#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikChecklista CRO: Wyszukiwarka produktowa – dobra, czyli jaka?

Zakupy przez internet to dla wielu konsumentów codzienność, a sklepy online rosną jak grzyby po deszczu. Co zrobić, by to właśnie w naszym sklepie klient zechciał sfinalizować transakcję? Ułatwić mu znalezienie tego, czego szuka. A pomoże w tym dobrze dopracowana i intuicyjna wyszukiwarka produktowa.

Popularna “lupka” to niezwykle istotny element każdego sklepu e-commmerce. Jeśli działa sprawnie i prawidłowo, stanowi niezwykle wygodną “drogę na skróty” dla użytkowników, którzy chcą szybko znaleźć konkretny interesujący ich produkt – bez potrzeby korzystania z interfejsu kategorii.

Aby tak się stało, wyszukiwarka powinna być dobrze przemyślana i zaprojektowana. Na co więc zwrócić szczególną uwagę? Oto 3 podstawowe kwestie:

Wyszukiwarka produktowa w widocznym miejscu

Zacznijmy od strony wizualnej. Użytkownicy sklepów online zdążyli już przyzwyczaić się do pewnych schematów i nie warto tego zmieniać “wyważając otwarte drzwi”, bo ryzyko niepowodzenia jest w tym przypadku zbyt duże. Co zatem trzeba wziąć pod uwagę?

  • Miejsce – wyszukiwarkę produktową najlepiej umieścić na środku strony lub w jej prawej części. Dzięki temu potencjalny klient nie będzie jej długo szukał, a co za tym idzie, nie zdąży zniechęcić się do zakupów.
  • Rozmiar – pamiętajmy, by wielkość pola, w którym wpisywane będzie hasło, dopasować proporcjonalnie do rozmiarów strony. Zbyt małe może zostać przeoczone, z kolei zbyt duże przysłoni inne, równie ważne elementy.

Odpowiednie filtrowanie wyników

Jeśli chcemy, by nasza wyszukiwarka produktowa faktycznie pomagała użytkownikom i zachęcała do korzystania ze sklepu online, musimy zadbać o sposób filtrowania wyników.

Zasada jest prosta – po wpisaniu w pole wyszukiwarki konkretnej frazy, powinny wyświetlić się produkty uporządkowane w kolejności “od najtrafniejszego”. Nie wolno ulegać pokusie zaprezentowania na początku najdroższych pozycji – klienci szybko wychwycą taki zabieg i z niesmakiem opuszczą witrynę, a przecież nie o to chodzi.

Równie ważne jest właściwe uszeregowanie wyników w stosunku do zapytań ogólnych lub mało precyzyjnych: na przykład hasło “smart” w sklepach z elektroniką odnosi się zarówno do rodzaju telewizorów, jak i inteligentnych zegarków smartwatch.

A co, gdy klient wpisał nazwę produktu, którego sklep nie posiada? Z tej sytuacji można – i trzeba – wybrnąć w jak najkorzystniejszy sposób. Warto więc, oprócz samego komunikatu o tym, że “produkt nie został odnaleziony” spróbować zachęcić użytkownika do ponownych odwiedzin za jakiś czas, gdy poszukiwany przedmiot będzie już dostępny.

fitrowanie wyników

Źródło: https://www.emanta.pl/s?q=smart

filtrowanie produktów 2

Ciekawym rozwiązaniem, którego próżno szukać w większości sklepów, jest umieszczenie na tym etapie formularza, w którym klient może wpisać nieodnaleziony przedmiot, co posłuży jako sugestia do wprowadzenia konkretnego produktu lub kategorii do oferowanego przez sklep asortymentu. Warto także dodać propozycje produktów pod hasłem “rekomendowane dla Ciebie”.

Z powodzeniem można zastosować również bardziej klasyczne rozwiązanie, jak na przykład opcję kontaktu ze sklepem w sprawie poszukiwanego produktu za pomocą chatu, telefonicznie lub mailowo.

filtrowanie wyników

Źródło: https://www.al.to/szukaj?q=multimetr

Smart search

To nic innego, jak wykorzystanie nowoczesnych – choć już obecnych w większości wyszukiwarek produktowych w e-sklepach – funkcji autouzupełniania. Sugerowane produkty dopasowane są do wpisywanych fraz, a nawet zmieniają się przy każdej kolejnej literze. Takie rozwiązanie to dla klienta wygodne ułatwienie, szczególnie, gdy nie zna do końca pełnej nazwy produktu i wpisuje ją np. bez nazwy modelu czy serii.

smart search

Źródło: https://pixel-shop.pl/

Oprócz konkretnych produktów, proponowanych na podstawie wpisywanych fraz, dobra wyszukiwarka powinna pokazać również podpowiedzi kategorii. Warto o tym pamiętać, ponieważ nieraz wpisywane słowa nie odnoszą się do konkretnego produktu, a do całej grupy lub kategorii. Takie właśnie rozwiązania są możliwe dzięki zastosowaniu wyszukiwarek wewnętrznych typu Smart.

smart search 2

Źródło: https://mediamarkt.pl/

Podsumowując – sprawnie działająca wyszukiwarka produktowa to coś, co każdy sklep internetowy posiadać powinien. Rozwój technologii umożliwia wprowadzanie coraz bardziej intuicyjnych i wygodnych rozwiązań, które przekładają się na zadowolenie klientów i zyski sprzedawcy – dlaczego więc z nich nie skorzystać?

Damian Kołodziejski