#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikAmazon FBA vs FBM — który model sprzedaży Amazon wybrać?

Jedną z pierwszych decyzji, jaką musi dokonać sprzedawca na Amazon, jest wybór modelu sprzedaży. Warto podkreślić, że dylemat ten dotyczy nie tylko początkujących, ale również doświadczonych Sellerów, szukających sposobu na zwiększenie obrotów w serwisie. Potencjalny sprzedawca ma do wyboru 2 modele logistyczne – FBM (Fulfilment by Merchant) lub FBA (Fulfilment by Amazon).

Co to jest amazon FBM?

Jest to jeden z dwóch modeli sprzedaży, cieszący się dużą popularnością. Polega on na ponoszeniu pełnej odpowiedzialności przez sprzedawcę za magazynowanie, pakowanie i wysyłkę towaru, a także zwroty. W tym modelu logistycznym sprzedawca powinien skupić się na zapewnieniu jak najszybszej dostawy produktów oraz umożliwieniu śledzenia przesyłki. Dodatkowo powinien zapewnić wysokie standardy obsługi klienta.

Gdzie sprawdzi się FBM?

Model ten doskonale sprawdza się w przypadku sprzedawców oferujących produkty unikalne i niszowe, a także gabarytowe. Waga i wielkość produktu ma tutaj kluczowe znaczenie. W przypadku dużych i ciężkich przesyłek model FBA może okazać się nieopłacalny. Warto zwrócić uwagę na fakt, że FBM jest polecany dla początkujących sprzedawców, którzy jeszcze nie przekonali się o tym, jak szybko rotują ich produkty. Inny model — FBA, obciąża sprzedawcę opłatą za każdy dzień korzystania z powierzchni magazynowej. Bezpieczniejszą opcją dla nowych sellerów będzie więc wysyłka towarów z własnego magazynu. Przy towarach szybkozbywalnych zdecydowanie lepszym wyborem będzie jednak model FBA.

Korzyści modelu FBM

Korzyści modelu FBM

  • Możliwość sprzedaży produktów personalizowanych
  • Zwiększona kontrola nad stanem produktów (np. data przydatności produktu)
  • Brak konieczności rejestracji do lokalnego VAT-u
  • Większa niezależność od zmian w polityce Amazon
  • Możliwość swobodnego kompletowania i konfekcjonowania zamówień
  • Możliwość ustalania indywidualnej ceny dostawy na każdym rynku

Amazon Seller Fulfilled Prime (SFP) 

Amazon Seller Fulfilled Prime to program, który umożliwia dostawy bezpośrednio do krajowych klientów Prime z własnego magazynu. Wyświetlając odznakę Prime, sprzedawca zobowiązuje się do realizacji zamówień z dwudniową dostawą bez dodatkowych opłat. Według najnowszych badań, aż 150 milionów kupujących na Amazon to członkowie programu. Jest on również niezawodnym sposobem na dotarcie do znacznie szerszej grupy odbiorców dla sprzedawców korzystających z własnych magazynów. Kluczową zaletą są także znacznie większe szanse na wygranie Buy Box. Aby dołączyć, należy spełniać kilka warunków. Są to m.in. korzystanie z Amazon Buy Shipping Services dla 99% zamówień, oraz utrzymanie wskaźnika dostaw na czas na poziomie większym lub równym 99%.

Co to jest Amazon FBA?

Sprzedając w modelu FBA sprzedawca nie musi martwić się o składowanie towaru, jego pakowanie, wysyłkę oraz potencjalne zwroty. Należy jednak podkreślić, że sprzedawca decydujący się na ten model, jest zobowiązany do poniesienia opłaty za wszystkie wyżej wymienione aktywności. Koszty wyliczane są indywidualnie, a ich wysokość jest uzależniona od takich czynników jak między innymi:

  • Waga produktu
  • Wymiary opakowań – im większy produkt, tym więcej miejsca zajmie w magazynie Amazon, a w konsekwencji więcej zapłaci sprzedawca

Wymogi wobec sprzedawców

Wymogi Amazon wobec sprzedawcy FBA

  • Produkty FBA muszą mieć określoną datę ważności oraz spełniać wymagania dotyczące produktów wrażliwych na temperaturę
  • Produkty sprzedawane w modelu FBA nie mogą zaliczać się do tzw. produktów Hazmat. Są to niebezpieczne substancji lub materiały, które mogą stwarzać zagrożenie podczas przechowywania, obsługi lub transportu. Zawierają substancje łatwopalne, pod ciśnieniem, żrące lub są w inny sposób szkodliwe
  • Wszystkie produkty wysyłane do centrów logistycznych Amazon muszą zostać oznaczone etykietą z widocznym kodem EAN/FNSKU

Zalety korzystania z Amazon FMA

Zalety korzystania z amazon FBA

  • Produkty automatycznie kwalifikują się do Amazon Prime, który oferuje bezpłatną, dwudniową wysyłkę produktów dla subskrybentów
  • Błyskawiczna realizacja zamówienia
  • Zwiększona widoczność produktów
  • Model FBA daje dostęp do wielu funkcji marketingowych, takich jak Lighting Deal, czy Vine
  • Korzystne ceny magazynowania produktów
  • Obsługa zwrotów po stronie Amazon
  • Sprzedaż w modelu FBA to najprostszy sposób na wygranie Buy Box

Rodzaje modelu FBA

Amazon Pan-European – model, w którym Amazon umożliwia sprzedawcy optymalizację kosztów biorąc na siebie wszystkie działania operacyjne związane z dystrybucją towaru pomiędzy magazynami. W tym modelu sprzedawca wysyła towar do jednego magazynu w Europie, a Amazon rozsyła odpowiednie zasoby do pozostałych na kontynencie. Dzięki temu produkty znajdują się możliwie najbliżej potencjalnych klientów. Aby dołączyć do programu Amazon PAN-EU, sprzedawca musi być zarejestrowany do lokalnego VATu we wszystkich krajach, na których terenie planuje umieścić swój towar.

