Publikowanie blogów i aktualności, dodawanie zakładek, zmiany w tekście oraz rozmiarach grafik — wszystko to można zamieścić na stronie internetowej poprzez edycję kodu. Czy jest to skuteczne? W dużej mierze — tak. Czy wygodne? Niekoniecznie.
Z pomocą przychodzą systemy, które dzięki przyjaznemu interface’owi pozwalają użytkownikowi na szybką i łatwą modyfikację treści.
Co to jest CMS?
To nic innego jak system zarządzania treścią (z angielskiego — Content Management System). Pozwala na dodawanie elementów na stronę internetową przy pomocy prostych narzędzi, bez potrzeby edycji kodu HTML przez użytkownika.
Kto może dodawać treści? Oczywiście — administrator strony, ale nie tylko. CMS-y pozwalają na dodanie nowych kont i nadanie roli również innym użytkownikom, którzy stają się wówczas autorami, redaktorami, lub innymi edytorami, których nazwy określone są w oprogramowaniu. Każda z ról posiada inne uprawnienia.
Istnieje wiele rodzajów CMS, dedykowanych różnym rodzajom stron internetowych. Jedne pozwalają w prosty sposób na dodawanie treści blogowych, inne lepiej działają w sklepach internetowych, forach, czy też serwisach z aktualnościami.
Zalety systemów CMS
Posiadanie systemu CMS na stronie internetowej ma szereg zalet, dzięki którym warto zdecydować się na jego zastosowanie. Są to przede wszystkim:
- Wygoda w dodawaniu treści. Przytrafił Ci się błąd? Za pomocą systemów CMS możesz w każdym momencie modyfikować, poprawiać, oraz jeśli zachodzi taka potrzeba — usuwać określone treści. Nie potrzebujesz znajomości HTML, CSS, ani pomocy programisty.
- Łatwość w użyciu. Wystarczy krótkie wdrożenie, aby poznać podstawowy interface pozwalający na edytowanie strony. Z systemów CSS z powodzeniem korzystają blogerzy oraz redakcje, w których liczy się głównie treść, nie znajomość technologii.
- Możliwość rozbudowania systemu. Jeżeli potrzebujesz dodatkowych funkcji, możesz je zainstalować za pomocą różnorodnych wtyczek. Pozwalają one na wprowadzanie zmian na stronie, niedostępnych z poziomu standardowego CMS.
- Zarządzanie dostępami. Z poziomu administratora możesz nadawać oraz edytować uprawnienia innym użytkownikom. Dzięki temu wiesz, kto i w jaki sposób zmodyfikował treści, jednocześnie mając pewność, że nie posiada wystarczających dostępów, aby „zepsuć” witrynę.
System CMS przydaje się w praktycznie każdej stronie internetowej aktualizowanej na bieżąco. Jeżeli Twoja witryna nie jest jedynie statycznym blokiem informacyjnym — zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania może pomóc Ci oszczędzić wiele czasu oraz pracy. Które warto wybrać?
Najpopularniejsze systemy CMS
Na rynku istnieje wiele zróżnicowanych systemów CMS — zarówno ogólnie dostępnych, jak i tych dedykowanych, stworzonych dla potrzeb tylko jednej, określonej strony. Każdy z nich wyposażony jest w szereg ciekawych funkcji. Poniżej prezentujemy listę kilku wybranych, popularnych systemów CMS. Co ciekawe, w tej kategorii — król jest tylko jeden.
- WordPress. Jeżeli do tej pory słyszałeś tylko o jednym panelu umożliwiającym edytowanie treści na stronach internetowych — z dużą pewnością był to właśnie WordPress. Nic dziwnego – w końcu korzysta z niego około 40% stron internetowych. Ze względu na swą wysoką popularność, jest często aktualizowany, a także uzupełniany o nowe wtyczki.
- Joomla. Jest nieco bardziej skomplikowana i posiada większe możliwości niż podstawowy WordPress, jednak po zainstalowaniu odpowiednich wtyczek, stają się one równie rozbudowane. Może odstraszać podstawowych użytkowników ilością domyślnych opcji, jest jednak niezwykle funkcjonalna.
- Drupal. Używany najczęściej do skomplikowanych treści, dzięki czemu znajduje swoje zastosowanie na dużych stronach internetowych — na przykład instytucji publicznych lub korporacji. Funkcjonalnością i interfacem, zbliżony do Joomli i WordPressa.
- Shopify. Jedno z popularnych rozwiązań dedykowanych sklepom internetowym. Pozwala zarówno na stworzenie witryny, jak i prowadzenie sprzedaży w sieci. Stosunkowo łatwe w obsłudze, dzięki czemu znajdzie uznanie wśród nowych użytkowników.
- Magento. Tak jak Shopify, jest to system przeznaczony przede wszystkim dla e-commerce. Trudniejsza obsługa rekompensowana jest większą ilością opcji.
Który CMS wybrać?
Popularność jest oznaką nie tylko funkcjonalności, ale przede wszystkim uniwersalności określonych rozwiązań. Jeżeli jednak dążysz do konkretnego celu i wiesz, jakimi treściami oraz w jaki sposób masz zamiar zarządzać — niektóre z systemów mogą nadawać się do tego celu lepiej niż inne.
Rozwiązania sprawdzające się w przypadku sklepu internetowego różnią się od tych, które są używane do prowadzenia bloga. Jeszcze inne wykorzystują pełnie swoich możliwości na rozbudowanych stronach o szeregu zróżnicowanych funkcji.
Ciekawą alternatywą jest również stworzenie własnego systemu, dedykowanego specjalnie dla Twojej strony internetowej. Choć jest to kosztowne i wymaga pracy zespołu informatyków, efektem końcowym może być stworzenie panelu idealnie dopasowanego do Twoich preferencji.
Wybierając CMS, warto spojrzeć na kilka ważnych aspektów, takich jak między innymi:
- Stopień skomplikowania programu i dopasowanie do złożoności strony. Jeżeli wystarczy Ci publikacja prostych tekstów, natomiast Twój zespół lepiej sprawdza się w tworzeniu treści, niż w kodowaniu — najlepiej sprawdzą się podstawowe rozwiązania. W tym przypadku zwycięzcą może okazać się WordPress. Warto jednak testować różne opcje i wybrać te, które okażą się najwygodniejsze.
- Funkcjonalność. Wszystko zależy od tego, jaki typ strony prowadzisz. Skomplikowane witryny, na których znajduje się mnóstwo zróżnicowanych katalogów i podkategorii, mogą wymagać dużo bardziej profesjonalnych narzędzi. Tak samo — inne narzędzia potrzebne są przy obsłudze bloga, inne natomiast w przypadku sklepu internetowego.
- Cena. Porównując ze sobą poszczególne rozwiązania, warto rozważyć również aspekt finansowy. Być może, tańsza alternatywa lepiej odpowiada Twoim potrzebom. Pamiętaj jednak, żeby korzystać ze sprawdzonych narzędzi, dbających o bezpieczeństwo danych na stronie.
Niezależnie od tego, który system zarządzania treścią wybierzesz — pamiętaj o tym, że dobrze zoptymalizowana oraz aktualizowana na bieżąco strona internetowa to klucz do widoczności w sieci. Jeżeli zależy Ci na dobrych wynikach wyszukiwania, korzystanie z CMS może Ci w tym znacznie pomóc. Powodzenia!