Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAnalityka WebowaAlerty niestandardowe w Google Analytics

Codziennie rano przeglądasz szereg raportów Google Analytics, aby sprawdzić, czy na pewno wszystkie elementy sklepu działają jak trzeba? Cały proces możesz znacznie skrócić, korzystając z bardzo wdzięcznej funkcjonalności, jaką są Alerty niestandardowe!


Mechanizm działania Alertów niestandardowych będzie znany osobom, które korzystały już z inteligentnego raportu Trendy. Wyłapuje on różnego typu anomalie na witrynie, informując o tym w postaci przejrzystych komunikatów:

alerty niestandardowe Google Analytics 1

 

Dzięki alertom niestandardowym możesz skonfigurować własne warunki, przy spełnieniu których dostaniesz powiadomienia mailowe. Koniec z odpalaniem tuzina zakładek z raportami – maszyna za Ciebie na bieżąco będzie sprawdzać newralgiczne dane ze źródeł ruchu w Twoim serwisie. O ewentualnych problemach, takich jak 30% spadek ruchu w serwisie czy wzrost wyświetleń niedostępnych stron, poinformuje Cię mailowo.

Konfiguracja najprostszych alertów wraz z objaśnieniami

Alerty niestandardowe znajdziesz w panelu administracyjnym Google Analytics pod osobistymi narzędziami i zasobami każdego widoku danych. Są one spersonalizowane pod każdego zalogowanego użytkownika. Nie zdziw się zatem, że współpracownicy używający własnych loginów, nie będą ich widzieć.

alerty niestandardowe Google Analytics 2

 

Samo tworzenie alertu jest bardzo proste.

Na początku, po przejściu do zarządzania alarmami w głównych ustawieniach Google Analytics kliknij w przycisk Nowy Alert:

alerty niestandardowe Google Analytics 3

 

Następnie wypełnij następujące pola, określając, które dane ma monitorować maszyna:

alerty niestandardowe Google Analytics 4

 

Objaśnienia do oznaczonych cyframi pól:

  1. Nazwa alertu – Pamiętaj, aby nazwa jasno opisywała, z jakim problemem musisz się zmierzyć – otrzymasz ją bowiem w tytule maila. Alert o nazwie “jest źle” – jakkolwiek zabawny – nie da Ci czystej informacji, gdzie działać. Przykład poprawnej nazwy to “Ruch Organic – spadek tygodniowy -20%”.
  2. Wybór widoku danych, do których aplikuje się alert, dostępne są wszystkie podpięte pod nasz login.
  3. Okres porównania danych, pozwala dobrać punkt odniesienia, innymi słowy decydujesz, czy zmiana ma być na przestrzeni dnia tygodnia bądź miesiąca.
  4. Dzięki tej opcji zostaniesz poinformowany mailowo o zaistniałym zdarzeniu. Mail domyślnie wysyłany jest na adres powiązany z naszym loginem. Możesz jednak w prosty sposób dodać większą liczbę odbiorców do listy, która jest dostępna przy tworzeniu kolejnych alertów.
    alerty niestandardowe Google Analytics 5
  5. Mnogość dostępnych wymiarów i zestawów danych pozwoli Ci dopasować funkcjonalność do Twoich nawet pozornie najbardziej wyimaginowanych potrzeb 😉 Przykładowo, możesz dostać alert, kiedy Bounce Rate wzrośnie na nowej stronie promocyjnej.
  6. Warunki – pozwalają określić, jakiej wartości szukasz. Zalecamy tutaj wartości procentowe.
  7. Wartość – określa, jakie różnice Cię interesują, może również być wyrażona w procentach. Możesz tutaj też wybrać punkt odniesienia w postaci porównania do jakiegoś okresu: poprzedniego dnia, dnia poprzedniego miesiąca bądź roku.Pamiętaj, aby dobrze przeanalizować dane, dobierając prawidłowe wartości. Alert o 10% wahaniu ruchu na stronie, kiedy występuje on w Twoim serwisie codziennie, nie należy do pomocnych.

Przykłady zastosowania

Wzrost wyświetleń 404 na stronie:

alerty niestandardowe 6

 

Pamiętaj, aby poprawnie ustawić stronę błędu!

Spadek ruchu

alerty niestandardowe 7

 

Możesz monitorować również inne źródła ruchu. Pamiętaj jednak, aby odpowiednio ustawić warunek. Chcesz wiedzieć, kiedy następują poważne zmiany? Jeżeli masz spore wahania ruchu w serwisie, powinieneś to uwzględnić.

Inne przykłady zastosowania:

  • Spadki/wzrosty liczby transakcji oraz Conversion Rate
  • Spadki/wzrosty realizacji poszczególnych celów i zdarzeń na stronie.
  • Brak wizyt/transakcji/celów per źródło
  • Zmiany statystyk zaangażowania użytkowników
  • Skoki ruchu z Social Mediów

 

Podsumowanie

Przykłady te obrazują jedynie bardzo podstawowe funkcjonalności Alertów niestandardowych. Zachęcamy do dostosowania ich pod swoje unikalne potrzeby i… eksperymentowania. Pamiętaj również, aby nie ustawiać alertów dotyczących błahych anomalii w serwisie. Otrzymując je zbyt często, stracisz zainteresowanie i w rezultacie przestaniesz po prostu zwracać na nie uwagę 🙂

 

 

 

Tło zdjęcie utworzone przez rawpixel.com – pl.freepik.com

Marcin Główczyński