Strona główna → Blog → Content Marketing → CMS — co to jest system zarządzania treścią? CMS — co to jest system zarządzania treścią? Paweł Andrukiewicz 9 marca, 2022 Przeczytasz w ~ 5 min. Publikowanie blogów i aktualności, dodawanie zakładek, zmiany w tekście oraz rozmiarach grafik — wszystko to można zamieścić na stronie internetowej poprzez edycję kodu. Czy jest to skuteczne? W dużej mierze — tak. Czy wygodne? Niekoniecznie. Z pomocą przychodzą systemy, które dzięki przyjaznemu interface’owi pozwalają użytkownikowi na szybką i łatwą modyfikację treści. Co to jest CMS? To nic innego jak system zarządzania treścią (z angielskiego — Content Management System). Pozwala na dodawanie elementów na stronę internetową przy pomocy prostych narzędzi, bez potrzeby edycji kodu HTML przez użytkownika. Kto może dodawać treści? Oczywiście — administrator strony, ale nie tylko. CMS-y pozwalają na dodanie nowych kont i nadanie roli również innym użytkownikom, którzy stają się wówczas autorami, redaktorami, lub innymi edytorami, których nazwy określone są w oprogramowaniu. Każda z ról posiada inne uprawnienia. Istnieje wiele rodzajów CMS, dedykowanych różnym rodzajom stron internetowych. Jedne pozwalają w prosty sposób na dodawanie treści blogowych, inne lepiej działają w sklepach internetowych, forach, czy też serwisach z aktualnościami. Zalety systemów CMS Posiadanie systemu CMS na stronie internetowej ma szereg zalet, dzięki którym warto zdecydować się na jego zastosowanie. Są to przede wszystkim: Wygoda w dodawaniu treści. Przytrafił Ci się błąd? Za pomocą systemów CMS możesz w każdym momencie modyfikować, poprawiać, oraz jeśli zachodzi taka potrzeba — usuwać określone treści. Nie potrzebujesz znajomości HTML, CSS, ani pomocy programisty. Łatwość w użyciu. Wystarczy krótkie wdrożenie, aby poznać podstawowy interface pozwalający na edytowanie strony. Z systemów CSS z powodzeniem korzystają blogerzy oraz redakcje, w których liczy się głównie treść, nie znajomość technologii. Możliwość rozbudowania systemu. Jeżeli potrzebujesz dodatkowych funkcji, możesz je zainstalować za pomocą różnorodnych wtyczek. Pozwalają one na wprowadzanie zmian na stronie, niedostępnych z poziomu standardowego CMS. Zarządzanie dostępami. Z poziomu administratora możesz nadawać oraz edytować uprawnienia innym użytkownikom. Dzięki temu wiesz, kto i w jaki sposób zmodyfikował treści, jednocześnie mając pewność, że nie posiada wystarczających dostępów, aby „zepsuć” witrynę. System CMS przydaje się w praktycznie każdej stronie internetowej aktualizowanej na bieżąco. Jeżeli Twoja witryna nie jest jedynie statycznym blokiem informacyjnym — zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania może pomóc Ci oszczędzić wiele czasu oraz pracy. Które warto wybrać? Najpopularniejsze systemy CMS Na rynku istnieje wiele zróżnicowanych systemów CMS — zarówno ogólnie dostępnych, jak i tych dedykowanych, stworzonych dla potrzeb tylko jednej, określonej strony. Każdy z nich wyposażony jest w szereg ciekawych funkcji. Poniżej prezentujemy listę kilku wybranych, popularnych systemów CMS. Co ciekawe, w tej kategorii — król jest tylko jeden. WordPress. Jeżeli do tej pory słyszałeś tylko o jednym panelu umożliwiającym edytowanie treści na stronach internetowych — z dużą pewnością był to właśnie WordPress. Nic dziwnego – w końcu korzysta z niego około 40% stron internetowych. Ze względu na swą wysoką popularność, jest często aktualizowany, a także uzupełniany o nowe wtyczki. Joomla. Jest nieco bardziej skomplikowana i posiada większe możliwości niż podstawowy WordPress, jednak