskoczyć” ze strony na stronę, jest bardzo istotna. Jednak unikalny content ma na celu nie tylko zainteresowanie i przyciągnięcie czytelnika. Jego zadaniem jest również zwiększenie widoczności Twojej witryny w wyszukiwaniach Google.

Zewnętrzna duplikacja treści

Zewnętrzna duplikacja występuje wówczas, kiedy powielasz treści z innych stron, czyli jednym słowem, gdy kopiujesz content z wybranych witryn. Do duplikacji zewnętrznej dochodzi również, kiedy:

  • Ktoś inny kopiuje Twoje treści i udostępnia je na swojej stronie.
  • W social mediach umieszczasz ten sam opis brandu, co na stronie www.
  • W swoim sklepie internetowym umieszczasz opis produktu ze strony producenta.
  • Zamieszczasz w artykułach duże fragmenty cytatów.

Algorytm Google w takim wypadku sam analizuje teksty i wybiera, kto jest ich autorem. Jak pewnie się domyślasz, nie zawsze robi to w obiektywny sposób. Tym samym to z reguły mocniejsze domeny uznawane są za właściciela contentu i to one osiągają wyższe wyniki w wyszukiwarce. Strony www uznane przez Google za plagiat, mogą nie tylko spaść w rankingu wyszukiwań, ale w ogóle z niego zniknąć!

Unikalność treści w ramach tej samej witryny

Duplicate content to zagrożenie, które powstaje nie tylko na skutek powielania treści z zewnętrznych stron. Może do tego dojść także w obrębie Twojej własnej witryny. Dzieje się tak między innymi, kiedy: 

  • Na różnych podstronach umieszczasz podobne opisy produktów.
  • Strona główna istnieje pod kilkoma różnymi adresami URL (z przedrostkiem www, http lub https). Bez odpowiedniej konfiguracji każda z nich traktowana jest jako oddzielna witryna jednak z tą samą (powieloną) treścią.
  • Jeden i ten sam artykuł przypisany jest do więcej niż jednej kategorii.
  • Powstaje osobny adres dla tej samej treści, stworzony poprzez dodawanie różnych parametrów w czasie filtrowania produktów w sklepie internetowym.
  • Śledzisz zachowania użytkowników na Twojej stronie. Wówczas zapisują się one w postaci identyfikatora sesji, co tworzy nowy URL z dodanym ID, jednak wciąż z tą samą treścią.

 

Skąd bierze się problem duplikacji treści?

Do duplikacji treści najczęściej dochodzi zupełnie nieświadomie. Przyczynić się może do tego choćby zakładka „o nas”, w której wiele różnych firm zamieszcza te same informacje. Podobnie jest z opisami produktów lub ich kategoriami w sklepach internetowych.

Łatwo sobie wyobrazić, że w przypadku sklepów online, gdzie asortyment składa się z setek produktów, stworzenie oryginalnych i unikatowych opisów na taką skalę nie jest proste. I to właśnie jest najczęstszy problem: brak czasu lub środków na to, by stworzyć unikalny opis, a czasem nawet przymus powielania treści – jak choćby w przypadku lokali franczyzowych, których strony muszą wyglądać tak samo.

 

Konsekwencje powielania treści

Wyobraź sobie, że algorytm Google codziennie przeczesuje sieć i znajduje w niej te same informacje, tyle że na zupełnie innych stronach. I jak już wspomnieliśmy wcześniej, nieobiektywnie wybiera autora treści, pozostałe wyniki traktując jako duplikat. 

Nie ma tu znaczenia data publikacji treści czy to, jak długo znajduje się ona w obiegu. Google zawsze jako autora wskaże po prostu mocniejszą domenę. Jeśli więc dopiero zaczynasz swoją przygodę z pozycjonowaniem, a na Twojej stronie występują duplikaty treści, możesz w ogóle nie pojawić się w wynikach wyszukiwania! 

Jednak konsekwencji powielania treści jest więcej:

  • Zmniejszona widoczność brandu w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Niższa pozycja Twojej strony w rankingu Google.
  • Mniejszy ruch na stronie.
  • Niski współczynnik konwersji.

