#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikAllegro – Dlaczego warto być sprzedawcą na największym polskim marketplace?

Branża e-commerce w Polsce dynamicznie rośnie. W związku z tym, warto pochylić się nad niekwestionowanym liderem, jakim jest Allegro. Marketplace powstał w 1999 r., a inspiracją do jego założenia była rosnąca popularność serwisu Ebay. Dziś jest bezsprzecznie największym graczem na polskim rynku e-commerce. Co więcej – porównywany bywa do takich gigantów jak Amazon, Ebay i Aliexpress.

 

Czy warto sprzedawać na Allegro?

Dla większości Polaków Allegro jest synonimem zakupów w internecie. Według badań Gemius Polska w 2019 roku aż 72% wszystkich Internautów uważało Allegro za swoje ulubione miejsce zakupów. Rozpoczynając sprzedaż na największym polskim marketplace, zyskujemy zatem automatycznie dostęp do milionów potencjalnych klientów. 

 

Statystyki nie kłamią

Allegro statystyki

Najbardziej imponujący jest fakt, że Allegro w 2019 roku trafiło do grona TOP10 największych platform e-commerce na świece. A warto zauważyć, że bazuje ono głównie na polskim rynku:

10 największych platform e-commerce na świecie (w mln odsłon w miesiącu)

nazwaodsłony (w mln)
Amazon4600
eBay1800
AliExpress865,2
Mercado Libre634,2
Rakuten384,9
Walmart282,2
JD264
Tmall202,5
Shopee195,4
Allegro193,9

Osiągając tak ogromną rozpoznawalność, Allegro stało się jednocześnie monopolistą na rynku. A bez wątpienia każda hegemonia wiąże się zarówno z zaletami, jak i wadami.

 

Zalety sprzedaży na Allegro

Zalet jest niewątpliwie więcej, ale skupmy się na tych najbardziej charakterystycznych:

  • Dostęp do ogromnej liczby kupujących – gdy rozpoczynamy sprzedaż, Allegro już na starcie zapewnia nam możliwość dotarcia do wszystkich użytkowników odwiedzających portal. 
  • Gotowy szablon aukcji – dzięki niemu wystawianie aukcji jest bardzo proste i intuicyjne. 
  • Duże prawdopodobieństwo sprzedaży – wykorzystując zaufanie i poczucie bezpieczeństwa, jakie Allegro zbudowało wokół swojej marki, sprzedający zwiększają wielokrotnie prawdopodobieństwo zakupu przez klientów trafiających na aukcje.
  • Precyzyjne algorytmy – nie tylko zaufanie wokół marki zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży. Na korzyść działają też sprecyzowane algorytmy, które mają za zadanie skierować potencjalnego klienta szukającego dokładnie tego produktu, który oferuje sprzedawca.
  • Wystawianie aukcji jest darmowe – opłaty serwisowe są zależne od efektów sprzedaży za pośrednictwem Allegro, dlatego serwis pobiera główne opłaty w formie prowizji od sprzedaży.

 

Wady sprzedaży na Allegro

Mimo ogromnej ilości zalet, warto również wspomnieć o najistotniejszych wadach:

  • Coraz większe opłaty – pomimo ogromnego dostępu do klientów, Allegro często zniechęca sprzedawców wysokimi opłatami. Są to prowizje od sprzedaży i opłaty za promocję, które monopolista sukcesywnie zwiększa od kilku lat.
  • Spora konkurencja – szeroki i prosty dostęp do potencjalnych kupujących kusi wielu sprzedawców. Dlatego też promocja na Allegro jest obecnie  nieodłącznym elementem prowadzenia efektywnej sprzedaży, co zwiększa koszt w stosunku do przychodu.
  • Kontrola i rygorystyczne wytyczne – Allegro ,,patrzy sprzedawcom na ręce” i narzuca bardzo rygorystyczne standardy. Utrzymanie efektywnej sprzedaży wiąże się z wieloma wymaganiami, którym sprzedawcy muszą sprostać. Marketplace wymaga np. szybkiego odpisywania kupującym, bezproblemowych zwrotów itp.

 

Czy opłaca się sprzedawać na Allegro?

Biorąc pod uwagę wymienione wyżej wady, należy zadać pytanie: czy możemy sobie pozwolić na to, aby nie sprzedawać w miejscu, gdzie sprzedaje konkurencja? Czy warto rezygnować z możliwości dotarcia do tak ogromnej liczby użytkowników zainteresowanych naszą ofertą? Mimo, że koszty sprzedawania na Allegro rosną, nadal opłaca się tam być. Działa tu prosta zasada – korzystnie jest znajdować się tam, gdzie szukają nas klienci.

 

Allegro to doskonała gałąź dla Twojej sprzedaży

Allegro - zalety i wady

Bardzo dobrą praktyką jest dywersyfikacja źródeł sprzedaży. Jeżeli prowadzimy swój własny sklep, ale nie sprzedajemy na Allegro, to automatycznie tracimy dostęp do wszystkich kupujących, którzy korzystają tylko z tego serwisu. Co istotne, ruch Allegro nie konkuruje z ruchem z Google. Dlatego sprzedaż na Allegro nie powinna wpłynąć negatywnie na wyniki sprzedażowe bezpośrednio ze sklepu internetowego.

Sprzedawcy często skarżą się, że prowizja wpływa drastycznie na spadek marży, warto poruszyć więc największy mit powtarzany od lat wśród sprzedawców.

 

Mit – Sprzedaż na Allegro zależy od walki cenowej

Skąd wzięło się takie przekonanie? Jego źródeł należy szukać w sytuacji, która miała miejsce 4 lata temu, zanim został rozwinięty algorytm trafności. Wcześniej odpowiednia pozycja na listingu rzeczywiście w dużym stopniu zależała od ceny, a spośród aukcji rozłożonych obok siebie klient wybierał z reguły najtańszą ofertę. Mimo, że od tamtego czasu wiele się zmieniło, nadal większość sprzedawców jest przekonana, że to niska cena stoi za sukcesem sprzedaży. Wystarczy spojrzeć na przykład:

Listing dywanu 200×300 po największej popularności:

Allegro - listing dywany po popularności

 

Listing dywanu 200×300 po najniższej cenie:

Allegro - listing dywanu po cenie

Rzadko zdarza się, że najlepiej sprzedający się produkt jest najtańszy – w kwestii ceny wystarczy zbyt mocno nie odstawać od konkurencji. Na sukces sprzedaży w większym stopniu wpływa odpowiednie przygotowanie aukcji pod algorytm trafności oraz aktywna promocja. Pamiętajmy, że w obecnych czasach klienci są niewątpliwie coraz bardziej wygodni. Stawiają na szybkość, przejrzystość i dostępność od ręki. Zatem dobrym pomysłem jest decyzja o podwyższeniu ceny w celu wyrównania marży na produkcie. Oczywiście warto to robić w granicach konkurencyjnych ofert, aby zbyt mocno nie odstawać.

Największy polski marketplace zasłużył sobie na takie miano pod wieloma względami. Jest zdecydowanie zbyt dużym graczem na rynku, aby z nim konkurować. Jednocześnie jest też zbyt duży, aby go zignorować. Warto wykorzystać potencjał i rozpoznawalność Allegro, by osiągnąć jak największe korzyści. 

Damian Mielech