po zainstalowaniu odpowiednich wtyczek, stają się one równie rozbudowane. Może odstraszać podstawowych użytkowników ilością domyślnych opcji, jest jednak niezwykle funkcjonalna. Drupal. Używany najczęściej do skomplikowanych treści, dzięki czemu znajduje swoje zastosowanie na dużych stronach internetowych — na przykład instytucji publicznych lub korporacji. Funkcjonalnością i interfacem, zbliżony do Joomli i WordPressa. Shopify. Jedno z popularnych rozwiązań dedykowanych sklepom internetowym. Pozwala zarówno na stworzenie witryny, jak i prowadzenie sprzedaży w sieci. Stosunkowo łatwe w obsłudze, dzięki czemu znajdzie uznanie wśród nowych użytkowników. Magento. Tak jak Shopify, jest to system przeznaczony przede wszystkim dla e-commerce. Trudniejsza obsługa rekompensowana jest większą ilością opcji. Który CMS wybrać? Popularność jest oznaką nie tylko funkcjonalności, ale przede wszystkim uniwersalności określonych rozwiązań. Jeżeli jednak dążysz do konkretnego celu i wiesz, jakimi treściami oraz w jaki sposób masz zamiar zarządzać — niektóre z systemów mogą nadawać się do tego celu lepiej niż inne. Rozwiązania sprawdzające się w przypadku sklepu internetowego różnią się od tych, które są używane do prowadzenia bloga. Jeszcze inne wykorzystują pełnie swoich możliwości na rozbudowanych stronach o szeregu zróżnicowanych funkcji. Ciekawą alternatywą jest również stworzenie własnego systemu, dedykowanego specjalnie dla Twojej strony internetowej. Choć jest to kosztowne i wymaga pracy zespołu informatyków, efektem końcowym może być stworzenie panelu idealnie dopasowanego do Twoich preferencji. Wybierając CMS, warto spojrzeć na kilka ważnych aspektów, takich jak między innymi: Stopień skomplikowania programu i dopasowanie do złożoności strony. Jeżeli wystarczy Ci publikacja prostych tekstów, natomiast Twój zespół lepiej sprawdza się w tworzeniu treści, niż w kodowaniu — najlepiej sprawdzą się podstawowe rozwiązania. W tym przypadku zwycięzcą może okazać się WordPress. Warto jednak testować różne opcje i wybrać te, które okażą się najwygodniejsze. Funkcjonalność. Wszystko zależy od tego, jaki typ strony prowadzisz. Skomplikowane witryny, na których znajduje się mnóstwo zróżnicowanych katalogów i podkategorii, mogą wymagać dużo bardziej profesjonalnych narzędzi. Tak samo — inne narzędzia potrzebne są przy obsłudze bloga, inne natomiast w przypadku sklepu internetowego. Cena. Porównując ze sobą poszczególne rozwiązania, warto rozważyć również aspekt finansowy. Być może, tańsza alternatywa lepiej odpowiada Twoim potrzebom. Pamiętaj jednak, żeby korzystać ze sprawdzonych narzędzi, dbających o bezpieczeństwo danych na stronie. Niezależnie od tego, który system zarządzania treścią wybierzesz — pamiętaj o tym, że dobrze zoptymalizowana oraz aktualizowana na bieżąco strona internetowa to klucz do widoczności w sieci. Jeżeli zależy Ci na dobrych wynikach wyszukiwania, korzystanie z CMS może Ci w tym znacznie pomóc. Powodzenia! Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły AI i ChatGPT – co na to prawo? Q&A po webinarze Pisz i wyciągaj wnioski – czyli jak sprawić, aby Twoje artykuły blogowe były częściej czytane Czy detektory AI kłamią? Test najpopularniejszych narzędzi Język korzyści – czyli skuteczne tworzenie treści sprzedażowej Blog firmowy – dlaczego go potrzebujesz i jak się za to zabrać? Q&A po webinarze Jak personalizować content? Dopasuj treści do swoich odbiorców Paweł Andrukiewicz Marketing Executive Manager Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Komentarze Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