Co się z tym wiąże? Twoja witryna ma zdecydowanie mniejsze szanse na dotarcie do potencjalnego klienta, który poszukuje w danej chwili usług lub produktów, jakie jesteś w stanie mu dostarczyć. 

 

Unikalna treść, czyli jaka?

Taka, która nie dubluje się z tym, co jest już w sieci. Powiesz: „No dobrze, to już wiem, co dalej?”. Chociaż stworzenie unikalnej treści może wydawać się trudne, to tylko pierwsze wrażenie! Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w napisaniu oryginalnego tekstu.

Przeprowadź dokładny research na temat, o którym chcesz pisać i korzystaj z wielu różnych źródeł. W ten sposób zwiększysz swoje szanse na stworzenie unikatowego tekstu. Postaw też na kreatywne opisy produktów: zamiast sztywnej specyfikacji wybierz lifestylową formę opisową. 

Unikalny tekst możesz również stworzyć przy pomocy kilku prostych tricków:

  • Zadawaj pytania.
  • Motywuj.
  • Powołuj się na badania i statystyki.
  • Zastosuj storytelling.
  • Używaj infografik.

 

Jak poradzić sobie z problemem nieunikalnych treści?

Problem duplikowania contentu bywa uciążliwy, ale istnieje kilka sprawdzonych sposób na to, aby sobie z tym poradzić. W celu pozbycia się nieunikalnych treści:

  • Przeredaguj fragmenty zduplikowanego tekstu lub napisz go na nowo.
  • Wyklucz z indeksacji strony z powielonym tekstem, które nie są Ci potrzebne (np. zakładka polityka czy regulamin).
  • Wprowadź przekierowanie z powielonych adresów URL na właściwą stronę.

Możesz też zabezpieczyć treść przed kradzieżą. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko kopiowania tekstu i grafik, a tym samym zmniejszysz szanse umieszczenia ich na innych witrynach bez Twojej wiedzy i zgody. 

Zrobisz to:

  • Blokując treść przed zaznaczaniem i kopiowaniem.
  • Podmieniając plik graficzny podczas pobierania go ze strony.
  • Blokując prawy przycisk myszy na stronie.
  • Umieszczając znak wodny na grafice.

 

Sprawdź, czy treść na Twojej stronie jest unikalna

Jak sprawdzić unikalność tekstu? Możesz to zrobić na kilka sposobów! 

Wyszukiwarka Google

Wpisz po prostu fragment artykułu lub opisu w pole wyszukiwania, a wybraną część tekstu umieść w cudzysłowie. W ten sposób Google skupi się dokładnie na tym samym fragmencie i w wynikach wyszukiwania wskaże Ci, czy jest on duplikatem.

Narzędzie Copyscape.com

W sprawdzaniu unikalności tekstu pomoże Ci również program Copyscape.com. Wystarczy, że umieścisz tam adres konkretnej strony, na której chcesz sprawdzić treść. W rezultacie narzędzie poda Ci listę witryn, na których znajduje się ten sam content.

Narzędzie Siteliner.com

Siteliner.com pomoże Ci wykryć duplicate content w obrębie Twojej własnej witryny. W wyniku dokładnego skanowania strony otrzymasz informacje o podstronach, na których występują takie same treści.

 

Content is king, czyli twórz wartościowe i unikalne treści

Nie sztuką jest zapełnić witrynę jakąkolwiek treścią, sztuką jest stworzyć unikalny content, który pomoże Twojej stronie www uzyskać jak najwyższe wyniki w wyszukiwarce Google. Aby jednak znaleźć się w czołówce, musisz postawić na oryginalną treść.

Dlatego wybierz systematyczne kontrolowanie treści (zewnętrznej, jak i wewnętrznej). Bieżąca analiza umożliwi Ci wyeliminowanie błędów, dzięki czemu poprawisz pozycjonowanie Twojej witryny i zwiększysz jej widoczność w sieci, docierając do szerszego grona potencjalnych klientów.

 

Paulina Roszko