Amazon EFN, czyli European Fulfilment Network — model ten polega na wykorzystaniu tylko jednego magazynu Amazon w wybranym przez sprzedawcę kraju do sprzedaży w całej Europie. Sprzedawcy wysyłają swoje zapasy do jednego lokalnego centrum realizacji. Stąd są one dostarczane na rynek krajowy oraz inne europejskie rynki, płacąc opłaty transgraniczne, a także opłaty za realizację lokalną.

Amazon Multi-Country Inventory – w tym modelu sprzedawca prowadzi sprzedaż na różnych rynkach Amazon w Europie, wysyłając towar do dedykowanych magazynów. Jeżeli więc przykładowo chcemy sprzedawać na hiszpańskim Amazonie, wysyłamy produkty do magazynów zlokalizowanych w Hiszpanii. Chcąc sprzedawać we Francji, wysyłamy towar do francuskich magazynów, etc.

Amazon Central Europe Programme – typ realizacji, w którym sprzedawcy posiadający zapasy przeznaczone do sprzedaży na platformie niemieckiej, mogą zdecydować się na ich przechowywanie w sieci realizacji Amazon obejmującej Polskę i Czechy, lub kontynuować przechowywanie swoich zapasów wyłącznie w Niemczech.

Jakie są koszty amazon FBA?

Koszt obsługi FBA składa się z opłaty za realizację i magazynowanie oraz wszelkich usług opcjonalnych (zwroty, utylizacja, etykietowanie, dodatkowe pakowanie). Oprócz tego obowiązują również opłaty za przechowywanie długoterminowe i sprzedaż transgraniczną, czyli sprzedaż w innym kraju niż ten, w którym jest magazynowany towar. Do wyliczenia tych opłat brane są pod uwagę takie czynniki jak waga produktów oraz wymiary opakowań.

  1. Opłata za realizację – opłata za jednostkę w oparciu o wymiary oraz wagę jednostkową paczki, która musi być zaokrąglona do 1 g. Wymiary obejmują opakowanie produktu i mogą ulec zmianie w zależności od typu opakowania. Przy realizacji lokalnej towary dostarczane są do magazynu Amazon w jednym kraju i stąd sprzedawane odbiorcom końcowym. Nie są więc przesuwane do magazynów w innych krajach. Przykładowo, z punktu widzenia polskiej firmy sprzedającej przez niemiecki Amazon, korzystanie z modelu FBA i wysyłki lokalnej wygląda następująco. Polska firma dostarcza towar do magazynu Amazon w Niemczech. Następnie, niemiecki magazyn wysyła w imieniu sprzedawcy produkt do odbiorcy końcowego.
  2. Opłata za magazynowanie – jest naliczana za wszystkie jednostki (paczki) magazynowane w centrach logistycznych Amazon na podstawie miesiąca kalendarzowego i średniej dziennej objętości na metr sześcienny. Wielkość określana jest po odpowiednim zapakowaniu gotowej do wysyłki do klientów zgodnie z zasadami programu FBA.
  3. Opłata za usługi opcjonalne – obejmuje realizację zwrotów, utylizację, etykietowanie, pakowanie w worki, folię bąbelkową, zaklejania oraz pakowanie w worki nieprzezroczyste.
  4. Opłata za przechowywanie długoterminowe – dotyczy zapasów, które znajdują się w centrach logistycznych Amazon przez okres dłuższy niż 365 dni. Opłata ta jest naliczana w ujęciu miesięcznym. Nie będzie jednak pobierana, jeśli przed naliczeniem opłaty zostanie złożony wniosek o usunięcie produktów z magazynów Amazon.
  5. Opłata transgraniczna – naliczana jest przy dokonaniu sprzedaży w innym kraju niż ten, w którym jest magazynowany jest towar. Przykładowo, jeśli wysyłasz towar do centrów logistycznych zlokalizowanych na terenie Niemiec, a zakupu dokona konsument z Hiszpanii, Amazon nałoży dodatkową opłatę za dostarczenie zamówienia. Aby być zwolnionym z opłaty transgranicznej, należy dołączyć do programu Amazon Pan-European.

FBA New Selection Program

Dołączenie do FBA jako nowy sprzedawca i dodawanie nowych produktów dzięki programowi FBA New Selection Program jest bardzo opłacalne. Amazon oferuje nowe benefity, takie jak bezpłatne magazynowanie i zwroty przez określony czas. Dodatkowo sprzedawcy posiadający zarejestrowaną markę mogą otrzymać rabat wynoszący 5% przychodów ze sprzedaży nowych produktów w FBA. Program FBA New Selection dostępny jest dla nowych sprzedawców posiadających profesjonalny plan konta oraz tych, których wskaźnik zarządzania zapasami FBA jest większy lub równy 400 punktów. 

Który model wybrać?

Każdy przedsiębiorca sprzedający swoje produkty na platformie Amazon powinien odpowiedzieć sobie na to pytanie indywidualnie. Oba modele mają swoje zalety, jednak wybór zależy od wielu czynników. Model FBM sprawdzi się w przypadku sprzedawców oferujących produkty luksusowe i wielkogabarytowe, posiadających własny magazyn oraz będących w stanie zapewnić wysokie standardy obsługi klienta zagranicznego. Model FBA zaś będzie korzystny dla sprzedawców oferujących małe i szybkozbywalne produkty, którzy chcą przerzucić całą logistykę związaną z dostawą produktów i ewentualnymi zwrotami na Amazon.

Michał Stańko